CHROLO skrev:Jag tänker inte falla för frestelsen att försvara någon som fällts för misshandel. Både du och jag inser dock säkert att det är lät att bli misstänkt för ett sådant brott. Förhoppningsvis är det något svårare att bli dömd för det. Det ingår i min yrkesroll att ha ensamrätt på våldsanvändning. Jag har inte bara rätten att utöva våld. Det är i vissa lägen min skyldighet. Givetvis måste denna skyldighet tåla granskning, annars lever vi snart i ett samhälle där ingen av oss vågar sig utanför dörren.
Personligen kan jag dock ha viss förståelse för att kollegor i trängda lägen fattar fel beslut. Detta fritar dem inte från ansvar.
Jag kanske uttryckte mig dåligt men inte var det polisvåld vi diskuterade. Det är något helt annat och där ligger min acceptansnivå i många avseenden väsentligt högre än den som poliser idag tvingas arbeta under.
Min poäng var ju att polisen ifråga vittnade falsk, blev fälld men fick behålla jobbet. Något som utgjorde ett exempel till varför jag hävdar att risken för allvarliga konsekvenser till följd av att man som polis far med osanning i rätten är mycket låg. I synnerhet när det gäller trafikförseelser.
/Olzki