Diskutera Digital Fotografering här

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
SuperKnutte skrev:
Hej fotofolk! :Bugar

Nu sitter jag med muspilen på "beställknappen" och tvekar och velar som vanligt.. :va

Ska jag? http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010080474

Jag tycker det verkar som ett vettigt startpaket, men är inte alls insatt.
Objektiv går ju att komplettera med efteråt om dessa två inte är nåt att ha.

Vad tycker ni, ska jag? :tungan

Jag rekomenderar köp bara kamerahuset nytt, sen köper du objektiv begagnat. Finns mycket att välja på. För de 3000 kr som du får över istället för att satsa på kitoptiken så rekomenderar jag Canon EF 28-135mm / f3.5-5 -6 IS USM, det får du begagnat för ca 3000kr. Kitoptiken tröttnar du på ganska snabbt. Och om du har råd så satsar du på ännu ljusstarkare optik.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
Undrar om 30d är lika kort i greppet? (Lillfingret)
att den är plastigare får man väl ta:(

30Ds hus lär ska vara precis likadant som 20D sånär som på den större displayen och en extra knapp för direktutskrift på baksidan. Det problem du beskriver åtgärdas lätt med vertikalgreppet BG-E2. 300D är ungefär lika stor som 20/30D och jag tycker att det blir mycket bättre balans i kameran när batteriet/rna sitter under kameran i vertikalgreppet plus att lillfingret inte längre viftar i luften under.


Superknutte:

Sigma har ett 18-50 2.8, det kommer jag att köpa till nästa kamera (håller på att byta märke). Bildstabilisator i all ära men det kan ju vara så att motivet rör på sig också :)
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O skrev:
30Ds hus lär ska vara precis likadant som 20D sånär som på den större displayen och en extra knapp för direktutskrift på baksidan. Det problem du beskriver åtgärdas lätt med vertikalgreppet BG-E2. 300D är ungefär lika stor som 20/30D och jag tycker att det blir mycket bättre balans i kameran när batteriet/rna sitter under kameran i vertikalgreppet plus att lillfingret inte längre viftar i luften under.

Jo det är meningen att det ska till ett batterigrepp också
 

MikkE

Guest
För Er som har tidningen MC-Folket, kolla in sidan 15 :)
Dock tycker jag att de har gjort bilden lite för mörk, hehe
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
twinner skrev:
Undrar om 30d är lika kort i greppet? (Lillfingret)
att den är plastigare får man väl ta:(

Det är gaj att spreta med lill-fingret :fakta

Har du sålt dina grejer. Annonsen i din signatur funkade inte?
Vad var det för grejer och vad fick du i så fall?

Jag har Sigmas 70-200 EX 2.8. Nöjd men en 2x converter vore ju inte helt fel.

SuperKnutte skrev:
Hej fotofolk! :Bugar

Nu sitter jag med muspilen på "beställknappen" och tvekar och velar som vanligt.. :va

Ska jag? http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010080474

Jag tycker det verkar som ett vettigt startpaket, men är inte alls insatt.
Objektiv går ju att komplettera med efteråt om dessa två inte är nåt att ha.

Vad tycker ni, ska jag? :tungan

Priset är exkl moms så du inte missar det.
Vis av erfarenhet så säger jag som dom andra. Köp bra obejktiv direkt. Du hammnar där till slut ändå. Sen måste man vara lite intresserad för att orka med en systemkamera. Lite mer pyssel än en 'vanlig' kamera.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
WestW skrev:
Det är gaj att spreta med lill-fingret :fakta

Har du sålt dina grejer. Annonsen i din signatur funkade inte?
Vad var det för grejer och vad fick du i så fall?

Jag har Sigmas 70-200 EX 2.8. Nöjd men en 2x converter vore ju inte helt fel.

Verkar väldigt segt med att sälja just nu.
Ha sakerna på blocket och tradera.
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Hörrni alla fototokar här, finns det nån glugg med bildstabilisator till min Canon från nån annan tillverkare ex Sigma? Jag är kass på alla namn o nummer som alla gluggar har.. Finns det IS på Sigma, Tokina, Tamron osv? Ska man köpa Canon eller funkar de andra lika bra? Jag ska fortfarande ha en ex 70-300 eller nåt sånt, o jag måste ha IS. Hilfe! / Hygge
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Kan bara säga att Sigma EX 100-300 f4 HSM rekommenderas. Eller, ja, jag har ju inte kunnat ta några bilder ännu men den känns väl ihopskruvad och ser j*vligt manlig ut :) Dessutom leveras den i en halvhård väska vilket var en positiv överraskning och tur var väl det för den hade inte gått ner i någon av mina väskor, inte monterad på huset om man vill få plats med annat också iaf...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Hygge skrev:
Hörrni alla fototokar här, finns det nån glugg med bildstabilisator till min Canon från nån annan tillverkare ex Sigma? Jag är kass på alla namn o nummer som alla gluggar har.. Finns det IS på Sigma, Tokina, Tamron osv? Ska man köpa Canon eller funkar de andra lika bra? Jag ska fortfarande ha en ex 70-300 eller nåt sånt, o jag måste ha IS. Hilfe! / Hygge

Jag tror att det bara är Canon som har bildstabilisator i sina objektiv.

Det är väl dessa som finns med IS som kan vara intressanta för din del, har dock inte testat någon av dem själv.
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/100-400.php
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/28-300.php
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70300is.php
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
tänkte höra lite med er här om det är billigt att handla fotoprylar
i Tokyo?? Har en kompis som ska börja resa dit på affärer rätt mycke.
:)
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
Jag tror att det bara är Canon som har bildstabilisator i sina objektiv.

Det är väl dessa som finns med IS som kan vara intressanta för din del, har dock inte testat någon av dem själv.
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/100-400.php
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/28-300.php
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70300is.php

Bildstabilisator i all ära men är inte motivet stilla så hjälper det ju inte. Regelbunden rörelse går ju ofta att panorera och då kan IS hjälpa till. Dessutom brukar ju AF:en gilla ljusstarka gluggar :)

Panos skrev:
tänkte höra lite med er här om det är billigt att handla fotoprylar
i Tokyo?? Har en kompis som ska börja resa dit på affärer rätt mycke.
:)

Tänk på att det är inte säkert att garantin gäller här för grejer som är köpta utanför Europa. Så är det med Nikon iaf.
 

MikkE

Guest
Fan.. jag går nu i tankarna på att kanske sälja av min fina Canon EF 70-200mm f4L USM och kanske köpa till mig Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM istället...
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Den gluggen jag har kikat på är Canon 70-300 IS USM, men jag vill helst ha en L, fast inser att det är nog inte nödvändigt om man ska vara amatör... Och när jag ska försöka panorera borde det väl funka att bara stänga av IS?? Varför går det inte fota rörande föremål med IS?? Jag har fotat flygande fåglar med IS påslagen o det blir bra mycket bättre än utan kan jag säga.. men det är nog mer en vanesak kanske?? SH är ett ypperligt diskussionsforum! / Hygge
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hygge skrev:
Den gluggen jag har kikat på är Canon 70-300 IS USM, men jag vill helst ha en L, fast inser att det är nog inte nödvändigt om man ska vara amatör... Och när jag ska försöka panorera borde det väl funka att bara stänga av IS?? Varför går det inte fota rörande föremål med IS?? Jag har fotat flygande fåglar med IS påslagen o det blir bra mycket bättre än utan kan jag säga.. men det är nog mer en vanesak kanske?? SH är ett ypperligt diskussionsforum! / Hygge

Lite vassare gluggar har ofta 2 lägen för IS, ett för panorering och ett "vanligt".

MikkE skrev:
Fan.. jag går nu i tankarna på att kanske sälja av min fina Canon EF 70-200mm f4L USM och kanske köpa till mig Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM istället...

Ajaj, tänk på ljuset (eller snarare bristen på) i Globen ;)
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Hygge skrev:
Hörrni alla fototokar här, finns det nån glugg med bildstabilisator till min Canon från nån annan tillverkare ex Sigma? Jag är kass på alla namn o nummer som alla gluggar har.. Finns det IS på Sigma, Tokina, Tamron osv? Ska man köpa Canon eller funkar de andra lika bra? Jag ska fortfarande ha en ex 70-300 eller nåt sånt, o jag måste ha IS. Hilfe! / Hygge

Sigma har nåt (eller några?) telen med bildstabilisering, deras variant heter OS.

edit: Här har du ett
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ja det var ju lätt att sälja sakerna utan någon större förlust.......INTE!

Samtidigt som jag lade ut kameran för auktion på tradera så såg jag en likadan med 3 skitobjektiv för (I nuvarande stund) 7200kr.
Bara huset kostade liksom.
Vettefan om det är värt att byta längre,30D är ju inte nämvärt så mycket bättre än KM 7D. Några pixlar mer bara:p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top