Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har fotat med 300mm och 1,6x crop.
Funkar bara bra så länge slutartiderna är vettiga.
Men jag skulle hellre satsa på ett 70-200 med extenders som man isf kan sätta på om man känner att det är nödvändigt.
Det erbjuder ju en del mer flexibilitet.

Aha jo jag ska försöka prova mitt Soligor 1,4x på mitt Canon 70-200 f/4L IS på någon racingbana.

Tack.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På tal om långa vita doningar. Har svårt att säga vilken av alla dessa det var. Men den var lång och hade stoooor frontlins. Fotografen såg jättenöjd ut när han hade störst objektiv av alla. Han stod och fotade starten i SM i MX och tänkte inte på att 40 grabbar som kommer mot en i samma fart, det kan bli lite tajt in i första sväng. Han blev lite rädd och tappade kamera och glugg, rätt ner i en rejäl vattenpöl... Han fotade inte mer med varken kamera eller glugg vad jag såg sen...
Jobbigt läge. :brinnerup

Men att han inte hade nackrem eller något för att minimera risken att tappa ett par månadslöner i backen. Jag tycker det har varit nog stressigt när man har plåtat fotboll eller något och har bollar vinande kring öronen. :gnissla


He he he å nej inte ett 2,8 men ett 4,0 för mig som är dödlig om jag nu skulle kunna spara ihop. Tänkte mer hur det är att fota på en 1,6 sensor där det blir 480mm alt 1,3 sensor 390mm med ett fast 300mm. Somliga kör med extender & då blir det nja en jäkla massa mm.
Skulle jag köpa ett 300/2,8 så skulle det nog tyvärr bli ett svart (Sigma) och inte ett vitt. Mest på grund av prisskillnaden. Men det är ju ändå en sån grej som ligger långt in i framtiden.

Nämen som Jesseboy säger så funkar det bra så länge som man har vettiga slutartider. Eller stöd. Som alltid med långa slutartider. Slutartider på minst 1/brännvidd är ett bra riktmärke om man vill handhålla. Canons 300/4 har ju IS så då kan man ju ha ett par steg längre slutartid också.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag ska sälja av alla mina fotogrejer pga dom ger mig ångest när dom inte utnyttjas i nån större grad längre.

Och det är allt från NEC Spectraview 26" monitor, Spyder 3 skärmkalibrator, Stativ & enbensstativ. En hel ryggsäck med objektiv + reflektorskärmar, trådlösa utlösare... SB 800 blixt. ja en satans massa grejer helt enkelt.

Det enklaste e om nån i stockholmsområdet kan komma och frossa i allting och lämna bud.

Jag kan fixa en komplett lista när jag får tid.

Jag tänkte ge första tjing på SH, annars dunkar jag ut annonser på Blocket.

Skicka PM eftersom jag inte läser här så ofta.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Har varit lite tunt med bilder från min sida på sistone men nu kommer det roliga små motorevenemang med jämna mellanrum så då passar man allt på att rasta kameran! D700's AF-system i kombination med 70-200 är ju underbart när man fotar sport!

Efter att ha insett att MX inte var min grej...
3675574870_67be0022c1.jpg


...så drog jag och kollade på andra som faktiskt KAN köra :)

1.
3675574654_b69134377f_o.jpg


2.
3675574524_2fb6e20af0_o.jpg


3.
3674764031_5dcf9f88dd_o.jpg


4.
3674764621_59abce0c7c_o.jpg


5.
3675573954_84a726b18d_o.jpg


6. 8fps och hypersnabb AF is the shit! :D
3674762855_eb4f392cd2_o.jpg


7.
3675572632_6d32ea0609_o.jpg


8.
3674763201_3b51f57667_o.jpg


9.
3675573050_fe9261c24e_o.jpg


10.
3674763579_91ec27f1c4_o.jpg


11.
3674762643_350f4ffb06_o.jpg


12.
3674763805_9a49b5d72a_o.jpg


13.
3674762399_0940b8a3d4_o.jpg


14.
3675571872_06b94ec2bd_o.jpg


15.
3675571582_a3f7d1e066_o.jpg


16.
3674761849_3f4af2756c_o.jpg


17.
3674761709_d9bd139879_o.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Fått ett ordentlig sug i min fototarm och senaste dagarna börjat kolla efter kamera.
Fastnade för Canon 450D, och då jag "provskjutit" lite med en polares 400D så känns den vettigt i greppet, vettigt pris och vettiga objektiv (till någorlunda vettiga priser)*

Iallafall så började jag scanna av Blocket.se efter begagnade 450D, men hittade igår en 500D för endast 4000 kr (inkl. kitobjektiv) - trodde det knappt var sant men tänkte "skadar inte att kolla upp det".
Ringde tjejen och visst hade hon kvar kameran (jag hittade och ringde typ bara en timme efter hon lagt ut annonsen haha) - körde ett litet test (om det hela är bluff eller inte) genom att fråga henne hur hon ville logistiken skulle gå till, till min positiva förvåning så föredrog hon att vi möts.
Hon har haft kameran i två månader, kvitto, garanti och de tillbehör som ingår vid ett köp av kameran (inkl. kitobjektiv) ska ingå enligt annonsen, däremot stod inget om minneskort (men 2Gb minne bryr jag mig inte så mycket om, blir nog att köpa ett 8Gb ändå)...

Bilresan till henne (ska träffas ikväll vid 19-tiden) är ca två timmar. Priset känns ju skumt, då en ny ligger på omkring 8500-9000 kr, men kanske är hon i ordentligt behov av pengar..... Vad säger folket här!?

Hon kan ju knappast lura mig, är det något strul med kameran eller whatever misstänktsamt så får hon ju helt enkelt inga pengar - känns inte som det finns någon chans för henne att lura av mig pengar!? enda jag kan förlora är ju bensinpengar för färden!?

Nu ska jag iväg till Scandinavian Photo för att kontrollera objektiv, info info info och känsla m.m. :D

* tycker Nikon har lite få kameror, objektiv m.m. och väldiga hopp i prisklasser, antingen "billigt" eller snabbt väldigt dyrt
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fått ett ordentlig sug i min fototarm och senaste dagarna börjat kolla efter kamera.
Fastnade för Canon 450D, och då jag "provskjutit" lite med en polares 400D så känns den vettigt i greppet, vettigt pris och vettiga objektiv (till någorlunda vettiga priser)*

Låter jäkligt billigt om det stämmer men bara hoppas. Bara en nyfiken fråga har du provat en 40D?

Har varit lite tunt med bilder från min sida på sistone men nu kommer det roliga små motorevenemang med jämna mellanrum så då passar man allt på att rasta kameran! D700's AF-system i kombination med 70-200 är ju underbart när man fotar sport!

Efter att ha insett att MX inte var min grej...

He he he smattrar på fint!
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Låter jäkligt billigt om det stämmer men bara hoppas. Bara en nyfiken fråga har du provat en 40D?

Exakt, allt utan prissättningen känns bra hehe
Tjejen på Scandinavian Photo höll med om att prissättningen vart lite skum, men poängterade att samtidigt så kanske man inte kan få sååå mycket mer för en 500D, hade hon bara sänkt 1000-2000 kr så sa hon att den troligen blir riktigt svårsåld då många väljer en splitterny istället.
(men som sagt, jag själv och alla andra ser priset som (för) lågt)

Blir det ett köp så blir det Scandinavian Photo igen ganska snart för inköp av batterigrepp, 8Gb minneskort, kameraväska, fast 50mm/1.8 och kanske ett 70-200mm objektiv :)
(sitter och klurar på vilket objektiv man ska köpa om man inte vill köpa båda på en gång)

Nej, har inte provat någon 40D, hurså!? :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Exakt, allt utan prissättningen känns bra hehe
Tjejen på Scandinavian Photo höll med om att prissättningen vart lite skum, men poängterade att samtidigt så kanske man inte kan få sååå mycket mer för en 500D, hade hon bara sänkt 1000-2000 kr så sa hon att den troligen blir riktigt svårsåld då många väljer en splitterny istället.
(men som sagt, jag själv och alla andra ser priset som (för) lågt)

Blir det ett köp så blir det Scandinavian Photo igen ganska snart för inköp av batterigrepp, 8Gb minneskort, kameraväska, fast 50mm/1.8 och kanske ett 70-200mm objektiv :)
(sitter och klurar på vilket objektiv man ska köpa om man inte vill köpa båda på en gång)

Nej, har inte provat någon 40D, hurså!? :)

Det är mer känslan i huset jag tänkte på, 450D känns för lite för migi dagsläget även om jag hade en 400D tidigare innan jag gick över till 50D.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har varit lite tunt med bilder från min sida på sistone
För alla vi andra lägger upp ett dussin bilder dagligen? :rolleyes:

* tycker Nikon har lite få kameror, objektiv m.m. och väldiga hopp i prisklasser, antingen "billigt" eller snabbt väldigt dyrt
Han har sett ljuset! :yoparty
[YOUTUBE-ID]7Z2mCunnVFQ[/YOUTUBE-ID]
Halleluleluja.

Men ja, ibland känns det som att Nikon ha tre prisnivåer: "billig dynga", "halvbilliga men bättre grejer" och "svindyra och skitbra". Det saknas liksom något mellan det halvbilliga och det svindyra.

Där har ju Canon en del alternativ med t.ex. Canon EF 70-200/4,0 L IS USM som billigare alternativ till Canon EF 70-200/2,8 L IS USM. Och att de båda objektiven finns utan IS (bildstabilisering) till ett lägre pris. Så Canon har fyra jäkligt kompetenta 70-200mm telezoomar i pris från "överkomligt" till "ganska dyrt". Plus så klart billigare och plastigare grejer. Medan Nikon hoppar nästan direkt från det billiga och plastiga upp till sitt Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR.

Exakt, allt utan prissättningen känns bra hehe
Tjejen på Scandinavian Photo höll med om att prissättningen vart lite skum, men poängterade att samtidigt så kanske man inte kan få sååå mycket mer för en 500D, hade hon bara sänkt 1000-2000 kr så sa hon att den troligen blir riktigt svårsåld då många väljer en splitterny istället.
(men som sagt, jag själv och alla andra ser priset som (för) lågt)

Blir det ett köp så blir det Scandinavian Photo igen ganska snart för inköp av batterigrepp, 8Gb minneskort, kameraväska, fast 50mm/1.8 och kanske ett 70-200mm objektiv :)
(sitter och klurar på vilket objektiv man ska köpa om man inte vill köpa båda på en gång)

Nej, har inte provat någon 40D, hurså!? :)
Jupp. Sisådär halva nypriset är inte helt orimligt på begagnad hemelektronik. Men med alla internetbedrägerier nu för tiden så är det inte konstigt om man bli lite misstänksam.

Ett 70-200 och ett 50/1,8 kan nog vara vettigt att ha. Det som kostar något är ju 70-200. 50/1,8 skrapar man ihop till genom att hoppa över en utekväll med polarna. Så skaffa det du du har råd med nu och spara ihop till det andra. Eller köp båda om du har råd med det.

Som Gnutten säger så är 450D, 500D och 1000D med flera liknande av Canons kamerahus lite taniga att hålla i. En ny 40D kostar inte mycket mera än en 450D men känns mera fullvuxen att hålla i, och klämmer ur sig nästan dubbelt så många bilder per sekund.

Men skaffar du ett batterigrepp så blir det iaf lite mera att hålla i.

Hur gick det, blev det någon kamera?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
inget jävla svar, fan va lack man blir...

Hon la in annonsen igår vid 20.15, jag såg den 21.15 ungefär och ringde henne, vi kom snabbt överens om att jag kunde komma förbi idag. Ringer henne vid 11-tiden, hon skulle precis börja jobbet men sa att vi kunde mötas vid 19 och att jag skulle höra av mig när jag åkte omkring 16-17.

ringer henne en 5-6 gånger vid 16-17-tiden, inget svar men fortsätter åka ändå.
två timmar senare är man framme, fortfarande inget svar under tiden man kört och ringt omkring 3-4 gånger.
stannar i den lilla hålan och köper fika och dricka på ICA och sätter mig på en jädra parkbänk i "centrum" och fikar haha
ringer säkerligen 20 gånger fram till kl.20.30 - antingen inget svar och telefonsvararen går igång, eller så är det upptaget :näsblod
upptäckte dock att om telefonsvararen gick igång och jag ringde upp direkt igen så var det upptaget, så antagligen är det många som ringer henne, men fattar inte varför hon inte kan svara.
Hon lät så positiv och trevlig när man snackade med henne, ville mötas och sälja den öga-mot-öga (inget postförskott eller över internet-tjafs) svarade snällt på frågor osv.
WTF happend!? :mad:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast


He he he är du säker på att hon inte jobbade som telefonsförsäljare typ 25kr/min taxa, kolla din mobilräkning! :D

Äääh men det är synd men gå på magkänsla nästan gång, är det för bra för att vara sant så nja då kanske man skulle skipa 2tim bilresa. Bara där är det nästan 1/3 canon 50mm 1,8 i bensinpengar.

Om man ska på några bra kvällskurser som handlar om att kunna ställa in allt rätt beroende sol-underlag-växtlighet-vinkel mm vad finns det för några i Stockholms området?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Mjoo, rätt "dumt" att åka utan att få svar. Fattar inte vad hon kan försökt få ut av det hela... (förutom 25 kr/min haha)

Jaja, jakten fortsätter, enda skiten nu är ju att man blev väldigt sugen på 500D istället för 450D :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om man ska på några bra kvällskurser som handlar om att kunna ställa in allt rätt beroende sol-underlag-växtlighet-vinkel mm vad finns det för några i Stockholms området?
Nope, tyvärr. Men kolla med studieförbunden (NBV, Medborgarskolan, Studiefrämjndet etc), det är ju inte omöjligt att de kör fotokurser. Dock är nog risken med många av de att de är inriktade på en ganska så grundläggande nivå. Ungefär i stil med att Ingrid 69år ska lära sig hur man slår på blixten på sin kompaktkamera och laddar över bilderna till datorn.

Mjoo, rätt "dumt" att åka utan att få svar. Fattar inte vad hon kan försökt få ut av det hela... (förutom 25 kr/min haha)

Jaja, jakten fortsätter, enda skiten nu är ju att man blev väldigt sugen på 500D istället för 450D :)
Bummer. Men du fick dig en liten roadtrip iaf. :gnissla

Varför det då?



Ricken och övriga i Östersundsområdet kan jag tipsa om att det är Jämtrallyt idag. Första start 16.00 på gamla F4 och publiksträckor där. Gratis inträde.

Kan ju även påminna om att det bara är en vecka kvar till Supermoto SM.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nope, tyvärr. Men kolla med studieförbunden (NBV, Medborgarskolan, Studiefrämjndet etc), det är ju inte omöjligt att de kör fotokurser. Dock är nog risken med många av de att de är inriktade på en ganska så grundläggande nivå. Ungefär i stil med att Ingrid 69år ska lära sig hur man slår på blixten på sin kompaktkamera och laddar över bilderna till datorn.

Kan ju även påminna om att det bara är en vecka kvar till Supermoto SM.

Ska gå in & titta tackar. Jo en vecka kvar men jag tar någon linköping lite senare när det ska har Supermoto SM, något närmare för mig.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Varför det då?

Man kunde ju inte låta bli att tafsa på en 500D på Scandinavian Photo, och även om jag är "totalt" ointresserad av att kunna filma i 1080p - så är det ju en jädra schysst bonus hehe.
och lite mer (onödiga) miljoner pixlar är ju alltid trevlig, och framförallt föll jag pladask för 3" skärmen med 920 000 pixlar. Klart man vill ha det senaste :D
(en av dom stora anledningarna till att jag älskar min Canon Ixus 880 IS, dess 3" skärm som tar upp nästan hela baksidan av kameran, lovely)


Hittat en 400D nu för 4500 kr med batterigrepp, 4 batterier, axelrem och kitobjektiv (samt det som ingick vid köpet såklart) - och nissen bor bara 10 minuter bort haha (fast det ska man väl inte riktigt värdesätta visserligen)
Jag har verkligen inget att klaga på polarens 400D, utan det är ju roligare att lägga pengarna på objektiv - bilderna kommer ju på ett sätt inte bli bättre för att jag pungar ut det dubbla för enbart ett 500D-kamerahus.


50/1,8 blir det att införskaffa på måndag, vare sig jag har en kamera eller inte då :)
sen har jag kanske ett EF 75-300mm 4-5,6 IS USM, men det kan nog hinna säljas innan jag kan punga ut 3000 kr på det, men man kanske som omväxlings skull kan få ha lite tur :D

P.S nyligen uppdaterat mitt "biblotek" med Digital Fotografi #2 av Scott Kelby, första boken är så klockren att det var inga tveksamheter att köpa denna nu (plus att frakten från adlibris är gratis, så att bara köpa en eller några få böcker lite då och då är smidigt och billigt)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var själv inne på Mediamarkt då frugan skulle köpa en köksradio så passade jag på att klämma lite i fotoavd. Frågade dem vad 50mm 1,8 låg på & den låg på 1290:- nja känns lite i dyraste laget så jag väntar på. Passade på att klämma lite på en 500D dock avstängd men nä vill inte har. Fy tusan vad lätt & plastig så jag håller mig med min 50D + försöker låna frugans kompakt lite då & då.
 

Horn1 900

Tunnplåtslagare
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Hornet 900 -02
Val av kamera!?

Tjo..

Jag har tidigare ägt en Nikon D60, 18-55 + ett Tamron 55-200 MF dock..

Jag är mkt intresserad av foto och har tyckt det varit spännande.

När jag och exet flyttade isär så ville hon ha kameran så jag lät den gå..
Nu såhär 7-8 månader senare så är jag riktigt peppad på att skaffa en ny Systemare..

Har kikat lite på recensioner och tyckt att Nikon D90 sett mkt bra ut.. men alldeles för dyr för min hobbyverksamhet.. Även D5000 har varit ett lite billigare val fast då har den inte AF i huset.. så man måste köpa Objektiv med AF..

Kikade i veckan i senaste numret av Råd&Rön där dom testar olika kameror..
Testade modeller:

Canon EOS 1000D + 18-55 mm IS
Canon EOS 450D + 18-55 mm IS
Canon EOS 50D + 17-85 mm IS
Nikon D60 Kit DX 18-55 mm II
Nikon D90 Kit AF-S DX 18-105 mm VR
Olympus E-30 Kit + 14-54 mm II
Olympus E-520 Kit + 14-42 mm
Olympus E-420 Kit + 14-42 mm + 40-150 mm
Panasonic Lumix G1 + 14-45 mm
Pentax K200D Kit + 18-55 mm
Pentax K20D Kit + 18-55 mm
Pentax K-m Kit + 18-55 mm
Sony alpha A350 + 18-70 mm
Sony alpha A200 + 18-70 mm

Där fick Nikon D90 bland dom sämsta i betyg..
Och Canon EOS 1000D + 18-55 mm IS - fick bäst i test..

Föredrar nikon själv eftersom jag har lite mer kunskap inom dom..

Kommentarer om D90 - D5000 - EOS 1000D eller liknande i prisklass mottages gärna!!

/Peter
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man kunde ju inte låta bli att tafsa på en 500D på Scandinavian Photo, och även om jag är "totalt" ointresserad av att kunna filma i 1080p - så är det ju en jädra schysst bonus hehe.
och lite mer (onödiga) miljoner pixlar är ju alltid trevlig, och framförallt föll jag pladask för 3" skärmen med 920 000 pixlar. Klart man vill ha det senaste :D
(en av dom stora anledningarna till att jag älskar min Canon Ixus 880 IS, dess 3" skärm som tar upp nästan hela baksidan av kameran, lovely)

Hittat en 400D nu för 4500 kr med batterigrepp, 4 batterier, axelrem och kitobjektiv (samt det som ingick vid köpet såklart) - och nissen bor bara 10 minuter bort haha (fast det ska man väl inte riktigt värdesätta visserligen)
Jag har verkligen inget att klaga på polarens 400D, utan det är ju roligare att lägga pengarna på objektiv - bilderna kommer ju på ett sätt inte bli bättre för att jag pungar ut det dubbla för enbart ett 500D-kamerahus.

50/1,8 blir det att införskaffa på måndag, vare sig jag har en kamera eller inte då :)
sen har jag kanske ett EF 75-300mm 4-5,6 IS USM, men det kan nog hinna säljas innan jag kan punga ut 3000 kr på det, men man kanske som omväxlings skull kan få ha lite tur :D

P.S nyligen uppdaterat mitt "biblotek" med Digital Fotografi #2 av Scott Kelby, första boken är så klockren att det var inga tveksamheter att köpa denna nu (plus att frakten från adlibris är gratis, så att bara köpa en eller några få böcker lite då och då är smidigt och billigt)
Något att skryta för kompisarna med? :tummenupp

En 400D för 4500kr. Mja, du skulle ju kunna klämma lite på den iaf om den finns så nära. Det skadar ju inte. Om inte köpsuget kommer och knackar dig på axeln det vill säga. :D

400D har väl iaf en 2,5" skärm? Själv så sitter man med 1,8" eller något lika gigantiskt. Den är iaf ungefär lika stor som skärmen på min mobiltelefon som kostade under tusenlappen. :tungan

Photozone Finns en hel del tester av objektiv. Om du inte redan kände till det.

Men EOS 40D då? Kostar 6995kr på Scandinavianphoto just nu. Och har 3"-skärm. :tummenupp

En jobbig sak är att det räcker ju sällan med bara ett kamerahus och ett objektiv när man köper nytt kamerahus. Sedan kommer man på att man skulle ha behövt ett par minneskort till medan man ändå håller på. Och kanske något extra batteri. Och då kan man ju köpa ett batterigrepp också.

Jag blev sugen på att köpa en EOS 40D från Scandinavianphoto Bara för att jag är så jäkla less på min 350D. Batterierna börjar sjunga på sista versen och rent allmänt så känns det som att bilderna blir sämre för varje dag som går. Allt skulle ju garanterat bli mycket bättre med ett nytt kamerahus. Vilket som helst. Livet skulle kännas som om man svävade fram på små rosa moln och varenda bild skulle bli minst tio gånger bättre. Sedan räknade jag lite. Med ett minneskort, batterigrepp och ett extra batteri så landar priset på över 10lax. Då är man ju nästan halvvägs till en 5DmkII. Så det kanske trots allt är lika bra att fortsätta spara. :näsblod

Jodå, har både första och andra boken. De innehåller en den matnyttigt så brorsan fick låna de när han köpte en 1000D för ett tag sedan. Mitt eget bibliotek ska uppdateras med Joe McNallys "The Hot Shoe Diaries" vid tillfälle. Men det är ju hela tiden en massa annat man skulle behöva också. :gnissla

Var själv inne på Mediamarkt då frugan skulle köpa en köksradio så passade jag på att klämma lite i fotoavd. Frågade dem vad 50mm 1,8 låg på & den låg på 1290:- nja känns lite i dyraste laget så jag väntar på. Passade på att klämma lite på en 500D dock avstängd men nä vill inte har. Fy tusan vad lätt & plastig så jag håller mig med min 50D + försöker låna frugans kompakt lite då & då.
Varför låna frugans kompakt? Ger den bättre bilder än din 50D

Jag har tidigare ägt en Nikon D60, 18-55 + ett Tamron 55-200 MF dock..

Jag är mkt intresserad av foto och har tyckt det varit spännande.

När jag och exet flyttade isär så ville hon ha kameran så jag lät den gå..
Nu såhär 7-8 månader senare så är jag riktigt peppad på att skaffa en ny Systemare..

Har kikat lite på recensioner och tyckt att Nikon D90 sett mkt bra ut.. men alldeles för dyr för min hobbyverksamhet.. Även D5000 har varit ett lite billigare val fast då har den inte AF i huset.. så man måste köpa Objektiv med AF..

Kikade i veckan i senaste numret av Råd&Rön där dom testar olika kameror..
Testade modeller:

Lista över kameror.

Där fick Nikon D90 bland dom sämsta i betyg..
Och Canon EOS 1000D + 18-55 mm IS - fick bäst i test..

Föredrar nikon själv eftersom jag har lite mer kunskap inom dom..

Kommentarer om D90 - D5000 - EOS 1000D eller liknande i prisklass mottages gärna!!
Det där testet av Råd&Rön diskuteras på bland annat Fotosidan.

Något som jag skulle tro att EOS 1000D plockar en del poäng på i det där testet (utan att ha läst det i sin helhet) är att den är billig.

Din D60 hade väl inte heller AF i huset? Men om du kom bra överens med den, varför inte köpa en sån igen? :)

Eller en begagnad D90?

Det är ju inget större problem med att huset saknar AF längre. Många billiga objektiv passande Nikon har börjat få AF nu. Bland annat så har ju både Tamrons och Sigmas billiga 70-300mm AF-motor i objektivet nu. Och det brukar inte vara dyrare än om objektivet saknat AF-motor.

Så länge man håller ögonen öppna när man köper begagnat och är uppmärksam när man köper från någon butik som suttit på ett lite väl stort lager av gamla grejer så är det lugnt.



Bara för att jag varit lite seg med bilder på sistone så slänger jag in en bild här. All redigering är gjord på min mini-pc. Någon som testat att redigera en stående bild på en 10" monitor med en upplösning på 1024x576 pixlar? :huvet
lek1psd.jpg
 

Horn1 900

Tunnplåtslagare
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Hornet 900 -02
SKITREKLAM eller vad det nu är som alltid kommer upp på SH nuförtiden.. är det bara jag som får det eller??

Jag hade just skrivit svar till ditt inlägg Esquire men då kom den upp igen.. backade och då var allt jag skrivit borta...
Så jag skriver kort igen vad jag skrev...

Skrev att mitt Tamron 55-200 var MF.. köpte det på REA på Cyberphoto.se men visste inte då att det inte var nån motor i huset på D60:n..

EOS 1000D är billigare än D90/D5000 och är därför ett alternativ för mig som helst vill köpa sådana prylar nytt.. begagnat går oxå om priset är rätt såklart..
*skummar igenom blocket snabbt*
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D5000___18_55_mm_VR_22396959.htm?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Canon_EOS_1000D_med_2_objektiv_21756260.htm?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_EOS_1000D_22405705.htm?ca=2&w=3

/Peter
 

Horn1 900

Tunnplåtslagare
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Hornet 900 -02
Här kommer några få bilder tagna med min fd. Nikon D60, båt och bil bilden tagen med 18-55, Radiostyrda bilen tagen med Tamron 55-200 Manuell focus..

/Peter
 

Bifogat

  • båt.JPG
    båt.JPG
    77.6 KB · Visningar: 41
  • radiostyrt.JPG
    radiostyrt.JPG
    32.4 KB · Visningar: 48
  • Sunliner.JPG
    Sunliner.JPG
    57.8 KB · Visningar: 37
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top