Diskutera Digital Fotografering här

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Hur "enkelt" är det att få till vitbalansen när man fotar inomhusbilder? Finns det någon tumregel eller något bra att tänka på för att lära sig att "få blick för hur det skall göras"?

Enklaste sättet att få det helt korrekt är att manuellt sätta vitbalansen med kameran genom att ta en bild på ett gråkort i belysningen som du tänker fotografera i. Finns att köpa hos välsorterade fotoaffärer.

I din manual till kameran står det hur du går tillväga för att manuellt sätta vitbalansen.

Med Vänliga Hälsningar
Karl

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Enklaste sättet att få det helt korrekt är att manuellt sätta vitbalansen med kameran genom att ta en bild på ett gråkort i belysningen som du tänker fotografera i.

Ajdå, det där faller in under den där tunga kategorin "förberedelser" som jag sällan tar del av...
Jag vet sällan att jag kommer ta ett kort förän sekunderna innan jag slår fram kameran och fotar. Men däremot är det nog en bra idé att lära sig några "vanligt förekommande" ljusförhållanden som man kan försöka lära sig bemästra för att det inta ska bli för risigt varje gång.. Somhär hemma vet jag ju att jag fotar en hel del...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Absolut bäst är som sagt egen WB.
Plåtar du i RAW kan man till viss del efterjustera om man vill, även om WB är uppåt väggarna.
Annars kan du göra som en regel att alltid ha på glödlampesymbolen när du fotar inomhus. Brukar ganska ofta bli bra.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Annars kan du göra som en regel att alltid ha på glödlampesymbolen när du fotar inomhus. Brukar ganska ofta bli bra.

Bra idé!
Jag får motvilligt erkänna att vitbalans är en faktor som helt och hållet passerat förbi obemärkt när det gäller mitt fotande... Jag har försökt få grepp om grunderna med blixt å slutare å bländare o.s.v. men vitbalans har jag helt och hållet försummat..

Så tackar å bockar KetogaN och jesseboy! :tummenupp

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Bra idé!
Jag får motvilligt erkänna att vitbalans är en faktor som helt och hållet passerat förbi obemärkt när det gäller mitt fotande... Jag har försökt få grepp om grunderna med blixt å slutare å bländare o.s.v. men vitbalans har jag helt och hållet försummat..

Så tackar å bockar KetogaN och jesseboy! :tummenupp

Har för mig du sitter i Canon-djungeln. :tummenupp Det finns en träningsfilm för Canon 350D som snurrar runt som torrent. Den tar upp massor av bra grundmoment kring fotografering. Även om man inte har just 350D finns mycket godbitar att ta till sig från filmen. Filmen är drygt en timme och indelad i kapitel för olika moment i fotograferandet. En av delarna är en riktigt grundlig genomgång av att ställa in vitbalansen. Allt från standardlägen till att få till det från ett gråkort. Rekommenderas starkt! Letar du på "camera training 350" på piratebay kommer du hitta den.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har för mig du sitter i Canon-djungeln.
...
Letar du på "camera training 350" på piratebay kommer du hitta den.

Spank you very much!! :Bugar

Det där ska ordnas hem på stört. Sitter som sagt med en 400D och skillnaden mellan den 350D lär ju inte vara så enorma..

eSamuelsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
Tws 110 Pro R2 07
Korvgubbe:

Första bilden med blommorna och barnet är både oskarp och underexponerad. Det första du gör när du tar ett foto är att du väljer något som du vill framhäva i bilden, du fokuserar. Testa sedan att fota med ett högre bländartal och en kortare slutartid för att få mer ljus och djup i bilden för att förhindra att allt blir suddigt och mörkt. På dagtid så kan du utan problem använda dig av 1/250s slutartid, iso 100 och ca 6.3-7.1 i bländare.

På den andra bilden så skulle jag iaf försökt belysa honom mer från hans vänstra sida, och skippa belysningen från hans högra sida så man slipper "siluetteffekten", dvs sidan som inte är upplyst blir mörk.

3 bilden är bra, men jag skulle valt grabben som fokus istället. Det beror ju helt på vad man vill få ut av bilden men jag tar hellre en bild på ett barn som leker med en leksak än tvärtom!

Hoppas att kritiken är givande, lycka till med fotograferingen!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ang. fokuseringen utgick jag ifrån att det var tänkt så.
Om så inte är fallet och kameran inte fokuserar där du vill, så ändra fokuspunkterna. Testa enbart den i mitten, fokusera, och sedan komponera om bilden. Jag kör nästan alltid bara på den i mitten.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ang. fokuseringen utgick jag ifrån att det var tänkt så...

Jo, fokuseringen är tänkt så.. Jag tog givetvis flest bilder där fokus ligger på honom och inte på leksaken men jag gilalde den där bilden bättre för det är hans helt nya födelsedagspresent-leksak och jag gillade just att leksaken blev klar och skarp medan han är i bakgrunden... Kanske är för 999 av 1000 bilder har fokus på honom... :) Detsamma gäller busk-bilden men där håller jag med om att det är väl kort skärpedjup vilket gör att det blir för mycket sudd..

...men alla tips är välkommna eftersom det handlar om lite väl mycket trial and error and then more error followed by errors...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag tycker det ser lovande ut, Korvgubben!

Jag testar ladda upp några alldeles för förminskade bilder...
Tror jag ska göra nåt funktionsmakro i PS för förminskning, jag är för slö och det blir så risigt med den här automatiska historian.
Jag lägger upp mest för att testa att inte lägga upp miniatyrer.
TintinLargeWTMK.jpg

Tintin12LargeWTMK.jpg

Tintin10LargeWTMK.jpg

Jaha, det gick ju.
Då vet man det.
Får bli en till på Katten dårå.
MelchiorsoverWTMK.jpg

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
En bild från Julafton på syrrans ena avkomma. Tycker denna blev bra då ungen ser så glad ut. Man blir själv glad av att se på henne.
Fördelen att fota småttingar, inga fejkade smajls :)

Vad tycker ni? ska den beskäras på något annat sätt?

Bifogat

• DSC_0110.jpg
    DSC_0110.jpg
    92.6 KB · Visningar: 44

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
En bild från Julafton på syrrans ena avkomma. Tycker denna blev bra då ungen ser så glad ut. Man blir själv glad av att se på henne.
Fördelen att fota småttingar, inga fejkade smajls :)

Vad tycker ni? ska den beskäras på något annat sätt?

Vilket smajl! :D
Jag tycker den funkar skitbra som den är, jag :tummenupp

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Har för mig du sitter i Canon-djungeln. :tummenupp Det finns en träningsfilm för Canon 350D som snurrar runt som torrent. Den tar upp massor av bra grundmoment kring fotografering. Även om man inte har just 350D finns mycket godbitar att ta till sig från filmen. Filmen är drygt en timme och indelad i kapitel för olika moment i fotograferandet. En av delarna är en riktigt grundlig genomgång av att ställa in vitbalansen. Allt från standardlägen till att få till det från ett gråkort. Rekommenderas starkt! Letar du på "camera training 350" på piratebay kommer du hitta den.

Eller så letar du på canon ImageGateway-portalen. Där finns sådana "guider". Fick nämligen hem i nyhetsbrevet därifrån att det fanns en lite sådan. Iofs ett bra tag sen...men den lär ju finnas kvar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Här är en skitbra kurs i photoshop på svenska.
http://www.moderskeppet.se/grunderna/
Den är gratis att ladda ner.

Photoshop "behärskar" jag... Har iaf lekt med det sedan Photoshop 4..

...däremot skulle jag behöva läsa in mig på RAW-hantering.

Jag gjorde f.ö ett snabbt test idag och insåg att "Auto White Balance" sög getballe jämfört med "glödlampa-inställningen" när det gällde att fota inomhus för min del..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag funderade på att skaffa ett litet vattenpass till blixtskon, innan jag såg vad de kostade...2-300 pix är ju helt sjukt!
Jag köpte en minipass från Classes för 30:- och ska se om jag kan hitta en bra lösning till att fästa det.
Känner ni till någonstans man kan hitta dessa små grejer billigare?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln