Ljunghusen skrev:2052041Blir det d200? Isåfall lär du få vänta nån eller några månader
thx kaj[/QUOTE
Köper inte från sverige då, dyrt är det också. Har fakt inte bestämt än.
Ljunghusen skrev:2052041Blir det d200? Isåfall lär du få vänta nån eller några månader
thx kaj[/QUOTE
Köper inte från sverige då, dyrt är det också. Har fakt inte bestämt än.
rejser skrev:2052316Hej grabbs.
Var ute och fotade en sväng idag och tog några bilder på sånna här vassfrökorvar...hmm...ja ni ser vad jag menar
Ni ser oxå det konstiga blåa i kanterna vid solen och frågan är ifall det brukar bli såhär vid extremt motljus på digitalkameror?
Knepet är att använda mindre bländare.twinner skrev:2052356Kromatisk abertion? Objektivets fel:=)
Ahaaa:=)Torkel skrev:2052368Knepet är att använda mindre bländare.
twinner skrev:2052356Kromatisk abertion? Objektivets fel:=)
Torkel skrev:2052368Knepet är att använda mindre bländare.
rejser skrev:2052416Kromad abort? det lät smärtsamt
Okej det kan nog stämma, såg att det blev 1/8000 och f2,8 på den bilden.
Glömde att kameran var inställd på A...
Här är en bild som blev bättre
Ser ut som jag kapat av trädet i PS eller nått.
twinner skrev:2054281När man jämför d200 och 30 så är det inte så värst mycket mer än priset som skiljer.
10 mpix istället för 8500 pix
Canon är lite mindre och lättare/plastigare.
Behöver jag 10mpix....Njäää, klarade mig utmärkt på 6,1 7D.
Canon har dessutom lite mer småsaker i specen...
Jag tror mig veta att canon har den största begmarknaden.
Vad ska jag beställa? det blir 3000kr billigare med 30D....
Ska jag ta den? Nått som talar emot?
Jag vet ju inte så mycket om kameror och vad alla benämningar srtår för.
Objektivet blir oavsett kamera ett Sigma 70-200 2.8 med 1X4 konvereter, kanske ett beggat 300 om jag hittar bra pris, eventuellt ett nytt Tamron 300 2.8...
Markus
twinner skrev:2054281När man jämför d200 och 30 så är det inte så värst mycket mer än priset som skiljer.
10 mpix istället för 8500 pix
Canon är lite mindre och lättare/plastigare.
Behöver jag 10mpix....Njäää, klarade mig utmärkt på 6,1 7D.
Canon har dessutom lite mer småsaker i specen...
Jag tror mig veta att canon har den största begmarknaden.
Vad ska jag beställa? det blir 3000kr billigare med 30D....
Ska jag ta den? Nått som talar emot?
Jag vet ju inte så mycket om kameror och vad alla benämningar srtår för.
Objektivet blir oavsett kamera ett Sigma 70-200 2.8 med 1X4 konvereter, kanske ett beggat 300 om jag hittar bra pris, eventuellt ett nytt Tamron 300 2.8...
Markus
twinner skrev:2052857Bländarförval rockar
Fint. Trist med det kromatiska bara...
Vad är det för kamera och optik?
rejser skrev:2055186D70s och en lite äldre Nikkor af 80-200/2.8 D, en sån med skjutzoom.
Bra kvalli på optiken iaf, måste prova med mkt mindre bländare på nån liknande bild och se ifall de blir bättre.
Ingen mer som fått samma fenomen på nån bild?
Bikeboy500 skrev:2055286Överstyrd CCD (pga extrem överexponering) kanske...
Det enda jag är säker på är att det där inte är kromatisk aberation.
Det ser lite lustigt ut, inga mjuka kanter direkt men de ligger precis på kanten av det överstyrda. Om nu sensorn vore känslig för ren överstyrning så borde de väl lika väl ligga mitt i det överstyrda?Bikeboy500 skrev:2055286Överstyrd CCD (pga extrem överexponering) kanske...
Det enda jag är säker på är att det där inte är kromatisk aberation.
thx kaj
Rohlen skrev:2055437Ja, väntetid kan utlovas! Beställde och betalade min den 15:e dec och har fortfarande inte fått den. Objektivet kommer tydligen att ta än längre tid.
Micke O skrev:2055474Beror helt på var man beställer. Vissa Expert-butiker och t ex Japanfoto verkar kunna leverera ganska snabbt rent av. Se slutet på denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51019&perpage=15&pagenumber=72
Torkel skrev:2055372Det ser lite lustigt ut, inga mjuka kanter direkt men de ligger precis på kanten av det överstyrda. Om nu sensorn vore känslig för ren överstyrning så borde de väl lika väl ligga mitt i det överstyrda?
Kromatisk aberration tror jag på i alla fall och hänvisar till http://en.wikipedia.org/wiki/Purple_fringing
När jag kikar på bildexemplet i dpreview för blooming så ser jag inget lila i den utan bara kritvitt, däremot den här länken http://www.dpreview.com/learn/?/key=chromatic+aberration liknar mer den bild vi diskuterar.Bikeboy500 skrev:2055829Strikt översatt betyder ju kromatisk abberation färgmässig avvikelse, och det är det ju. Den vanliga typen av kromatisk aberation som orsakas av att "mindre bra" optik bryter ljus av olika färger på olika avstånd ser inte ut på detta viset, fenomenet på rejsers bild tycker jag mer ser ut som blooming som visserligen är en färgmässig avvikelse, men orsakas av överstyrning av CCD,n.
"A pixel on a digital camera sensor collects photons which are converted into an electrical charge by its photodiode. As explained in the dynamic range topic, once the "bucket" is full, the charge caused by additional photons will overflow and have no effect on the pixel value, resulting in a clipped or overexposed pixel value. Blooming occurs when this charge flows over to surrounding pixels, brightening or overexposing them in the process. In the example below, the charge overflow of the overexposed pixels in the sky causes the dark pixels at the edges of the leaves and branches to be brightened and overexposed as well. As a result detail is lost. Blooming can also increase the visibility of purple fringing.
Some sensors come with "anti-blooming gates" which drain away the overflowing charge so it does not affect the surrounding pixels, except for extreme exposures (very bright edge against a virtually black edge)." dpreview.com
"Blooming: Is the bleeding of signal charge from extremely bright pixels to adjoining pixels, over-saturating those pixels. Mask or potential barriers and charge sinks are used to reduce blooming." Olympus America
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|