Diskutera Digital Fotografering här

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Precis, ett annat ord för lägga blixten på andra ridån, men det är exakt samma sak ;)

Nope!

På Mina Nikons kan jag bl.a välja mellan slow sync och rear curtain synk...ger olika effekt och kan användas olika beroende på hur man vill ha släpet från befintligt ljus kontra frysningen från blixten.

Men det är INTE samma sak!

Edit:
Eftersom man e en Nikon kille...har kikat runt nu i Canon 7D menyerna och inser att slow-synk inte finns på den (som snabb inställning) vilket har funnits på mina senaste 5 Nikon kameror i alla fall...
Men slow synk innebär egentigen bara en "snabb komando" att låta kameran exponeringsmäta och ställa sig på en längre slutartid än normal synktid så man kan få med släp och vitbalansen från tillgängligt ljus och sen får man en justerbar snärt med blixten ovanpå det...

På Canon så lär väl detta vara fullt möjligt också men då kanske man måste "ställa" ned synktiden i nån meny...vad vet jag.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nope!

På Mina Nikons kan jag bl.a välja mellan slow sync och rear curtain synk...ger olika effekt och kan användas olika beroende på hur man vill ha släpet från befintligt ljus kontra frysningen från blixten.

Men det är INTE samma sak!
Alltså:
Första ridån = som vanligt, blixten tänds asap och ridån är öppen efteråt
Andra ridån = blixten tänds precis innan ridån stängs
Slow sync = nånstans mitt emellan?

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Alltså:
Första ridån = som vanligt, blixten tänds asap och ridån är öppen efteråt
Andra ridån = blixten tänds precis innan ridån stängs
Slow sync = nånstans mitt emellan?

Tja, fyllde på mitt förra inlägg, du han emellan.
Men det är alltså synktiden som "sätts" ur spel med slowsynk och du kan jobba med tillgänligt ljus på "längre" slutartider än den förinställda synk-tiden.

Alltså..du kan med snabbkomanado köra långa slutartider med blixt på främre (slow synk)eller bakre ridån ...på Nikon (å säkert via nån meny på canon)

Se ovan.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hm..

jag har forfarande inte slått till på nått objektiv och tittar jag i plånboken så kan jag nog fan ta mig råd till nått runt 10K.
Som det är nu så ligger siktet på ett Canon 70-200 f4 L USM, nytt för 5900 i sverige när dom väl får hem dom igen, 5000 från usa och 4900 i tyskland dit jag ända skall åka snart.
Beggade ligger runt 4400 - 5000:-
Har redan kollat på ett som jag valde att inte köpa då det tvekade i autofocusmotorn. (rätt att göra så? hade inte använts på 3år)
Beggat känns nästan inte värt det när nya går att köpa för nästan samma.

Men som sagt, om jag tar mig råd så hoppar jag nog till det jag tror mig köpa längre fram om intresset fortfarande växer, ett 70-200 f2,8 L is usm.
Beggade för ca12-13K, nytt i tyskland för 16500 och från usa 14000:-

frågan är, är detta overkill?
kommer jag ha kul, utvecklas och vara nöjd med ett f4 utan is?
(eg är frågan, ger det mycket bättre bildkvalitet än det 75-300 4-5,6 III som jag nu har och hatar)

och ja jag har snöat in på canons L.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hm..
frågan är, är detta overkill?
kommer jag ha kul, utvecklas och vara nöjd med ett f4 utan is?
(eg är frågan, ger det mycket bättre bildkvalitet än det 75-300 4-5,6 III som jag nu har och hatar)

och ja jag har snöat in på canons L.

Vad ska du använda optiken till samt kommer du verkligen behöva 2,8? Visst om du satsar på att fota där det är mörkt alt vill ha kort skärpedjup med 2,8 såklart du ska ha den men om inte så känns vikten på 1,5kg inte så roligt. För att beställa ifrån USA alt DE bara för att spara känns snålt då du kan gå direkt till en av butikerna här hemma & få det samma dag. Köp ett här hemma & lägg resten på ett fint vidvinkeloptik t,ex beg canon 10-20 alt Tokina 12-24 eller 11-16. Bildkvaliten kanske är detsamma men frågan är hur snabb den är. Använder du stativ till ditt nuvarande så kan du nog få fina bilder men börjar det röra sig då är en snabb AF motor att föredra. Somliga föredrar Canon 55-250 IS men vad jag har sett & provat så är den inte lika snabb & exakt på rörliga motiv som 70-200 f4/L.

När du väl har snöat in dig på L så är du förlorad! :D

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
En gammal ME.
Minns inte exakt beteckningen, men det var den första kamera jag hade.
Tar fortfarande skitbra bilder, om man föredrar bländarprioritet.

Kanonkamera! Sålde massor av den när jag jobbade i butik 77-79. Perfect med den ultrakorta 40mm optiken som kom samtidigt. Såg ut som en leksaksoptik men presterade fantastiskt.

Kul hylla! Min storasyrra hade en sprillans Brownie. Söt, men skitkamera. Jag har några gamla reliker som hänger å jobbet. Mest äldre fast vackra att titta på.

Bekännelse: Jag krängde av större delen av min Leica o Leicaflexsamling till Robert Schönherr när jag köpte min CB 1100R 1982! Saknar Noctiluxen....

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Här kommer en ren n00b-fråga:
"Vad ska jag köpa?" :näsblod

Nej, lite allvarligt: Jag har länge varit nyfiken på foto men aldrig varit motiverad nog att lägga undan några pengar för det. Nu har tjejen börjat med lite hobbyverksamhet som inkluderar behov av bilder på grejerna hon tillverkar, och jag upptäckte rätt snabbt att en kompaktkamera är ungefär definitionen på dåligt resultat som tack för mycket jobb, så nu har jag "ursäkten" jag behöver för att börja sätta mig in i saken.

Jag har gjort lite efterforskningar på DPreview och Blocket, och kommit fram till att 3-4000 kr är en budget jag kan sträcka mig till för ett startkit, sen tänkte jag satsa på ett ljusstarkt fast objektiv för användning för tjejens räkning, där jag sett att man kan få ett 50/1.8 för 1200-1500 spänn, och jag antar att det är rätt användbart för produktfoto.

Jag har noll utrustning sen tidigare, och är inte tjenis nog med någon fotograf för att få låna utrustning, så jag börjar från scratch oavsett märke jag väljer. Jag har kikat på lite äldre Canon- och Nikon-kameror, och vad jag kan se kan man inom mina budgetramar få upp till någonstans runt Nikon D60 eller Canon 450D.

Utifrån detta, har ni som har lite större erfarenhet några rekommendationer för bra modeller? Några varningar för modeller att se upp med? Gör jag en dumhet om jag satsar på ett "budgethus"; ska jag exempelvis smälla på en tusenlapp eller två och skaffa exempelvis en D80 istället? Och sådär.

Skulle vara kul att få lite inspel från nån som har lite bättre koll än vad jag har. :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Här kommer en ren n00b-fråga:
"Vad ska jag köpa?" :näsblod
Jag gjorde en sökning på Fotosidans köp&sälj, digital systemkamera för under 4000kr och hittade bla 2 st Canon 40D, som är en grymt potent kamera och mycket pang för pengarna. En Canon 50/1.8II går att få ny för under tusingen, å vips har du en perfekt kombo för porträtt och produktfoto :tummenupp

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag gjorde en sökning på Fotosidans köp&sälj, digital systemkamera för under 4000kr och hittade bla 2 st Canon 40D, som är en grymt potent kamera och mycket pang för pengarna. En Canon 50/1.8II går att få ny för under tusingen, å vips har du en perfekt kombo för porträtt och produktfoto :tummenupp

Japp, mkt bra.
Om man inte vill ha en zoomglugg, det finns faktiskt de som presterar rätt ok som är pissbilliga begagnat.
Men 40D är väldigt trevlig. Även 50mm.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad ska du använda optiken till samt kommer du verkligen behöva 2,8? Visst om du satsar på att fota där det är mörkt alt vill ha kort skärpedjup med 2,8 såklart du ska ha den men om inte så känns vikten på 1,5kg inte så roligt. För att beställa ifrån USA alt DE bara för att spara känns snålt då du kan gå direkt till en av butikerna här hemma & få det samma dag. Köp ett här hemma & lägg resten på ett fint vidvinkeloptik t,ex beg canon 10-20 alt Tokina 12-24 eller 11-16. Bildkvaliten kanske är detsamma men frågan är hur snabb den är. Använder du stativ till ditt nuvarande så kan du nog få fina bilder men börjar det röra sig då är en snabb AF motor att föredra. Somliga föredrar Canon 55-250 IS men vad jag har sett & provat så är den inte lika snabb & exakt på rörliga motiv som 70-200 f4/L.

När du väl har snöat in dig på L så är du förlorad! :D

Jag ska fota mc till största delen.
Jag har argumenterat mot mig själv nu och ska inte ha ett 2,8 nu,
om jag nu skulle vilja ha bättre än ett f4 så köper jag väl det mitt i nästa sommar och kränger f4an.

Inte köpa utomlands för att det går att få samma pris i butik hemma?
Den trevliga butiken skulle jag vilja gå till, inte ett öre billigare får jag på japanphotobutiken där jag köpte huset . . :mad:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag ska fota mc till största delen.
Jag har argumenterat mot mig själv nu och ska inte ha ett 2,8 nu,
om jag nu skulle vilja ha bättre än ett f4 så köper jag väl det mitt i nästa sommar och kränger f4an.

Inte köpa utomlands för att det går att få samma pris i butik hemma?
Den trevliga butiken skulle jag vilja gå till, inte ett öre billigare får jag på japanphotobutiken där jag köpte huset . . :mad:

f/4 är helt suverän.
f/2.8 är ännu bättre, men mkt större.
Sen kan man komma undan billigare och mindre om man skippar IS.
70-200IS 2.8 är förstås underbar, men jag kan inte lägga de pengarna på en sån.
Kvalitetsmässigt är fyran lika bra.
Tycker jag.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X

Japp, mkt bra.
Om man inte vill ha en zoomglugg, det finns faktiskt de som presterar rätt ok som är pissbilliga begagnat.
Men 40D är väldigt trevlig. Även 50mm.

Jättebra tips; hade helt missat att kolla på 40D:n faktiskt, och den verkar ju vara något för mig att växa i. Skönt också att höra att jag inte var helt fel ute med tanken på 50mm-glaset. Misstänker att jag kommer att återkomma här i tråden om inte allt för länge, men då med dumma teknikfrågor istället. :D

Tack för hjälpen så länge!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...