CHROLO skrev:Det kan ha hänt att en konstapel ljuger i rätten någon gång. Det kan jag omöjligt veta.
Du har tydligen koll tror du. Ge mig ett exempel på när det hänt, eller är det BARA skitsnack.
Om ett vittne ljuger i rätten oavsett om han är polis eller inte så gör han sig skyldig till mened. Det är ett brott som är allvarligare än t.ex. en fortkörning. Som polis löper man stor risk att bli av med jobbet i så fall.
Jag håller inte med på någon av dina punkter.
För det första vet du lika väl som andra att det inte går att ge exempel på sådant som inte uppdagas. Enda sättet att få en uppfattning om sådant är att påvisa att det motsatta utfallet inte är rimligt. Med det menar jag att det är mycket sällan som en polisman förlorar i rätten mot en "civil" då polismans ord står mot den tilltalades. För sällan. Jag har visserligen ett högt förtroende för polisväsendet i allmänhet men när det kommer till situationer där en enskild polisman riskerar påföljder så är förtroendet mindre.
De lätträknade gånger som poliser blivit fällda har, vad jag kan erinra mig, involverat kolleger som vittnat till den åtalade polismannens nackdel eller innefattat solklar teknisk bevisning*. Således har det då heller ej primärt handlat om en enskild polismans trovärdighet.
Vad beträffar konsekvenserna för poliser att till egen eller kollegas fördel (i banala trafikmål och liknande) ljuga i rätten så utgör de på intet sätt en stor risk. Sannolikheten för att mened kan påvisas är ju extremt liten då andra vittnen ofta saknas och i det fall jag känner till att en polis dömts för att ha farit med osanning har det endast lätt till böter**. De som avskedats från polisyrket har normalt sätt gjort sig skyldiga till grova brott som ex grov misshandel eller vållande till annans död.
Sammanfattningsvis så glädjs jag åt att hovrätten, som så många gånger tidigare, fångat upp ett fall där tingsrätten uppenbarligen brustit i sitt rättsutövande.
/Olzki
* Ex den polisman som sköt ihjäl en båttjuv på en åker eller den stockholmskommisarie som nyligen fick sin dom i tingsrätten.
** Finns exempel på www.trafikjuristen.se