Diskutera Digital Fotografering här

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Har ett gäng kontakter på Flickr som jag får dåkktet med inspiration ifrån.[/QUOTE]


Ulrika?:näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mååånga...:gnissla
I början blev det en träff per 50 bilder men nu i går satte jag fem på raken. :) Övning har gett en färdighet att fixa många klockrena bilder med få antal exponeringar.

Nu ska det bara tas till nästa nivå och göra the no 1 pics av dem. :hihi
Vilket gör att olika vätskor, tillsatser, färger och ljus ska provas. Har ett gäng kontakter på Flickr som jag får dåkktet med inspiration ifrån.
Det är ju ett sporthojsforum, vi vill se motorolja :nicka
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Var och kikade på winnerbäck ikväll. Kul att man fick ta med sig systemaren :) Så det blev mitt första försök till konsertfoto. Bra eller anus?

1. Andreas Grega var förband
4072915497_f0df50833b_o.jpg


2. Sen blev det Lasse
4073675572_d60910993a_o.jpg


3.
4073675684_809db9e271_o.jpg


4.
4073675800_b71ac3415a_o.jpg


5.
4073675948_93ed64e064_o.jpg


6.
4072916097_1f4ea567e1_o.jpg


7.
4073676246_4bf60a6949_o.jpg


8.
4073676338_dd6a846a29_o.jpg


9.
4072916483_4399ca15d8_o.jpg


10.
4073676602_2c7bcbf42d_o.jpg


11.
4072916721_2ce83d9bd4_o.jpg


12.
4072916833_38248881f7_o.jpg


13.
4072916923_337804caec_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var och kikade på winnerbäck ikväll. Kul att man fick ta med sig systemaren :) Så det blev mitt första försök till konsertfoto. Bra eller anus?
Jag gillade nog nummer 6 bäst.

Lite synd att bild 1 ser så överexponerad ut.

Annars så är det ganska kul när man går på konsert med alla som står med sina kompaktkameror eller kameramobiler. Med blixt på. Och ser så sura ut när de bara får med ett gäng bleka armar från de som står mitt framför. :hihi

Jag har både gått på och jobbat på fler festivaler och konserter än vad jag kan komma ihåg. Men har bara haft med mig en kamera vid ett par tillfällen. Tyvärr.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag gillade nog nummer 6 bäst.

Lite synd att bild 1 ser så överexponerad ut.

Annars så är det ganska kul när man går på konsert med alla som står med sina kompaktkameror eller kameramobiler. Med blixt på. Och ser så sura ut när de bara får med ett gäng bleka armar från de som står mitt framför. :hihi

Jag har både gått på och jobbat på fler festivaler och konserter än vad jag kan komma ihåg. Men har bara haft med mig en kamera vid ett par tillfällen. Tyvärr.

Hehe, mina kompisar hade bara kompakter med sig. Blev sura och griniga. "Hur blir dina bilder då?" Sa de surt. Jag visade en lite snabbt... "Åhhhh! ditt as!" :p

Ang överexponeringen gillar jag den riktigt mycket faktiskt. Det är en av de bilder jag är mest nöjd med. Alla bilder måste ju inte ha perfekta histogram :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ang överexponeringen gillar jag den riktigt mycket faktiskt. Det är en av de bilder jag är mest nöjd med. Alla bilder måste ju inte ha perfekta histogram :)
Det är inte att det existerar överexponering i bilden som jag tycker är synd. Det är snarare att mängden överexponering får det att kännas som att han står och juckar på en 10000w strålkastare. :5sure

Men smaken är ju som baken - olika. :)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Köpa Nikon D90 i Hongkong för 8250 spänn?

Jag är i Hongkong och reser hem på fredag om två dagar. Jag får en Nikon D90 med 18-105 kitobjektiv för ca 8240 spänn. Den finns från 10000 kr på prisjakt men de jag känner till säljer den för 10495 kr. Ska jag köpa? Jag är en glad amatör som har lessnat på att min långzoom-kompakt är så kass så fort det blir lite dåligt med ljus och har sneglat på D90 i säkert 8 månader men är lite tveksam hur intresserad jag är av att släpa runt på en sån klump. Jag är mån om bra bilder och gilllar att efterbehandla. Slängde säkert 50% av de flera hundra bilder jag tog i somras pga att kameran inte är snabb nog och för ljuskänslig.

Competition är vad jag förstår den billigare Canon EOS 500D som får pisk i det mesta enligt Dpreview. Fnns det annat att fundera på? Jag har svår ångest för att det kommer en efterföljare till D90 inom ett år men vill ha en kamera innan jul och har nu chansen att spara en slant.

Om JA, vad behöver jag mer? Det jag funderar på är (omräknat från Hongkong-dollar):
Liten väska för 200-300 kr
Filter för 140 kr
16GB minneskort för 350 kr (RAW blir väl ca 15MB så då får man plats med en del)

Det jag tänkte skita i är originalbatteri för 300 kr. Smart eller inte smart?

Nu vill jag ha ett gäng ja-svar när jag vaknar imorgon om 7 timmar tack :)

PS. Det här är inte ett gray market pris utan med världsgaranti sa de jag pratade med. Jag har bott här för två år sen och det är proffsbutiker på "rätt" gata jag går i som har vanliga kameror för oss normala dödliga också. Dvs. inga turistbutiker där de gör allt för att få sälja, typ skickar med morsan på köpet.
 
Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Rockhoholic: Jättesnygga bilder. Håller dock med Esq om den första. Jag förstår vad du försökte göra men det funkar inte för mig heller. För överexponerad. Jag vet knappt vem Lasse är men han ser ut som en smutsig hippie.

Nicke: Ska själv till HK om ett par dagar. Berätta gärna vart du skall köpa. Är det i Mongkok eller? Kan du kolla vad en 430EXII kostar? Har bestämt mig för att köpa antingen i HK eller här i Bangkok. PS, är du en gweilo blåser dom dig ändå :tungan Jag köpte ett icke-original batteri till min 400D i HK för ungefär ett år sedan och det har hållt bra. Har inte mätt exakt men märker ingen skillnad jämfört med original.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det är inte att det existerar överexponering i bilden som jag tycker är synd. Det är snarare att mängden överexponering får det att kännas som att han står och juckar på en 10000w strålkastare. :5sure

Men smaken är ju som baken - olika. :)

Det är väl på sätt och vis en "misslyckad" bild. Det kom en strob precis samtidigt så ljusmätningen hann inte riktigt med :tungan

Rockhoholic: Jättesnygga bilder. Håller dock med Esq om den första. Jag förstår vad du försökte göra men det funkar inte för mig heller. För överexponerad. Jag vet knappt vem Lasse är men han ser ut som en smutsig hippie.

Tackar :) ang överexponeringen kan du läsa ovanstående svar :)

Usch så du säger! Han är minsann ingen smutsig hippie :tungan

Nice, mm f/2 körde du med 85mm eller?

Tackar! Jepp! Klockren konsertglugg när man står i "havet"

Härliga bilder JKay och Rockoholic!

En får tacke :)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu blev det en D90 med UV-filter, SanDisk Extreme II 16GB och en väska. Summa 9000 SEK så det känns helt OK, får hoppas att tullen går bra bara... Jag hade glömt bort vad objektivet hette men skickar med lite info nedan:

Hing Lee Camera Co, 25 Lyndhurst Terrace (i Central, du tar två rulltrappor i The Escalator så är du framme). Det var där jag köpte och de känns riktigt bra. Kollegor har handlat där och jag har köpt optik som bulvan ett par gånger. Tel: +852 2544 7593

Chung Pui Photo Supplies, 44 Stanley Street (du tar inte ens första rulltrappan, dvs också i Central). Det här är proffsfotograf-gatan enligt vad jag hört. Tel: +852 2864 4135. De gav bäst pris först men sen bad jag Hing Lee matcha och de gjorde de lite motvilligt. De här hade mailadress på kortet också: chungpuiphoto@yahoo.com.hk.

Det går säkert att hitta något billigare ställe men jag har slutat att jaga sista kronan efter jag brände mig lite i New York. Hamnade hos några j**la araber som var rena jäkla hästhandlarna (billigast på epinions.com men det var rena faket). Var helt slut och förbannad när jag kom därifrån och ångrar fortfarande fem år senare att jag köpte där. De här är som en svensk handlare, fast till skillnad från många hemma - kunniga på det de säljer.



Nicke: Ska själv till HK om ett par dagar. Berätta gärna vart du skall köpa. Är det i Mongkok eller? Kan du kolla vad en 430EXII kostar? Har bestämt mig för att köpa antingen i HK eller här i Bangkok. PS, är du en gweilo blåser dom dig ändå :tungan Jag köpte ett icke-original batteri till min 400D i HK för ungefär ett år sedan och det har hållt bra. Har inte mätt exakt men märker ingen skillnad jämfört med original.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har fått fingeravtryck på linsen nu. eftersom det är en kompakt är det lite svårt att komma till. Funkar det bra med tops utan att det blir repigt? Eller ska jag försöka med glasögonduk?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Har fått fingeravtryck på linsen nu. eftersom det är en kompakt är det lite svårt att komma till. Funkar det bra med tops utan att det blir repigt? Eller ska jag försöka med glasögonduk?

Det finns bra rengöringsdukar i fotobutiker. Är det trångt kan du sätta duken på en tops och göra rent med hjälp av den :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu har man lyckats jobba över en del så efter att ha sålt både 70-200 f/4L IS & Tokina 11-16 2,8 så ser man ljuset snart efter något nytt. Kommer köpa ett 70-200 f/4L nån gång men tittar på lite annat innan. Är fortfarande lite inne på vidvinkel men har fått upp ögonen på canon 85mm 1,8. Visst vidvinkel & 85mm är helt olika optik men vilket kommer jag ev ha mest användning av. Inte bara motorsport utan tänkte prova lite annat.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top