Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Nåväl...

Jag har experimenterat med lite externt blixtljus utomhus för att lära mig mer. Har sneglat en hel del på Freddy Billquist och hans extremt jävla fina jobb. (Så bli inte förvånade om det finns en likhet)
Jag kollade nyss på Freddys bilder och det fanns många fina guldkorn som jag verkligen gillade. Dock var det också många jag inte alls tyckte om speciellt mycket. De ser sjukt konstgjorda ut med att klistra in gubbar lite här och var i bilden och ser bara ut som skit. Brist på fantasi var det däremot inte, det gillar jag.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
http://vimeo.com/13992345 För er som vill se en utvärderande test på 7D :D

Old Stuff ;)

Jag kollade nyss på Freddys bilder och det fanns många fina guldkorn som jag verkligen gillade. Dock var det också många jag inte alls tyckte om speciellt mycket. De ser sjukt konstgjorda ut med att klistra in gubbar lite här och var i bilden och ser bara ut som skit. Brist på fantasi var det däremot inte, det gillar jag.

Mja, aningen extrem men håll med om att han gör ett bra jobb! Han har iaf koll på ljus!

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he Psycho blick!

rhvgh3.jpg

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Till och med jag blev väldans förvirrad av detta svar på Triggers. Kjell, du sa precis att du bara fick upp dem på skärmen. Vill du ha dem i sökaren oxo? :va Eller...?

hehe, var jag så otydlig? :brinnerup

Jag vill att den färdiga RAW/JPEG-bilden ska ploppa upp på min macbook direkt efter att den blivit tagen. (inte på tv'n, det duger inte)

Som det är nu så får jag bara upp sökarbilden, som den ser ut INNAN bilden blir tagen. Det vill jag inte.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Filmade lite med min 7D i torsdags på The Ark konserten. Tungt som fan vart det i axlarna efter en stund.
The Ark @ Gröna Lund, Stockholm 19.08.10 Glöm in HD.
Lite annorlunda jämfört med alla mobilkamerafilmade konserter som ligger ute på Youtube.

Det blir mer av blixtljus...det lovar jag.
Det är bra. Fortsätt experimentera. Och analysera dina bilder självkritiskt, fundera på vad du inte är nöjd med, och hur du kan förändra det.

Är det någon som är kunnig på kompaktkameror? Morsan och farsan är på jakt efter en ny och har frågat mig om hjälp. Men min koll på kompakter är noll.

Farsan har i dagsläget en Pentax Optio S4 som jag dömde ut åt honom redan för ett par år sedan eftersom den började exponera helt uppåt väggarna felaktigt och så. Morsan ha en Minolta Dimage Xt som började sina dagar som min kamera (som jag köpte mycket billigt) och sedan har hon haft den, men nu börjar batteriet vara ganska dött. Så de är inga avancerade användare och klarar sig med en ganska enkel och billig kamera.

Någonstans i prisklass på kanske max 2000kr vore lämpligt. Kanske eventuellt max 3000kr om det finns något som verkligen gör kameran värd det. Dyrare än så så kommer de tro att den ska räcka hela deras liv och jag kommer inte kunna övertala de att köpa en ny någonsin igen.

Kameran ska vara lättanvänd och ganska smidig. En fördel är om den tar SD-kort.

Så vad kan vara aktuellt? Har kollat på eventuellt en Canon Digital Ixus 100 IS. Eller kanske eventuellt en Ricoh CX2 om den verkligen är värd det. Eller någon annat bra förslag?

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Lite annorlunda jämfört med alla mobilkamerafilmade konserter som ligger ute på Youtube.

Det är bra. Fortsätt experimentera. Och analysera dina bilder självkritiskt, fundera på vad du inte är nöjd med, och hur du kan förändra det.

Är det någon som är kunnig på kompaktkameror? Morsan och farsan är på jakt efter en ny och har frågat mig om hjälp. Men min koll på kompakter är noll.

Farsan har i dagsläget en Pentax Optio S4 som jag dömde ut åt honom redan för ett par år sedan eftersom den började exponera helt uppåt väggarna felaktigt och så. Morsan ha en Minolta Dimage Xt som började sina dagar som min kamera (som jag köpte mycket billigt) och sedan har hon haft den, men nu börjar batteriet vara ganska dött. Så de är inga avancerade användare och klarar sig med en ganska enkel och billig kamera.

Någonstans i prisklass på kanske max 2000kr vore lämpligt. Kanske eventuellt max 3000kr om det finns något som verkligen gör kameran värd det. Dyrare än så så kommer de tro att den ska räcka hela deras liv och jag kommer inte kunna övertala de att köpa en ny någonsin igen.

Så vad kan vara aktuellt? Har kollat på eventuellt en Canon Digital Ixus 100 IS. Eller kanske eventuellt en Ricoh CX2 om den verkligen är värd det. Eller någon annat bra förslag?
Kolla den här
runt 2500:- på MediaMarkt tar nu även SD-kort

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Kolla den här
runt 2500:- på MediaMarkt tar nu även SD-kort
Jag såg den där någonstans, men skrotade ganska så snabbt den idén eftersom att jag tänkte "Sony, det är lika med MemoryStick".

Det är nästan 20mil enkel resa till närmaste Media Markt. Fast den kostar iofs 2999kr på Komplett. Jag ska fundera lite på den där.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Någonstans i prisklass på kanske max 2000kr vore lämpligt. Kanske eventuellt max 3000kr om det finns något som verkligen gör kameran värd det.

Canon IXUS 100 - Liten trevlig under 2000:-
Canon PowerShot S90 - Dyrare (finns även i en ny S95 med stöd för filmning i HD)
Canon PowerShot G11 - Nästan som en systemkamera

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Funderar på att låta en bekant ta hem ett objektiv från usa på en resa snart.
Canon ska ju ha världsgaranti på objektiv och vid köp av ett nytt L objektiv så borde väl ändå byggkvalitén va så hög att inget "kan" krångla?

Erfarenheter och rekommendationer?

MikkE

Guest
Åh, hatar dessa tre miljarder filmer i skitkvalité där man knappt ser va fan det är för något man kollar på. Skulle YouTube rensa på de filmer vars kvalité kan jämföras med en säck gödsel så skulle det göra mina YouTube timmar skönare :tummenupp (Korrekt rubrik på filmen också!)

Ja, för att komma någon vart så måste man ju prova sig fram.
Som Edison: "Nej, jag har inte misslyckats. Jag har kommit på tvåtusen sätt att inte göra en glödlampa."

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Canon ska ju ha världsgaranti på objektiv och vid köp av ett nytt L objektiv så borde väl ändå byggkvalitén va så hög att inget "kan" krångla?

Inga problem med kvalitén o knappast med garantin. Jag har handlat L-optik från B&H men lät UPS sköta frakten. Sparade en tusing på en TS45:a när MOMSEN var betald.
Om din bekant får den förbi tullen utan moms spar du såklart mer...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Är billigt o skicka efter kameror o objektiv från Holland med.
T.ex. kamera-express

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Canon IXUS 100 - Liten trevlig under 2000:-
Canon PowerShot S90 - Dyrare (finns även i en ny S95 med stöd för filmning i HD)
Canon PowerShot G11 - Nästan som en systemkamera
Ixus 100 har jag kollat på och den skulle kunna vara ett alternativ.

Powershot S90 blir för dyr. Och det finns inget behov av HD-filmning.

G11 är en kamera som ger bra bilder. Men den är alldeles för dyr, klumpig och avancerad för mina föräldrar.

Jag har ett L-objektiv som en bekant till en brorsan köpte åt mig i USA. Funkade prima och blev billigt. Har inte behövt använda mig av garantin så jag vet inte hur bra det funkar.

Åh, hatar dessa tre miljarder filmer i skitkvalité där man knappt ser va fan det är för något man kollar på. Skulle YouTube rensa på de filmer vars kvalité kan jämföras med en säck gödsel så skulle det göra mina YouTube timmar skönare :tummenupp (Korrekt rubrik på filmen också!)
"Här är en film från en konsert. Jag har filmat den med min mobilkamera, så allt man ser är lite hackigt sudd i vitt och rött. Jag ber om ursäkt för att man nästan inte hör något annat är distortion och faanskap."
[YOUTUBE-ID]7Ou6ZFJCIvQ[/YOUTUBE-ID]
För övrigt en mycket bra spelning. Den kommer inte till sin rätt i det där klippet. Och alla amatörfilmerna från tuben är av ungefär lika lysande kvalitét.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tack för svaren, har hittat ett som inte är greymarket och kostar 650$, dock står det att "Note! This lens does not have seals for water and dust resistance."

Säkert inget blås bara lite förvånande då jag trodde alla L objektiv hade det, men detta kanske har det till en lägre grad än svindyra, fast bättre än billigare objektiv, ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
tack för svaren, har hittat ett som inte är greymarket och kostar 650$, dock står det att "Note! This lens does not have seals for water and dust resistance."

Säkert inget blås bara lite förvånande då jag trodde alla L objektiv hade det, men detta kanske har det till en lägre grad än svindyra, fast bättre än billigare objektiv, ?
Nej, alla L-gluggar är inte vädertätade, tex är min 100-400L skjutzoom ungefär lika vädertätad som en raggsocka :( Den kan dessutom suga i sig damm mm om man står på fel ställe och drar den ut å in :näsblod

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning