rookie
www.mixpix.se
Var lite sugen på det jag med men valde ett ljusstarkare 70-200. Ska bli intressant att se dina bilder med det där!Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
Var lite sugen på det jag med men valde ett ljusstarkare 70-200. Ska bli intressant att se dina bilder med det där!Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
Bra objektiv är No1
Eftersom du vill plåta snabba rörliga saker blir även husets AF viktig....så helst vill du att stålarna skall räcka till både glasbit och hus...
Men måste du prioritera mellan dem så defenetivt glaset!!
Canons 70-200L/f4 bör du beakta som ett alternativ också...bättre begagnat kanske...
Att sensorn ger upp är väl inte direkt vanligt. Om man inte på något sätt misshandlat den. Då brukar diverse optiska fel och brister vara vanligare bovar när det gäller bristande skärpa.Jag undrar om sensorn på min 400D börjar ge upp, har nog fotat snart 20.000 med den och upptäckt på senaste tiden att fler och fler bilder blir suddiga. Jag har inget värsting objektiv, kit-objektivet och ett 70-300 från Sigma.
Dags att köpa nytt kamerahus? Det lär väl kosta att byta sensor?
Japp. Shutter är slutare.Shutter är väl slutare om jag inte missminner mig helt. 20 000 låter väl lite väl lite eller?
Jag beställde efter mycket funderande en LowePro Flipside 400 från en större svensk nätfotobutik i tisdags. De var en av de få nätbutiker som hade den väskan i lager (lagersaldo: 2st) och dessutom till ett ganska vettigt pris. Sedan dess har jag följt ordern på deras hemsida och den har stått som restad medans leveransdatumet har flyttats fram.Hade pengar varit till för att hållas i hade de haft handtag... Mycket lättare att spendera dem!
Så idag blidde det ett äpple och en svart låda med 1tb
Jag har också en dum fråga!
Vad använder ni för visningsprogram när ni sorterar? Jag är ute efter nåt som inte kräver så mycket resurser och är snabbjobbat. Finns det nåt sånt?
Ännu en dum fråga...
Jag har hittills fotat nästan uteslutande i jpg format för jag är inte intresserad av att lägga massor med tid på att manipulera raw filer i efterhand.
Dock såg jag igår lite exempelbilder mellan jpg och raw bilder på samma motiv där detaljerna var mkt klarare i raw bilden.
Så nu undrar jag: kan jag på ett enkelt sätt konvertera raw till jpg utan att ändra nåt och vinner jag isf något på det jämfört med att fota i jpg format direkt?
Edit: Fotar med en Canon 350D.
Vad använder ni för visningsprogram när ni sorterar? Jag är ute efter nåt som inte kräver så mycket resurser och är snabbjobbat. Finns det nåt sånt?
Men jag antar att du menar gallring (spara/ta bort)? Om du kör windows finns det ett program som heter exif pro. Segt att starta upp om man inte betalar för det (man får stirra på en ruta i 100 sek, lagom att sätta på kaffet och bre en macka). Men när det väl är igång är det snabbt och bra samt väldigt smidigt om du t ex vill se antal exponeringar på kameran...
Nu vet inte jag hur det är med Canon, men med Nikon försvinner de inställningarna du gjort i kameran (kontrast, mättnad, s/v o s v om du kör i LR. Dock har ju Nikon sitt ViewNX. Bra både som visare/sorterare samt jpg-exporterare. Canon kanske har något liknande?
Gör dom? Kan kanske bero på att Nikon inte släppt beräkningsalgoritmerna för återskapande av .NEF (RAW) filer.
Det säjs ju vara en av anledningarna till att Adobes programvaror inte lirar lika bra resultat med NEF som Nikons egna programvaror t.ex Capture NX.
Fast det går ju alldeles utmärkt att köra Nikons RAW-filer i Photoshop och ändra en miljon inställningar, man laddar bara hem det lilla tillägget.
Om nån skulle vara intresserad.
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/
Däremot Canons RAW-codec letade jag efter förra sommaren när vi lånade en 450D för lite bandfoton men vi hittade inget som funkade med Photoshop, det var synd.
Du vinner inget på att fota i RAW och sedan bara direkt konvertera till jpg utan att göra något mera.Så nu undrar jag: kan jag på ett enkelt sätt konvertera raw till jpg utan att ändra nåt och vinner jag isf något på det jämfört med att fota i jpg format direkt?
Edit: Fotar med en Canon 350D.
Mjo, Canon har liknande program. Som iofs tydligen inte är riktigt lika bra som ViewNX. Men gratis.Nu vet inte jag hur det är med Canon, men med Nikon försvinner de inställningarna du gjort i kameran (kontrast, mättnad, s/v o s v om du kör i LR. Dock har ju Nikon sitt ViewNX. Bra både som visare/sorterare samt jpg-exporterare. Canon kanske har något liknande?
Det är en grej man ska hämta från Adobes hemsida har jag för mig för att få det att lira riktigt med vissa CR2-filer från Canonkameror. Alltså inte den RAW-codec som ligger på Canons hemsida. Jag höll också på att få en hjärnblödning över det där när jag på en lånad dator skulle fixa något med en RAW-fil jag tagit.Däremot Canons RAW-codec letade jag efter förra sommaren när vi lånade en 450D för lite bandfoton men vi hittade inget som funkade med Photoshop, det var synd.
Faststone Image Viewer kostar gratis från www.faststone.org
Annars köper du Lightroom från Adobe för ca 3000:-
EDIT: Det var väl tusan att jag inte läser hela tråden till botten. Missade Oas inlägg.
Gör dom? Kan kanske bero på att Nikon inte släppt beräkningsalgoritmerna för återskapande av .NEF (RAW) filer.
Det säjs ju vara en av anledningarna till att Adobes programvaror inte lirar lika bra resultat med NEF som Nikons egna programvaror t.ex Capture NX.
Fast det går ju alldeles utmärkt att köra Nikons RAW-filer i Photoshop och ändra en miljon inställningar, man laddar bara hem det lilla tillägget.
Däremot Canons RAW-codec letade jag efter förra sommaren när vi lånade en 450D för lite bandfoton men vi hittade inget som funkade med Photoshop, det var synd.
Mjo, Canon har liknande program. Som iofs tydligen inte är riktigt lika bra som ViewNX. Men gratis.
Annars så följer det väl med någon bildvisare och Camera RAW till Photoshop Elements har jag för mig?
Här finns mycket vill ha
Menar du att du inte kan editera nef-filer på din mac utan tillägg, eller har jag missat nått?Finns det bara till windows?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|