Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag funderar på byte eftersom jag nog inte kommer byta på överskådlig tid, och för att filmfunktionen vore trevlig att ha då.
Men tydligen så suger filmfunktionen rätt mkt, låg fps, man focus etc.

Sony a500, är det nån som har en sån och kan säga bu eller bä?
Blir det byte så blir det nog den ist för eos500D.
Jag kör 450, behåll den du. Räcker länge.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag funderar på byte eftersom jag nog inte kommer byta på överskådlig tid, och för att filmfunktionen vore trevlig att ha då.
Men tydligen så suger filmfunktionen rätt mkt, låg fps, man focus etc.

Sony a500, är det nån som har en sån och kan säga bu eller bä?
Blir det byte så blir det nog den ist för eos500D.

Hur tror du den kommer kännas i handen om du vill sätta dit ett tele & ett batterigrepp? Har du kollat upp vad ev optik kommer kosta om du vill uppgradera dig? Det är inte bara huset som gör bilderna så det kan lätt bli många andra kostnader. Slår ett slag för 40/50D dock ingen filmfunktion men ändå fortfarande mkt bra hus. Har du läst & titta på andra som har filmat med xxxD vad de tycker?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag kör 450, behåll den du. Räcker länge.
ja vad det gäller foto så slår den vad jag kan alla dagar i veckan.

Hur tror du den kommer kännas i handen om du vill sätta dit ett tele & ett batterigrepp? Har du kollat upp vad ev optik kommer kosta om du vill uppgradera dig? Det är inte bara huset som gör bilderna så det kan lätt bli många andra kostnader. Slår ett slag för 40/50D dock ingen filmfunktion men ändå fortfarande mkt bra hus. Har du läst & titta på andra som har filmat med xxxD vad de tycker?

filmat med 500D i 720/30fps, ser ju helt ok ut.
http://video.mpora.com/watch/bcDOQxsOb/hd/true

ja jo det ska ju till grejor efterhand, och fan vet om jag vill lägga 2500:- nu när en GoPro ska betalas, 2T hårddisk måste köpas och hojen äter tydligen däck lika bra som förra sommaren :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ja vad det gäller foto så slår den vad jag kan alla dagar i veckan.

filmat med 500D i 720/30fps, ser ju helt ok ut.
http://video.mpora.com/watch/bcDOQxsOb/hd/true

ja jo det ska ju till grejor efterhand, och fan vet om jag vill lägga 2500:- nu när en GoPro ska betalas, 2T hårddisk måste köpas och hojen äter tydligen däck lika bra som förra sommaren :)
Angående en Pentax eller Sony istället: Nej. Och inte Olympus eller Panasonic heller.

Att det är IS på 18-55 till 500D är inte heller skäl nog att uppgradera till en sån.

Angånde bristen på autofokus vid filmning: även om den hade haft det så hade den inte varit så särskilt användbar. Systemkameror blir ganska sega på att fokusera i filmläget.

Kör på 450D och lär dig hantera den ordentligt. Sedan kan du uppgradera dig när du vet vad det är som 450D saknar för ditt fotograferande. Jag använde min 350D i 3,5år innan jag skaffade ett nytt kamerahus. Men då hade jag dess för innan köpt ett par riktigt hyfsade objektiv som kostade några gånger mer än vad min 350D hade gjort. :tummenupp

Är det förresten någon som har koll på om det är mindre distortion i EF 24-70/2,8 L USM än i EF 24-105/4 L IS USM? I 24mm så känns distortionen i 24-105 mest störande. Tillräckligt för att precis kroka till raka linjer, men utan att man får så värst mycket vidvinkel och inte så mycket så att man kan göra något kreativ med distortionen. Det ger för det mesta bara mera tid i Photoshop.

MikkE

Guest
Jag använde min 350D i 3,5år innan jag skaffade ett nytt kamerahus.

Shit. Jag har haft min 20D sedan 2003/04 som jag köpte begagnad av Johan Söderström här på forumet. Håller än :tummenupp Dock känner jag att det är dags att kolla på nytt hus. Isf 7D.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Shit. Jag har haft min 20D sedan 2003/04 som jag köpte begagnad av Johan Söderström här på forumet. Håller än :tummenupp Dock känner jag att det är dags att kolla på nytt hus. Isf 7D.
Min 350D är ju fullt funktionell fortfarande (så när som på en del damm på sensorn). Men jag växte ur den.

7D har ju fallit en del i pris sedan jag köpte min. Sisådär några tusenlappar. :gnissla

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Min 350D är ju fullt funktionell fortfarande (så när som på en del damm på sensorn). Men jag växte ur den.

7D har ju fallit en del i pris sedan jag köpte min. Sisådär några tusenlappar. :gnissla

He he he ska inte säga vad jag köpte min 7D för! :D

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
He he he ska inte säga vad jag köpte min 7D för! :D
14500?

Hunnit pillra något på den än då?

Tyckte att min var prisvärd när jag köpte den. Men nu är priserna gått ner så verkar ju läget ännu trevligare. För att inte tala om att man kan få en 50D för under 8000kr. Och priserna på Canons objektiv verkar också ha krupit ner lite mot en mera normal nivå. :banana

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
14500?

Hunnit pillra något på den än då?

Tyckte att min var prisvärd när jag köpte den. Men nu är priserna gått ner så verkar ju läget ännu trevligare. För att inte tala om att man kan få en 50D för under 8000kr. Och priserna på Canons objektiv verkar också ha krupit ner lite mot en mera normal nivå. :banana

9xxx:- när de hade invigningspris på Expert i Kungens kurva.:)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om det är någon som är sugen på ett Batterigrepp med 2st batterier inkl batterikasset för vanlig batterier kan ni hojta. Skicke på BG är mkt bra & fungerar kanon. Passar Canon 40D & 50D.
Märket på BG är Phottix BP-40D

Pris: 400:-

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Är det förresten någon som har koll på om det är mindre distortion i EF 24-70/2,8 L USM än i EF 24-105/4 L IS USM? I 24mm så känns distortionen i 24-105 mest störande. Tillräckligt för att precis kroka till raka linjer, men utan att man får så värst mycket vidvinkel och inte så mycket så att man kan göra något kreativ med distortionen. Det ger för det mesta bara mera tid i Photoshop.

Inte provat 24-105 men har en 24-70/2,8 och den distar lite i 24läget men om det är mer eller mindre än din 24-105 kan jag inte svara på, kan försöka fixa en testbild under kvällen så man kan se hur mycket den bockar linjerna

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Vad tror ni om Sonys nya "lilla" systemare: http://www.sony.se/hub/dslr/nex5-nex3

Jag tror de är rätt bra. Har hittat exempelbilder, och de ser riktigt bra ut.
Bra på höga ISO-tal, fullHD-filmning...
Litet smidigt format, "huset" i innerfickan och objektiv i sidofickorna.
Perfekt instegsmodell från P&S till system.

Osäker på om jag vill ha en själv, dock.
Får klämma och känna när den väl kommer ut.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag tror de är rätt bra. Har hittat exempelbilder, och de ser riktigt bra ut.
Bra på höga ISO-tal, fullHD-filmning...
Litet smidigt format, "huset" i innerfickan och objektiv i sidofickorna.
Perfekt instegsmodell från P&S till system.

Osäker på om jag vill ha en själv, dock.
Får klämma och känna när den väl kommer ut.

Jag har redan en Nikon D80 och några objektiv, funderar på en ny D90 för jag vill ha filmfunktionen (vilken tyvärr inte verkar vara så bra ). Den där sonyn såg ju väldigt smidig ut..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati