Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om jag köper ett nytt objektiv i samma butik som jag köpte huset, är det troligt att dom bjuder på kalibrering av de två då?

Dom lär ju vilja ha ca 600kr för det om jag kommer med ett objektiv köpt på annat sätt, vilket i stort sett äter upp det man kan spara på USA import eller begköp.
Men å andra sidan, hur vanligt/troligt är det att det behövs?
(eller lär man sig göra det själv på en timma till samma resultat kanske?)

Gäller japanphoto, 550D, 70-200 f4L usm.

Butiker vad jag känner till kalibrerar inte utan man får lämna in hos dem som gör det t,ex Intervision eller vad de nu heter i Malmö. Nopp kan nog garantera att butiken inte bjuder på sånt. Det har varit lite sisådär med gråimport men har du hört dig för med Intervision hur de ställer sig mot gråimport? Beror på vilka krav du har, de kalibrerar knappast hus eller optik maximalt ifrån fabrik. Vet ej hur andra gör men min 50D hade microjustering & justera ett tele t,ex 70-200 är ganska hopplöst, fasta optik tror jag mer på när det gäller microjustering.

MikkE

Guest
Jaha. Var lite mer grejer beställt.. :näsblod

Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 it -To Go Set. 2st blixtar + tillbehör
el20804.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jaha. Var lite mer grejer beställt.. :näsblod
Har du gått och snubblat över ett lukrativt kneg eller? Först blir det nytt kamerahus, sedan stativ och paraplyer och grejer, och som grädde på moset blir det en uppsättning kompaktaggregat med softboxar och stativ och lite smågodis.

Ett ögonblick så ska jag bara googla efter värdetransportrån den senaste månaden... :tungan

MikkE

Guest
Har du tagit över efter Roller :krama
O nej =)
Har du gått och snubblat över ett lukrativt kneg eller? Först blir det nytt kamerahus, sedan stativ och paraplyer och grejer, och som grädde på moset blir det en uppsättning kompaktaggregat med softboxar och stativ och lite smågodis.

Ett ögonblick så ska jag bara googla efter värdetransportrån den senaste månaden... :tungan
Äh, fick tillbaka mer norska skattepengar än vad jag räknat med ;)

MikkE

Guest
Giggity, giggity, giggity.
Grejerna är hemma och nu är det bara att blixtra på!

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
daytona675_001.jpg

För mycket editerad?

Känner att jag har svårt att hitta intressanta miljöer. Kan inget om närområdet och eller Sthlm. Hur gör ni? Åker ni bara runt på måfå och snubblar över dom?
Lite vag fråga och svaret kanske är så enkelt att bara gå ut och gå men det känns som man kan slösa en hel del tid utan att hitta något vettigt på det sättet.

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
ЯK;4922642 skrev:
daytona675_001.jpg

För mycket editerad?

Nej för fan!
Det ska va intressant att se på. Jag hade velat ha taket rensat och nertonat, pölen till höger bortklonad, ljusreflektionen på det röda träet till höger nermörkat, så det inte stjäler uppmärksamhet från hojen.
Hojen är ju motivet och också en snygg hoj! way to go!

Last edited:

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Lite väl hårt skärpt kanske iaf.

Det är säkert sant, jag personligen gillar skärpa väldigt mycket så jag tenderar att ta det över gränsen för vad gemene man gillar.

Nej för fan!
Det ska va intressant att se på. Jag hade velat ha taket rensat och nertonat, pölen till höger bortklonad, ljusreflektionen på det röda träet till höger nermörkat, så det inte stjäler uppmärksamhet från hojen.
Hojen är ju motivet och också en snygg hoj! way to go!

Ibland kan jag tycka sådana saker hjälper till med stämningen såsom oljefläcken osv. men jag skall göra ett test med era förslag och se hur det blir. Tack!

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
ЯK;4923284 skrev:
Det är säkert sant, jag personligen gillar skärpa väldigt mycket så jag tenderar att ta det över gränsen för vad gemene man gillar.
När i redigeringsprocessen kör du skärpningen? Vid raw-hanteringen? innan storleksändring? Efter storleksändring?

Gör man den inte vid raw-hanteringen så kan man göra den som ett av de sista saker man gör. Efter att man har minskat ner storleken. Om man först skärper allt det går och sedan minskar storleken så kan det lätt bli för skarpt.

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
När i redigeringsprocessen kör du skärpningen? Vid raw-hanteringen? innan storleksändring? Efter storleksändring?

Gör man den inte vid raw-hanteringen så kan man göra den som ett av de sista saker man gör. Efter att man har minskat ner storleken. Om man först skärper allt det går och sedan minskar storleken så kan det lätt bli för skarpt.

Som sista steg efter förminskning i ps. Jag borde använda unsharpen mask istället för sharpen. Får lite mer kontroll på det hela. Höjden av lathet antar jag.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
ЯK;4924026 skrev:
Som sista steg efter förminskning i ps. Jag borde använda unsharpen mask istället för sharpen. Får lite mer kontroll på det hela. Höjden av lathet antar jag.
Jo, unsharp mask brukar vara bra. T.ex. köra en kopia av grundlagret, dra på den unsharp mask man vill ha och sedan köra en lagermask på det lagret så man kan välja vad som ska vara skarpt och inte. Men det finns ju nästan hur många sätt som helst att skärpa en bild i Photoshop.

Det här är ett ganska enkelt sätt som ändå brukar ge bra resultat:http://blog.epicedits.com/2008/02/08/photoshop-technique-lab-sharpening/
Det här sättet har jag inte testat, men det verkar intressant: http://www.photoshopsupport.com/tutorials/sharpen-an-image/photo-sharpening.html

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag håller helt med kriminell, krim bild

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
NyTekniks Under skalet skruvar isär en EOS500D så mycket det går: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/under_skalet/article2469671.ece
Rätt kul att se vad en systemkamera består av, en jävla massa delar i dom! I nästa del skruvar dom isär kitgluggen, och då får man antagligen veta om det blev nått användbart av kameran när dom skruvade ihop den också :hihi

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NyTekniks Under skalet skruvar isär en EOS500D så mycket det går: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/under_skalet/article2469671.ece
Rätt kul att se vad en systemkamera består av, en jävla massa delar i dom! I nästa del skruvar dom isär kitgluggen, och då får man antagligen veta om det blev nått användbart av kameran när dom skruvade ihop den också :hihi
Mysig smäll från kondingen när de höll på och pillrade med blixten :tungan

Min gissning är att den inte kommer att fungera ordentligt efter deras små eskapader.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mysig smäll från kondingen när de höll på och pillrade med blixten :tungan

Min gissning är att den inte kommer att fungera ordentligt efter deras små eskapader.
Nej, den kameran har nog gjort sitt :) Dom verkade ju vara lite mummelfarbröder dessutom, dom hade ju inte riktig stenkoll alla gånger kändes det som :hihi Det verkade ju iofs som att kameramannen blev rätt så rädd för kondingen också :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning