Diskutera Digital Fotografering här

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Mheel skrev:
Man ska inte satsa på 30D?? Den kostar bara 1500 mer än 20D.

//Mheel

Satsa på 30D, det hade jag gjort om du inte får en 20D überbilligt. Större display är riktigt trevligt (har dock inte sett den som sitter på 30D men jag förutsätter att den är OK).

WestW skrev:
Lite fina bilder på denna sida. Kanske är en massa Photoshop bakom också men det räknas ju in i foto nuförtiden.

http://www.cali2006.com/photos.htm

Grymma bilder. En del PS där tror jag men vem använder inte det som sagt.

twinner skrev:
Nice:=) Är det en svenne som gjort sidan? Vem?

BEHÖVER RÅD!!!
Ska jag sälja mitt objektiv för 6600,betalade 4900 typ..
och köpa detta istället?n Jag har ju ett 28-75 2.8 så om jag köper ett 100-300 så täcker jag upp brännisen ganska bra ändå.
http://www.cyberphoto.se/sigma/100-300dg.php
Recensioner.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=341

Hur göra? vad skulle ni gjort
//Markus

Enligt vad jag läst tycks det vara det bästa som finns att få för dom pengarna. Lär ska vara riktigt prisvärt. Har själv beställt ett sånt. Dock är jag lite sugen på att skaffa ett 70-200 2,8 som komplement just för ljusstyrkan men jag är ytterst tveksam till om jag kan motivera den investeringen :-/

Recensioner:

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=103&sort=7&cat=37&page=1

Hygge skrev:
Himla fina bilder ni tar allihop! Idag har jag varit ute på jeepträff i Borås och fotat några kamrater med sina nya valpar. Har även försökt få bra bilder på ena djuret i familjen när han rusar runt, men det är svårt.. Hur ska man göra för att få sådär perfekta bilder? Dags att ta steget från Canon 350 och skaffa 20D eller nåt? Eller kanske bara lära sig att fota?? / Hygge

Om du inte redan gör det så prova att låsa skärpan på t ex mittpunkten (som mig veterligt på enklare kameror är den enda med korssensor (känsligare)) eftersom kameran då dessutom slipper gissa vilken punkt den ska fokusera på.

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O skrev:
Enligt vad jag läst tycks det vara det bästa som finns att få för dom pengarna. Lär ska vara riktigt prisvärt. Har själv beställt ett sånt. Dock är jag lite sugen på att skaffa ett 70-200 2,8 som komplement just för ljusstyrkan men jag är ytterst tveksam till om jag kan motivera den investeringen :-/

Recensioner:
Hej micke! jag frågade på fotosidans forum igår om den var slöare utan HSM (Som inte finns till KM) och en kille svarade att den var svinbra, hans favoritglugg.
Recensionerna talar ju för sig självt:=)

Så nu kan man utan oro sälja 20-200 2.8 och tjacka en 100-300 F4. Jag vet att man inte ska byta bort 2.8 gluggar men Tokinan ger massor av kromatiskt fakk. Jag hade läst det innan men jag trode inte det skulle vara så störande.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
Hej micke! jag frågade på fotosidans forum igår om den var slöare utan HSM (Som inte finns till KM) och en kille svarade att den var svinbra, hans favoritglugg.
Recensionerna talar ju för sig självt:=)

Så nu kan man utan oro sälja 20-200 2.8 och tjacka en 100-300 F4. Jag vet att man inte ska byta bort 2.8 gluggar men Tokinan ger massor av kromatiskt fakk. Jag hade läst det innan men jag trode inte det skulle vara så störande.

Tjenahejsan!

Sigma har ju ett 70-200 2.8 som med 1,4x converter kanske skulle vara intressant för dig (jag vet dock inget om vad folk tycker om den). Har hört att convertern på Canon slöar ner AF en hel del men tydligen inte på Nikon. Minolta vet jag inte. Kommer en ny version av den gluggen också (länk). Tänk på att alla har olika preferenser vad gäller hastighet. Det är ju mycket möjligt att den har snabb AF-motor men se till att få mer än en persons åsikt. Om den som har svarat också ägnar sig samma typ av fotografering som du har tänkt så borde det ju stämma.

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O skrev:
Tjenahejsan!

Sigma har ju ett 70-200 2.8 som med 1,4x converter kanske skulle vara intressant för dig (jag vet dock inget om vad folk tycker om den). Har hört att convertern på Canon slöar ner AF en hel del men tydligen inte på Nikon. Minolta vet jag inte. Kommer en ny version av den gluggen också (länk). Tänk på att alla har olika preferenser vad gäller hastighet. Det är ju mycket möjligt att den har snabb AF-motor men se till att få mer än en persons åsikt. Om den som har svarat också ägnar sig samma typ av fotografering som du har tänkt så borde det ju stämma.

Killen som svarde hade bland annat fotat racingbåtar med den.om jag köper denna så blir det ett fast 300 2.8 nästa gång jag köper nåt.Sen går det ju också ganska bra med manuell fokus, bara lite mer pill med tajmingen.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=666047#post666047

twinner skrev:
Killen som svarde hade bland annat fotat racingbåtar med den.om jag köper denna så blir det ett fast 300 2.8 nästa gång jag köper nåt.Sen går det ju också ganska bra med manuell fokus, bara lite mer pill med tajmingen.

Verkar inte som 70-200 kommer till KM? finns inte med i listan på Cyberfoto iaf.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:

Verkar inte som 70-200 kommer till KM? finns inte med i listan på Cyberfoto iaf.

Ok, då lär nog AF-hastigheten räcka till :)

Jodå, kolla länkarna i mitt inlägg. Dom finns till KM på Sigmas sida (se längst ner i högra hörnet på spec-tabellen). Cyber kan säkert ta hem dom om man vill. Dock verkar det vara sjukt lång leveranstid på Sigma också, 4/1 beställde jag min telezoom och nu har jag fått ett leveransdatum...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Micke O skrev:
Tjenahejsan!

Stämmer bra 1,4x på nikon slöar inte ner AF. Canon 1,4x ska inte heller göra det, nämnvärt.
200+ 1,4x = 280 = för lite för djur

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O skrev:
Ok, då lär nog AF-hastigheten räcka till :)

Jodå, kolla länkarna i mitt inlägg. Dom finns till KM på Sigmas sida (se längst ner i högra hörnet på spec-tabellen). Cyber kan säkert ta hem dom om man vill. Dock verkar det vara sjukt lång leveranstid på Sigma också, 4/1 beställde jag min telezoom och nu har jag fått ett leveransdatum...

Tror det blir på digicom, fick bäst pris där sist:=) Cyberfoto verkar inte vara så prutvänliga.
Ska även ha en konverter 1*4 sigma,ett cirk polfilter och ett vertikalgrepp.
Dom kan nog även skicka det från lev direkt hem till mig
så man slipper lite väntan, så gjorde dom med mitt tamron iaf.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
Tjenahejsan!

Jag har inte märkt av att konvertern slöar ner autofokusen på canon.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
Har tänkt skriva ut en bild som är 3456x2304 pixlar, hur blir kvaliten om jag skriver ut den i 50x75 cm? :va

Beror på punkttätheten. En så stor bild står man väl sällan med näsan 20cm ifrån så jag tror att det blir OK sålänge den inte är alltför brusig. Jag brukar försöka hålla mig över 250 pixlar/tum (på bilden alltså, inte i utskriftsinställningarna). Det är tydligen skillnad på PPI och DPI. Borde inte vara några problem att interpolera upp den tror jag.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
Beror på punkttätheten. En så stor bild står man väl sällan med näsan 20cm ifrån så jag tror att det blir OK sålänge den inte är alltför brusig. Jag brukar försöka hålla mig över 250 pixlar/tum (på bilden alltså, inte i utskriftsinställningarna). Det är tydligen skillnad på PPI och DPI. Borde inte vara några problem att interpolera upp den tror jag.

Hur ser man enklast punkttätheten i en bild? Photoshop?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
Hur ser man enklast punkttätheten i en bild? Photoshop?

Yes, PS, högerklicka högst upp i fönsterlisten på bilden och välj "Image Size...". Sedan brukar jag bocka ur "Resample Image" och därefter justera punkttätheten till den storlek jag vill ha, dock krymper jag oftast bilden och jag vet inte om det är det optimala sättet men jag tycker det blir bra :) Om man ska interpolera ska man iaf använda olika metoder beroende på om man ska krympa eller förstora - tyvärr kommer jag aldrig ihåg vilken som är vilken.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
Yes, PS, högerklicka högst upp i fönsterlisten på bilden och välj "Image Size...". Sedan brukar jag bocka ur "Resample Image" och därefter justera punkttätheten till den storlek jag vill ha, dock krymper jag oftast bilden och jag vet inte om det är det optimala sättet men jag tycker det blir bra :) Om man ska interpolera ska man iaf använda olika metoder beroende på om man ska krympa eller förstora - tyvärr kommer jag aldrig ihåg vilken som är vilken.

Ändra storleken får tryckeriet sköta, jag laddar upp filen och säger vilken storlek jag vill ha den utskriven i. :yoparty

30x45 blev 192 pixlar/tum.
50x75 blev 117 pixlar/tum.

Väljer nog 30x45 cm istället.

Min panoramabild blir 88x30 cm i 241 dpi. :tummenupp

MikkE

Guest
Jag har printat ut en 50x70 från min gamla 350D, såg hur bra som helst ut. Tror att det bara var 72 dpi.

MikkE

Guest
Thundercat skrev:
Ny panoramabild, denna gången på Uddevallabron. 6 st bilder som är sammanfogade.
Du vet vad jag tycker ;)
I fullformat är den ännu mer über! :yoparty

Fotade också idag. Här är en bild. Resten finns HÄR och på min hemsida.

Johanjulgran
IMG_4210.jpg

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Nu satte jag ut en annons på alla mina saker. 16700kr är väl inte för mycket? Testar iaf.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Thundercat skrev:
Vad ska du köpa istället?

Eventuellt Sigma 70-200 2.8 med 1 x 4 konverter och ett Nikon d200 hus eller 30 D...få se om pengarna räcker.
Skulle först beställa ett 100-300mm F4 objektiv fast det finns ju inte med HSM till KM, Bara en sån sak liksom.
Får svälja mitt hat mot Canon Och Nikon :3freak

Satt och tänkte lite på det här med KM idag och lessnade helt enkelt,finns ju knappt nåt beggat att köpa.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
twinner skrev:
Eventuellt Sigma 70-200 2.8 med 1 x 4 konverter och ett Nikon d200 hus eller 30 D...få se om pengarna räcker.
Skulle först beställa ett 100-300mm F4 objektiv fast det finns ju inte med HSM till KM, Bara en sån sak liksom.
Får svälja mitt hat mot Canon Och Nikon :3freak

Satt och tänkte lite på det här med KM idag och lessnade helt enkelt,finns ju knappt nåt beggat att köpa.

Köp canon, där har du en otroligt stor begagnatmarknad.

Har slängt upp en ny bild också.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/626071.htm?set=lp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM