Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nae, nu ger jag faan upp snart! :huvet:brinnerup:gråta

Kollar på bilderna jag lagt in ovan i min lilla mini-pc, och de ser ÄNNU gråare och dassigare ut än på någon annan dator hittills. Den som jag hade redigerat så jag nästan fick ont i ögonen ser även den ganska färglös ut. Och en av de andra som jag har ljusat upp bitvis ser rent förjävlig ut. :tummenner

Funderar på om det ska bli kast med liten dator snart :mad:



Golf? Vik hädan ack du hedning! :fatta!

AdobeRGB eller SRGB?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
AdobeRGB eller SRGB?
Plåtat i AdobeRGB, och bör fortfarande vara det om inte något har hänt. Så där ligger väl en del av förklaringen till att färgerna inte är riktigt krya när man glor på de genom något som inte är kompatibelt med AdobeRGB. Men det är ändå irriterande att det ska vara en sån skillnad mellan olika skärmar. :mad:
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Plåtat i AdobeRGB, och bör fortfarande vara det om inte något har hänt. Så där ligger väl en del av förklaringen till att färgerna inte är riktigt krya när man glor på de genom något som inte är kompatibelt med AdobeRGB. Men det är ändå irriterande att det ska vara en sån skillnad mellan olika skärmar. :mad:

Många kör ju IE som inte är kompatibelt med AdobeRGB, många kör även FF och sätter inte på färghanteringen eller vad det kallas. Skall bilderna visas på nätet är SRGB att föredra :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kompisen var och körde lite MX igår så då packade man ner kameran och hängde med.

1. Före
3781797145_1ab203e41b_o.jpg


2.
3782567498_7fcbb0103a_o.jpg


3.
3782567854_7a7150c53b_o.jpg


4.
3782568172_9629eb9f11_o.jpg


5.
3782568688_a9abbf7b93_o.jpg


6.
3781759429_19ca185903_o.jpg


7.
3781760083_646cbcc663_o.jpg


8.
3782570794_6417982f8e_o.jpg


9.
3781760779_8f6a655146_o.jpg


10.
3781761309_32760726bb_o.jpg


11. Efter
3781796695_684272a9ec_o.jpg
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Gillade 10 som fan. :tummenupp
Visst har du lekt mkt med färgmättnad eller är det min skärm som ser väldigt "mätt" ut? I överkant på många tycker jag, men bra bilder.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Gillade 10 som fan. :tummenupp
Visst har du lekt mkt med färgmättnad eller är det min skärm som ser väldigt "mätt" ut? I överkant på många tycker jag, men bra bilder.

Tackar! Jag kanske borde få tummen ur och köpa en spyder snart :rolleyes:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Många kör ju IE som inte är kompatibelt med AdobeRGB, många kör även FF och sätter inte på färghanteringen eller vad det kallas. Skall bilderna visas på nätet är SRGB att föredra :)
Men fortfarande så är skillnaden mellan olika skärmar stor. Så länge man inte pratar om kalibrerade proffsskärmar som kostar en månadslön eller så.

Kompisen var och körde lite MX igår så då packade man ner kameran och hängde med.
Schysta bilder.

Men när du har ett sånt där fototillfälle nästa gång så kan du ju ta med dig en blixt och testa lite. :)

Tackar! Jag kanske borde få tummen ur och köpa en spyder snart :rolleyes:
Färgkalibrering är fegt. :gnissla
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Men fortfarande så är skillnaden mellan olika skärmar stor. Så länge man inte pratar om kalibrerade proffsskärmar som kostar en månadslön eller så.


Schysta bilder.

Men när du har ett sånt där fototillfälle nästa gång så kan du ju ta med dig en blixt och testa lite. :)


Färgkalibrering är fegt. :gnissla

Jo men det är en jäkla skillnad på en AdobeRGB-bild som visas i IE och t ex Safari... Så vill man ha en bred publik är det SRGB som gäller :)

Tackar :) Jag hade funderingar på att ta med blixten men det blev inte av, lat som man är :gnissla Dock ska man på't igen på tisdag är det tänkt så då kommer väl blixten med :)

Jo lite fegt kanske det är men det kan vara tacksamt ibland :tungan
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Sådär ja! nu fick man två små paket...

Det ena innehöll:
20-35/2.8 (känns lika väl ihopskruvat som en ny audi... OJOJOJ! :))
SB-600
Lastolite Softbox
stativ

Nog om mina presenter, fick en present till syrran från apple också, en fotobok :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo men det är en jäkla skillnad på en AdobeRGB-bild som visas i IE och t ex Safari... Så vill man ha en bred publik är det SRGB som gäller :)

Tackar :) Jag hade funderingar på att ta med blixten men det blev inte av, lat som man är :gnissla Dock ska man på't igen på tisdag är det tänkt så då kommer väl blixten med :)

Jo lite fegt kanske det är men det kan vara tacksamt ibland :tungan
Men då ska man ju orka sitta och konvertera bilderna till SRGB också. Alternativt bygga ett macro eller något som konverterar, storleksförändrar och vattenstämplar bilden eller något sånt. Om man nu kan göra så.

För lat för att ta med blixten? Har man inte alltid med den i kameraväskan med fulladdade batterier och extrabatterier? :va

Bah, pjosk. :tungan

Jag har ingen kalibrator, kör bara med Adobe Gamma.
Lite småpilligt är det, men oftast går det ganska bra.
Jo, Adobe Gamma kan göra en hel del. Men på alla tre datorer som jag har kollat på de där bilderna nu och det skiljer så mycket så kör jag Adobe Gamma och kollar på bilderna genom Firefox. Ändå är skillnaderna ganska stora beroende på skärmarna.

Sådär ja! nu fick man två små paket...

Det ena innehöll:
20-35/2.8 (känns lika väl ihopskruvat som en ny audi... OJOJOJ! :))
SB-600
Lastolite Softbox
stativ
Grattis!

Jag är ganska nöjd med mina grejer från förra veckan. Stativet är riktigt stadigt och förtroendeingivande. Ryggsäcken är helt okej. Det jag vill ha ner i den får plats, med lite våld emellanåt.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Men då ska man ju orka sitta och konvertera bilderna till SRGB också. Alternativt bygga ett macro eller något som konverterar, storleksförändrar och vattenstämplar bilden eller något sånt. Om man nu kan göra så.

För lat för att ta med blixten? Har man inte alltid med den i kameraväskan med fulladdade batterier och extrabatterier? :va

Bah, pjosk. :tungan


Jo, Adobe Gamma kan göra en hel del. Men på alla tre datorer som jag har kollat på de där bilderna nu och det skiljer så mycket så kör jag Adobe Gamma och kollar på bilderna genom Firefox. Ändå är skillnaderna ganska stora beroende på skärmarna.


Grattis!

Jag är ganska nöjd med mina grejer från förra veckan. Stativet är riktigt stadigt och förtroendeingivande. Ryggsäcken är helt okej. Det jag vill ha ner i den får plats, med lite våld emellanåt.

Det är väl bara att ändra till SRGB i importen till ACR så är det sRGB sen? Har för mig att det var så jag gjorde :)

Mitt stativ är väl kanske inte det stabilaste i stan, Sony videostativ, men fick med det gratis och det funkar till blixten :)
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Rockoholic är rätt på de!

Plåta på i Adobe RGB o ställ bilderna i samma färgrymd. Spela sen in ett litet macro i Photoshop o konvertera till SRGB profil innan bilderna laddas upp för webanvändnig. De allra flesta glor ju på bilderna via en pc med en webläsare som inte hanterar AdobeRGB. Adobe Gamma som kalibrering räcker långt även om en riktig kallibrator är att föredra.

/Lasse
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Köpte en Ricoh CX1 idag :)

Bilderna är tagna i easy-automat-übernooob-läge :hihi
 

Bifogat

  • RIMG0012.JPG
    RIMG0012.JPG
    89.1 KB · Visningar: 45
  • RIMG0014.JPG
    RIMG0014.JPG
    74.1 KB · Visningar: 43

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ursäkta om jag kommer med en klantig fråga.

Jag fick försöka mig på lite studiofoto alt prova fota hojen på kvällen. Jag har en Canon 430 EX samt en 50D. Kan jag köra med en synkkabel till 430 & fortfarande kunna köra inbyggda blixen? Eller ska jag köpa en blixtkabel men bara kunna köra 430 men inte inbyggda eller?

Tack
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Ursäkta om jag kommer med en klantig fråga.

Jag fick försöka mig på lite studiofoto alt prova fota hojen på kvällen. Jag har en Canon 430 EX samt en 50D. Kan jag köra med en synkkabel till 430 & fortfarande kunna köra inbyggda blixen? Eller ska jag köpa en blixtkabel men bara kunna köra 430 men inte inbyggda eller?

Tack
Kan man inte slavköra 430?
I så fall kör du med inbyggda blirren och den löser ut 430:n.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Köpte en Ricoh CX1 idag :)

Bilderna är tagna i easy-automat-übernooob-läge :hihi

Ruggigt bra kompakt! :)

Moderns gubbe köpte tre st lagom till systerns student, en till sin dotter, en till syster och en till mor... Jag fick leka en del med den och den levererar! :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är väl bara att ändra till SRGB i importen till ACR så är det sRGB sen? Har för mig att det var så jag gjorde :)

Mitt stativ är väl kanske inte det stabilaste i stan, Sony videostativ, men fick med det gratis och det funkar till blixten :)
Men jag har inte tillgång till någon dator med ACR nu. Så i så fall får det bli en del av arbetet i Photoshop istället.

Jupp. Sånt kan man ha ett billigt stativ till. Dessutom brukar de ha fördelen att vara lätta och ganska smidiga när man vill ta de med sig. Vilket man inte kan säga om ett Manfrotto 055 (man får många kg aluminium för pengarna).

Mitt gamla stativ i arbete för ett par år sedan:
blixtrigg.jpg

Ett av Velbons billigaste videostativ. Har knappt kunnat använda det alls till kameran sedan jag började köra med L-objektiv, de har det känts farligt överlastat. Där använder jag det med en 430EX på, kopplad till kameran med 15m lakritsremmar (svarta tunna blixtsynksladdar).


Kan man inte slavköra 430?
I så fall kör du med inbyggda blirren och den löser ut 430:n.
Svaret på den frågan får bli "nja". 430EX kan köras som slav till 580EX eller fjärrutlösas av ST-E2. Alternativt att man sätter den på en blixtfot med fotocell som får den att triggas av den inbyggda blixten. Men nej, den kan inte triggas direkt av den inbyggda blixten hos kameran.

Det är nog enda nackdelen med Canons blixtsystem jämfört med Nikons. :brynad
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Men jag har inte tillgång till någon dator med ACR nu. Så i så fall får det bli en del av arbetet i Photoshop istället.

Jupp. Sånt kan man ha ett billigt stativ till. Dessutom brukar de ha fördelen att vara lätta och ganska smidiga när man vill ta de med sig. Vilket man inte kan säga om ett Manfrotto 055 (man får många kg aluminium för pengarna).

Mitt gamla stativ i arbete för ett par år sedan:
blixtrigg.jpg

Ett av Velbons billigaste videostativ. Har knappt kunnat använda det alls till kameran sedan jag började köra med L-objektiv, de har det känts farligt överlastat. Där använder jag det med en 430EX på, kopplad till kameran med 15m lakritsremmar (svarta tunna blixtsynksladdar).



Svaret på den frågan får bli "nja". 430EX kan köras som slav till 580EX eller fjärrutlösas av ST-E2. Alternativt att man sätter den på en blixtfot med fotocell som får den att triggas av den inbyggda blixten. Men nej, den kan inte triggas direkt av den inbyggda blixten hos kameran.

Det är nog enda nackdelen med Canons blixtsystem jämfört med Nikons. :brynad

Japp, så då klagar man inte om det funkar som blixtstativ, däremot måste jag göra en adapter på jobbet så jag kan köra softboxen på stativet :)

Ojojoj pojkar! Ni vet inte vad ni missar med CLS! TTL-mätning, ställer in alla blixtar i kameran så ni slipper springa runt och ställa in dem separat. Bara bilxtarna har visuell kontakt med kamerans inbyggda är det bara att kötta på! :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top