Diskutera Digital Fotografering här

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Ljunghusen skrev:
Wei, har blivit erbjuden att skriva och plåta för en svensk crossida :) :banana

Grattis :tummenupp

Har en liten fråga gällande objektiv. Har kollat lite på beg. objektiv. Hittat ett Canon EF 75-300/4-5,6 III , är det bättre än sigma 700-300?? Vad ska man ge för ett beg. Vad är sigma objektivet värt beg?

//Mheel

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Mheel skrev:
Grattis :tummenupp

Har en liten fråga gällande objektiv. Har kollat lite på beg. objektiv. Hittat ett Canon EF 75-300/4-5,6 III , är det bättre än sigma 700-300?? Vad ska man ge för ett beg. Vad är sigma objektivet värt beg?

//Mheel
Canonobjektivet kostar runt 3000kr beggat på Ebay.de

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Mheel skrev:
det är väl usm plus IS , det finns även dc och usm . tror detta var en USM.

//Mheel

Vad har du för budget? Jag tycker du skall satsa på ljusstarka och skarpa objektiv, för det är ändå det som det kommer sluta med. Har du inte råd nu så spara hellre slantarna tills du har råd att köpa ett finare objektiv.

Panos skrev:
japp :(
de e absolut inte roligt när man lagt ner jobb på foto
nu har man knapp ork att titta på kameran för att man
förlorat det man lagt ner...vet inte riktigt vad jag ska göra

Fortsätt fota. Du vet ju vilka bilder som du tyckte bäst om, åk till de platserna och ta om bilderna. Du kommer få till ännu bättre bilder än vad du fick första gången.

Jag fotade idag tills alla minneskorten var fulla 2256 Mb. :3freak

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Thundercat skrev:
Vad har du för budget? Jag tycker du skall satsa på ljusstarka och skarpa objektiv, för det är ändå det som det kommer sluta med. Har du inte råd nu så spara hellre slantarna tills du har råd att köpa ett finare objektiv.

Fortsätt fota. Du vet ju vilka bilder som du tyckte bäst om, åk till de platserna och ta om bilderna. Du kommer få till ännu bättre bilder än vad du fick första gången.

Budgeten är väl tio tusen. Till att börja med sen om man tycker det är roligt kommer man säkert satsa mer.

//Mheel

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mheel skrev:
Budgeten är väl tio tusen. Till att börja med sen om man tycker det är roligt kommer man säkert satsa mer.

//Mheel

Om jag var i din sits skulle jag köpa en begagnad kamera och ett bra, begagnat normalobjektiv. Tycker du det är kul kan du ju sedan köpa ett begagnat, bra tele också!

Ang sidan så är det www.sverigecross.com. En sida som ett par killar som lever för cross byggt upp! Började enkelt, men har börjat bli stort

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Thundercat skrev:

coolt :tummenupp
vad har du för minneskort?
Jag har 2st Sandisk 512MB, men f-n det räcker ju inte när man fotar
i RAW-format :va Undrar om man ska köpa sig 1GB-kort!!?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Panos skrev:
coolt :tummenupp
vad har du för minneskort?
Jag har 2st Sandisk 512MB, men f-n det räcker ju inte när man fotar
i RAW-format :va Undrar om man ska köpa sig 1GB-kort!!?

Ett 2GB Sandisk Extreme III kostar 995:- på Webhallen så det är bara att slå till :)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Såhär fungerar cirk polfiltret för dom som inte vet.Man vrider filtret till den effekt man vill ha.Exempelbilder utifrån mitt eget testande (dåligt ljus och handhållet).Jävla fiffigt är det:=)

Bifogat

• Mani.JPG
    Mani.JPG
    60 KB · Visningar: 62
  • Manipulerad.JPG
    Manipulerad.JPG
    49.1 KB · Visningar: 72
  • Orörd copy.jpg
    Orörd copy.jpg
    41.3 KB · Visningar: 54
  • Utab copy.jpg
    Utab copy.jpg
    65.5 KB · Visningar: 62

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Thundercat skrev:
Har du handlat från webhallen? Jag är lite sugen på ett 4 Gb Extreme III.

Någon som vet om webhallen är ett seriöst företag?

jodå...dom e väl rätt ok
beställde ett mc-spel därifrån för ett par månader sen
och beställde som postförskott...men det kom hem direkt
i brevlådan utan betalningslapp :tummenupp :yoparty

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Panos skrev:
jodå...dom e väl rätt ok
beställde ett mc-spel därifrån för ett par månader sen
och beställde som postförskott...men det kom hem direkt
i brevlådan utan betalningslapp :tummenupp :yoparty

Man kanske inte skall betala i förskott utan vänta och hoppas på det bästa då.

;)

MikkE

Guest
Ljunghusen skrev:
Wei, har blivit erbjuden att skriva och plåta för en svensk crossida :) :banana
Grattis!

Själv har jag fått presspass till Stockholm Motorsport Games som är nu i Globen i helgen för att fota åt Bomber Magazine :)
2 hela dagar med en helvetes massa fotning! Jag måste köpa mig mera minne :tomten
Blir nog 2 st SanDisc Extreme III 2Gb... laptopen får hänga med den också, hoho.

Fan, måste bara skaffa mig ett ballare 'mindre' objektiv.. kitobjektivet funkar, men hellå. Man vill ju vara värre! :gnissla

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
MikkE skrev:
Grattis!

Själv har jag fått presspass till Stockholm Motorsport Games som är nu i Globen i helgen för att fota åt Bomber Magazine :)
2 hela dagar med en helvetes massa fotning! Jag måste köpa mig mera minne :tomten
Blir nog 2 st SanDisc Extreme III 2Gb... laptopen får hänga med den också, hoho.

Fan, måste bara skaffa mig ett ballare 'mindre' objektiv.. kitobjektivet funkar, men hellå. Man vill ju vara värre! :gnissla

Du kan väl inte springa runt med presspass och fota med kitobjektivet. :7peta

Jag vet vilket objektiv DU vill ha. :hihi

Micke O skrev:
Ett 2GB Sandisk Extreme III kostar 995:- på Webhallen så det är bara att slå till :)

Tackar för tipset, slog till på ett 4 Gb Extreme III. :tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
MikkE skrev:
img_1363.jpg

Kanonbilder :tummenupp

Mina bilder i S-tälje hallen blir kassa tycker jag och ändå har jag en 2.8 glugg. Måste lära mig ställa in kameran bättre tror jag :3freak .
Tycker du ska börja lägga en liten logga på dina bilder.

--------------------------------------------------------------------

Någon som kan svara på detta

När jag fotar på brett fokusområde vart bilderna så här suddiga. Alla andra med skärpa var med spot fokus. :va Har inte läst instruktionsboken men jag tolkade brett fokusområde som att man har bra skärpa på en stor yta typ :3freak

PICT1795.JPG

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
Grattis!

Grattis MIkke:) :tummenupp
Jag kanske ska dit på söndag,har inte riktigt bestämt mig..fick en biljett från tävlingen:=)Man kanske skulle ta med kameran och fota dig när du fotar spektaklet:3freak

WestW skrev:
--------------------------------------------------------------------

Någon som kan svara på detta

När jag fotar på brett fokusområde vart bilderna så här suddiga. Alla andra med skärpa var med spot fokus. :va Har inte läst instruktionsboken men jag tolkade brett fokusområde som att man har bra skärpa på en stor yta typ :3freak
Jag förstår vad du menar.Kan det var följande.Du kör på aut inställningar och på spot,du spotar en ljus punkt på bilen ex en spegling eller strålkastare,kameran ställer om sig för ändamålet och ger bra bild,när du senare ska fånga upp utan "Spotten" så ställer kameran om sig fel (Tar den ljusaste punkten) och hittar inte/missar focus på bilen du ville Fota.Spekulationer:=) På min finns en jävla massa funktioner och sätt att flytta focus mm..

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
Du kan väl inte springa runt med presspass och fota med kitobjektivet. :7peta
Jag vet vilket objektiv DU vill ha. :hihi
Tackar för tipset, slog till på ett 4 Gb Extreme III. :tummenupp
Hoho, allt är inte bara utrustning, det ligger hos den bakom knapparna ;) :tomten

Och JAA! Jag vill också ha din glugg!!

twinner skrev:
Grattis MIkke:) :tummenupp
Jag kanske ska dit på söndag,har inte riktigt bestämt mig..fick en biljett från tävlingen:=)Man kanske skulle ta med kameran och fota dig när du fotar spektaklet:3freak
Hoho, lattjo! Fixa feta zoooomen och fota mig in action ;)

Fan... börjar bli lite nervös, jag har aldrig vart på någe sånt här. Och verkligen inte 'på golvet' :brinnerup

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...