Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är en Canon 580EX dvs ej II värd 2000:-?

Tänkte mer att man skulle kunna köra den som master & 430EX som slave!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Japp, så då klagar man inte om det funkar som blixtstativ, däremot måste jag göra en adapter på jobbet så jag kan köra softboxen på stativet :)

Ojojoj pojkar! Ni vet inte vad ni missar med CLS! TTL-mätning, ställer in alla blixtar i kameran så ni slipper springa runt och ställa in dem separat. Bara bilxtarna har visuell kontakt med kamerans inbyggda är det bara att kötta på! :)
Tänk på att en softbox är ett ganska effektivt segel om du skulle ge dig ut när det är lite blåsigt ute. Omni-Bounce är iaf lite mera strömlinjeformade. :gnissla

Så du säger alltså att Canon bygger saker för fotografer som vill kunna styra sina grejer medan Nikon satsat på automatik för den genomsnittlige hobbyisten? :tungan

Är en Canon 580EX dvs ej II värd 2000:-?

Tänkte mer att man skulle kunna köra den som master & 430EX som slave!
Tja, den här har folk iaf gladeligen bjudit över 3000kr för.

Men nog skulle jag också säga att en 580EX för 2000kr är ett ganska bra pris. Och ett mera mångsidigt alternativ för fjärrstyrning än att lägga stålar på att köpa en ST-E2.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tja, den här har folk iaf gladeligen bjudit över 3000kr för.

Men nog skulle jag också säga att en 580EX för 2000kr är ett ganska bra pris. Och ett mera mångsidigt alternativ för fjärrstyrning än att lägga stålar på att köpa en ST-E2.

Ha ha ha ja du vi får se om den är kvar så vore det roligt att prova lite stillastående foton också. Tack!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En polare skall bygga hus och skulle vilja ha sekvenstagning under en hel dag. Går det att göra med en Eos 400 eller är man tvungen att springa till kameran och trycka själv var femte minut?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tänk på att en softbox är ett ganska effektivt segel om du skulle ge dig ut när det är lite blåsigt ute. Omni-Bounce är iaf lite mera strömlinjeformade. :gnissla

Så du säger alltså att Canon bygger saker för fotografer som vill kunna styra sina grejer medan Nikon satsat på automatik för den genomsnittlige hobbyisten? :tungan

Det går alldeles utmärkt att styra blixtarna i kameran, man kan välja mellan TTL och M, sen kan du ställa in individuell kompensering om du vill köra TTL. Nemas problemas, det jag menar var att man styr det från kameran ;)

En polare skall bygga hus och skulle vilja ha sekvenstagning under en hel dag. Går det att göra med en Eos 400 eller är man tvungen att springa till kameran och trycka själv var femte minut?

Rota runt i menyerna och leta, annars finns det fjärrkontroller med timer och sekvens om jag inte minns helt fel, dock kanske inte original utan du kan få rota lite på ebay :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En polare skall bygga hus och skulle vilja ha sekvenstagning under en hel dag. Går det att göra med en Eos 400 eller är man tvungen att springa till kameran och trycka själv var femte minut?
Tror inte att det finns direkt i kamerahuset. Men det kan finnas i någon programvara som följde med kameran. Det finns ju bland annat något program som man kan fjärrstyra kameran med genom en dator via en sladd, kanske att det även finns någon funktion för sekvenstagning där.

Nu kommer jag dock inte ihåg vad det heter och har avinstallerat det från min dator så jag inte kan kolla det heller.


Det går alldeles utmärkt att styra blixtarna i kameran, man kan välja mellan TTL och M, sen kan du ställa in individuell kompensering om du vill köra TTL. Nemas problemas, det jag menar var att man styr det från kameran ;)
Så vad du säger är alltså att Nikon är byggda för reumatiska gamla gubbar som helst står stilla medan Canon är skapat för oss unga atleter som fortfarande har spring i benen? Det var väl det jag visste, Canon gör kameror för sportfotografering. :tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tror inte att det finns direkt i kamerahuset. Men det kan finnas i någon programvara som följde med kameran. Det finns ju bland annat något program som man kan fjärrstyra kameran med genom en dator via en sladd, kanske att det även finns någon funktion för sekvenstagning där.

Så vad du säger är alltså att canon snålar på funktionerna för att användaren skall tro att han håller i en spartansk "sport-kamera"?

Så vad du säger är alltså att Nikon är byggda för reumatiska gamla gubbar som helst står stilla medan Canon är skapat för oss unga atleter som fortfarande har spring i benen? Det var väl det jag visste, Canon gör kameror för sportfotografering. :tummenupp

Så vad du helt enkelt försöker säga är att en Nikon är nåt för dig?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp. Har tänkt inhandla en hyfsad videokamera, men har verkligen noll koll.
Vad ska man ha? Det är ju en djungel! Prisklass 5000 cirka.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så vad du säger är alltså att canon snålar på funktionerna för att användaren skall tro att han håller i en spartansk "sport-kamera"?

Så vad du helt enkelt försöker säga är att en Nikon är nåt för dig?
Kör man cabriolet så behöver man ingen ac. :tummenupp

Naa. Var nära att köpa en D70 när de var ganska nya. Men av någon anledning så skulle det vara så löjligt lång leveranstid att jag skippade det. Ett par år senare såg jag ljuset och köpte mig en Canon EOS 350D istället. :kär
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hepp. Har tänkt inhandla en hyfsad videokamera, men har verkligen noll koll.
Vad ska man ha? Det är ju en djungel! Prisklass 5000 cirka.

Om du håller dig till de stora rävarna Canon, Panasonic, Sony så blir du säkert nöjd. Marginella skillnader. Alla brukar ligga i topp i tester.
De som spelar in på minneskort är generellt mindre och stöttåligare.
Finns även de som har både hdd och minneskort.
Jag har Canon HF100 och är nöjd trots fabrikatet.:tungan
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
kassel_boxster.jpg


Slänger in en bild "direkt" (retouchat bort nummerplåten) från kameran tagen i ett underjordiskt garage i Kassel, Tyskland.



Finns det några fördelar eller nackdelar med att köpa ett "två-i-ett" objektiv framför två objektiv?
Sitter och klurar på dessa just nu:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300626
+
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621



Sigma AF 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM till Canon
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si18250ca

Ena självklara fördelen är ju att man inte behöver byta mellan två objektiv, men hur är det med bildkvalité!? Pris är ju ganska snarlikt, typ 300 kr fördel för 18-250...


Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232042

Hmmm, USM är USM... och billigare men sämre omfång...

what to do? what to do?

(Just nu är det ett 50mm 1.8 samt kit-objektivet "som håller kameran vid liv" hehe)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Finns det några fördelar eller nackdelar med att köpa ett "två-i-ett" objektiv framför två objektiv?
Sitter och klurar på dessa just nu:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro
+
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS



Sigma AF 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM till Canon

Ena självklara fördelen är ju att man inte behöver byta mellan två objektiv, men hur är det med bildkvalité!? Pris är ju ganska snarlikt, typ 300 kr fördel för 18-250...

Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM

Hmmm, USM är USM... och billigare men sämre omfång...

what to do? what to do?
Superzoomar (zoomobjektiv med stor omfång på brännvidd) brukar innebära kompromisser. Ju mera zoomomfång desto större kompromisser. Främst så brukar det vara skärpa och ljusstyrka som blir lidande.

Kollar man på de dyra och bra zoomobjektiven så har de de ett zoomomfång på max ca 3-4x. Bland superzoomarna du länkar till så har Canonet ett omfång på över 7x och Sigmat nästan det dubbla. Därmed inte sagt att Sigmat är dubbelt så dåligt, men det är en av anledningarna till att det har sämre ljusstyrka på längsta brännvidden.

Har du kollat något på Tamron? De har superzoomar i ungefär samma prisklass som Sigma.

Jag tycker att det kan vara ganska onödigt att lägga de där pengarna på en superzoom om du inte har planerat att sticka ut och resa med det och vill ha ett smidigt reseobjektiv istället för en väska full med gluggar. Istället skulle jag kolla på ett ljusstarkt normalobjektiv (t.ex. Sigma 18-50/2.8) och en hyfsat bra teleglugg (som ett begagnat Canon EF 70-200/4,0 L USM, eller bättre).

Tyvärr så verkar alla objektivpriser ha seglat upp till löjliga nivåer det senaste året. Har du is i magen och inte är så extremt köpkåt på nya gluggar just nu kan du ju vänta och se om kronan blir starkare framöver och hur det påverkar priserna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top