Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
Att byta upp sig till 2,8 är verkligen ett stort lyft :tummenupp

Jag har ju det på mitt tamron 28-75mm också :) Så uppbytet rör bara zoomen :3freak
Mycket roligare att komma närmre utan at behöva stå brevid :gnissla
Följde ju era råd att satsa på hus med bra optik istället för kit-påsarna när jag var i valet och kvalet.
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Är det någon som kan tipsa om en bra blixt till Canon? Vad skall man tänka på när man köper blixt? Vilka funktioner skall den ha? Någon som har en länk till någon sida där det står lite mer om blixtar?

Vad är en omnibounce?

:Bugar
 
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Thundercat skrev:
Är det någon som kan tipsa om en bra blixt till Canon? Vad skall man tänka på när man köper blixt? Vilka funktioner skall den ha? Någon som har en länk till någon sida där det står lite mer om blixtar?

Vad är en omnibounce?

:Bugar


sitter också o fundera på blixt till 350D, har ingen aning om vilken man ska
ha. Jag vill ha en prisvärd o bra blixt (inte allt för dyr) :)
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Thundercat skrev:
Det gäller ju att uppgradera sin utrustning, sålde av lite andra objektiv bara.

Definitivt!

En omnibounce är en vit plastgrej man sätter på blixten. Den mjukar upp och sprider blixtlyset.
Min sitter på ialla lägen
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Fotade lite vid havet idag,bilderna blev knivskarpa.Det var soligt och förjävla fint.Sen fick jag för mig att jag skulle kolla om dom tränade på Svansta och döm om min förvåning när det visade sig vara ett mästerskap i enduro på G,hundratalet hojar och................SOLEN VAR BORTA.
Min vanliga otur,utan sol LIKAMED inte så kyl.
Man ska ha en bra blixt och inte ett teleobjektiv när man fotar enduro i dunkelt skogsmörker märkte jag när jag kom hem och kollade bilderna.

Thundercat:Varför handlar du på Sk-foto? är det inte ganska så dyrt där?
Har fått för mig det.
1.jpg

3.jpg

4.jpg

8.jpg
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
en fråga till er alla:
När ni fotat, kör ni då in bilderna i photoshop eller förminska ni
dom bara?

twinner: schyssta bilder :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Twinner: Fotar du i raw? Bild 1,2 och 4 skulle må mycket bättre med lite mer kontrast. Lägg på :tummenupp
Jag lägger på automatisk kontrast med nikon view. Perfektresultat varje gång


Jag kollar och vid behov justerar alla bilder innan jag kör om dom(från raw) till jpeg. Med photoshops scriptfunktion förminskar jag alla bilderna på 30 sek och slänger upp på hemsidan.

Lite pill, men jämför man med hur det va för 10 år med det analoga, så är det här riktigt smidigt
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
Är det någon som kan tipsa om en bra blixt till Canon? Vad skall man tänka på när man köper blixt? Vilka funktioner skall den ha? Någon som har en länk till någon sida där det står lite mer om blixtar?

Vad är en omnibounce?

:Bugar

Här står det [ironi]lite[/ironi] om blixtfotografering med Canon :)

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

För bästa resultat verkar det som om (surprise) man ska köra med samma fabrikat på blixt och kamera och i ditt fall skulle jag nog rekommendera 430EX eller rent av 580EX (dyr). 580 kan styra andra blixtar trådlöst, och då menar jag inte bara att trigga dom, vilket kan vara användbart. Då kan man ha ytterligare en blixt, t ex en 430 om man vill ha flera och styra den med 580:n. Brukar finnas en hel del andra skojiga funktioner på vassare blixtar såsom stroboskop mm.

Jag skulle inte köpa en blixt där huvudet inte är ledat i både X och Y -led men det är både 430 och 580.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
Här står det [ironi]lite[/ironi] om blixtfotografering med Canon :)

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

För bästa resultat verkar det som om (surprise) man ska köra med samma fabrikat på blixt och kamera och i ditt fall skulle jag nog rekommendera 430EX eller rent av 580EX (dyr). 580 kan styra andra blixtar trådlöst, och då menar jag inte bara att trigga dom, vilket kan vara användbart. Då kan man ha ytterligare en blixt, t ex en 430 om man vill ha flera och styra den med 580:n. Brukar finnas en hel del andra skojiga funktioner på vassare blixtar såsom stroboskop mm.

Jag skulle inte köpa en blixt där huvudet inte är ledat i både X och Y -led men det är både 430 och 580.

Jag tycker att 430EX verkar vara prisvärd.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
Twinner: Fotar du i raw? Bild 1,2 och 4 skulle må mycket bättre med lite mer kontrast. Lägg på :tummenupp
Jag lägger på automatisk kontrast med nikon view. Perfektresultat varje gång


Jag kollar och vid behov justerar alla bilder innan jag kör om dom(från raw) till jpeg. Med photoshops scriptfunktion förminskar jag alla bilderna på 30 sek och slänger upp på hemsidan.

Lite pill, men jämför man med hur det va för 10 år med det analoga, så är det här riktigt smidigt

Nä det är vanligt JPEG,Fakk ska ju för fan bara fotoa i raw egentligen.Tack för tipsen :tummenupp

EXIF?
Stativ?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
Nä det är vanligt JPEG,Fakk ska ju för fan bara fotoa i raw egentligen.Tack för tipsen :tummenupp

EXIF?
Stativ?


Inget stativ
slumpvist utvald bild;

ExposureTime : 1/250Sec
FNumber : F2,8
ExposureProgram : Shutter Priority
FocalLength : 135,00(mm)
ISO Setting : 500
Quality : RAW
FocusMode : AF-C
Lens information : 80,0-200,0(mm) F2,8-F2,8
FocusArea : DynamicAF (center)
NoiseReduction : OFF

Panos skrev:
snygga bilder, bra jobbat :tummenupp


Tack :)
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
jag funderar på om jag ska ha egen hemsida a la .com :va
ni som har egna hemsidor, kan ni ge lite råd?
Vad kostar det? Jag kan ingenting om hemsidor, hur det ska vara, hur man
fixar det osv...Har ni gjort era själva?

tacksam för svar :Bugar
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Igår var jag o köpte en glugg, med IS som jag kommit fram till att jag måste ha. Köpte på scandinavian foto, samma pris som nätbutikerna, med faran att gå in där o se alla dessa gluggarna, kan det nästan vara värt att näthandla..hehe Men det gick bra o jag kom bara hem med en ny glugg..med bildstabilisator! Är så darrhänt att jag bara kan hålla skeden i tekoppen så rör den om automatiskt..hehe Men iallafall blev det en Canon 28-135/3,5-5,6 IS USM, som skall testas imorgon på sjön, då är det iskörning som gäller med crossarna! Jag har aldrig lyckats ta en sån där bild när det blir långa streck efter bilarnas lampor, men det funkade idag..hehe Återkommer förhoppningsvis med lite tjusiga sladdbilder efter morgondagens iskörning. Jag kör oxå med b-one som webhotell, funkar skitbra!! / Hygge ps har Sigma och Tamron bildstabilisatorgluggar och vad heter isåfall deras beteckning för funktionen?
 

Bifogat

  • litensväng.jpg
    litensväng.jpg
    119.3 KB · Visningar: 76
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top