Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Rohlen skrev:
2055503 Där ser man! Beställde från en butik i Stockholm i tron att de skulle vara snabba. Bara att vänta på att det ordnar sig.

www.itbutikken.se ska ha dom hemma den 8e April..
15000kr + frakt.

Nu har jag hittat ett kit som är väldigt smakfullt prismässigt.
Canon 30 + Sigma 100-300 F4 för ca 16000. Problemet är att det är från Hongkong, man blir lite tveksam till garantijobb om det skulle behövas....
Men 18000 har jag i nuvarande stund så det låter lockande..
 
Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Torkel skrev:
2056607
Jag försökte kika på EXIF-data för bilden men det fanns inget. Kan det vara så att den har körts igenom ett icke-speciellt-bra program som har fuckat upp kanterna? Jag vet att Paint Shop Pro (det var typ 2-3 år sedan) tillverkade lila pixlar när man körde deras automatfix ifall man hade max utstyrda pixlar, förmodligen har de fixat det nu. Whatever, bra är det inte i alla fall! :tungan

Hehe..helt rätt där, jag minskade ner bilden lite snabbt i just PSP.
MEN bilden ser exakt likadan ut i original direkt fråm kameran.
Det är ju som sagt ett extremt motljus och överexponering samtidigt, kan nog vara lite svårt för lilla sensorn att hålla rätt på alla pixlar.
Men det vore ju tråkigt om det blev sådär på nån mer snäll motljusbild.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
twinner skrev:
2056809 www.itbutikken.se ska ha dom hemma den 8e April..
15000kr + frakt.

Nu har jag hittat ett kit som är väldigt smakfullt prismässigt.
Canon 30 + Sigma 100-300 F4 för ca 16000. Problemet är att det är från Hongkong, man blir lite tveksam till garantijobb om det skulle behövas....
Men 18000 har jag i nuvarande stund så det låter lockande..

Har inte canon worldwide-garanti?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Thundercat skrev:
2057094 Har inte canon worldwide-garanti?

Det är inte säkert att den gäller när det är grey market grejor.

Jag säger inte att Canon har samma regler som Nikon men din garantisedel måste vara stämplad i samma land som ditt kvitto.

Köper man från Hong kong så är det nog så att garantisedeln fattas eller är Thailändsk, står det då kina/Hongkong på kvittot så kan du kamma dig vad gäller garanti i från svenska Nikon.

rejser skrev:
2056894 Hehe..helt rätt där, jag minskade ner bilden lite snabbt i just PSP.
MEN bilden ser exakt likadan ut i original direkt fråm kameran.
Det är ju som sagt ett extremt motljus och överexponering samtidigt, kan nog vara lite svårt för lilla sensorn att hålla rätt på alla pixlar.
Men det vore ju tråkigt om det blev sådär på nån mer snäll motljusbild.

Det gäller att blända ner en hel del vid motljus fotografering.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Välfärdsproblem...
Billigare 30 D eller Dyrare D200... Me3d canon har jag mer pengar att blåsa på objektiv, tex 100-300, batterigrepp. 200an Blir 3000kr dyrare och frågan är om jag behöver 2mpix till, för annars är det i stort sett samma skit/Lika bra...
Nikon kanske är bätttre överlag?


HJÄÄÄÄÄÄLP jag vill kanske beställa redan i kväll.

//Mingves
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
twinner skrev:
2059421 Välfärdsproblem...
Billigare 30 D eller Dyrare D200... Me3d canon har jag mer pengar att blåsa på objektiv, tex 100-300, batterigrepp. 200an Blir 3000kr dyrare och frågan är om jag behöver 2mpix till, för annars är det i stort sett samma skit/Lika bra...
Nikon kanske är bätttre överlag?


HJÄÄÄÄÄÄLP jag vill kanske beställa redan i kväll.

//Mingves

Slå till på D200 så slipper du ångra dig i efterhand! :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
2059421 Välfärdsproblem...
Billigare 30 D eller Dyrare D200... Me3d canon har jag mer pengar att blåsa på objektiv, tex 100-300, batterigrepp. 200an Blir 3000kr dyrare och frågan är om jag behöver 2mpix till, för annars är det i stort sett samma skit/Lika bra...
Nikon kanske är bätttre överlag?


HJÄÄÄÄÄÄLP jag vill kanske beställa redan i kväll.

//Mingves

Dom 2mpixlarna är gött att ha när du ska skriva ut posters och croppa för att objektivet inte räcker till
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
2059517 Dom 2mpixlarna är gött att ha när du ska skriva ut posters och croppa för att objektivet inte räcker till


Ja det är sant, men 15kr är mycket pengar...Den se onekligen fetare och robustare ut iaf...
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
2059421 Välfärdsproblem...
Billigare 30 D eller Dyrare D200... Me3d canon har jag mer pengar att blåsa på objektiv, tex 100-300, batterigrepp. 200an Blir 3000kr dyrare och frågan är om jag behöver 2mpix till, för annars är det i stort sett samma skit/Lika bra...
Nikon kanske är bätttre överlag?


HJÄÄÄÄÄÄLP jag vill kanske beställa redan i kväll.

//Mingves

Läs den här testen och bestäm dig sedan:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/

Personligen tycker jag att 200:an är lite mera snabbjobbad men det är ju subjektivt. Den har större buffert (tar betydligt flera RAW) och skriver lite snabbare till kortet, ca 8,3MB/s mot 7,3MB/s tror jag det var. Lite bättre sökare på 200:an sägs det men jag har inte tänkt så mycket på det. Säkrare vitbalans är ju ett plus.

Du "sparar" 1000:- på blixten om du väljer Nikon. SB-800 kostar ca 3700 medan Speedlight 580EX går loss på 4800. Nikons batterier är lite billigare också.
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O skrev:
2059596 Läs den här testen och bestäm dig sedan:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/

Personligen tycker jag att 200:an är lite mera snabbjobbad men det är ju subjektivt. Den har större buffert (tar betydligt flera RAW) och skriver lite snabbare till kortet, ca 8,3MB/s mot 7,3MB/s tror jag det var. Lite bättre sökare på 200:an sägs det men jag har inte tänkt så mycket på det. Säkrare vitbalans är ju ett plus.

Du "sparar" 1000:- på blixten om du väljer Nikon. SB-800 kostar ca 3700 medan Speedlight 580EX går loss på 4800. Nikons batterier är lite billigare också.

Enligt han så spöar D200 tillochmed Canon 5D...
pissigt att man vill ha det bästa:( /Dyraste
 

Jonathan

Guest
Hjälp mig med inställningar!

Har en Nikon Coolpix S4.

Var på Älvskmässan idag och fotade lite. Men sen när jag kom hem så upptäckte jag att många av bilderna hade blivit suddiga :4skrika

Det finns massa balla inställningar som man kan välja mellan och som gör att kameran väljer det bästa beroende på vart man är nånstans. Typ

Inomhus/Party
Porträtt
Museum

etc.

Sen finns ju det vanliga med att den väljer blixt om det behövs eller inte.

Iaf så hade jag på Party/Inomhus eftersom det var just inomhus. Hade jag valt det normala läget med blixt så hade det blivit så mörka bilder.
Men nu är det ganska många suddiga bilder som sagt var :(

Testade några med vanlig blixt också, dom blev skarpa men mörka.

På party/Inomhus läget så blir det typ tre korta småblixtar innan den riktiga blixten kommer. Varför vet jag inte, för att ta bort röda ögon vid party o så kanske :confused:


Men hur ska jag göra ?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jonathan skrev:
2059720 Har en Nikon Coolpix S4.

Var på Älvskmässan idag och fotade lite. Men sen när jag kom hem så upptäckte jag att många av bilderna hade blivit suddiga :4skrika

Det finns massa balla inställningar som man kan välja mellan och som gör att kameran väljer det bästa beroende på vart man är nånstans. Typ

Inomhus/Party
Porträtt
Museum

etc.

Sen finns ju det vanliga med att den väljer blixt om det behövs eller inte.

Iaf så hade jag på Party/Inomhus eftersom det var just inomhus. Hade jag valt det normala läget med blixt så hade det blivit så mörka bilder.
Men nu är det ganska många suddiga bilder som sagt var :(

Testade några med vanlig blixt också, dom blev skarpa men mörka.

På party/Inomhus läget så blir det typ tre korta småblixtar innan den riktiga blixten kommer. Varför vet jag inte, för att ta bort röda ögon vid party o så kanske :confused:


Men hur ska jag göra ?

Alltså, du har valt inomhusläget på kameran för att undvika att motivet blir ljust och bakgrunden svart?

Vad jag tror att din kamera gör när du väljer inomhus läget är att den kör något som kallas "slow sync". Det betyder att kameran försöker använda en ganska lång slutartid för att på så sätt utnyttja befintligt ljus så mycket det bara går och därmed skapa en bild där både motiv och bakgrund är rätt exponerade. Den långa slutartiden medför att du får rörelseoskärpa.

Det finns bara en sak som hjälper och det är mera ljus. Dåligt ljus är fotograferingens värsta fiende - i synnerhet kompaktkamerornas :) Vad du kan göra är att försöka öka ISO-talet, dock kommer du att få ganska brusiga bilder då. Stativ är en annan möjlighet. Hur långa slutartider fick du (kolla EXIF-data)?

Ja, dom tre förblixtarna är precis som du säger för att minska röda ögon genom att få pupillerna att dra ihop sig.
 
Last edited:

Jonathan

Guest
Micke O skrev:
2059926 Alltså, du har valt inomhusläget på kameran för att undvika att motivet blir ljust och bakgrunden svart?

Vad jag tror att din kamera gör när du väljer inomhus läget är att den kör något som kallas "slow sync". Det betyder att kameran försöker använda en ganska lång slutartid för att på så sätt utnyttja befintligt ljus så mycket det bara går och därmed skapa en bild där både motiv och bakgrund är rätt exponerade. Den långa slutartiden medför att du får rörelseoskärpa.

Det finns bara en sak som hjälper och det är mera ljus. Vad du kan göra är att försöka öka ISO-talet, dock kommer du att få ganska brusiga bilder då. Stativ är en annan möjlighet. Hur långa slutartider fick du (kolla EXIF-data)?

Ja, dom tre förblixtarna är precis som du säger för att minska röda ögon genom att få pupillerna att dra ihop sig.

Mjaa, jag har valt inomhusläget för att motivet ska bli ljust.
I vanligt läge blir motivet jäkligt mörkt iom att blixten reagerar på allt annat ljus i lokalen och som reflekterar på bilen etc.

Vart hittar jag EXIF datan? På själva bilden på datorn ?
Jag har raderat dom på kameran redan :död

Lägger några bilder här så ni ser.

Motivet som är mörkt mot ljust grus är i "vanligt" läge med blixt.

Den klara fälgen är i "vanligt läge", på nära motiv som är undanskymd från annat ljus blir det bra med vanlig blixt.

Den suddiga fälgen är som de flesta bilder har blivit med Inomhus läge.
 

Bifogat

  • DSCN0951.JPG
    DSCN0951.JPG
    37.3 KB · Visningar: 57
  • DSCN0955.JPG
    DSCN0955.JPG
    31.2 KB · Visningar: 52
  • DSCN0992.JPG
    DSCN0992.JPG
    32.7 KB · Visningar: 55

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jonathan skrev:
2060151 Mjaa, jag har valt inomhusläget för att motivet ska bli ljust.
I vanligt läge blir motivet jäkligt mörkt iom att blixten reagerar på allt annat ljus i lokalen och som reflekterar på bilen etc.

Vart hittar jag EXIF datan? På själva bilden på datorn ?
Jag har raderat dom på kameran redan :död

Lägger några bilder här så ni ser.

Motivet som är mörkt mot ljust grus är i "vanligt" läge med blixt.

Den klara fälgen är i "vanligt läge", på nära motiv som är undanskymd från annat ljus blir det bra med vanlig blixt.

Den suddiga fälgen är som de flesta bilder har blivit med Inomhus läge.

Du behöver ett bildvisarprogram som kan läsa EXIF-data (kallas även META-data tror jag). T ex ACDSee. EXIF-data är information om kamerans inställningar när bilden togs och är inbäddad i bilden.

Okej, bild 1 från vänster:

Detta stärker min teori. Slutartiden är 1/12s enligt EXIF. Kameran kör "slowsync" och försöker utnyttja befintligt ljus genom lång slutartid och du får skakningsoskärpa. Ser förvisso överexponerad ut också.

Bild 2:

Fälgen blir skarp tack vare någorlunda normal slutartid, dock i lägsta laget ändå, 1/31s. Dock blir den lite mörkare då kameran tror att själva fälgen är motivet och exponerar därefter (den struntar i bakgrunden).

Bild 3:

Precis, kamerans ljusmätare luras av golvet. Löses genom att överexponera, min gissning ligger på 0,6 till 1,0. Då har man korrigerat för det fel ljusmätaren gör och bilen korrekt men golvet överexponerat. Den här typen av bilder med väldigt stora kontraster är svåra men jag tror att en längre slutartid hade kunnat hjälpa till.

Något jag reagerade på var att ISO-talet var så lågt, 179, 200, 50 i nämnd ordning. Detta är förvisso för att hålla nere bruset men man måste nog öka det för att kunna få de relativt långa slutartiderna som slowsync ger till såna värden som man kan handhålla utan skakningsoskärpa.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Sätt på Noise reduction också, sen fattar jag inte varför du inte kör JPEG på högsta kvalle? kan man komromissa? Allt ska väl stå på bästa läge:)
 

Jonathan

Guest
Micke O skrev:
2060347 Du behöver ett bildvisarprogram som kan läsa EXIF-data (kallas även META-data tror jag). T ex ACDSee. EXIF-data är information om kamerans inställningar när bilden togs och är inbäddad i bilden.

Okej, bild 1 från vänster:

Detta stärker min teori. Slutartiden är 1/12s enligt EXIF. Kameran kör "slowsync" och försöker utnyttja befintligt ljus genom lång slutartid och du får skakningsoskärpa. Ser förvisso överexponerad ut också.

Bild 2:

Fälgen blir skarp tack vare någorlunda normal slutartid, dock i lägsta laget ändå, 1/31s. Dock blir den lite mörkare då kameran tror att själva fälgen är motivet och exponerar därefter (den struntar i bakgrunden).

Bild 3:

Precis, kamerans ljusmätare luras av golvet. Löses genom att överexponera, min gissning ligger på 0,6 till 1,0. Då har man korrigerat för det fel ljusmätaren gör och bilen korrekt men golvet överexponerat. Den här typen av bilder med väldigt stora kontraster är svåra men jag tror att en längre slutartid hade kunnat hjälpa till.

Något jag reagerade på var att ISO-talet var så lågt, 179, 200, 50 i nämnd ordning. Detta är förvisso för att hålla nere bruset men man måste nog öka det för att kunna få de relativt långa slutartiderna som slowsync ger till såna värden som man kan handhålla utan skakningsoskärpa.

Okej. Jag kan ha ISO 400 som mest. Nåt som rekommenderas alltså ?

twinner skrev:
2060694 Sätt på Noise reduction också, sen fattar jag inte varför du inte kör JPEG på högsta kvalle? kan man komromissa? Allt ska väl stå på bästa läge:)


Okej.

Varför jag inte hade på högsta kvalitè är för att få plats med så många bilder som möjligt då jag "bara" har 512 MB i minne.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jonathan skrev:
2062015 Okej. Jag kan ha ISO 400 som mest. Nåt som rekommenderas alltså ?

Ja, om du vill ha skarpa bilder. Dessvärre kommer du nog att få mycket brus på köpet men det är nog inte mycket man kan göra åt det.
 

Jonathan

Guest
Micke O skrev:
2062213 Ja, om du vill ha skarpa bilder. Dessvärre kommer du nog att få mycket brus på köpet men det är nog inte mycket man kan göra åt det.


Okej.
Men usch så störande. Jag som var så nöjd med min kamera i övrigt :(

Hur får annat folk bra bilder inomhus då ? Med 10.000:- kameror ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top