Diskutera Digital Fotografering här

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Bilddags.

Var på RR-SM idag. Bidrar med två som jag blev nöjd med.

IMG_2007red.jpg

IMG_2046red.jpg

MikkE

Guest
Såg Mustasch på Gröna Lund i fredags. Bra som fan!
Canon 20D med Canon 70-200/F4 och Sigma 18-50/F2,8

4650842574_ccd1d14f9d.jpg

4650224423_0e60c8ea0f.jpg

4650224625_f6c7902cf4.jpg

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Najs bild.
Fram för mera konserter i bra ljus. Jag har provat inomhuskonserter, men man blir bara ledsen. Då skulle man gärna vilja ha en D3s eller Canons motsvarande.

MikkE

Guest
Najs bild.
Fram för mera konserter i bra ljus. Jag har provat inomhuskonserter, men man blir bara ledsen. Då skulle man gärna vilja ha en D3s eller Canons motsvarande.

Det var sjukt varierande ljus den dagen. Molnigt för det mesta och strålkastarna lös inte alltid upp scenen men ibland kom det några solstrålar mellan molnen =) Inomhus är svårt. Då är det tyngre kameror och ljusstarka objektiv som gäller.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
tipsa på om ni vet nåt bra till cropkamera. Det ska vara billigt med. :rolleyes:

Tamron 17-50 f/2.8 är nog den bästa glugg jag ägt.
Men det kanske inte är nog vidvinkel?
Den knäckte min fasta Canon 50mm-glugg i skärpa, rejält, dessutom.
Enda felet är att den har lite slö och högljudd AF + att gummigreppet runt tuben snabbt ger med sig.
Sen finns det säkert fler måndagsex än på Canon.
Men en sån ska jag ha snart igen.:tummenupp

EDIT: Finfina bilder, Mikke! :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fram för mera konserter i bra ljus. Jag har provat inomhuskonserter, men man blir bara ledsen.
Det där beror lite på vem det är som rattar ljuset, vilka grejer de använder och vad det är för framträdande.

En trubadur på en pub är t.ex. ingen höjdare. Då är det antingen trubaduren själv eller någon på puben som satt upp ljuset. Vilket kanske består av någon enstaka lampa som är dimmad och kanske också har ett varmgult filter. Då går det nästan inte att få en bra bild oavsett vilken utrustning man har.

LED-ljus är förbaskat smidigt och bra på många sätt och vis. Men det ger lite tråkiga färger och bör inte användas för belysning framifrån.

Är det en duktig ljustekniker som har bra grejer och vet hur de ska användas på bästa sätt så brukar det däremot gå riktigt bra.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Tjenare!
Vår gamla nikon D70s krånglar lite mer än väntat och nu har objektivet gett upp, inte helt billigt att laga. Farsan börjar fundera på att byta in den mot en D90. :) Har läst runt lite och det verkar vara en fin kamera, blir lite osäker på skillnaderna mot den gamla. Möjlighet till lägre ISO-tal (100), större display och möjlighet att filma är vad jag har kommit på. Vad är det mer som kan skilja?

Tänkte mest checka med er som faktiskt har koll på ämnet om det är rätt val i den prisklassen? Ett villkor är förresten att det är nikon då vi har en blixt och lite smått liggande. Jag fotar mest hojar och saker som rör sig, om det spelar in. Och farsan är nog inte så kräsen. :p

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tjenare!
Vår gamla nikon D70s krånglar lite mer än väntat och nu har objektivet gett upp, inte helt billigt att laga. Farsan börjar fundera på att byta in den mot en D90. :) Har läst runt lite och det verkar vara en fin kamera, blir lite osäker på skillnaderna mot den gamla. Möjlighet till lägre ISO-tal (100), större display och möjlighet att filma är vad jag har kommit på. Vad är det mer som kan skilja?

Tänkte mest checka med er som faktiskt har koll på ämnet om det är rätt val i den prisklassen? Ett villkor är förresten att det är nikon då vi har en blixt och lite smått liggande. Jag fotar mest hojar och saker som rör sig, om det spelar in. Och farsan är nog inte så kräsen. :p
Det mesta är bättre med en D90 än en D70.

* Högre upplösning.
* Bättre prestanda på höga ISO.
* Fler AF-punkter (hade jag för mig iaf, hittar inte siffrorna på det för D70s just nu).
* Större och mera högupplöst display (3.0" jämfört med 2.0").
* Snabbare seriebildstagning (4.5b/s mot 3b/s) och kan ta fler bilder i en serie innan bufferten är fylld.
* Sökaren täcker något större del av bilden.
* Kraftigare inbyggd blixt.

Och så vidare. :tummenupp

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
guitjo-1.jpg

Det är nästan smärtsamt smidigt med den inbyggda blixtstyrningen i 7D. Den här bilden är tagen vid bländare 5,6 och en slutartid på 1/125s. Kameran fick styra en Speedlite 430EX med ett silverfärgad paraply på ett stativ.

Pluspoäng till den som gissar vad det är för instrument som grannarna numera plågas med.

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
APRILIA RSV 04
guitjo-1.jpg

Det är nästan smärtsamt smidigt med den inbyggda blixtstyrningen i 7D. Den här bilden är tagen vid bländare 5,6 och en slutartid på 1/125s. Kameran fick styra en Speedlite 430EX med ett silverfärgad paraply på ett stativ.

Pluspoäng till den som gissar vad det är för instrument som grannarna numera plågas med.

Måste vara standard instrumentet på landet...... Banjo!!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Nu har slutligen min kompis, vars utrustning blev stulen fått besked från Folksam.
Pga att han 2 gånger under drygt 2 år, använt kamerahuset på sitt jobb så får han totalt 0:- i ersättning.
Detta är alltså hans privata utrustning och har bara använts privat, sånär som på dessa 2 gånger. Inköpsvärdet tror jag låg på ca 36000:-

Motivationen lyder: Din hemförsäkring gäller för dig som försäkringstagare samt för ditt privata lösöre som i huvudsak är avsett för privat bruk.

Hur kan de få detta till att denna utrustning skulle vara avsedd enbart för arbete?

Vad tror ni, kan han överklaga?
Jag tycker att det låter helt jävla sjukt, men åas sitter inte jag och kniper ihop arslet på ett FB som inte ens skulle märka en utbetalning...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har slutligen min kompis, vars utrustning blev stulen fått besked från Folksam.
Pga att han 2 gånger under drygt 2 år, använt kamerahuset på sitt jobb så får han totalt 0:- i ersättning.
Detta är alltså hans privata utrustning och har bara använts privat, sånär som på dessa 2 gånger. Inköpsvärdet tror jag låg på ca 36000:-

Motivationen lyder: Din hemförsäkring gäller för dig som försäkringstagare samt för ditt privata lösöre som i huvudsak är avsett för privat bruk.

Hur kan de få detta till att denna utrustning skulle vara avsedd enbart för arbete?

Jag tycker att det låter helt jävla sjukt, men åas sitter inte jag och kniper ihop arslet på ett FB som inte ens skulle märka en utbetalning...
Har dom skrivit ner i text att det i huvudsak ska vara avsett för privatbruk så ser jag inget problem, påvisa hur många bilder som tagits på fritid och hur många som tagits under arbetstid.

Det borde gå o göra ett överslag rätt snabbt.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tjenare!

Prova att rengöra kontakterna på objektiv och kamerahus med Topz + sprit, har flera gånger fått igång krånglande objektiv på så sätt.

D90 är säkert en mycket bra kamera men för samma pengar får du en begagnad D300 som är ett mycket mer stabilt bygge.

Dessutom har D300:an fler knappar för att direkt ändra inställningar som du måste in och grotta i menyerna för att ändra på D90. D300:an är alltså snabbare att anpassa för skiftande förhållanden.

PS Behåll D70S:en, en mycket bra kamera som ger fantastiskt bra färger - utan eftermeck - i lägen där man i lugn och ro kan ställa in på det som syns i den lilla, mörka sökaren.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Man kunde se en liten skruv som ramlade omkring i objektivet så jag har svårt att tro att rengöring skulle hjälpa. :hihi
Däremot så kom farsan hem med en D90 idag, så en sån blev det. Får bli till att testa i helgen. :tummenupp

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Till att börja med: är grejerna köpta för hans egna pengar eller är det taget på något företag?

Du och U.S har ganska rätt. En gitarrbanjo för att vara lite mera exakt. :)

Gissa vad det dricks ikväll? :tummenupp
Corona?

Idag så lekte jag lite med produktfotografering eller vad man ska säga.

handskar.jpg

Den stora skillnaden mellan de här två bilderna är att på den undre så råkade jag ha kameran inställd på ISO12800. :brinnerup
iso12800.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...