Ljunghusen skrev:Jag skulle hellre köpa ett begagnat D70-hus för 4-5000kr, och lägga pengarna på bra optik. Köpa d200 med den halvruttna kitoptiken är som att dricka god öl pissljummen
Halvrutten? Tror den brukar betecknas som extremt prisvärd i D70 och D200 -kiten där den betingar ett pris på ~1500:-. Inte optisk toppklass precis men prisvärd iaf. Såå dålig är den faktiskt inte. Man kan inte totalsåga den om man inte plåtar allting i RAW
Men visst, som nybörjare så är nog D200 lite overkill - för att inte tala om 5D. Vad jag menade med att föreslå D200 istället för 5D var att man nästan måste lägga mellanskillnaden på optik eftersom 5D med sin FF-sensor ställer extrema krav på optiken. När man har mindre sensor än FF så utnyttjar man ju gluggarnas sweetspot (såvida det inte är speciella digitalgluggar, EF-S till Canon och DX till Nikon som redan har mindre glas) och då kan "billigare" gluggar vara ganska OK vad gäller t ex mörka hörn (kommer inte på ordet). Inte alltid dock, och dom allra billigaste kanske man ska akta sig för med det beror helt på vad man har för krav.
För att dom som inte har så bra koll så kan jag som referens bidra med exempel på bilder från "billig" optik. Jag tror att alla RR-bilderna här är tagna med ett Sigma 100-300 4,5-6,7 DL som kostade 1500:- i slutet på 90-talet. Dock är fullsizeversionerna kraftigt JPEG-komprimerade och det syns men bara för att man ska se att skräpgluggar presterar tillräckligt för dom flesta. Sen kan det ju vara så att dom har för långsam AF mm men det beror ju på användningsområdet. Övriga bilder på sidan är tagna med EF-S 18-55 4,5-5,6 samt Tamron 28-200 3,8-5,6 XR LD Aspherical. Billiga allihopa alltså.
Min filosofi är hellre en skaplig normalzoom än 3 st fasta gluggar att släpa på för att täcka in samma brännviddsomfång.
Last edited: