Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Bild 2 var jäkligt läcker. :tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
till sist vart det av, ett 70-200 f4 L usm införskaffades i fredags innan en fotodag på mantorp och två på Alastaro.
4500:- med stativfäste, funkar kalas och jag är jättenöjd,
tack för alla svar mm under min jakt.

Två bilder från i fredags, rätt ok väl?
[/IMG]

Nr 2 var riktigt läcker men skulle beskära den hårdare ovanför & undertill!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nr 2 var riktigt läcker men skulle beskära den hårdare ovanför & undertill!

så kanske?
ja jag är riktigt nöjd med bilden, och den fångar bra hur endurance är, järnet oavsett väder.

watz2.JPG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag provade en sak med att beskära mkt undertill & ovanför för att försöka få mer fokus på blöta asfalten & hojen men behöll stämpeln.:)

Bifogat

• watz.jpg
    watz.jpg
    57.4 KB · Visningar: 78
  • watz2.jpg
    watz2.jpg
    93.7 KB · Visningar: 67
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kul att ni gillar bilden men det är ju inte så att jag hade just detta resultatet för mitt "inre öga" när jag komponerade, men visst, den mörka himlen och sprayet bakom hojarna fanns ju där, sen kom Watz och gjorde jobbet.
Hade inte räcket varit där så hade man ju kunnat ta mer nerifrån vilket jag gärna hde gjort.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
så kanske?
ja jag är riktigt nöjd med bilden, och den fångar bra hur endurance är, järnet oavsett väder.

Vilka fokuspunkter kör du på?
Testar du runt?
Jag är för insnöad på studiofoto, så jag fotar därefter men blir osäker i det vilda.

Om Hojar går från höger till vänster (där du står), kanske läge att lägga fokus mer på höger?
Skitbra bild, men (jag är retard, så lyssna inte på mig) lägga moppen mer åt höger hade gjort det för mig.
Kompositionsmässigt, alltså.
Men bilden rular, gillar den mer än jag trodde :tummenupp

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Den största fallgropen är väl att du kanske står utan garanti alternativt får skicka kameran till USA för att få den lagad på garantin.

Just D90 kommer nog att sjunka en del i pris eftersom det just har kommit en efterträdare i D7000.

Ja kanske de men 8600 ink ett hyfsat objektiv hemma i brevlådan kan ju inte vara så farligt för den kameran?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vilka fokuspunkter kör du på?
Testar du runt?
Jag är för insnöad på studiofoto, så jag fotar därefter men blir osäker i det vilda.

Om Hojar går från höger till vänster (där du står), kanske läge att lägga fokus mer på höger?
Skitbra bild, men (jag är retard, så lyssna inte på mig) lägga moppen mer åt höger hade gjort det för mig.
Kompositionsmässigt, alltså.
Men bilden rular, gillar den mer än jag trodde :tummenupp

:)
När jag fotar mc så kör jag enbart med fokuspunkten i mitten och följer hojen, och näe jag har inte testat annat, borde jag det?
Info på bilden:
Tv( Shutter Speed ) 1/400
Av( Aperture Value ) 16.0
Metering Mode Evaluative Metering
ISO Speed 320
Auto ISO Speed ON
Lens EF70-200mm f/4L USM
Focal Length 200.0mm

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Info på bilden:
Tv( Shutter Speed ) 1/400
Av( Aperture Value ) 16.0
Metering Mode Evaluative Metering
ISO Speed 320
Auto ISO Speed ON
Lens EF70-200mm f/4L USM
Focal Length 200.0mm
f/16 :eek:

Vad kör du kameran i för läge när du plåtar?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
f/16 :eek:

Vad kör du kameran i för läge när du plåtar?

Den här bilden är tagen i M.
oftast i manuelt läge för att testa och träna, men ibland Tv när jag panorerar och ibland Av när hojarna är rakt framför.

vad är fel med 16?
jag valde det för att få ett längre skärpedjup vilket jag tyckte mig behöva iom att hojarna nästan kom rakt emot mig på det stället och eftersom jag ville ha viss skärpa på bakgrunden, jag hade provat f4 i en jäkla massa bilder men ofta fått hojen utanför fokus, detta dock mest när jag satt rakt bakom hojarna som på denna, fast den vart ju bra.

Har ju bara fotat sen juni, lite fel får man väl göra? :)

ess.jpg

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
vad är fel med 16?
jag valde det för att få ett längre skärpedjup vilket jag tyckte mig behöva iom att hojarna nästan kom rakt emot mig på det stället och eftersom jag ville ha viss skärpa på bakgrunden, jag hade provat f4 i en jäkla massa bilder men ofta fått hojen utanför fokus, detta dock mest när jag satt rakt bakom hojarna som på denna, fast den vart ju bra.

Har ju bara fotat sen juni, lite fel får man väl göra? :)
Njae, det är väl inget direkt fel med det. Det är väl mest bara det att jag själv är van att köra på ISO100, och då är det inte så ofta man sportfotograferar med bländaren inställd på f/16. :tummenupp

Här kan du räkna ut ungefär vad skärpedjupet blir:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Inget fel med det men många brukar föredra kort skärpedjup för att få saker i bakgrunden bli suddiga så det ev inte stör själva motivet som i det här fallet är hojen.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj
Är borta i Linköping & ska fota supermoto. Samtidigt så körs det knatte tävling på crossbanan. Ser en fotograf där som m blixt, hur är det får man fota m blixt eller är det på egen risk att få stryk?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Halloj
Är borta i Linköping & ska fota supermoto. Samtidigt så körs det knatte tävling på crossbanan. Ser en fotograf där som m blixt, hur är det får man fota m blixt eller är det på egen risk att få stryk?
Det beror på vad det är för tävling och vad tävlingsledning och liknande säger. Och det kan vara väldigt olika från tävling till tävling vad som gäller. Från att det kan vara helt fritt (inte så värst vanligt), via att det t.ex. kan vara ok på kval men inte finaler, till att det är totalt tvärstopp.

Jag skulle inte köra med blixt utan att först veta att det är 100% okej. Man riskerar att göra både förare och tävlingsledning så sura så man åker ut med huvudet före om man kör med blixt när det inte är läge för det.

I det aktuella fallet så var kanske en förälder som ställer upp mycket i klubben som fått lite specialtillstånd att köra med blixt. Eller så kanske det var en lokaltidningsfotograf som var där så arrangörerna inte brydde sig så mycket eftersom de ville ha positiv publicitet för arrangemanget och sporten. Läget kan ha varit ett helt annat om du hade knallat in där med blixten och börjat skjuta hel vilt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gillar denna bild jag tog i Linköping när den är lite sned. Exif finns för den som vill titta. Dock väldigt förminskad tyvärr så kvalitén blir lite lidande.

vxom53.jpg

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...