Diskutera Digital Fotografering här

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Ok nu har jag ett litet bekymmer.

För ett par veckor sen så blev jag ombedd att fotografera lite medlemmar på min thaiboxningsklubb, Visst sa jag det hade varit kul ju. Vi skrev aldrig något kontrakt eller liknande på var bilderna skulle publiceras eller så, jag tänkte inte så mycket på det jag gjorde detta idéelt (stavning) och mest som en kul grej.

Nu har en av mina bilder hamnat på en annan sida som mitt gym har hand om.

Här e en skärmdump från deras förstasida.
Jag misstänker att bilden även kommer användas för affisher som kommer tryckas upp inför galan.

Vad anser ni är en skälig ersättning?
Och tycker ni jag borde kräva nån ersättning eftersom jag inte sa nått om det innan?
Edit: den inringade bilden är min.

Bifogat

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    210.7 KB · Visningar: 87
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Svårt att säga , då man inte har hört snacket innan. Men 2000:- tycker jag inte låter tokigt mycket,,,eller ett årskort på klubben :)
Bilden skall ju trots allt tjäna pengar åt nån annan.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det inte en sida som hör till föreningen?
Gjorde du det ideelt för klubben och dom har ansvar för det eventet så vette fan vad du kan göra.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Btw ang kampsport, de som har tillgång till svenska Fighter Magazine så kan man se 4st bilder som jag har tagit på sid 48 i nummer 5 som kom ut nyligen. Det gäller en person som heter Jonas Markstedt ang om Barn & Thaiboxning. Har inte tagit betalning utan är nöjd att de har skrivit mitt namn, lite roligt att en tidning ville ha bilder.

För att gå tillbaka Vaselek,s problem så tycker jag det inte är OK att gå bakom ryggen på den som har tagit fotot.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Hade dom iaf frågat om dom fick använda bilderna till annat än själva gymets hemsida så hade det varit lugnt men nu eftersom dom inte har frågat ens så är man sugen på att kräva en liten symbolisk summa från dom.

Dom snackade nått om att göra en fotosession till i sommar. då ska dom få betala för det.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Ok nu har jag ett litet bekymmer.

För ett par veckor sen så blev jag ombedd att fotografera lite medlemmar på min thaiboxningsklubb, Visst sa jag det hade varit kul ju. Vi skrev aldrig något kontrakt eller liknande på var bilderna skulle publiceras eller så, jag tänkte inte så mycket på det jag gjorde detta idéelt (stavning) och mest som en kul grej.

Nu har en av mina bilder hamnat på en annan sida som mitt gym har hand om.

Här e en skärmdump från deras förstasida.
Jag misstänker att bilden även kommer användas för affisher som kommer tryckas upp inför galan.

Vad anser ni är en skälig ersättning?
Och tycker ni jag borde kräva nån ersättning eftersom jag inte sa nått om det innan?
Edit: den inringade bilden är min.

Har du gett dem bilderna har dem rätt att använda dem. Det är så klart svårt att styrka utan kontrakt. Dem har gjort en fulgrej av det hela. Antagligen så tror dem själva inte att dem gjort något fel.

Det är samma person som driver klubben som också har med den där sidan att göra säger du? Du kan ju driva det hårt och bli lite obekväm med dem över några hundralappar, eller så har du fått en läropenning för framtida "gratisjobb".... Trist när det blir så där

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Prova, så vet vi om det är värt o försöka. ;)

Hehe låter en kompis pröva... ;) Meddelar resultat sen...

Hade dom iaf frågat om dom fick använda bilderna till annat än själva gymets hemsida så hade det varit lugnt men nu eftersom dom inte har frågat ens så är man sugen på att kräva en liten symbolisk summa från dom.

Dom snackade nått om att göra en fotosession till i sommar. då ska dom få betala för det.

Fult gjort men se det som reklam istället?

Det är mkt fixering runtom på fotosidorna om betalning, personligen ger jag gärna bort bilder om jag tror att de kommer att synas på hemsidor osv. Viktigt dock att namn/websida kommer med som bildtext alternativt att man "märkt" bilden. Det kan nog generera gratisreklam och kanske ge läge för betalda uppdrag framöver?

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Cyberphoto firar 15 år på nätet idag och har massor med prylar till kampanjpriser enbart idag.
Faan ta dig. Nu blev jag ju tvungen att köpa ett EF 50/1.8 II :mad:

Edit: och kommer just nu på att om jag varit lite smart så hade jag beställt en 52-58mm stepring också så jag hade kunnat använda några gamla filter som bara ligger och samlar damm. :rolleyes:

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Faan ta dig. Nu blev jag ju tvungen att köpa ett EF 50/1.8 II :mad:

Edit: och kommer just nu på att om jag varit lite smart så hade jag beställt en 52-58mm stepring också så jag hade kunnat använda några gamla filter som bara ligger och samlar damm. :rolleyes:
Fast isf skulle du ha handlat på Rajala, där kostar dom bara 899:- just nu ;)

Får jag ännu mer skäll nu? :D

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Fast isf skulle du ha handlat på Rajala, där kostar dom bara 899:- just nu ;)

Får jag ännu mer skäll nu? :D
Damn you! Smisk säger jag bara, smisk blir det!!! :4skrika

Fast iofs så har jag inte helt positiva erfarenheter från den tiden som Rajala hette FotoVideo. Men skulle det bli något fel med beställningen från Cyberphoto så kanske det blir Rajala istället.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur många bilder kan man ta med orig batteri till 7D men intensiva serietagningar, någon som har provat? Tänkte fota lite motorsport i helgen så ska inviga mitt BG & det extra batteriet.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Hur många bilder kan man ta med orig batteri till 7D men intensiva serietagningar, någon som har provat? Tänkte fota lite motorsport i helgen så ska inviga mitt BG & det extra batteriet.
Det beror ju lite på... Bildstabilisering i objektivet? Autofokus? Temperatur? Kolla bilderna på displayen mycket?

Handboken säger ca 1000 bilder på ett originalbatteri. Och det stämmer säkert.

På senaste laddningen så har jag fotat och filmat två stycken 8gb minneskort fulla plus ett par hundra bilder på ett tredje kort, använt blixten en del för blixtstyrning, fipplat med inställningar, mesta dels autofokus och använt IS en hel del av tiden. Men inte så värst mycket höghastighetsserietagning eller AI Servo. Då återstår det enligt kameran ca 40% batterikapacitet på båda batterierna i greppet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Damn you! Smisk säger jag bara, smisk blir det!!! :4skrika

Fast iofs så har jag inte helt positiva erfarenheter från den tiden som Rajala hette FotoVideo. Men skulle det bli något fel med beställningen från Cyberphoto så kanske det blir Rajala istället.
Hehe, om det är någon tröst köpte jag mitt för 1070:- för två veckor sen :( Å jag tyckte det va hyggligt billigt då :huvet

Jag har fotat endurotävlingar, isracing mm och då har kameran sagt sig kunna ta 2500-3000 bilder, och då har jag kört med 100-400L IS, kollat på mängder av kort och i minusgrader. Jag upplever det som att batteriet klarar mycket mer än på 40D :tummenupp Med den tror jag mitt rekord va närmare 1400 bilder, dock med Sigma 70-200, och då va inte kameran död på långa vägar heller, tror jag hade halva batteriet kvar enligt kameran.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
För ett tag sedan köpte jag ju ett Tamron 28-75 2.8, och tänkte göra en kort recension.

Får väl börja med att säga att för mig som var van att ha mitt 50 1.8 som "walking lens" så var denna nya lins en riktig "kloss" att gå runt med, och jag var inte helt nöjd med skärpan i början. Jämför jag med 50'an så är detta objektiv helt klart inte riktigt lika skarpt (fast det kanske är så med fasta objektiv generellt, att de är lite bättre?!), men jag upplever det som att färger blir bättre, och så har man så klart lite zoom att leka med på 28-75'an, så den är ju mer "praktisk" som "walking lens" på det sättet. Jag som har crop-kamera känner att brännvidden är helt okej. Det jag vill köpa längre fram nåt bra vidvinkelobjektiv, så tipsa på om ni vet nåt bra till cropkamera. Det ska vara billigt med. :rolleyes:

Skickar med några bilder, inte några speciella, för jag är absolut inte nåt proffs, men ni kanske får en bild (haha) av vad det kan prestera.

Bifogat

• IMG_7718_2.jpg
    IMG_7718_2.jpg
    206.5 KB · Visningar: 37
  • IMG_8564_5_6_2.jpg
    IMG_8564_5_6_2.jpg
    195 KB · Visningar: 42

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
De som är "billiga" och fortfarande bra är nog begagnade Sigma 10-20 /4-5,6 och
Tokina 12-24/4 .
Båda modellerna har "bättre" storasyskon, så de kan hittas för 2500-3000:-

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...