Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Vad ska du ha för väska? Jag har typ 10 väskor liggandes hemma...


Tjenare! Du kan ofta slå om gluggen till någon form av "active" mode (heter det på nikon iaf). Enkelt förklarat så är då IS avslagen i det "horisontella" planet men inte i det "vertikala".. du kan alltså panorera en cykel som åker och IS fungerar fortfarande så att du inte hoppar opp och ner med gluggen...

E du med på vad jag menar?

Är det inte Normal man skall använda vid panorering och Active när VR skall vara på i alla ledder? Rätta mig gärna om jag har fel. Har manualen 5,5 mil bort :tungan
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Var ute på lokala motorklubbens KM i helgen. Brände iväg typ 400 bilder och fick max 30-40 st som blev riktigt bra/godkända. Måste höja min lägsta nivå känner jag. Kastar ut några nedan.

cross2.jpg


cross3.jpg
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Var ute på lokala motorklubbens KM i helgen. Brände iväg typ 400 bilder och fick max 30-40 st som blev riktigt bra/godkända. Måste höja min lägsta nivå känner jag. Kastar ut några nedan.
Riktigt häftig vinkel på den understa!:)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Träna träna träna ;).. Den största skillnaden jag märker nu jämfört med några år sedan är att många fler bilder blir bra. De bästa bilderna från då är väl ungefär som de bästa nu, fast då var det mer tur, nu mer tankeverksamhet och kunskap bakom. Då kunde jag kanske använda 1/2 av bilderna och 1% av de var riktigt bra, nu är 95% användbara, 50% av de är bra i mina ögon och 10-20% "riktigt" bra, som jag är nöjd med i allafall... Förr var det problem att leta ut de bra bilderna, nu har jag problem med att sortera ut. Inte för att jag på något sätt är bäst på att plåta bågar men jag har lite erfarenhet och tycker själv att jag klarar av det helt ok ...

MVH

Johan

Var ute på lokala motorklubbens KM i helgen. Brände iväg typ 400 bilder och fick max 30-40 st som blev riktigt bra/godkända. Måste höja min lägsta nivå känner jag. Kastar ut några nedan.

cross2.jpg


cross3.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var ute på lokala motorklubbens KM i helgen. Brände iväg typ 400 bilder och fick max 30-40 st som blev riktigt bra/godkända. Måste höja min lägsta nivå känner jag. Kastar ut några nedan.
Lägsta nivån är alltid dynga. Även den bäste gör bort sig och om man plåtar några hundra bilder så kommer med största sannolikhet ett par att bli skräp oavsett om man är en hyfsat vass fotograf. Däremot kan du sträva efter att höja den genomsnittliga nivån på bilderna.

Se varje misslyckad bild som en möjlighet att lära dig något. Analysera den och se om du kan se vad som inte blev riktigt rätt. Sedan försöker du komma på hur du ska göra nästa gång istället så att det blir rätt. Och som Mr_Rockster säger: träna träna träna :tummenupp

Vart en 850 bilder.. Fast med en Casio Exilim EX-V8 kompaktkamera jag köpte här innan resa. Ville inte släpa med mig systemkameran =)
Så? Inget som du vågar lägga upp här? Eller ägnade du dig bara åt att smygplåta lady-boys på de lokala barerna?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skit bakom spakarna som vanligt men nu har man kanske lärt sig lite om unsharp mask! Lyckades ta denna bild på denna lilla knatte som var en hejare på att gasa.

2ez1h6a.jpg
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
...o idag ska jag vara pressfotograf på en fotbollsmatch. Herregud...JAG sätta min fot på en IP? :huvet
Nåja..det är för en god sak. :) En kompis vars dotter spelar sin sista match för säsongen och är redan klara som 2a i serien. Lagfoto samt matchbilder är tingat.....får hoppas att jag lyckas...:gnissla
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag var accrediterad på Sturup Raceway i helgen och fotade lite drifting.
Finns lite fler bilder på min site:
http://www.toksurfa.com/motorsport


Fy satiken vad snyggt!!!
Måste skaffa en bra teleglugg om jag får råd nån gång.
Inte för att jag skulle fota så bra, men...

Ett omdöme till er alla, ba tvärt:
Cheyen köpte en Olympus Mju 850, en sån där badkamera.
bad: vatten, inte Michael Jackson.
Den var skitkul att ha i badkaret och ta bilder på underliga delar med, i underliga vinklar.
Men där slutade det roliga.
Den klarar inte av att fota för 5 öre.
Vid dålig ljus överexponerar den så in i h-e, dessutom felfokuserar den.
Det är inte fel på vår, känner fler som har samma probs.
Så stay away, inget att ha, tyvärr.
Jag gnällde som fan och fick till slut byta mot en annan som faktiskt funkar.
Nu är både jag och damen nöjda.
Bara en heads up, om nån fnular på den.
Men det var synd, tänkte lära mig åka vattenskidor och dokumentera det... :/

EDIT: Oas, dina bilder var krümma också! :tummenupp

...o idag ska jag vara pressfotograf på en fotbollsmatch. Herregud...JAG sätta min fot på en IP? :huvet
Nåja..det är för en god sak. :) En kompis vars dotter spelar sin sista match för säsongen och är redan klara som 2a i serien. Lagfoto samt matchbilder är tingat.....får hoppas att jag lyckas...:gnissla

Hihi...
Det fixar du!
Mitt första uppdrag på en tidning var just fotbollsmatch.
Har du L-gluggar så kan du bara luta dig tillbaka och knäppa när det känns bra :)
Faktiskt enda ggn jag hånglat upp ett 70-200 2.8 IS USM. kan säga att den 350D jag hade då såg lite mystiskt liten ut när den klängde bak på det objektivet:D
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hihi...
Det fixar du!
Mitt första uppdrag på en tidning var just fotbollsmatch.
Har du L-gluggar så kan du bara luta dig tillbaka och knäppa när det känns bra :)
Faktiskt enda ggn jag hånglat upp ett 70-200 2.8 IS USM. kan säga att den 350D jag hade då såg lite mystiskt liten ut när den klängde bak på det objektivet:D

Jo, det var väl....lärorikt. Lagfotot fick jag väl till. Ja, dem som sett bilderna av föräldrar och lag verkar nöjda. Men det ska ju till lite mer för att JAG ska bli nöjd. 400 bilder under en timmes lir.
En sak är säkert, man får möjlighet att lära sig fixa inställningar UTAN att ta bort ögat från sökaren! Hinns ju inte med att spana bilder på skärmen inte.
Det var rätt kul ur fotosynpunkt men fotboll i övrigt är inte min starka grej.

Bilder kommer väl...snart, tror jag. :gnissla om jag vågar få ut dem...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mer MX i tråden :)

Pumpa pudervall med cross funkar.


Riktigt nice, synd att det dammade en del!


En till från mig.

De bilder jag tog var de flesta med IS konstigt nog, finns det något program man kan se vilka bilder man tog med IS mm?

wk3f4p.jpg
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Riktigt nice, synd att det dammade en del!


En till från mig.

De bilder jag tog var de flesta med IS konstigt nog, finns det något program man kan se vilka bilder man tog med IS mm?

wk3f4p.jpg
Det ser ut som om du får så korta slutartider så IS gör varken till eller från.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top