Diskutera Digital Fotografering här

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Tjena, kul sida..
Funderar på att hitta tillbaka till fotografering och har lite funderingar inför digitaldebuten.. Har kommit så långt att inse att systemkamera är ett måste, och att jag helst vill köra Canon som jag gjort innan med film. Är intresserad av antingen EOS20D eller 350D, men undrar lite om de stora skillnader mellan dessa två. Har läst om att 20D har något mindre noise i högre ISO-bilder men också att skillnaden är ganska liten. Vad mer gör 20D till en så pass populär kamera att folk betalar så pass mycket mer?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Fick post idag:=) Satan vad kameran känns liten nu,samt vikten paketet vägde 3,5 kilo...ojoj satan.
Iaf 650 dollar och i Nyskick,inte en skråma.Köpte den på ebay som ett "Buy it now" orkade inte buda då jag hade misslyckats med tre andra budgivningar.Nu vill jag ha en strålande fin dag att fota på.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    60.1 KB · Visningar: 48
  • 2.jpg
    2.jpg
    55.4 KB · Visningar: 50
  • 3.jpg
    3.jpg
    75.6 KB · Visningar: 67
  • 4.jpg
    4.jpg
    78.6 KB · Visningar: 63

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Airborne skrev:
Tjena, kul sida..
Funderar på att hitta tillbaka till fotografering och har lite funderingar inför digitaldebuten.. Har kommit så långt att inse att systemkamera är ett måste, och att jag helst vill köra Canon som jag gjort innan med film. Är intresserad av antingen EOS20D eller 350D, men undrar lite om de stora skillnader mellan dessa två. Har läst om att 20D har något mindre noise i högre ISO-bilder men också att skillnaden är ganska liten. Vad mer gör 20D till en så pass populär kamera att folk betalar så pass mycket mer?

Bl a har 20D en liten "joystick" på baksidan du kan använda för att välja fokuspunkt direkt istället för att snurra runt bland dom i tur och ordning. AF-punkterna är 9 istället för 7 och ordnade i ett diamantliknande mönster istället för ett kors. Vidare har 20D ett hjul på baksidan som används för att navigera i menyerna - mycket trevligt. Tror den har magnesiumchassie också vilket ger lite solidare känsla. 20D tar 5 bilder per sekund istället för 3 hos 350D. Bufferten är också större, 23 JPG mot 14. Menyn på 20D är en enda lång indelad i sektioner som är färgkodade medan 350Dns menyer är separerade med hjälp av flikar - personligen föredrar jag 20D, mycket snabbare att jobba med. 350D är väldigt liten så du bör nästan känna på dom och jämföra greppet. Hur som helst är båda väldigt trevliga kameror.

Har en 300D som jag är mycket nöjd med men nu tyvärr har växt ur, den blir till salu inom någon månad eller två tillsammans med en del tillbehör.
 
Last edited:

MikkE

Guest
Airborne: Jag skulle först kolla och jämnföra kamerorna. Behöver inte förklara mer än vad Micke_O redan har gjort, men vad jag tycker så är 20D självklar! Hade en 350D, men köpte ganska så nyligen en 20D och kan bara säga att jag är mer nöjd med denna!



Jag kommer att vara på 'På tv hjul' mässan på lördagen, är fler där härifrån skulle det vara kul att träffas. Jag har nummer 0735051184, bara att ringa på lördagen :hej
Sedan blir det fest på kvällen :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tror ej jag ska till mässan. Är ju mer eller mindre samma som förra året

mikke hur går de med hemsidan?
 

MikkE

Guest
Ljunghusen skrev:
Tror ej jag ska till mässan. Är ju mer eller mindre samma som förra året

mikke hur går de med hemsidan?
Äh, fegis. Det är ju nu man ska fota snyggt när man har roligare kamera.
jag är INTE klar med sidan. men ett litet smakprov kan ni få.

www.mjfoto.net
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
Airborne: Jag skulle först kolla och jämnföra kamerorna. Behöver inte förklara mer än vad Micke_O redan har gjort, men vad jag tycker så är 20D självklar! Hade en 350D, men köpte ganska så nyligen en 20D och kan bara säga att jag är mer nöjd med denna!



Jag kommer att vara på 'På tv hjul' mässan på lördagen, är fler där härifrån skulle det vara kul att träffas. Jag har nummer 0735051184, bara att ringa på lördagen :hej
Sedan blir det fest på kvällen :yoparty

Jag ringer förmodligen.Ska vi slåss då?
:gnissla
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MikkE skrev:
Äh, fegis. Det är ju nu man ska fota snyggt när man har roligare kamera.
jag är INTE klar med sidan. men ett litet smakprov kan ni få.

www.mjfoto.net


Om någon polare ska köra upp hakar jag på iaf. För snål för att åka dit på egen hand :D

Snyggare än min iallafall! ;-) Min är inte heller klar men det börjar ta form!
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Jag är inte direkt hemma på Canons beteckningar, men USM är väl deras motsvarighet till Sigmas HSM och Nikons AF-S, alltså att objektivet har inbyggd af-motor. Nu är ju inte detta livsnödvändigt, men stämmer det inte att man drar ur kamerans batterier snabbare om kamerans inbyggda motor drar fokusen?
En liten snabbrecension.
Thundercat skrev:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=35563

Jag skulle nog hellre satsat på den här, Canons L-optik 80-200/2.8 L för 5500:- Nypriset för 70-200/2.8 L är 13 000:-, borde väl ha legat i de summorna också.

twinner skrev:
Fick post idag:=) Satan vad kameran känns liten nu,samt vikten paketet vägde 3,5 kilo...ojoj satan.
Iaf 650 dollar och i Nyskick,inte en skråma.Köpte den på ebay som ett "Buy it now" orkade inte buda då jag hade misslyckats med tre andra budgivningar.Nu vill jag ha en strålande fin dag att fota på.

Hur funkar det med momsen när du handlar från USA eller andra länder utanför EU, fick du pröjsa 25% extra till skattmasen?

Jag har sett en del HongKong-firmor annonsera att dom är villiga att trixa med dokumenten för att mottagaren skall slippa skatt i hemlandet, nån som vet nåt om detta?
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hur ska jag ha min blixt när jag fotar i en go-karthall med halvdåligt ljus, samt vilka inställningar i kameran gäller?

Högt till tak i hallen. Fotar med min D5D och ett 28-70 2.8 objektiv samt 3600HS blixt.
pf3600.jpg


Ska blixten vara riktad rak emot det jag fotar? Är det någon ide att vinkla blixten mot taket när det är så högt?

Så här ser bilder med fd kitgluggen och utan blixt ut :(
PICT0208.JPG
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
När jag fotar inne på racehouse i Malmö ställer jag min blixt rakt (gått åt måååånga testbilder :))

Bikeboy500 skrev:
Jag är inte direkt hemma på Canons beteckningar, men USM är väl deras motsvarighet till Sigmas HSM och Nikons AF-S, alltså att objektivet har inbyggd af-motor. Nu är ju inte detta livsnödvändigt, men stämmer det inte att man drar ur kamerans batterier snabbare om kamerans inbyggda motor drar fokusen?
En liten snabbrecension.




Hur funkar det med momsen när du handlar från USA eller andra länder utanför EU, fick du pröjsa 25% extra till skattmasen?

Jag har sett en del HongKong-firmor annonsera att dom är villiga att trixa med dokumenten för att mottagaren skall slippa skatt i hemlandet, nån som vet nåt om detta?

Stämmer bra. Men jag drar mig inte för att köpa objektiv med af-s!
Sigmaobjektivet har ju f.ö HSM
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Ljunghusen skrev:
Stämmer bra. Men jag drar mig inte för att köpa objektiv med af-s!
Sigmaobjektivet har ju f.ö HSM

Precis, det var det som var poängen, däremot skulle jag tveka att köpa objektiv utan AF-S, HSM (eller USM om jag varit Canonist).
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
WestW skrev:
Fått dom än?
Jag måste köpa extra batterier nu. Köpte du av firman på länken?
Åker du på tull och skit från Kina?

Har inte fått dom än:=) ska meddela när dom kommer.

Bikerboy: Handlade innom EU,ingen moms mao.


Testade precis nya objektivet:=) Satan vad jag är nöjd,även om ljuset inte var 100% så presterar den suberbra.Bilderna är kryyyyyyyymta.
 

Bifogat

  • Flyme.jpg
    Flyme.jpg
    97.9 KB · Visningar: 58
  • Sleepy.jpg
    Sleepy.jpg
    106.9 KB · Visningar: 62
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
Har inte fått dom än:=) ska meddela när dom kommer.

Bikerboy: Handlade innom EU,ingen moms mao.


Testade precis nya objektivet:=) Satan vad jag är nöjd,även om ljuset inte var 100% så presterar den suberbra.Bilderna är kryyyyyyyymta.

Att byta upp sig till 2,8 är verkligen ett stort lyft :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top