Donington

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Blir de inte?

Biaggi på Jerez
2005: 1,41
2004: 1,53 (regn)
2003: 1,43
2002: 1,43
2001: 1,44

Biaggi på Mugello
2004: 1,50
2003: 1,52
2002: 1,52
2001: 1,53
2000: 1,53
1999: 1,55
1998: 1,54

Biaggi, placering i sammandraget
2004: 3
2003: 3
2002: 2
2001: 2
2000: 3
1999: 4
1998: 2

Utan Doohan och Rossi är det lätt att föreställa sig hur sviten hade sett ut.

Att hojarna blir snabbare är knappast någon hemlighet. Med ditt resonemang borde Repsol Honda skriva 10-årskontrakt med Biaggi och Roberts.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Att hojarna blir snabbare är knappast någon hemlighet. Med ditt resonemang borde Repsol Honda skriva 10-årskontrakt med Biaggi och Roberts.
Jag besvarade bara ditt påstående; att Biaggi m.fl. inte blir snabbare med åren. Doohan blev knappast heller snabbare för varje år. Tror du verkligen på att "utvecklas" när man tillhör en handfull av de snabbaste förarna i världen?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Jag besvarade bara ditt påstående; att Biaggi m.fl. inte blir snabbare med åren. Doohan blev knappast heller snabbare för varje år. Tror du verkligen på att "utvecklas" när man tillhör en handfull av de snabbaste förarna i världen?
Hojarna, däcken, teamen, banorna, allt blir bättre och snabbare. Självklart måste förarna kontinuerligt utvecklas i samma takt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Hojarna, däcken, teamen, banorna, allt blir bättre och snabbare. Självklart måste förarna kontinuerligt utvecklas i samma takt.

Men det är ju tekniken som medger förarutvecklingen, skulle de kört på exakt samma hojar år efter år så skulle nog tiderna dippa lite upp och ner. Som tex 500-tiderna mellan 1992 och 1997, Doohans 1997 NSR500 var i princip en 92-spec då Mick var extremt konservativ och tiderna var inte så mycket bättre, däcken gjorde nog större delen av skillnaden.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Doohan var emot utveckling som inte gjorde honom snabbare.

Ja det kanske man kan säga, men enligt Jerry Burgess så ville han aldrig prova något nytt, Rossi däremot vill testa precis allting och ändra och fixa och dona, allt för att hitta nya vägar att utveckla hojen. Inget ont om Doohan men om man kör med samma hoj i 5år i VM är nog benämningen "extremt konservativ" snarast en underdrift.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Ja det kanske man kan säga, men enligt Jerry Burgess så ville han aldrig prova något nytt, Rossi däremot vill testa precis allting och ändra och fixa och dona, allt för att hitta nya vägar att utveckla hojen. Inget ont om Doohan men om man kör med samma hoj i 5år i VM är nog benämningen "extremt konservativ" snarast en underdrift.
Du har säkert läst "Thunder from Down Under" och där står (inte nödvändigtvis sanningen, men ändå) att HRC´s "utveckling" av NSR:en handlade bara om maximal effekt. Körbarhet verkade ha varit ett okänt begrepp. Man kan ju förstå att det känns som slöseri med tid att testa nya delar om de som utvecklar dem inte lyssnar på förarens önskemål.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En intressant anekdot som jag läste här om dagen var om hur Honda fick till ett bättre chassie, enligt Wayne Gardner i varje fall. Den NSR han körde var inge vidare chassiemässigt, som vanligt med Honda var motorn grym men chassiet sämre än Yamahas och Suzukis. Vid ett race stod dock Suzuki och Honda bredvid varandra med endast en spegelvägg/glasvägg emellan. Gardner tipsade HRC snubbarna om det och de fotograferade hojen från sidan och förstorade bilderna till naturlig storlek och tog mått på den. De konstaterade att det var radikalt annorlunda från hur de hade tänkt och kopierade mer eller mindre det chassiet rakt av och fick fram en mycket bättre hoj. Sant eller inte men Gardner var med och borde veta på ett ungefär vad som hände.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
PRESS RELEASE

BRITISH GP, Donington - Race Results - July 24, 2005

REPSOL HONDA RIDERS STRUCK BY DOWNPOURS AT DONINGTON


Weekend Crowd Attendance: 118,183


In a race run in torrential rain, both Repsol Honda riders, Nicky Hayden and team-mate Max Biaggi crashed out uninjured in the early laps in front of 75,000 drenched fans at the British Grand Prix on Sunday. Only 11 of the 21-rider field completed the full race distance on a dismal day.

The weather was always going to be a key factor over the weekend. Friday there was mist and drizzle, yesterday it cleared up and this morning in the warm-up it was damp with 75% moisture in the air. Biaggi ended the 20-minute session sixth fastest with Hayden 10th.

The predicted rain arrived during the 125cc race and at 3.30pm when the 21-rider field set off for the 30-lap race it was raining torrentially which made for a straight forward tyre choice for the Repsol men; full Michelin wets.

Biaggi, starting from the third row of the grid for the third consecutive race, made a good start and was up to fifth place before slipping off. The 34-year-old remounted and rejoined the race in last position before crashing out again three laps later.

Hayden also fell victim to the treacherous conditions. The winner of the last GP slipped off at left hand Gerrards on the second lap. The 23-year-old's RC211V broke its handle bar and he was forced to retire.

With five of the seven Honda riders crashing out it was left to Alex Barros to salvage some Honda pride by finishing on the podium in third place in his 250th GP appearance behind race winner Valentino Rossi and runner-up Kenny Roberts.


Makoto Tanaka, Repsol Honda Team Manager

"A race in conditions like this is really a lottery and it is very hard to accept that both our riders crash out and that we have no points from this weekend. It is a great shame as both Hayden and Biaggi seemed to have a good set-up in the damp conditions this morning and couldn't take advantage of them just when we had such a good momentum with both riders from recent races."

Max Biaggi

Position: DNF - Best lap: 1m 52.942s

Front: 16.5" wet Michelin

Rear: 16.5" wet Michelin

"In the sighting lap we had absolutely no traction. In the five-minute stop before the race we made some adjustments but it seemed to make no difference. We had spinning in the straight - in second, third and fourth gears. It was strange to have no feeling. I made a good start but very soon crashed out. I managed to get back on but then fell again. I feel very sorry for my team, as I know they work so hard and I couldn't repay them. All I can say is I will come back strong at the Sachsenring."

Nicky Hayden

Position: DNF - Best lap: 2m 00.40s

Front: 16.5" wet Michelin

Rear: 16.5" wet Michelin

"I got a terrible start and in the first lap or two had a few guys crash right in front of me. I only just avoided Biaggi and Xaus. I made a mistake in the Melbourne loop and ran a bit wide but generally in the opening few laps the bike felt pretty good. I just wanted to get into a good rythmn but just didn't get time. I'm mad at myself for crashing at that corner. I almost crashed there myself this morning and I watched lots of guys crashing there in earlier races. It was just so slippery. It was so quick and I was down. Unfortunatly I broke the handlebar – it was an easy crash. It's frustrating being so high from the last race and so low from this one. It's a cruel game sometimes."
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
HRC skrev:
Makoto Tanaka, Repsol Honda Team Manager

"A race in conditions like this is really a lottery"

Inte för regnkung-Kenny,
för honom är det som att få lämna in lottokupong kl 18 på lördag :hihi
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top