Diskutera Digital Fotografering här

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Och den kameran ska du sälja? :va Grymt fina bilder!
Masa dig till www.airliners.net direkt och försök få in några bilder där. (Det ska vara svårt har jag hört)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Torkel skrev:
Och den kameran ska du sälja? :va Grymt fina bilder!
Masa dig till www.airliners.net direkt och försök få in några bilder där. (Det ska vara svårt har jag hört)


Tackar.
Ja kameran är det inget fel på. Skulle kunna köpa ny optik men i framtiden blir det dyrt...
Kameran skall väck för att det inte finns så mycket beggat till KM, bättre begmarknad med Canon och Nikon...

Ska testa sidan :3freak
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
twinner skrev:
Fotatde lite kärror idag. Träffade en snubbe/flightspotter som hade en D200 med sigma 120-300 och en X2 konverter:=)
Blev MYCKET avundsjuk.
/QUOTE] Är sjukt lång leveranstid på D200 nu, sa han hur tidigt han fick den?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
I dagens aftonbladet är det ett test mellan de olika fotolaboratorierna. Crimson var bäst i test med ett snittbetyg på 8,25, tvåan hade 6,75.
Har beställt bilder från crimson själv och kan verkligen rekomendera dem.

www.crimson.se

Det är även crimson som har http://www2.frontweb.se/prefix/datd04Vos2kBll där du kan beställa utskrifterna i vilken storlek du vill. Billigt är det också, jag skrev ut ett foto i 88x30 cm och betalade 97kr + moms.

Har även testat att skriva ut en bild på canvas (målarduk) med kanonresultat.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Får väl slå ett slag för ProCenter (fd ProLabbet) också då :)

Trodde inte det var sant när jag såg hur bra färgmatchningen var. Lite stirrigt innan man fattar hur det hänger ihop med färgprofiler på längden och tvären men sen...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
Får väl slå ett slag för ProCenter (fd ProLabbet) också då :)

Trodde inte det var sant när jag såg hur bra färgmatchningen var. Lite stirrigt innan man fattar hur det hänger ihop med färgprofiler på längden och tvären men sen...

prolabbet.se fick 3,75 i snittbetyg.

Totalpris (30bilder + frakt):

Crimson 76,50 kr
prolabbet 158 kr
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
prolabbet.se fick 3,75 i snittbety

Totalpris (30bilder + frakt):

Crimson 76,50 kr
prolabbet 158 kr

I den test jag läste senast så fick ProLabbet högre betyg än Crimson. Dock vet jag inte om dom tog hänsyn till priset då. Tror att det var i någon digitalfototidning. En kollega gjorde i höstas en egen jämförelse mellan ProLabbet, Crimson och Odenlab och vi roade oss med att blindtesta på ytterligare ett par kollegor och då vann ProLabbet.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Kan ju nu konstatera att jag har SÅ mycket att lära mig :3freak ...men även att det vore så mycket svårare utan denna tråden :yoparty . Går i tankar på att greja ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM. Har sökt på det i tråden, kollat recensioner mm. Men jag såg inget nämnt om IS. Vad tycks om det? Hörde lite negativa saker om det idag men i recensionerna verkar alla sålda på det. Vad tycker ni? Inte bara om IS men om det objektivet i allmännhet.
 
Last edited by a moderator:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Nursey skrev:
Kan ju nu konstatera att jag har SÅ mycket att lära mig :3freak ...men även att det vore så mycket svårare utan denna tråden :yoparty . Går i tankar på att greja ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM. Har sökt på det i tråden, kollat recensioner mm. Men jag såg inget nämnt om IS. Vad tycks om det? Hörde lite negativa saker om det idag men i recensionerna verkar alla sålda på det. Vad tycker ni? Inte bara om IS men om det objektivet i allmännhet.
Köp sigma 70-200 2.8 istället:=) det är väl billigare?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
Köp sigma 70-200 2.8 istället:=) det är väl billigare?


Avsevärt biligare tom

Dock saknar det IS, känns lite snikigare byggt men är svart till skillnad mot Canons

Jag skulle ta Sigmat, men du kanske har vunnit på lotto :tungan
 

MikkE

Guest
Nursey skrev:
Kan ju nu konstatera att jag har SÅ mycket att lära mig :3freak ...men även att det vore så mycket svårare utan denna tråden :yoparty . Går i tankar på att greja ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM. Har sökt på det i tråden, kollat recensioner mm. Men jag såg inget nämnt om IS. Vad tycks om det? Hörde lite negativa saker om det idag men i recensionerna verkar alla sålda på det. Vad tycker ni? Inte bara om IS men om det objektivet i allmännhet.
Du går direkt på dem tunga grejjerna.
Nu vet inte jag hur mkt du har fotat, men det låter som att du inte har gjort det så mkt med systemkameror.
Är det verkligen värt det i början att lägga ut så mkt pengar som nybörjare? Bara undrar. Men har man pengar så har man?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Nursey skrev:
Men kvalitet betyder kanske mer :tungan

Jag hade valt ett objektiv ur Canons L-serie, sen är det ju en smaksak och en kostnadsfråga om man ska lägga till de sista 6500 kronorna och få bildstabilisering. Testa de båda canon gluggarna och se vad som passar dig.

Canon EF 70-200/2,8 L USM 12995 kr
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=248
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70-200.php

Canon EF 70-200/2,8 L IS USM 19500 kr
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7744
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70-200.php

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG till Canon AF 7890 kr
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9863
http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200dg.php
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Nursey skrev:
Men kvalitet betyder kanske mer :tungan

Som någon nämnde, Sigma's 70-200 2,8 ligger optiskt i klass med både canons och nikons motsvarande gluggar, möjligen är den kanske inte lika lämpad för professionellt bruk då den mekaniskt är kanske snäppet "billigare".
Sen har den ju inte bildstabilisering, men å andra sidan ligger inte priset i samma klass heller.

Canons 70-200 2,8 utan bildstab kostar 13000:-
Sigmas 70-200 2,8 finns inte med bildstab kostar 7800:- (dessutom slipper du den hiskeliga vita färgen).

Som sagt, visst är canons variant mer "solid" men är den dubbelt så bra...

Handlar det däremot om att man inte kan leva utan bildstab. är det ju lite annat läge (fast då kostar å andra sidan canon över 19000:).


En tanke som har slagit mig, är det ingen här som använder vidvinkel?
Det verkar som alla (ok, nästan alla) diskussioner här handlar om teleobjektiv och det känns ibland som att ju längre desto bättre.
Hänger detta på något sätt ihop med att vi är på sporthoj.com där brännvidden ersätter kubik och hästkrafter?
Visst, när det gäller att plåta motorsport och fåglar är det ju svårt utan tele.
Eller är det helt enkelt så att vidvinklar är så självklara att det är ingen som tycker att det är något att snacka om...

en som undrar.
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Bikeboy500 skrev:
2040623 Som någon nämnde, Sigma's 70-200 2,8 ligger optiskt i klass med både canons och nikons motsvarande gluggar, möjligen är den kanske inte lika lämpad för professionellt bruk då den mekaniskt är kanske snäppet "billigare".
Sen har den ju inte bildstabilisering, men å andra sidan ligger inte priset i samma klass heller.

Canons 70-200 2,8 utan bildstab kostar 13000:-
Sigmas 70-200 2,8 finns inte med bildstab kostar 7800:- (dessutom slipper du den hiskeliga vita färgen).

Som sagt, visst är canons variant mer "solid" men är den dubbelt så bra...

Handlar det däremot om att man inte kan leva utan bildstab. är det ju lite annat läge (fast då kostar å andra sidan canon över 19000:).


En tanke som har slagit mig, är det ingen här som använder vidvinkel?
Det verkar som alla (ok, nästan alla) diskussioner här handlar om teleobjektiv och det känns ibland som att ju längre desto bättre.
Hänger detta på något sätt ihop med att vi är på sporthoj.com där brännvidden ersätter kubik och hästkrafter?
Visst, när det gäller att plåta motorsport och fåglar är det ju svårt utan tele.
Eller är det helt enkelt så att vidvinklar är så självklara att det är ingen som tycker att det är något att snacka om...

en som undrar.

Bra fråga :) Har försökt plåta både RR och stunts med vidvinkel. Satsade på en "långsam" kurva och låg vinkel för RR - man hann inte fatta att hojen närmade sig förrän den swishat förbi... Stunts blir ganska bra men man måste gå NÄRA men vem har sagt att det är riskfritt att vara fotograf? :D Nej, skämt åsido - Matti har ju stenkoll på bitarna så man behöver inte vara rädd :Bugar

Se t ex dessa:
 

Bifogat

  • IMG_7999.JPG
    IMG_7999.JPG
    102.5 KB · Visningar: 76
  • IMG_8004.jpg
    IMG_8004.jpg
    116.3 KB · Visningar: 86
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
MikkE skrev:
2039968 Du går direkt på dem tunga grejjerna.
Nu vet inte jag hur mkt du har fotat, men det låter som att du inte har gjort det så mkt med systemkameror.
Är det verkligen värt det i början att lägga ut så mkt pengar som nybörjare? Bara undrar. Men har man pengar så har man?

Systemkameror har jag använt sedan 1997 men inte alltid lika aktivt som jag borde gjort. Senaste kameran är en EOS 350D. Så det skulle vara en sådan objektivet skall sitta på. Har nu fått veta att min landlady skall till staterna om några veckor och kan plocka upp ett sådant objektiv isf.

Sigma är helt okej, har en blixt av Sigma. Men allt går inte att ersätta med billigare alternativ heller. Men jag har inget emot att prova..och visar det sig att det billigare är bättre så köper jag ju lugnt det istället.

Har ett Canon EF 75-300 f 4-5.6 till min EOS 50 och har lekt med det en del. Så helt grön är jag inte. Men jag kan NOLL fackspråk och har MYCKET (för att inte säga ALLT) att lära mig inom digital foto. Vet knappt var jag skall börja.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top