Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
f/4 är helt suverän.
f/2.8 är ännu bättre, men mkt större.
Sen kan man komma undan billigare och mindre om man skippar IS.
70-200IS 2.8 är förstås underbar, men jag kan inte lägga de pengarna på en sån.
Kvalitetsmässigt är fyran lika bra.
Tycker jag.

Låter bra de, och just att jag då byter upp mig från en ACfocus som tar ett par sekunder på sig till en USM lär ju göra skillnad/mig glad.

Dagens projekt, inget speciell bild men däremot en ovanlig hoj.

Bifogat

• Img_5338-1280crop2.jpg
    Img_5338-1280crop2.jpg
    230.6 KB · Visningar: 59

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Låter bra de, och just att jag då byter upp mig från en ACfocus som tar ett par sekunder på sig till en USM lär ju göra skillnad/mig glad.

Dagens projekt, inget speciell bild men däremot en ovanlig hoj.

Kungsholmsfoto verkar ha höjt sina priser m 400:- på F4 :mad:
Fotokungen & scandinavianphoto kan du väl slå en pling när de får in nya exemplar!
http://www.fotokungen.com/canon-ef-702004l-usm-p-340-c-241.aspx

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556593

Annars verkar alla ha höjt sina priser, mmm man ska inte vänta för länge med att köpa något! :)

Dock får jag väl bita mig själv i tungan nu när jag sålt mitt Tokina 11-16 till förmån av MTB men visst ett sådant blir det igen när nya pengar har sparats in men frågan till vilket pris, dock ligger den på ca 5300:- på Ebay där jag köpte mitt. :huvet

Last edited:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Hallå alla kunniga fotografer!
Som några av er vet så brukade jag fota lite på bulten med er andra men min kamera pajade för snart ett år sedan om nu skall jag köpa en ny!
MEN vad skall man ha?
Har ju en Konica Minolta 7D idag med lite tillbehör som ett par objektiv!
Objektiven är helt oskadda men kamerahuset är passe!
Så hur skall jag nu gör?
Skall man köpa en SONY så att objektiven kan återanvändas eller skall man satsa på att köpa en Nikon eller Canon och iså fall vilken?
Har inte tänkt bränna mer än 10´000kr då jag inte fotar så mycket men ändå vill ha en bra kamera!
Snälla vetiga svar nu! Har funderat på Nikon D90 men vet inte om jag betalar för en bra reklamkanpanj!?!
Tack på förhand! Jimmy F

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Kungsholmsfoto verkar ha höjt sina priser m 400:- på F4 :mad:
Fotokungen & scandinavianphoto kan du väl slå en pling när de får in nya exemplar!
http://www.fotokungen.com/canon-ef-702004l-usm-p-340-c-241.aspx

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556593

Annars verkar alla ha höjt sina priser, mmm man ska inte vänta för länge med att köpa något! :)

Dock får jag väl bita mig själv i tungan nu när jag sålt mitt Tokina 11-16 till förmån av MTB men visst ett sådant blir det igen när nya pengar har sparats in men frågan till vilket pris, dock ligger den på ca 5300:- på Ebay där jag köpte mitt. :huvet

Kolla blocket.
Fick min nuvarande utrustning i nästan nyskick för en spottloska av nypriset.

@Jimmy.F: Vilket system hade du tänkt dig?

Beroende på budget rekommenderar jag fotosidan eller blocket.
T ex en 40D är toppen om man orkar med L-gluggar.
Även 20D och 30D, men de börjar bli antika.
Med en bra glugg kirrar det faktiskt det mesta. :tummenupp

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Fick som bekant ett Jena 180mm 2.8.
Tydligen ska man kunna köra det med våra moderna apparater via adapter.

Vete då fan om det är värt att ens testa...
Men Ljusinsläpp och stor bländare? jomensåinihelvete!
EDIT: om ni undrar fotar jag med telefonen, därav de fantastiska högdagrarna.

Bifogat

• IMG_0129.jpg
    IMG_0129.jpg
    140.6 KB · Visningar: 36
Last edited:

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Kolla blocket.
Fick min nuvarande utrustning i nästan nyskick för en spottloska av nypriset.

@Jimmy.F: Vilket system hade du tänkt dig?

Beroende på budget rekommenderar jag fotosidan eller blocket.
T ex en 40D är toppen om man orkar med L-gluggar.
Även 20D och 30D, men de börjar bli antika.
Med en bra glugg kirrar det faktiskt det mesta. :tummenupp

Fram till idag har jag fotat ca 10´000bilder med den gammla kameran och har då tagit ca 8´000 men ett SIGAM 18-50mm 1:3,5-5,6 DC D Lins Dia 58mm objektiv resterande bildet är tagna med ett MINOLTA 70-210mm 1:4,5(22)-5,6 lins dia 49mm
Har dock irriterat mig på att de lilla objektivet haft lite för lite zom och de stora har haft för mycket så jag vill nog ha ett 18-105 objektiv till nästa kamera med stort ljusintag!
men som sakt..
Vet inte vad jag skall köpa! Är de lönt att köpa allt nytt eller skall jag bara köpa ett Sony hus så att jag kan återanvända mina objektiv?
Vet inte om de passar till andra kamerahus också!!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fram till idag har jag fotat ca 10´000bilder med den gammla kameran och har då tagit ca 8´000 men ett SIGAM 18-50mm 1:3,5-5,6 DC D Lins Dia 58mm objektiv resterande bildet är tagna med ett MINOLTA 70-210mm 1:4,5(22)-5,6 lins dia 49mm
Har dock irriterat mig på att de lilla objektivet haft lite för lite zom och de stora har haft för mycket så jag vill nog ha ett 18-105 objektiv till nästa kamera med stort ljusintag!
men som sakt..
Nja, så himla stor skillnad är det väl ändå inte, ditt 18-50 har 2,778 ggr zoom och ditt 70-210 har 3 ggr zoom ;) Däremot så skiljer det ju ganska mycket i brännvidd mellan dom ja! :mattias

//B. Esserwisser

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Funderar på denhär men vet dock inget om den mer än vad man kan läsa!

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/Nikon-D90_AF-SDX18-10535-56GEDVR/117532.3301/

Nja, så himla stor skillnad är det väl ändå inte, ditt 18-50 har 2,778 ggr zoom och ditt 70-210 har 3 ggr zoom ;) Däremot så skiljer det ju ganska mycket i brännvidd mellan dom ja! :mattias

//B. Esserwisser

Nej där ser nu hur otroligt duktig jag är! HA ha ha
Men Hoztic.
Du har ju fottat så länge jag har varit på bulten! Om du skulle köpa en kamera för 10´000kr vad hade du valt då?
Vill ju kunna fota ungen men samtidigt en hoj som inte står stilla!
Ett bra objektiv är ju ett måste för bra ljusinsläpp men de är väll ändå ganska viktigt med ett hyfsat kamerahus?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Funderar på denhär men vet dock inget om den mer än vad man kan läsa!

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/Nikon-D90_AF-SDX18-10535-56GEDVR/117532.3301/

Nej där ser nu hur otroligt duktig jag är! HA ha ha
Men Hoztic.
Du har ju fottat så länge jag har varit på bulten! Om du skulle köpa en kamera för 10´000kr vad hade du valt då?
Vill ju kunna fota ungen men samtidigt en hoj som inte står stilla!
Ett bra objektiv är ju ett måste för bra ljusinsläpp men de är väll ändå ganska viktigt med ett hyfsat kamerahus?
För att få mest pang för pengarna skulle jag nog köpa beg. En EOS40D får du för runt 4kkr, en 50 f1.8II för porträtt mm, kostar runt tusingen (både ny och beg konstigt nog :va) å sen en 70-200 F4 för hojfotot. Det landar på ca 10 papp, eller strax under. Alternativt skippa 50-gluggen och köpa en 15-85 eller 17-85, då blir det väl en tusing till eller så. Eller en 17-40L, men då snackar vi 2-3 tusen till, minst. Dumt att ta i för mycket, men samtidigt trist att köpa grejer som känns billiga, men med den där kombon står du dig nog ganska länge :tummenupp

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
För att få mest pang för pengarna skulle jag nog köpa beg. En EOS40D får du för runt 4kkr, en 50 f1.8II för porträtt mm, kostar runt tusingen (både ny och beg konstigt nog :va) å sen en 70-200 F4 för hojfotot. Det landar på ca 10 papp, eller strax under. Alternativt skippa 50-gluggen och köpa en 15-85 eller 17-85, då blir det väl en tusing till eller så. Eller en 17-40L, men då snackar vi 2-3 tusen till, minst. Dumt att ta i för mycket, men samtidigt trist att köpa grejer som känns billiga, men med den där kombon står du dig nog ganska länge :tummenupp
Strålande! Bara till att leta då!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Får väl jag också ge mig in i diskussionen. Skulle pruta mkt med just det optiket 17-85. Ev leta efter ett hus & sen ett Sigma 18-50 2,8 alt Tamron 17-50 2,8. Tror faktiskt du kan pruta en hel del på en 50D nu för tiden då många vill uppgradera antingen till 7D eller FF.

T,ex denna tele 70-200 f4/L, skulle pruta lite om den är mer än 1år om du skulle behöva justera.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=135046
4800:-

Alt 50D pruta lite där med ev gör en bra deal med hans Sigma 18-50 2,8
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=135041
5300:-

Samt 50mm 1,8, pruta lite där med.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=133519
750:-

Alla utom 50D är i Stockholm, 50D är i linköping men ta en tur nästa helg 25-26Sept till Linköping så kan du komma förbi & plåta lite Supermotard med mig! :)

Dock så var ju gränsen 10k så då kan nog en 40D vara bra att börja med som denna då du får med minneskort som man lätt glömmer bort när man köper ett nytt märke.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=135070
5000:-

Alt en 40D m 17-85 i dina trakter!
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=134660

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nu när Nikon har lanserat ett par nya modeller sägs ju priset på D90 falla en bit. D90 är nog en av de bästa mellanklassarna skulle jag påstå.
Tyvärr så är ju Canons 70-200 f4 snorbra utan konkurrens i sin prisklass. Kan ju vara värt att välja Canon bara för att kunna använda den.

Gnutten...är du riktigt klar i knoppen. Har du sålt ytterligare ett Tokina ? Haha

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gnutten...är du riktigt klar i knoppen. Har du sålt ytterligare ett Tokina ? Haha

Japp helgalen men ska bara betala av MTB så blir det ett vidvinkel igen, kanske prova canon men den känns för plastig & lätt, dock har ju Sigma 8-16 eller vad det var nu. :D

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det finns ju alltid nötter som tittar på nypriset och inte på dagsaktuellt pris. Jag sålde samma kamerapaket för 3500:- hus+gluggar. Får han det sålt är det bara att gratulera.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
till sist vart det av, ett 70-200 f4 L usm införskaffades i fredags innan en fotodag på mantorp och två på Alastaro.
4500:- med stativfäste, funkar kalas och jag är jättenöjd,
tack för alla svar mm under min jakt.

Två bilder från i fredags, rätt ok väl?

ess.jpg

watz.jpg

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...