Diskutera Digital Fotografering här

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag skulle behöva lite tips och trix och åsikter om gruppfotografering...

Saken är att jag ska fota sambon och hennes kollegor för en annons de skall sätta ut i tidningen. De är panka så därför får jag den stora "äran" att fota eftersom jag är den enda de känner med en kamera som är snäppet bättre än kompaktkameroro och mobilkameror...

Nu till min frågeställning:
- hur får man till en schysst gruppbild?

...på porträttbilder så är det ju snyggt med väldigt kort skärpedjup o.s.v. men nu ska de ju vara 5-6 stycken på bilden så hur får man det bra?

Jag har tyvär inte så mycket att välja på utan har bara ett 17-70 och ett 70-300 objektiv...

Någon som har tips på bra vinklar och annat? Ska jag släpa ut allihop eller kan det räcka med att ha dem i närheten av ett stort förnster med dagljus?

Skolfoto-varianten känns lite väl trist...

Någon som själva tagit några bra gruppbilder somd e kan dela med sig av som inspiration?

Bilden skall som sagt användas som annons så den bör vara så seriös som möjligt men måste inte vara hur trist som helst för det.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fan Rullarn, nu är man ju körd på marknaden här på Sporthoj.

Sorry dude.

Kan du inte photoshoppa dig själv lite? Typ blurra allt så man nästan inte ser hur du ser ut? Eller så tar du en av mina bilder och säger att det är du?

Fast det blir ju svårt att leva upp till IRL. :va

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Näe.

Men nu kanske du förstår varför jag helst publicerar bilder på mig och inte på.., ja exempelvis Blue. :näsblod

Du har väl inte missat senaste bilden på mig i "Det här köpte jag idag-tråden"? :)
Jag såg den. :D
Men jag ville inte svara, får då verkar jag som en stalker. :hihi

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag skulle behöva lite tips och trix och åsikter om gruppfotografering...

Saken är att jag ska fota sambon och hennes kollegor för en annons de skall sätta ut i tidningen. De är panka så därför får jag den stora "äran" att fota eftersom jag är den enda de känner med en kamera som är snäppet bättre än kompaktkameroro och mobilkameror...

Nu till min frågeställning:
- hur får man till en schysst gruppbild?

...på porträttbilder så är det ju snyggt med väldigt kort skärpedjup o.s.v. men nu ska de ju vara 5-6 stycken på bilden så hur får man det bra?

Jag har tyvär inte så mycket att välja på utan har bara ett 17-70 och ett 70-300 objektiv...

Någon som har tips på bra vinklar och annat? Ska jag släpa ut allihop eller kan det räcka med att ha dem i närheten av ett stort förnster med dagljus?

Skolfoto-varianten känns lite väl trist...

Någon som själva tagit några bra gruppbilder somd e kan dela med sig av som inspiration?

Bilden skall som sagt användas som annons så den bör vara så seriös som möjligt men måste inte vara hur trist som helst för det.

Jag har ingen erfarenhet själv av gruppfoto men jag skulle kunna citera massor av Scott Kelby. Men eftersom det är så jobbigt så rekomenderar jag att du tjackar hans böcket Digital fotografering 1 & 2. Dom är grymt bra, roligt skrivna och billiga, runt 200 bagis. Jag tror Bokus.com har bäst pris på dom.

Första boken
http://www.bokus.com/b/9789163609152.html?pt=search_result

Andra boken:
http://www.bokus.com/b/9789163609367.html?pt=search_result

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har ingen erfarenhet själv av gruppfoto men jag skulle kunna citera massor av Scott Kelby. Men eftersom det är så jobbigt så rekomenderar jag att du tjackar hans böcket Digital fotografering 1 & 2. Dom är grymt bra, roligt skrivna och billiga, runt 200 bagis. Jag tror Bokus.com har bäst pris på dom.

Första boken
http://www.bokus.com/b/9789163609152.html?pt=search_result

Andra boken:
http://www.bokus.com/b/9789163609367.html?pt=search_result

Skulle gärna köpa böckerna men problemet är att jag ska dit å fota i övermorgon så jag är i tidsnöd, därav frågeställningen här på det allvetande forumet. :)

Är mest ute efter lite inspiration, några snabba tips och " saker att tänka på"...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skulle gärna köpa böckerna men problemet är att jag ska dit å fota i övermorgon så jag är i tidsnöd, därav frågeställningen här på det allvetande forumet. :)

Är mest ute efter lite inspiration, några snabba tips och " saker att tänka på"...
Vad ska kortet vara till då?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
En jobbarkompis har råkat köpa ett SDHC av misstag. Han undrar om jag vill köpa det. Så då tänkte jag bara passa på att fråga om detta fungerar i min D80?

Japp, köpte ett själv av "misstag" funkar i D80 men inte i datorn. Följde med en usbadapter till kortet och då funkar det givetvis i datorn oxå.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Kör 17-70 på 30-40mm så du får lite djup i bilden vid 17mm så blir det fel på perspektivet, blända ner så att gluggen är så skarp som möjligt. Runt bländare 8-11 nånstans.
Se till att du har så mycket ljus du kan få, funkar det inte med ett fönster så gå ut.
Går ni ut så leta upp en lugn bakgrund, det är människorna som ska synas.
Ha inte för kort slutartid då kan du ge dig på att någon blir suddig någonstans.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad ska kortet vara till då?

De ska arrangera utbildningar, inom hälsoområdet, i höst och ska annonsera om detta. Jag ska fota och göra själva annonsen eftersom de har rätt knapert. Jag gör redan deras hemsida och en del annat smått å gott åt dem. Tyvär är jag vare sig fotograf, grafiker eller dessajner så det blir efter bästa förmåga för en glad novis..

De ville ha sig själva på bilden så det skall se lite seriöst ut men ändå avspänt.

Så ikväll ska jag försöka lära mig hantera illustrator och fota gruppbilder... :rolleyes: Photoshop kan jag hyffsat men tydligen blir det bättre om allt förutom fotot är vektoriserat när det skall tryckas...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Grymt, tackar som f*n!
En massa nyttigt för mig att ha att utgå ifrån.

De har ett rum med mycket fönster där jag borde få tillräckligt med ljus.
Vid fönstren har de som en väggbänk som jag funderar på att klättra upp på för att kanske få en roligare vinkel... som på den bifogade bilden... Är det töntigt?
foto_group.jpg

Bifogat

• rum.jpg
    rum.jpg
    34.7 KB · Visningar: 36

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag tycker den vinkeln är bra.
Allt som är annorlunda ä ju bra.
Sen kanske man inte behöver ge :tummenupp

Kan man inte bara trycka ihop alla ansiktena mot varann och bara fota dom utan kroppar?

Eller är det en dum ide?

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
625 motard/grusbus
40D, jag är avis. :Bugar

Edit: Jag glömde ju att fråga vad du har för objektiv till den?
Och jag funderade också på hur bilden skulle göra sig om den var lite beskuren:

Jag har ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS, en telezoom är nästa punkt på önskelistan men det får nog vänta en månadslön eller två.
Jag får nog ta och testa att beskära bilden lite.

Grunge

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
-94 kawasaki kle
Hejsan,
Undrar hur mycket man eg. ska kunna dra upp en bild digtalt och ändå kunna behålla skärpan ?
Har nyligen köpt en D50 som jag håller på å bli tokig på!!! tycker inte jag får skärpa hur jag än gör. Har deras 18-55 glugg och även en 50-200.
Har provat i stort sett alla program med dåligt resultat, konstigt nog kan ngn enstaka bild bli hyfsad, men de allra flesta blir suddiga (dålig autofokus).

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Hejsan,
Undrar hur mycket man eg. ska kunna dra upp en bild digtalt och ändå kunna behålla skärpan ?
Har nyligen köpt en D50 som jag håller på å bli tokig på!!! tycker inte jag får skärpa hur jag än gör. Har deras 18-55 glugg och även en 50-200.
Har provat i stort sett alla program med dåligt resultat, konstigt nog kan ngn enstaka bild bli hyfsad, men de allra flesta blir suddiga (dålig autofokus).
Tjena
Om du backar lite i den här tråden så ser du ju exempel på bilder som folk har tagit. Jämför med dom så ser ddu ju hur du ligger till.

Jag vet att med ett objektiv som jag köpte Tamron 70-300 så tyckte inte jag heller att nån bild var så dä riktigt skarp. men det var ett löjligt billigt objektiv oxå.

:)

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ikväll blir jag fattig!:banana

(ska beställa lite från B&H:))

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Skönt att ha en kamera igen. Sålde min olympus pga att de va svårt att få tag i begagnade objektiv o andra tillbehör. Så jag åkte ner o köpte mig en canon eos350 idag istället. Funderade på 400:an men kände inte att de va så jäkla stor skillnad o 350 räcker nog mer än väl än så länge.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Skönt att ha en kamera igen. Sålde min olympus pga att de va svårt att få tag i begagnade objektiv o andra tillbehör. Så jag åkte ner o köpte mig en canon eos350 idag istället. Funderade på 400:an men kände inte att de va så jäkla stor skillnad o 350 räcker nog mer än väl än så länge.

Grattis! :tummenupp 350 är kul att använda och smiska fingrarna med på folk som har fetare hus. :hihi Bildmässigt alltså.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tänkte lägga upp lite bilder på nätet, vilka "sidor" använder ni för det ? Har kört msn "spaces" förut men tycker det är lite segt.

MikkE

Guest
Tänkte lägga upp lite bilder på nätet, vilka "sidor" använder ni för det ? Har kört msn "spaces" förut men tycker det är lite segt.
Tjo!
Köp dig en domän på te.x. www.one.com/sv
Exempel för 1000Mb

Domänen ktm620.se är ledig
Webbhotell typ 12 a 12 månader SEK 144,00
Årlig domänavgift (.se) SEK 95,00
Uppläggningsavgift SEK 115,00
Totalt exkl. moms. SEK 354,00

Sedan är det bara att kicka upp bilder via ftp eller webprobram. Enkel och billigt. Har one.com själv

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...