Här kommer en ren n00b-fråga:
"Vad ska jag köpa?"
Nej, lite allvarligt: Jag har länge varit nyfiken på foto men aldrig varit motiverad nog att lägga undan några pengar för det. Nu har tjejen börjat med lite hobbyverksamhet som inkluderar behov av bilder på grejerna hon tillverkar, och jag upptäckte rätt snabbt att en kompaktkamera är ungefär definitionen på dåligt resultat som tack för mycket jobb, så nu har jag "ursäkten" jag behöver för att börja sätta mig in i saken.
Jag har gjort lite efterforskningar på DPreview och Blocket, och kommit fram till att 3-4000 kr är en budget jag kan sträcka mig till för ett startkit, sen tänkte jag satsa på ett ljusstarkt fast objektiv för användning för tjejens räkning, där jag sett att man kan få ett 50/1.8 för 1200-1500 spänn, och jag antar att det är rätt användbart för produktfoto.
Jag har noll utrustning sen tidigare, och är inte tjenis nog med någon fotograf för att få låna utrustning, så jag börjar från scratch oavsett märke jag väljer. Jag har kikat på lite äldre Canon- och Nikon-kameror, och vad jag kan se kan man inom mina budgetramar få upp till någonstans runt Nikon D60 eller Canon 450D.
Utifrån detta, har ni som har lite större erfarenhet några rekommendationer för bra modeller? Några varningar för modeller att se upp med? Gör jag en dumhet om jag satsar på ett "budgethus"; ska jag exempelvis smälla på en tusenlapp eller två och skaffa exempelvis en D80 istället? Och sådär.
Skulle vara kul att få lite inspel från nån som har lite bättre koll än vad jag har.