Diskutera Digital Fotografering här

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Nu kommer jag och stör lite igen. :)
Söker ett ställe att ladda upp och sälja bilder på. Verkar finnas ett smidigt system på zenfolio där man kan köpa en bild och ladda ner den direkt. Dock verkar det bara finnas i premium-versionen för 100 dollar/år. Tyckte att det lät farligt dyrt, men man kanske inte kommer undan billigare? Tänkte bara kolla om ni har några andra tips, börjar bli lite jobbigt att hålla på och maila bilder och fixa med kontonummer osv...

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Söker ett ställe att ladda upp och sälja bilder på. Verkar finnas ett smidigt system på zenfolio där man kan köpa en bild och ladda ner den direkt. Dock verkar det bara finnas i premium-versionen för 100 dollar/år. Tyckte att det lät farligt dyrt, men man kanske inte kommer undan billigare? Tänkte bara kolla om ni har några andra tips, börjar bli lite jobbigt att hålla på och maila bilder och fixa med kontonummer osv...

Jag anv dropbox... Fungerar både som backup & ger alla bilder en webbadress. https://www.dropbox.com/

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På ett eller annat sätt så kostar alla såna vettiga lösningar.Antingen genom att du får betala en årlig avgift eller genom att företaget som driver sidan tar ut en avgift av dig per bild som du säljer.

Kolla på t.ex. Imagedesk.

MikkE

Guest
Beställde detta paket från Boströms. 400 spänn nedsatt pris :tummenupp

https://www.bostroms.nu/ProductPopup.aspx?filename=la2476_10419.jpg
ProductPopup.aspx

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Usch pengarna bränner lite i fickan till ett beg Canon EF300L f/4 USM då jag sålde mitt vidvinkeloptik fast de ska gå till nyinköpta trampcykeln. Mitt 70-200 f4/L känns lite kort & vill helst inte sätta på extender. Vad ligger en 300 på i vikt?

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Usch pengarna bränner lite i fickan till ett beg Canon EF300L f/4 USM då jag sålde mitt vidvinkeloptik fast de ska gå till nyinköpta trampcykeln. Mitt 70-200 f4/L känns lite kort & vill helst inte sätta på extender. Vad ligger en 300 på i vikt?

1200 gram väger is-modellen enligt SP

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Hojta till om du ska sälja det, om det är ett 70-200 f4/L USM alltså, ett IS har jag inte råd med.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hi hi nä det tänkte jag ha kvar, den är perfekt kalibrerad med mitt hus nu!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hi hi nä det tänkte jag ha kvar, den är perfekt kalibrerad med mitt hus nu!

okok, önskeläste lite där :)

Om nån annan ska avyttra omnämnda optik så vet ni vart.

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blejd igen...
Håller på nöter mig igenom den här lilla tråden.
Har kommit till sid 347...

Har en EOS 500D och håller på raggar objektiv.
Funderar på 70-200.
Om man fotar utomhus i skapligt ljus, har man någon nytta av 2.8 jämfört med 4.0 ?
Kan bilderna blir FÖR ljusa med 2.8?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Funderar på 70-200.
Om man fotar utomhus i skapligt ljus, har man någon nytta av 2.8 jämfört med 4.0 ?
Bara ett par hundra sidor kvar då. :tummenupp

Utomhus dagtid så fungerar ett 70-200/4 bra.

Nja, det kan ju vara så just att det blir överexponerat även på kortaste slutartiden som kameran klarar av. Men då är det ju antingen bara att sänka ISO-värdet (även om problemet sällan inträffar om man har ISO100) eller välja en högre bländare. Ett 70-200/2,8 kan man ju alltid ställa in på bländare 4 om man vill (eller ännu högre, har för mig Canons 70-200/2,8 klarar upp till f/32), men ett 70-200/4 kan man aldrig ställa in på 2,8.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv

Funderar på 70-200.

Visst kan de bli för ljusa, men det förutsätter ju att du ställer in slutartid därefter.

Det handlar inte bara om mängden ljus du släpper in i kameran. med ett 2.8 har du ju dessutom ett steg kortare skärpedjup att tillgå (vet inte om du bara plåtar hojar/bilar som far förbi, för då kvittar det egentligen), dvs du "blurrar" ut allt annat runt motivet rätt kraftigt med ett 2.8 (går förvisso att få samma effekt i photoshop).

Sen är väl skillnaden i pris också (nästan dubbla mot ett 4.0). men är inte det nån issue ser jag det mer som dumsnålt att välja en 4.0(har själv en sån men ångrar det idag). Jo en sak till, 2.8'an väger en aningen mer också. kan vara bra att ha i åtanke då det lätt kan bli drygt o släpa på tung utrustning.

btw: skulle du få för dig att plåta djur o natur eller annat och behöver längre brännvidd kan du på 2.8'an(går på 4'an också) smälla på en converter och inte tappa så många bländarsteg.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De fördelar jag kan komma på med 2,8 är:

Kortare skärpedjup
1 bättre bländarsteg
Fördel om du ska sätta på 1,4x extender

Alla de saker behöver jag inte i dagsläget därför räcker 4,0 tillräckligt för mig.

Btw fotade MTB för några dagar sedan, fick denna bild men ska försöka lära mig 2:a ridån.

2rc26xj.jpg

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om jag köper ett nytt objektiv i samma butik som jag köpte huset, är det troligt att dom bjuder på kalibrering av de två då?

Dom lär ju vilja ha ca 600kr för det om jag kommer med ett objektiv köpt på annat sätt, vilket i stort sett äter upp det man kan spara på USA import eller begköp.
Men å andra sidan, hur vanligt/troligt är det att det behövs?
(eller lär man sig göra det själv på en timma till samma resultat kanske?)

Gäller japanphoto, 550D, 70-200 f4L usm.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Btw fotade MTB för några dagar sedan, fick denna bild men ska försöka lära mig 2:a ridån.
Han backar fint, tvåan :hihi

Jag fotade en extrem hagelskur för en massa år sen, centimeterstora hagel :näsblod Då hade jag ingen koll på det här med andra ridån, så det såg ut som att alla hagel sköts upp från marken istället :( Kompaktkameraelände :mad:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning