Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Bifogat

• gnuttosbild.jpg
    gnuttosbild.jpg
    230 KB · Visningar: 44

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Var på lite Urban Exploration i veckan.
Hittade en övergiven kyrka. Körde lite HDR-bilder.
3f1b38da3752b816902963fb08390767.jpg

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Nice! :tummenupp
Är detta som kallas glömda rummet hos fotogalna?

Japp. Vi var även på en övergiven hemmagjord" bunker/fort. Enligt historien så var byggaren övertygad om att kriget skulle komma till sverige och la all sin energi och besparingar på att bygga en buker åt sina söner. I betongväggarna har han användt allt från bildelar till sängar, tunnor m.m som armering. Se bild nedan.
99042a440b25fe39390bf058705b0a75.jpg

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tänkte köpa ny skärm för att "få ut mer" av kameran, en LG W2220P har jag läst en del bra om, utmärkt till bildbehandling och helt ok till spel och film till ett ok pris.

Nån som har en och håller med, eller har ni tips om annan eller saker att tänka på.

Jag har en Fujitsu SCALEO C996F CRT19" - 1600 x 1200 / 75 Hz nu, så det mesta blir väl ett lyft.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tänkte köpa ny skärm för att "få ut mer" av kameran, en LG W2220P har jag läst en del bra om, utmärkt till bildbehandling och helt ok till spel och film till ett ok pris.

Nån som har en och håller med, eller har ni tips om annan eller saker att tänka på.

Jag har en Fujitsu SCALEO C996F CRT19" - 1600 x 1200 / 75 Hz nu, så det mesta blir väl ett lyft.
Mnja, en skärm för 2300kr är nog inte "utmärkt" till bildbehandling. Kanske att den är helt okej för en nybörjare och prisvärd. Annars skulle det inte finnas någon marknad för herrejössesdyra proffsskärmar. :tummenupp

Man ska inte ge sig faan på att en plattskärm ger bättre bild än en crt. Jag tycker att genomsnittsnivån för crt-skärmar låg en bra bit högre än för plattskärmarna. Nu har iofs plattskärmarna blivit bättre bara de senaste två åren, men man ska inte räkna bort bildkvalitén automatiskt hos en crt bara för att den är äldre.

Tänk på att kalibreringen av skärmen är minst lika viktigt som bara själva skärmen. Antingen kan man köra med hårdvara som Pantone Huey eller med någon mjukvara som t.ex. Adobe Gamma eller Calibrize. Bäst resultat får man med en bra hårdvarulösning, men med någon billig/gratis mjukvarulösning kan man iaf få till en hyfsad grundkalibrering.

Jag har också just beställt en ny skärm. Det är en 21,5" som klarar full-hd-upplösning. Den gick loss på hela 888kr på ElGiganten. En Packard Bell. Så antagligen är det mest bara skräp. Men jag köpte den mera för att jag tröttnat på att mest bara sitta med en 10,1" skärm på minipcn än för att användas vid bildbehandling. Jag satt egentligen och kollade efter något begagnat skräp, men till det priset så kunde jag inte förmå mig själv att betala en femhundring för en gammal 17" 4:3 eller något sånt. :yoparty

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Japp. Vi var även på en övergiven hemmagjord" bunker/fort. Enligt historien så var byggaren övertygad om att kriget skulle komma till sverige och la all sin energi och besparingar på att bygga en buker åt sina söner. I betongväggarna har han användt allt från bildelar till sängar, tunnor m.m som armering. Se bild nedan.

Ruggigt coolt ställe att fota på! :tummenupp
Lite galanta damer där så blir det ju en perfekt kombination!

Fan, måste fippla mer med HDR, jag har kanske inte noll koll, men närapå...

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Goddag. jag har ett helvete här. Jag beslöt mig för att köpa en digitalkamera då jag inte gillar mobilkameror och inte ens har en mobil med kamera (gammal men liten och smidig nalle). Nu tänkte jag köpa en kompaktare att alltid ha med mig på hojturer, i vardagen etc. Jag hade tänkt mig något i prisklassen 2000-3000 spänn. Jag har läst tester, bläddrat fram och tillbaka hos cyberfoto och jämfört och måttat. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig och vill nu ha lite åsikter från folk som kan detta med kameror.

Detta är lite tankar/önskemål:

1. Liten och lätt är nog ett måste, annars följer den bara med vid "speciella" tillfällen.

2. Fet zoom är kul men kanske inte ett måste.

3. Bra videoinspelning i HD och stereoaudio är ganska önskvärt.

4. Bra bildkvalle är såklart relevant, men inte bättre än att en lekman blir nöjd. Bilderna ska inte publiceras eller förstoras nämnvärt.

Tipsa gärna om modeller efter egen erfarenhet, eller om modeller ni själva är/varit intresserade av.
Tack på förhand från en förvirrad, blivande hobbyfotograf.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Goddag. jag har ett helvete här. Jag beslöt mig för att köpa en digitalkamera då jag inte gillar mobilkameror och inte ens har en mobil med kamera (gammal men liten och smidig nalle). Nu tänkte jag köpa en kompaktare att alltid ha med mig på hojturer, i vardagen etc. Jag hade tänkt mig något i prisklassen 2000-3000 spänn. Jag har läst tester, bläddrat fram och tillbaka hos cyberfoto och jämfört och måttat. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig och vill nu ha lite åsikter från folk som kan detta med kameror.

Detta är lite tankar/önskemål:

1. Liten och lätt är nog ett måste, annars följer den bara med vid "speciella" tillfällen.

2. Fet zoom är kul men kanske inte ett måste.

3. Bra videoinspelning i HD och stereoaudio är ganska önskvärt.

4. Bra bildkvalle är såklart relevant, men inte bättre än att en lekman blir nöjd. Bilderna ska inte publiceras eller förstoras nämnvärt.

Tipsa gärna om modeller efter egen erfarenhet, eller om modeller ni själva är/varit intresserade av.
Tack på förhand från en förvirrad, blivande hobbyfotograf.

I senaste MC-folket, SMC tidningen du vet? där har dom ett test på kameror lämpliga för MC och då vann ....
eller vänta nu, är du inte med i SMC?
då får du inget tips..

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
I senaste MC-folket, SMC tidningen du vet? där har dom ett test på kameror lämpliga för MC och då vann ....
eller vänta nu, är du inte med i SMC?
då får du inget tips..

Bajsgubbe :mad:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jaa, säg den lycka som varar...
Fast inget direkt ovanligt heller...
Mitt (är nu inne på mitt tredje) Tamron 17-50 2.8 fokuserar så inåt helvete illa.
Åas fick jag det billigt med kameran, men det här känns inte alls ok.
Runt 60% av bilderna när jag kör verkligt tight fokus ser det ut som skit.
Nån som vet vart jag kan vända mig och ungefär vad det kostar?

(Fotat porträtt och likn idag med ganska stor bländare)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jaa, säg den lycka som varar...
Fast inget direkt ovanligt heller...
Mitt (är nu inne på mitt tredje) Tamron 17-50 2.8 fokuserar så inåt helvete illa.
Åas fick jag det billigt med kameran, men det här känns inte alls ok.
Runt 60% av bilderna när jag kör verkligt tight fokus ser det ut som skit.
Nån som vet vart jag kan vända mig och ungefär vad det kostar?

(Fotat porträtt och likn idag med ganska stor bländare)

Skit-autofocus är liksom Tamrons affärsidé

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Bifogat

• smcmckameratest1.jpg
    smcmckameratest1.jpg
    147.4 KB · Visningar: 41

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Tack för svaret, det blev en Panasonic Lumix DMC-TZ10 :)

EDIT: Jag ska gå med i SMC :tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tänkte försöka sikta in med på att prova plåta bilar "stillastående" utomhus nästa år men vill försöka läsa på mig hur jag ska ljussätta & vart jag ska placera blixtarna mm. Är det någon som har tips vart man kan läsa om sådant just för fotande av bilar mm. För det är väl knappast som att fota modeller eller har jag helt fel just ang ljussättning med tanke på alla blanka delar på t,ex bilar & hojar.

Tack! :)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...