Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
2052041 Blir det d200? Isåfall lär du få vänta nån eller några månader :(


thx kaj[/QUOTE


Köper inte från sverige då, dyrt är det också. Har fakt inte bestämt än.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Hej grabbs.
Var ute och fotade en sväng idag och tog några bilder på sånna här vassfrökorvar...hmm...ja ni ser vad jag menar :)
Ni ser oxå det konstiga blåa i kanterna vid solen och frågan är ifall det brukar bli såhär vid extremt motljus på digitalkameror?
 

Bifogat

  • nikon 090-.jpg
    nikon 090-.jpg
    79.8 KB · Visningar: 83

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
rejser skrev:
2052316 Hej grabbs.
Var ute och fotade en sväng idag och tog några bilder på sånna här vassfrökorvar...hmm...ja ni ser vad jag menar :)
Ni ser oxå det konstiga blåa i kanterna vid solen och frågan är ifall det brukar bli såhär vid extremt motljus på digitalkameror?


Kromatisk abertion? Objektivets fel:=)
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
twinner skrev:
2052356 Kromatisk abertion? Objektivets fel:=)

Kromad abort? det lät smärtsamt :gnissla

Torkel skrev:
2052368 Knepet är att använda mindre bländare.

Okej det kan nog stämma, såg att det blev 1/8000 och f2,8 på den bilden.
Glömde att kameran var inställd på A...

Här är en bild som blev bättre :)
Ser ut som jag kapat av trädet i PS eller nått.
 

Bifogat

  • nikon 097-.jpg
    nikon 097-.jpg
    88.9 KB · Visningar: 77
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
rejser skrev:
2052416 Kromad abort? det lät smärtsamt :gnissla



Okej det kan nog stämma, såg att det blev 1/8000 och f2,8 på den bilden.
Glömde att kameran var inställd på A...

Här är en bild som blev bättre :)
Ser ut som jag kapat av trädet i PS eller nått.

Bländarförval rockar :tummenupp
Fint. Trist med det kromatiska bara...
Vad är det för kamera och optik?
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
När man jämför d200 och 30 så är det inte så värst mycket mer än priset som skiljer.
10 mpix istället för 8500 pix
Canon är lite mindre och lättare/plastigare.

Behöver jag 10mpix....Njäää, klarade mig utmärkt på 6,1 7D.
Canon har dessutom lite mer småsaker i specen...
Jag tror mig veta att canon har den största begmarknaden.

Vad ska jag beställa? det blir 3000kr billigare med 30D....

Ska jag ta den? Nått som talar emot?
Jag vet ju inte så mycket om kameror och vad alla benämningar srtår för.
Objektivet blir oavsett kamera ett Sigma 70-200 2.8 med 1X4 konvereter, kanske ett beggat 300 om jag hittar bra pris, eventuellt ett nytt Tamron 300 2.8...

Markus
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
2054281 När man jämför d200 och 30 så är det inte så värst mycket mer än priset som skiljer.
10 mpix istället för 8500 pix
Canon är lite mindre och lättare/plastigare.

Behöver jag 10mpix....Njäää, klarade mig utmärkt på 6,1 7D.
Canon har dessutom lite mer småsaker i specen...
Jag tror mig veta att canon har den största begmarknaden.

Vad ska jag beställa? det blir 3000kr billigare med 30D....

Ska jag ta den? Nått som talar emot?
Jag vet ju inte så mycket om kameror och vad alla benämningar srtår för.
Objektivet blir oavsett kamera ett Sigma 70-200 2.8 med 1X4 konvereter, kanske ett beggat 300 om jag hittar bra pris, eventuellt ett nytt Tamron 300 2.8...

Markus

Jag lägger min röst på D200 :yoparty Nu har jag bara tagit enstaka testskott med 20D och några hundra med D200 men jag väljer D200 vilken dag som helst. Trots att jag kört Canon tidigare, gillar greppet och reglagen bättre på D200. Dessutom envisas ju Canon med att köra slowsync med blixt i AV-läget OM skillnaden mellan motiv och bakgrund inte är större än X. Det var en av dom många saker som avgjorde för mig. Nu vet jag inte hur 70-200 uppför sig med telekonverter men om den är lika skarp som 100-300 längst ut (tveksamt om den är det) så lär du inte behöva något fast 300 om det inte är just för ljusstyrkan...
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
2054281 När man jämför d200 och 30 så är det inte så värst mycket mer än priset som skiljer.
10 mpix istället för 8500 pix
Canon är lite mindre och lättare/plastigare.

Behöver jag 10mpix....Njäää, klarade mig utmärkt på 6,1 7D.
Canon har dessutom lite mer småsaker i specen...
Jag tror mig veta att canon har den största begmarknaden.

Vad ska jag beställa? det blir 3000kr billigare med 30D....

Ska jag ta den? Nått som talar emot?
Jag vet ju inte så mycket om kameror och vad alla benämningar srtår för.
Objektivet blir oavsett kamera ett Sigma 70-200 2.8 med 1X4 konvereter, kanske ett beggat 300 om jag hittar bra pris, eventuellt ett nytt Tamron 300 2.8...

Markus

Det finns gott om begagnade objektiv till Canon. :tummenupp

Du har inte beslutsångest va? :hihi
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
twinner skrev:
2052857 Bländarförval rockar :tummenupp
Fint. Trist med det kromatiska bara...
Vad är det för kamera och optik?

D70s och en lite äldre Nikkor af 80-200/2.8 D, en sån med skjutzoom.
Bra kvalli på optiken iaf, måste prova med mkt mindre bländare på nån liknande bild och se ifall de blir bättre.

Ingen mer som fått samma fenomen på nån bild?
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
rejser skrev:
2055186 D70s och en lite äldre Nikkor af 80-200/2.8 D, en sån med skjutzoom.
Bra kvalli på optiken iaf, måste prova med mkt mindre bländare på nån liknande bild och se ifall de blir bättre.
Ingen mer som fått samma fenomen på nån bild?

Överstyrd CCD (pga extrem överexponering) kanske...
Det enda jag är säker på är att det där inte är kromatisk aberation.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Bikeboy500 skrev:
2055286 Överstyrd CCD (pga extrem överexponering) kanske...
Det enda jag är säker på är att det där inte är kromatisk aberation.

Hur ter sig kromatiskt då? Jag vill veta:=)
Jag var helt säker på det :huvet
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Bikeboy500 skrev:
2055286 Överstyrd CCD (pga extrem överexponering) kanske...
Det enda jag är säker på är att det där inte är kromatisk aberation.
Det ser lite lustigt ut, inga mjuka kanter direkt men de ligger precis på kanten av det överstyrda. Om nu sensorn vore känslig för ren överstyrning så borde de väl lika väl ligga mitt i det överstyrda?
Kromatisk aberration tror jag på i alla fall och hänvisar till http://en.wikipedia.org/wiki/Purple_fringing
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
Ljunghusen skrev:
2052041 Blir det d200? Isåfall lär du få vänta nån eller några månader :(


thx kaj

Ja, väntetid kan utlovas! Beställde och betalade min den 15:e dec och har fortfarande inte fått den. Objektivet kommer tydligen att ta än längre tid.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Torkel skrev:
2055372 Det ser lite lustigt ut, inga mjuka kanter direkt men de ligger precis på kanten av det överstyrda. Om nu sensorn vore känslig för ren överstyrning så borde de väl lika väl ligga mitt i det överstyrda?
Kromatisk aberration tror jag på i alla fall och hänvisar till http://en.wikipedia.org/wiki/Purple_fringing

Strikt översatt betyder ju kromatisk abberation färgmässig avvikelse, och det är det ju. Den vanliga typen av kromatisk aberation som orsakas av att "mindre bra" optik bryter ljus av olika färger på olika avstånd ser inte ut på detta viset, fenomenet på rejsers bild tycker jag mer ser ut som blooming som visserligen är en färgmässig avvikelse, men orsakas av överstyrning av CCD,n.

"A pixel on a digital camera sensor collects photons which are converted into an electrical charge by its photodiode. As explained in the dynamic range topic, once the "bucket" is full, the charge caused by additional photons will overflow and have no effect on the pixel value, resulting in a clipped or overexposed pixel value. Blooming occurs when this charge flows over to surrounding pixels, brightening or overexposing them in the process. In the example below, the charge overflow of the overexposed pixels in the sky causes the dark pixels at the edges of the leaves and branches to be brightened and overexposed as well. As a result detail is lost. Blooming can also increase the visibility of purple fringing.
Some sensors come with "anti-blooming gates" which drain away the overflowing charge so it does not affect the surrounding pixels, except for extreme exposures (very bright edge against a virtually black edge)."
dpreview.com

"Blooming: Is the bleeding of signal charge from extremely bright pixels to adjoining pixels, over-saturating those pixels. Mask or potential barriers and charge sinks are used to reduce blooming." Olympus America
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Bikeboy500 skrev:
2055829 Strikt översatt betyder ju kromatisk abberation färgmässig avvikelse, och det är det ju. Den vanliga typen av kromatisk aberation som orsakas av att "mindre bra" optik bryter ljus av olika färger på olika avstånd ser inte ut på detta viset, fenomenet på rejsers bild tycker jag mer ser ut som blooming som visserligen är en färgmässig avvikelse, men orsakas av överstyrning av CCD,n.

"A pixel on a digital camera sensor collects photons which are converted into an electrical charge by its photodiode. As explained in the dynamic range topic, once the "bucket" is full, the charge caused by additional photons will overflow and have no effect on the pixel value, resulting in a clipped or overexposed pixel value. Blooming occurs when this charge flows over to surrounding pixels, brightening or overexposing them in the process. In the example below, the charge overflow of the overexposed pixels in the sky causes the dark pixels at the edges of the leaves and branches to be brightened and overexposed as well. As a result detail is lost. Blooming can also increase the visibility of purple fringing.
Some sensors come with "anti-blooming gates" which drain away the overflowing charge so it does not affect the surrounding pixels, except for extreme exposures (very bright edge against a virtually black edge)."
dpreview.com

"Blooming: Is the bleeding of signal charge from extremely bright pixels to adjoining pixels, over-saturating those pixels. Mask or potential barriers and charge sinks are used to reduce blooming." Olympus America
När jag kikar på bildexemplet i dpreview för blooming så ser jag inget lila i den utan bara kritvitt, däremot den här länken http://www.dpreview.com/learn/?/key=chromatic+aberration liknar mer den bild vi diskuterar.
Jag försökte kika på EXIF-data för bilden men det fanns inget. Kan det vara så att den har körts igenom ett icke-speciellt-bra program som har fuckat upp kanterna? Jag vet att Paint Shop Pro (det var typ 2-3 år sedan) tillverkade lila pixlar när man körde deras automatfix ifall man hade max utstyrda pixlar, förmodligen har de fixat det nu. Whatever, bra är det inte i alla fall! :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top