Rockoholic
Återfallsknutte
- Gick med
- 4 Jul 2006
- Hoj
- Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Menar du att du inte kan editera nef-filer på din mac utan tillägg, eller har jag missat nått?
Sådär för att introducera mig själv, så använder jag Nikon D80, med helst gamla hederliga hel-manuella objektiv, därtill kör jag endast linux, och därtill gimp (till mångas irritation av nån anledning) Och förståss ett grymt bra custom-made bildvisningsprogram som jag o brorsan kan välja ut själva vilka funktioner som ska finnas eller ej
Jag har redigeringsmöjligheter så jag klarar mig. Det enda är att viss information försvinner då Nikon av någon anledning vill ha ensamrätt på denna. Om du tar några bilder med din D80, drar upp mättnad och kontrast till max t ex samt slänger på lite D-lightning och vinjetteringskontroll. Så försvinner dessa inställningar när du öppnar i din raw-editerare (åtminstone gäller detta ACR). Öppnar du dem däremot i CNX2 så finns allt kvar (då CNX2 klarar av filen till fullo). Det enda som egentligen finns kvar i ACR är exponeringen och vitbalansen. Iofs ingen större fara, och skulle man nu känna att man är nöjd med bilderna som de är kan man ju exportera via VNX/CNX så behålls allt