Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag anser att D90/D5000 ligger divisionen över 1000D. D60:n är mer jämförbar med 1000D. Om du är beredd att lägga ut 6-7000 tycker jag du ska köpa beggade D90/D5000. Eller varför inte en Canon 40D,,mycke najs

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ricoh CX1. Moderns gubbe köpte 3 st för några veckor sen, en till syrran, en till hans dotter och en till mor. Provat dem lite och de är väldigt fina. Bra bildkvalitét, enkelt handhavande, många bra funktioner om man börjar gräva lite, relativt nätta och går ner i en normal ficka. Dessutom inger de en väldig kvalitetskänsla.

EDIT: Kan tillägga att den fick 5/5 i "kamera för pengarna" i DigitalFoto nr 5 2009
Har kollat lite på Ricoh CX1 nu och den verkar riktigt najs! Funderar dock på hur det blir när man filmar med den? Vill nämnligen ha så att det blir hyffsat bra bild vid filming med.

Har även kollat lite på andra kameror och kommit fram till att dessa två också är intressanta:

Canon PowerShot SX200 IS
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=230133

och

Panasonic DMC-TZ7
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=227569

Men jag lyckas inte välja någon av dessa tre :gnissla Priset är ju ungefär samma, antalet megapixlar känns mindre viktigt och storleken kvittar. Dock filmar Panasonicen och Canonen i högra upplösning. Har även sett en film inspelad i 720 av canon-kameran och bilden är faktiskt riktigt bra. Så det ger ju en liten fördel, främst mot Richon. Fast den verkar å andra sidan ta bättre bilder. Osv osv, svårt att bestämma sig :rolleyes:

Någon idé angående dessa tre?

Edit: Eller så köper jag bara denna som jag tänkte från början :gnissla
Canon Digital IXUS 100 IS
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=227166

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
ang råd och rön har vi här ett svar från Nikon.

http://www.nikon.se/news_room/news....idth=broad&id=2250&type_index=2&universe=home

Det jag finner intressant är att bl a bildkvalitét och sökare är med i bedömningen. Ändå hamnar D60 högre upp än D90 som har både större sökare och nyare sensor med bättre bildkvalitét. Och hur de bedömmer macroegenskaper på en systemkamera utan att ens köra macroobjektiv på är ännu mer intressant... Nej tidningen björntjänster & idioti borde nog hålla sig till dammsugare och elvispar...

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Man undrar ju hur många andra fel de smyger in i sina tester?

Antar att de mäter macro med det objektivet som är i paketet.....knappast macro ändå va Ha ha....sicka sopor.

Jäkligt specefikt svar de gav också....vi sammarbetar med...bla,bla,bla....

Horn1 900

Tunnplåtslagare
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Hornet 900 -02
Sigma 50-200/4-5,6 DC OS HSM

Ett passande objektiv till en D5000?

"Ny telezoom fråm Sigma med tyst AF-motor och stabilisering. Avsedd för kameror med sensorer i APS-C storlek och motsvarar 75-300mm."

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Sigma 50-200/4-5,6 DC OS HSM

Ett passande objektiv till en D5000?

"Ny telezoom fråm Sigma med tyst AF-motor och stabilisering. Avsedd för kameror med sensorer i APS-C storlek och motsvarar 75-300mm."

Låter så :) Bara du tar med nikonfattning ;)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Någon här som använder sig utav Aperture 2?

Har tidigare hört att man ska kunna spara alla sin RAW-bilder på ett ställe (i mitt fall på en extern hårddisk) men kunna få kvar alla thumbnails (jpg i typ 1900x1900 format) på datorn - men hur tusan gör man det och hur funkar det?
Och när man fixat detta, hur vet man vilken version av bilden man jobbar med? Och om man redigerar en bild, görs det en kopia då eller "förstörs" originalet?

*edit*

hmm, märker nu att Aperture skapar en "ikon" där bilderna lägger sig.
Ena är på X antal Gb (RAW-filerna) och en "ikon" i mappen Bilder på bara några få kb (preview-bilderna?)

Hur får man Aperture att lägga upp strukturen så att varje händelse/album blir en mapp med bilderna i sig - inte allt sparat i en enda ikon/fil:brinnerup

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon här som använder sig utav Aperture 2?

Har tidigare hört att man ska kunna spara alla sin RAW-bilder på ett ställe (i mitt fall på en extern hårddisk) men kunna få kvar alla thumbnails (jpg i typ 1900x1900 format) på datorn - men hur tusan gör man det och hur funkar det?
Och när man fixat detta, hur vet man vilken version av bilden man jobbar med? Och om man redigerar en bild, görs det en kopia då eller "förstörs" originalet?

*edit*

hmm, märker nu att Aperture skapar en "ikon" där bilderna lägger sig.
Ena är på X antal Gb (RAW-filerna) och en "ikon" i mappen Bilder på bara några få kb (preview-bilderna?)

Hur får man Aperture att lägga upp strukturen så att varje händelse/album blir en mapp med bilderna i sig - inte allt sparat i en enda ikon/fil:brinnerup
Aperture, nae, du vet, det är ju Apple. Det kan man ju inte använda heller. Tokfrans. :tungan

Varför skulle man vilja ha RAW-filerna på en disk och thumbnails på en annan? :va

En RAW-justering ska inte behöva vara destruktiv. Det beror väl lite på vad man gör med den efter att man så att säga dragit i reglarna.

Hade du frågat om CameraRAW och Bridge så kanske jag haft en liten aning. Även om jag totalt sett bara suttit ett par timmar med de. De ger iaf ett ganska smidigt arbetsflöde ihop med Photoshop. Men om man justerar en bild i CameraRaw så kan man välja att t.ex. öppna en kopia i Photoshop. Mycket smidigt. Annars så kan man även se i Bridge vilja filer man varit in och pillat på i CameraRAW genom att de får en liten extraplutt på tumnageln.

myspysan

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
1998, Suzuki GSX 750
Här hoppar jag in!
Fotar med en Canon 40D (och en 350D).
De objektiv jag använder oftast är
canon 70-200/4 L USM IS
canon 17-85/4 IS

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
dax för en bild
3668679263_3207bc07e6_o.jpg

från Häckeberga Ring

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Det var Magnus som har racefoto.com och racelife.se . Han berättade att han var med i en krash och han fick skicka både hus och glugg till Canon så får de se om det går att laga, sådan tur var så fick han låna andra grejjer av Canon till MX-VM (där han för övrigt fick ett finfint stenskott i sitt nya 24-70.. hehe). Det var en 300 2,8 glugg han hade på om jag inte missminner mig...

Magnus är en polare till mig och är publicerad i många stora magazine och är grym på crossfoto, han kommer föressten vara med i Kamera Bild snart ...

MVH

Johan

På tal om långa vita doningar. Har svårt att säga vilken av alla dessa det var. Men den var lång och hade stoooor frontlins. Fotografen såg jättenöjd ut när han hade störst objektiv av alla. Han stod och fotade starten i SM i MX och tänkte inte på att 40 grabbar som kommer mot en i samma fart, det kan bli lite tajt in i första sväng. Han blev lite rädd och tappade kamera och glugg, rätt ner i en rejäl vattenpöl... Han fotade inte mer med varken kamera eller glugg vad jag såg sen...

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning!
Jag undrar om sensorn på min 400D börjar ge upp, har nog fotat snart 20.000 med den och upptäckt på senaste tiden att fler och fler bilder blir suddiga. Jag har inget värsting objektiv, kit-objektivet och ett 70-300 från Sigma.
Dags att köpa nytt kamerahus? Det lär väl kosta att byta sensor?

//Hinkas

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Tjenare!

Det var Magnus som har racefoto.com och racelife.se . Han berättade att han var med i en krash och han fick skicka både hus och glugg till Canon så får de se om det går att laga, sådan tur var så fick han låna andra grejjer av Canon till MX-VM (där han för övrigt fick ett finfint stenskott i sitt nya 24-70.. hehe). Det var en 300 2,8 glugg han hade på om jag inte missminner mig...

Magnus är en polare till mig och är publicerad i många stora magazine och är grym på crossfoto, han kommer föressten vara med i Kamera Bild snart ...

MVH

Johan

Aj! Det låter dyrt! :(

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Morsning!
Jag undrar om sensorn på min 400D börjar ge upp, har nog fotat snart 20.000 med den och upptäckt på senaste tiden att fler och fler bilder blir suddiga. Jag har inget värsting objektiv, kit-objektivet och ett 70-300 från Sigma.
Dags att köpa nytt kamerahus? Det lär väl kosta att byta sensor?

//Hinkas

Har läst nånstans att den ska klara runt 50 000 fast minns inte om det var officiellt. Jag har också en 400D och har nyss passerat 20 000 men har inte märkt några problem. Skulle bli suuur om shuttern skulle ge upp efter bara 20k då jag haft min i mindre än ett år. Och det är inte sensorn, det är shuttern, vad det nu är på svenska.

Vad bör begagnade 5D ligga runt? Har poppat upp två på craigslist för under 10k SEK. Lite sugen på att slå till är man.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Shutter är väl slutare om jag inte missminner mig helt. 20 000 låter väl lite väl lite eller?

MVH

Johan

Har läst nånstans att den ska klara runt 50 000 fast minns inte om det var officiellt. Jag har också en 400D och har nyss passerat 20 000 men har inte märkt några problem. Skulle bli suuur om shuttern skulle ge upp efter bara 20k då jag haft min i mindre än ett år. Och det är inte sensorn, det är shuttern, vad det nu är på svenska.

Vad bör begagnade 5D ligga runt? Har poppat upp två på craigslist för under 10k SEK. Lite sugen på att slå till är man.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Hej bullen! :)

En liten fråga...jag har runt 10kkr att spendera på fotostuff och nu velar jag mellan att byta upp mig till ett bättre kamerahus eller till en bättre telezoom.

Huset jag funderat på är ett canon 50D, objektivet ett sigma 70-200 2.8 plus 1.4 extender.

I dagsläget har jag en canon 350D samt ett sigma 70-300 4-5.6 (och lite andra prylar som är ovidkommande).

Vilket kommer ge mig mest "bang for the buck" vad gäller kvalitet på bilder? Fotar oftast rörliga motiv såsom naturbilder och motorsport.

(Som vanligt är det inte killen som skrev inlägget det gäller... :D )

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hej bullen! :)

En liten fråga...jag har runt 10kkr att spendera på fotostuff och nu velar jag mellan att byta upp mig till ett bättre kamerahus eller till en bättre telezoom.

Huset jag funderat på är ett canon 50D, objektivet ett sigma 70-200 2.8 plus 1.4 extender.

I dagsläget har jag en canon 350D samt ett sigma 70-300 4-5.6 (och lite andra prylar som är ovidkommande).

Vilket kommer ge mig mest "bang for the buck" vad gäller kvalitet på bilder? Fotar oftast rörliga motiv såsom naturbilder och motorsport.

(Som vanligt är det inte killen som skrev inlägget det gäller... :D )

Bra objektiv är No1

Eftersom du vill plåta snabba rörliga saker blir även husets AF viktig....så helst vill du att stålarna skall räcka till både glasbit och hus...

Men måste du prioritera mellan dem så defenetivt glaset!!
Canons 70-200L/f4 bör du beakta som ett alternativ också...bättre begagnat kanske...

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar

OK, då är det ingen fara än så länge, då lägger jag pengar på nytt objektiv. Lite sugen på ett superzoom 18-270 men efter att ha läs recensioner så väljer jag nog att köra på två objektiv istället, ett Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM och ett Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS till Canon AF. Då har jag nog täckt av allt jag kan tänkas behöva fram tills dess att jag behöver byta kamerahus också.
Tanken är att jag ska försöka besöka lite olika motortillställningar och fota så grönjävulskt mycket och kanske kan sälja något foto till någon som vill ha kort på sig själv på banan.
BTW, om ni läser Street & Strip så kommer min sambo ha ca 10 bilder publicerade där i nästa nummer ;). Jag själv stod bakom filmkameran då.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Hade pengar varit till för att hållas i hade de haft handtag... Mycket lättare att spendera dem!

Så idag blidde det ett äpple och en svart låda med 1tb :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln