Diskutera Digital Fotografering här

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Igår på väg hem så skulle jag ta kort på rovfåglarna som sitter på stolparna längs med vägen. Eftersom de är så skygga så tänkte jag fota från bilen, för de bryr sig inte om en när man bara kör förbi. Fick syn på en fågel på långt håll. Plockade av linsskyddet, slog på kameran, hissade ner rutan, slog av stereon och på med varningsblinkers för att kunna stanna till i rätt position. Fågeln satt på vänster sida av vägen så jag skulle ha fritt "skottfält" från förarsätet. Gled fram och saktade av tills jag stannade, var nu ca 5-10 meter ifrån stolpen och såg att fågeln började röra på sig. Fram med kameran kvickt som tusan, han lyfter vingarna och skall lyfta då trycker jag av...men vad händer? Jo kameran står inställd på 20 sek slutartid!!!!! :4skrika :huvet

Jaja, det är bara att bryta ihop och komma igen. :näsblod
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Man kan fota stooora fåglar i alujumjum också! Fick till de här på en Jak 52 i lördags som jag är mäkta nöjd med!

114836211_07f00c7bab.jpg


114836721_79d3e85316_b.jpg
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Thundercat skrev:
Igår på väg hem så skulle jag ta kort på rovfåglarna som sitter på stolparna längs med vägen. Eftersom de är så skygga så tänkte jag fota från bilen, för de bryr sig inte om en när man bara kör förbi. Fick syn på en fågel på långt håll. Plockade av linsskyddet, slog på kameran, hissade ner rutan, slog av stereon och på med varningsblinkers för att kunna stanna till i rätt position. Fågeln satt på vänster sida av vägen så jag skulle ha fritt "skottfält" från förarsätet. Gled fram och saktade av tills jag stannade, var nu ca 5-10 meter ifrån stolpen och såg att fågeln började röra på sig. Fram med kameran kvickt som tusan, han lyfter vingarna och skall lyfta då trycker jag av...men vad händer? Jo kameran står inställd på 20 sek slutartid!!!!! :4skrika :huvet

Jaja, det är bara att bryta ihop och komma igen. :näsblod


:D :D

Oftast så sticker dom när man stannar, så det är tålamod som gäller
Maskera dig och lägg dig i närheten av pinnen istället

Händer ibland att jag låter farsan köra bilen, och jag sitter i passagerarsätet och plåtar djuren när vi fortfarande är i rörelse - då flyger dom inte iväg. Kräver dock mkt bra ljus ;)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Torkel skrev:
Man kan fota stooora fåglar i alujumjum också! Fick till de här på en Jak 52 i lördags som jag är mäkta nöjd med!




Niciga bilder Torkel,vart kan man få se sånna där plan? Börjar tröttna på att hänga vid skavsta.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Thundercat skrev:
Oftast? Jag är fan expert på att plåta flygande rovfåglar bakifrån. :tungan


Hehe. Såg en ormvråk 20 meter från vägen idag. Käkade på nåt. Stannade, och han satt kvar i 10 sek och tittade på mig innan han flög. Iof va det en sopsäck han käkade på så han va kanske inte så normal :tungan
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
twinner skrev:
Torkel skrev:
Man kan fota stooora fåglar i alujumjum också! Fick till de här på en Jak 52 i lördags som jag är mäkta nöjd med!

Niciga bilder Torkel,vart kan man få se sånna där plan? Börjar tröttna på att hänga vid skavsta.

Tackar, jag hamnade på ett s.k fly-in i Rättvik i lördags pga en kompis som är delägare i ett litet skruttigt plan. De hade bl.a flyguppvisning med det här übercoola planet. Bifogar en länk till en "liten" panoramabild från flygfältet (Siljans is) också:
http://static.flickr.com/36/114849029_9fd2297cdc_o.jpg

En massa fler bilder därifrån här:
http://www.flickr.com/photos/torkel_b/sets/72057594085838193/
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Söker ett bildvisnings/hanteringsprogram med följande features (gärna gratis):

#vrider automatiskt bilder tagna i höjdformat med hänsyn till info från "tippsensorn"
#klarar att visa AdobeRGB på ett korrekt sätt
#har ett system för att betygssätta bilderna (underlättar sorteringen lite :) )
#visar full EXIF-data + att det går att batcheditera densamma
#vettigt gränssnitt, typ Adobe Album Starter Edition eller RawShooter där man mycket enkelt kan byta mellan olika vyer och förstora/förminska thumbnails
#inte plötsligt och diktatoriskt börjar stuva runt i det mappsystem man har sorterat bilderna i
#Det ska funka på XP

Någon som har något tips?

Har sågat följande program:

#Acdsee 8, ej batcheditering av EXIF
#Acdsee Pro 8, värdelöst gränssnitt, vill kunna utnyttja skärmytan bättre utan att få lösa fönster som i sin tur döljer bakgrunden inkl. tumnaglar mm
#Photoshop Album Starter Edition (ej batcheditering av EXIF, ej betygssättning)
#StudioLine Photo Basic 3, rörig, inte gratis trots att det står så överallt
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
Jalbum som du har nu duger inte?

Nej nej, alltså webalbumgenerator som funkar har jag precis som du säger. Jag söker något för att hantera (inte redigera) bilderna. Idag använder jag en gammal version av ACDSee men är inte riktigt nöjd - den saknar en del features helt enkelt som t ex hantering av JPG i aRGB och automatisk rotering av bilder vid visning - inte permanent rotering för det kan den, tyvärr tappar den då viss EXIF-data och den saknar möjlighet att betygssätta bilderna. Dessutom använder jag Exifer för att batchredigera EXIF-data. Skulle vara trevligt att ha allt i samma program.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Micke O skrev:
Nej nej, alltså webalbumgenerator som funkar har jag precis som du säger. Jag söker något för att hantera (inte redigera) bilderna. Idag använder jag en gammal version av ACDSee men är inte riktigt nöjd - den saknar en del features helt enkelt som t ex hantering av JPG i aRGB och automatisk rotering av bilder vid visning - inte permanent rotering för det kan den, tyvärr tappar den då viss EXIF-data och den saknar möjlighet att betygssätta bilderna. Dessutom använder jag Exifer för att batchredigera EXIF-data. Skulle vara trevligt att ha allt i samma program.
Kika på idImager och idBatcher: http://www.idimager.com/English/Products/index.htm
Jag köpte idImager dagen innan Picasa släpptes gratis (jepp, smart...), den ska vara bra men för mig räcker Picasa alldeles utmärkt.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Micke O skrev:
Söker ett bildvisnings/hanteringsprogram med följande features (gärna gratis):

#vrider automatiskt bilder tagna i höjdformat med hänsyn till info från "tippsensorn"
#klarar att visa AdobeRGB på ett korrekt sätt
#har ett system för att betygssätta bilderna (underlättar sorteringen lite :) )
#visar full EXIF-data + att det går att batcheditera densamma
#vettigt gränssnitt, typ Adobe Album Starter Edition eller RawShooter där man mycket enkelt kan byta mellan olika vyer och förstora/förminska thumbnails
#inte plötsligt och diktatoriskt börjar stuva runt i det mappsystem man har sorterat bilderna i
#Det ska funka på XP

Någon som har något tips?

Har sågat följande program:

#Acdsee 8, ej batcheditering av EXIF
#Acdsee Pro 8, värdelöst gränssnitt, vill kunna utnyttja skärmytan bättre utan att få lösa fönster som i sin tur döljer bakgrunden inkl. tumnaglar mm
#Photoshop Album Starter Edition (ej batcheditering av EXIF, ej betygssättning)
#StudioLine Photo Basic 3, rörig, inte gratis trots att det står så överallt

Exifpro!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Alltså är detta dyrt?
1st kamera 7d,nyskick
1st Tamron 28-75mm 2.8
1st Ultra II 1gigs kort?
Ny väska
och ett skapligt stativ ,,,nytt'

8500 typ?
Ingen verkar vilja köpa
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
Alltså är detta dyrt?
1st kamera 7d,nyskick
1st Tamron 28-75mm 2.8
1st Ultra II 1gigs kort?
Ny väska
och ett skapligt stativ ,,,nytt'

8500 typ?
Ingen verkar vilja köpa

Nja låter inte så farligt men folk håller sig till Canon och Nikon
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
twinner skrev:
Alltså är detta dyrt?
1st kamera 7d,nyskick
1st Tamron 28-75mm 2.8
1st Ultra II 1gigs kort?
Ny väska
och ett skapligt stativ ,,,nytt'

8500 typ?
Ingen verkar vilja köpa
hade jag inte redan haft kameran hade jag slått till ;)
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
bgix skrev:
Fick idag hem en omvändningsring som har Nikon-bajonett åt ena hållet och 52 mm gänga åt det andra. Denna sätts i objektivets filtergänga och så monteras objektivet bakvänt på kameran, se nedan

Med 50 mm optik fylls rutan av ca 30 mm långa föremål och med en 28:a får bara 11 mm plats. Nedanstående är taget handhållet och med D70S inbyggda blixt. Kostnad 225:-.

Sånt där är kul, macro är kul :)
Tejpade ett 50mm bakvänt på en 2x converter för ett gäng år sen och fick många fräna bilder på glasbubblor och annat kul :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Fotatde lite kärror idag. Träffade en snubbe/flightspotter som hade en D200 med sigma 120-300 och en X2 konverter:=)
Blev MYCKET avundsjuk.

1.jpg

4.jpg

2.jpg

3.jpg

Aero%20Ryanair.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top