Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265902 och är jättenöjd, bra storlek så man kan ha med den i fickan utan problem,
efterföljaren S12 finns ute nu oxå.

Lite OT kanske, men ändå... Mitt förtroende för Casio rasade helt när jag runt jul letade efter ett 85/1.8 till bästa möjliga pris. Kan ha varit ett sammanträffande.

Butik 1 (Media Markt): Står en kille med en kamera i kundservice, denna krånglar och han vill skicka på reparation... Ser att det står Casio på lådan...

Butik 2 (Expert): När jag står i kassan och frågar om 85an finns för beställning står det en kille (nej inte samma som på MM) och berättar att hans nästan nya kamera tackat för sig och om det går att fixa så han kan fota över jul? Vad står det på kartongen? Casio så klart...

Butik 3 (GePe Foto): Står och väntar på min tur, vad står före tror ni? Juuuuuust det... En kille som vill skicka sin Casio på rep alt. ha en ny...
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Lite OT kanske, men ändå... Mitt förtroende för Casio rasade helt när jag runt jul letade efter ett 85/1.8 till bästa möjliga pris. Kan ha varit ett sammanträffande.

Butik 1 (Media Markt): Står en kille med en kamera i kundservice, denna krånglar och han vill skicka på reparation... Ser att det står Casio på lådan...

Butik 2 (Expert): När jag står i kassan och frågar om 85an finns för beställning står det en kille (nej inte samma som på MM) och berättar att hans nästan nya kamera tackat för sig och om det går att fixa så han kan fota över jul? Vad står det på kartongen? Casio så klart...

Butik 3 (GePe Foto): Står och väntar på min tur, vad står före tror ni? Juuuuuust det... En kille som vill skicka sin Casio på rep alt. ha en ny...

Haha faan det där låter ju inte bra, kör med Nikons systemkamera men tycke inte någon av deras kompakter var lockande så det blev en casio istället, mest pga av att den var liten och smidig, jag är iallafall nöjd med den ännusålänge...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Den mest lockande kompakten (om man bortser från priset) är Olympus nya digitala PEN. Helst med 17mm pannkaksobjektiv... (2x crop innebär motsvarande 34mm på FF)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Går att få tag på begagnade Canon 50mm 1.8 I om man vill komma ifrån plastigheten i den nya varianten ( II ). Dock får man ge lika mkt för ett bagagnat som för det nya...

Finns dock lite skräckberättelser om hur lätt den nya varianten gått sönder...:D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kompaktkamera åt frugan för ca 3500:-

Har tittat lite på Canon & Sony. Nåt någon rekommenderar?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kompaktkamera åt frugan för ca 3500:-

Har tittat lite på Canon & Sony. Nåt någon rekommenderar?

Ricoh CX1. Moderns gubbe köpte 3 st för några veckor sen, en till syrran, en till hans dotter och en till mor. Provat dem lite och de är väldigt fina. Bra bildkvalitét, enkelt handhavande, många bra funktioner om man börjar gräva lite, relativt nätta och går ner i en normal ficka. Dessutom inger de en väldig kvalitetskänsla.

EDIT: Kan tillägga att den fick 5/5 i "kamera för pengarna" i DigitalFoto nr 5 2009
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Fakkjo-loooken....

IMG_3676bb.jpg
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
köpte det!

1295:- på expert, lagom pris :)

Nu ska man bara leta rätt på ett offer att fota :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag ser bilden tänker jag att hon säger....

"RoLLER, I want it in dajm-x and i want it HARD!"
Fast på hennes min kan man nästan tro att hon redan håller på att få den där. Eller håller på och trycker ut något och vill visa vartifrån. :gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ricoh CX1. Moderns gubbe köpte 3 st för några veckor sen, en till syrran, en till hans dotter och en till mor. Provat dem lite och de är väldigt fina. Bra bildkvalitét, enkelt handhavande, många bra funktioner om man börjar gräva lite, relativt nätta och går ner i en normal ficka. Dessutom inger de en väldig kvalitetskänsla.

EDIT: Kan tillägga att den fick 5/5 i "kamera för pengarna" i DigitalFoto nr 5 2009

Tackar, dock föll frugan för en Sony CyberShot DSC-W275
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
RoLLER, hur gick det med suckmesideways.se egentligen? Det ser inte ut att ha hänt så värst mycket där. :7peta
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var & fotade lite sidovagn & Quad borta i Nynäshamn. Blev lite avis på två killar speciellt ena som hade ett fint vitt fast objektiv.
Så en liten fråga till er: Ett fast 300mm på en crophus är det verkligen att rekommendera med tanke på brännvidden x crophuset så blir det mkt tanke på rörelseoskärpan mm eller är det en FF som gäller i detta fall?

Lägger in en lite bild hur dessa galningar kör.
 

Bifogat

  • IMG_6843.jpg
    IMG_6843.jpg
    234.4 KB · Visningar: 33

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så en liten fråga till er: Ett fast 300mm på en crophus är det verkligen att rekommendera med tanke på brännvidden x crophuset så blir det mkt tanke på rörelseoskärpan mm eller är det en FF som gäller i detta fall?
Canons kamerahus med snabbast seriebildstagning är ju 1DmkIII. Och det är inte ett hus med fullformatssensor. Men det om något är väl ett kamerahus som används av sportfotografer världen runt. Inte bara med fasta 300mm objektiv utan även med längre vita doningar.

Klart Gnutten ska skaffa sig ett 300/2,8 :tummenupp
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
På tal om långa vita doningar. Har svårt att säga vilken av alla dessa det var. Men den var lång och hade stoooor frontlins. Fotografen såg jättenöjd ut när han hade störst objektiv av alla. Han stod och fotade starten i SM i MX och tänkte inte på att 40 grabbar som kommer mot en i samma fart, det kan bli lite tajt in i första sväng. Han blev lite rädd och tappade kamera och glugg, rätt ner i en rejäl vattenpöl... Han fotade inte mer med varken kamera eller glugg vad jag såg sen...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Canons kamerahus med snabbast seriebildstagning är ju 1DmkIII. Och det är inte ett hus med fullformatssensor. Men det om något är väl ett kamerahus som används av sportfotografer världen runt. Inte bara med fasta 300mm objektiv utan även med längre vita doningar.

Klart Gnutten ska skaffa sig ett 300/2,8 :tummenupp

He he he å nej inte ett 2,8 men ett 4,0 för mig som är dödlig om jag nu skulle kunna spara ihop. Tänkte mer hur det är att fota på en 1,6 sensor där det blir 480mm alt 1,3 sensor 390mm med ett fast 300mm. Somliga kör med extender & då blir det nja en jäkla massa mm.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
He he he å nej inte ett 2,8 men ett 4,0 för mig som är dödlig om jag nu skulle kunna spara ihop. Tänkte mer hur det är att fota på en 1,6 sensor där det blir 480mm alt 1,3 sensor 390mm med ett fast 300mm. Somliga kör med extender & då blir det nja en jäkla massa mm.

Jag har fotat med 300mm och 1,6x crop.
Funkar bara bra så länge slutartiderna är vettiga.
Men jag skulle hellre satsa på ett 70-200 med extenders som man isf kan sätta på om man känner att det är nödvändigt.
Det erbjuder ju en del mer flexibilitet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top