Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu har man kommit tillbaka från Husqvarnas gamla testbana i Ödeshög, om ni funderar på att åka dit och träna bör ni tänka om! Säkerheten = 0! Det som kanske räddade några liv idag var fotografer som viftade hej vilt för att hejda förarna... Flaggvakter var tydligen överflödiga!

Ett ställe där det t ex hade varit lämpligt med flaggvakt var uppe på ett av hoppen, efter hoppet låg det till slut 10-15 cyklar... Kompisen höll blicken högt och såg att det låg en kille efter hoppet, slog av och bromsade in. Men vad hjälper det när övriga amatörer som bäst har höjt blicken till framskärmen... Pang så blev han påkörd och flög av cykeln... Han reste sig upp och började fundera på varför ingen sprang upp på hoppet och försökte hindra de övriga så han fick göra det själv... Att ingen blev allvarligt skadad är ett mirakel!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tog denna idag, mopperace :)
 

Bifogat

  • moppe1.jpg
    moppe1.jpg
    103.9 KB · Visningar: 70

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Sudent came to teacher-photographer and asked: "What camera is the best for me to buy?" -
He smiled and said: "Canon..."
After few seconds the student noticed Nikon camera on his teachers neck, and asked again: -" But why did u advise me to buy Canon?"
Reply was clear and shot: -"because after using Canon u will understand that all u need is Nikon..
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Sudent came to teacher-photographer and asked: "What camera is the best for me to buy?" -
He smiled and said: "Canon..."
After few seconds the student noticed Nikon camera on his teachers neck, and asked again: -" But why did u advise me to buy Canon?"
Reply was clear and shot: -"because after using Canon u will understand that all u need is Nikon..

corn.gif
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sudent came to teacher-photographer and asked: "What camera is the best for me to buy?" -
He smiled and said: "Canon..."
After few seconds the student noticed Nikon camera on his teachers neck, and asked again: -" But why did u advise me to buy Canon?"
Reply was clear and shot: -"because after using Canon u will understand that all u need is Nikon..
:hihi

Tja, du vet väl att det finns ett helgon som kallas Sankt Nikon. Delar kameran och helgonet namn för att man ska veta vart bönerna ska riktas när bilderna inte blir som man hoppats på? Nae, då fortsätter jag nog att skjuta med min mörsare.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Är sugen på att köpa en en ny kamera... Är dom billigare systemkamerorna okej eller ska jag satsa på en dyrare kompaktkamera? Vill helst inte pröjsa mycket mer än 5000. Mest intressanta är väl Canon EOS 1000D, Nikon D60 och Ricoh CX1. Jag är mest ute efter bra bildkvalité. Lätthanterlig är väl ett plus men inte ett måste.

Tack för svar :)
 

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
625 motard/grusbus
Är sugen på att köpa en en ny kamera... Är dom billigare systemkamerorna okej eller ska jag satsa på en dyrare kompaktkamera? Vill helst inte pröjsa mycket mer än 5000. Mest intressanta är väl Canon EOS 1000D, Nikon D60 och Ricoh CX1. Jag är mest ute efter bra bildkvalité. Lätthanterlig är väl ett plus men inte ett måste.

Tack för svar :)
Jag tror att Canon 1000d och Nikon D60 är likvärdiga, båda är bra kameror.
En sak att tänka på när det gäller Canon kan vara att försöka hitta den i kit med det nyare 18-55is som ska vara betydligt bättre än det gamla. Richo kameran har jag ingen vidare koll på men det ska väl vara en av dom bättre kompakterna, och den blir onekligen smidigare att ta med än en systemkamera.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Jag tror att Canon 1000d och Nikon D60 är likvärdiga, båda är bra kameror.
En sak att tänka på när det gäller Canon kan vara att försöka hitta den i kit med det nyare 18-55is som ska vara betydligt bättre än det gamla. Richo kameran har jag ingen vidare koll på men det ska väl vara en av dom bättre kompakterna, och den blir onekligen smidigare att ta med än en systemkamera.

Tack för svar!

Storleken spelar mindre roll... Hur är det med den billiga lilla Olympus e-420, något att ha?

Edit: Det jag letar efter är något som är snäppet bättre och framför allt "snabbare" än kompakterna, bildkvalitén ska väl vara okej också men som sagt, vill bara ha något som är lite bättre än kompakterna.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ska som sagt på Gelleråsen 19:e, men kommer få stå där med mitt lilla objektiv, finns det inga "penisförstorar prylar" man kan tränga på den så den ser jättestor ut? :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Storleken spelar mindre roll... Hur är det med den billiga lilla Olympus e-420, något att ha?

Edit: Det jag letar efter är något som är snäppet bättre och framför allt "snabbare" än kompakterna, bildkvalitén ska väl vara okej också men som sagt, vill bara ha något som är lite bättre än kompakterna.
Olympusen ger mera brus på högre ISO än de Nikon och Canon du funderar på. Jag skulle ha valt Canon (eller Nikon, men vi vet ju alla vilket det bättre märket är :rolleyes: ).

Jag tycker att de flesta systemkameror är bättre än de flesta kompaktkameror. Men det kan krävas lite mera kunskaper hos fotografen för att locka fram det lilla extra. Och jag har ingen aning om vilka förkunskaper du har inom fotografering. Därför kan det vara bra om du köper/lånar någon ganska grundläggande bok som "Canon Bättre Bilder", "Scott Kelby - Digitalfotografi", "Kreativ fotografering med rätt Exponering" eller liknande, plus att du läser kamerans instruktionsbok.


Jag ska som sagt på Gelleråsen 19:e, men kommer få stå där med mitt lilla objektiv, finns det inga "penisförstorar prylar" man kan tränga på den så den ser jättestor ut? :D
Lacka ett Pringlesrör svart och tejpa fast som förlängning till motljusskyddet?

Vad är det för teleglugg du har?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lacka ett Pringlesrör svart och tejpa fast som förlängning till motljusskyddet?

Vad är det för teleglugg du har?

Får nog måla det vitt om man ska kunna visa sig ute med det. :)

Jag har bara mitt normalzoom. Så jag kommer ligga på curbsen o fota därifrån. :hihi
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
:hihi

Tja, du vet väl att det finns ett helgon som kallas Sankt Nikon. Delar kameran och helgonet namn för att man ska veta vart bönerna ska riktas när bilderna inte blir som man hoppats på? Nae, då fortsätter jag nog att skjuta med min mörsare.

Du borde nog köpa en Nikon så du slipper ägna så mycket tid åt att hitta ursäkter för att fota med canon...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är sugen på att köpa en en ny kamera... Är dom billigare systemkamerorna okej eller ska jag satsa på en dyrare kompaktkamera? Vill helst inte pröjsa mycket mer än 5000. Mest intressanta är väl Canon EOS 1000D, Nikon D60 och Ricoh CX1. Jag är mest ute efter bra bildkvalité. Lätthanterlig är väl ett plus men inte ett måste.

Tack för svar :)
Moppebilden i mitt förra inlägg är tagen med en Ricoh CX1. Kan lägga upp fler bilder om du vill?
 

MikkE

Guest
Några bilder då. Och ja, jag tycker om att överdriva med kontraster =)

3808476493_434d7a7692.jpg

Kolla in flugan som är på väg till blomman =)

3809291736_2f80c12cee.jpg

Blommor.

3809289390_e6be5f89f4.jpg

Heja Sverige!

3808467733_1a0afbf9d7.jpg

Pappa.

3808470713_31e59ffc8b.jpg

Kobolt-museum i Los, Hälsingland.

3809288696_a053aaf09b.jpg

Koboltgruvan. Mörkt och fuktigt.
 
Last edited:

MikkE

Guest
Jag registrerade mig på fenomenet flickr för en kort tid sedan. Tycker mig gilla det mer och mer med alla funktioner man kan göra på sidan. En av de najsiga grejerna är ju Slideshow.

http://www.flickr.com/photos/nomercym/show
(Många av bilderna är i 381x254 pixlar som jag sparat ner för min hemsida www.mjfoto.net. Därav lite kass upplösningskvalité i slideshowen.)
 

MikkE

Guest
Hittade lite maskeradfärg och målade mig själv. Tog fram kameran och satte igång självutlösaren. Så, här är jag då =)

3810812457_bd4a9d3cef.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många

Här kommer några. Har inte pillat några inställningar förutom iso (vad det nu är :D) på någon bild.

Är förminskat i paint, så det ser väl lite sisådär ut :rolleyes:
 

Bifogat

  • RIMG0104.JPG
    RIMG0104.JPG
    231.3 KB · Visningar: 46
  • RIMG0105.JPG
    RIMG0105.JPG
    234 KB · Visningar: 45
  • RIMG0155.JPG
    RIMG0155.JPG
    154.9 KB · Visningar: 45
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top