Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Kuritas skrev:
Jag har en jävligt bra fråga:

Man säger ju att objektivets brännvidd skall multipliceras med 1,5 om man använder det på t.ex. en Nikon D50. Inga problem, det blir helt enkelt en tightare beskärning eftersom sensorn är mindre. Men hur är det med perspektivförvrängningen? Med ett teleobjektiv plattas ju vyn ihop och med ett vidvinkel dras den isär. Är det samma faktor (1,5) som gäller här med digitala systemare?

Jag frågar för att jag har tidigare hört att 50mm är ett bra porträttobjektiv eftersom det ger naturliga proportioner i ansiktet. Men skall man istället köra med 35mm digitalt för att få proportioner motsvarande ett 50mm, eller är det bara beskärningen som det handlar om?

Hilfe!

Det borde väl gälla perspektivet också.

Thundercat skrev:
http://www.wildthingsphotography.com/detected.php?page=&pass=

Här e en kille som har fått till några skapliga bilder. Klicka på eagles. :tummenupp

Grymma bilder!
 

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
:rofl :rofl

Måste bara ge en kommentar till snubben!

twinner skrev:
Han är ju typ gud på örnfotografering :)
Undrar hur mycket hanskameraväska kostat :D

MiKKe: Egay rules om man vill tjacka billigt.Kolla in batterierna till din hosk,typ 13 pund för 2st hem till dörren.
http://cgi.ebay.co.uk/2x-Canon-BP-5...578523711QQcategoryZ43447QQrdZ1QQcmdZViewItem
MYCKET antar jag!!

Ebay, får nog kolla in det när jag väl ska handla.. men är fortfarande rädd för att tex. en glugg ska vara repig eller nåt annat fel på.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hur många här inne ska fota RR i sommar? och vilka banor blir det på? Jag ska testa iaf,har bestämt att inte köra hoj nästa sommar.Har även en idé som jag kan berätta om senare.

Markus: Sviestad (Även andra)
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
om ekonomin tillåter så ska jag försöka dra runt på olika race o fota lite :)
nu blev man allt nyfiken på din idé :hihi
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Panos skrev:
om ekonomin tillåter så ska jag försöka dra runt på olika race o fota lite :)
nu blev man allt nyfiken på din idé :hihi


Nja..det är inte så upphetsande,återkommer med info innom kort.
Min nya älskarinna btw,om jag nånsin får den hem dvs:=)
a8_1.JPG

f1_1.JPG

96_1.JPG
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
Hur många här inne ska fota RR i sommar? och vilka banor blir det på? Jag ska testa iaf,har bestämt att inte köra hoj nästa sommar.Har även en idé som jag kan berätta om senare.

Markus: Sviestad (Även andra)

Har man sagt A får man säga B. :tomten
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Gick hem ifrån en kompis, testade då att ställa in min vanliga basic 1500-2000 kroners digitalkamera på lite längre slutartider och ställa upp den på ett stabilt ställe (hade inget stativ)

Säg vad ni tycker om dom.

gran11.jpg


bild2.jpg


gata.jpg
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
marcus_136 skrev:
Gick hem ifrån en kompis, testade då att ställa in min vanliga basic 1500-2000 kroners digitalkamera på lite längre slutartider och ställa upp den på ett stabilt ställe (hade inget stativ)

Säg vad ni tycker om dom.

Dom ser bra ut:) Jag tog klockrena bilder med min 2000kr Minolta jag hade förut,det går även med små medel.
--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------
Thundercat: Okej! B.
Jag reggade en ny domän .SE (Ett Väldigt bra namn) där jag tänkte att alla som vill kan lägga upp sina hojfoton till allmän beskådan.
Dom som vill kan få full tillgång till sidan.Behöver dock ett bra www-hotell det kan man väl splitta på isåfall? blir väl en 40kr var/år för ett bra hotell.
Om ingen villl haka på så pekar jag den mot mitt vanliga surftown konto och använder den själv :banana
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
Thundercat: Okej! B.
Jag reggade en ny domän .SE (Ett Väldigt bra namn) där jag tänkte att alla som vill kan lägga upp sina hojfoton till allmän beskådan.
Dom som vill kan få full tillgång till sidan.Behöver dock ett bra www-hotell det kan man väl splitta på isåfall? blir väl en 40kr var/år för ett bra hotell.
Om ingen villl haka på så pekar jag den mot mitt vanliga surftown konto och använder den själv :banana

Det låter ju som en bra idé. Jag kommer nog inte ta så mycket hojbilder, men om jag gör det så hakar jag på.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
Jag är på. Kan man kanske snylta in sig på en egen sida också? :) Dvs www.xyxyxyx.se/ljunghusen ?

Vi kan ha en publik och sen kan ju alla som vill ha egna mappar typ: www.======.se/Ljunghusen
Hehe:=) Precis som du skrev.
Tanken är ju att de flesta större tävlingarn blir fotade och att det kommer upp på sidan snabbt.Säljer sina bilder gör man om man själv vill.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
Vi kan ha en publik och sen kan ju alla som vill ha egna mappar typ: www.======.se/Ljunghusen
Hehe:=) Precis som du skrev.
Tanken är ju att de flesta större tävlingarn blir fotade och att det kommer upp på sidan snabbt.Säljer sina bilder gör man om man själv vill.

Men det låter som en helbra idé. Har du börjat med nån design? Vågar du viska domännamnet?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
Men det låter som en helbra idé. Har du börjat med nån design? Vågar du viska domännamnet?
Jag suger på html:=) Jag kan typ göra basic-stuff.Nån/Några andra får gärna spåna ihop nåt:=)
Man kan ju kategorisera upp sidan,men sidnamnet är ju direkt kopplat till roadracing.
RR,125cc,250cc,600cc,1000cc
Motard
Stunt
Cross
Enduro
Speedway
Filmsnuttar?
Övriga motorbilder

www.XXXXX.se
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
Jag suger på html:=) Jag kan typ göra basic-stuff.Nån/Några andra får gärna spåna ihop nåt:=)
Man kan ju kategorisera upp sidan,men sidnamnet är ju direkt kopplat till roadracing.
RR,125cc,250cc,600cc,1000cc
Motard
Stunt
Cross
Enduro
Speedway
Filmsnuttar?
Övriga motorbilder

www.XXXXX.se

Länken fungerar inte. :gnissla
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Thundercat skrev:
Nu funkar det. Kanske skulle haft en sida med thumbnails istället så det blir enklare att bläddra.

Gillade kortet med en glödande ring och en prick mitt i. Hur har du tagit det?

Hehe bara skojade lite ju:)
Thumbnails ska det självklart vara på den andra sidan iaf.

Det är en kaffebryggare i mörker,taget med min gamla 5mpix minolta.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top