Känner att jag måste försvara Doohan lite... Innan han kraschade och skadade sig svårt på Assen 1992 så hade han dominerat den säsongen totalt, med fem segrar av sju möjliga om jag inte har fel.
Och då var både Schwantz och Rayney i toppform.
Nu skadade ju Doohan sitt ben så svårt i kraschen på Assen -92 att det var nära att amputeras, vilket fick till följd att det tog ända till 1994 års säsong innan han var helt återstäld och kunde prestera lika bra som han hade gjort innan kraschen på Assen.
Och säsongen -94, när han var återställd efter smällen, vann han något i stil med 10 av 15 race.
Hade han INTE skadat sig så kraftigt 1992, så hade han haft två titlar till, alltså sju VM-titlar totalt.
Den ende föraren i historien som skulle kunna upprepa någonting liknande är Rossi, om han har motivation nog dvs.
Schwantz var grym i vissa race, men kraschade mycket också.
Hade inte Rayney blivit förlamad 1993, det år då Schwantz blev världsmästare, och om Doohan inte fortfarande hade haft sitt ben skadat vid den tidpunkten, så hade Schwantz aldrig blivit världsmästare.
Men en grym racingprofil var han, som körde efter mottot vinna eller försvinna.
Det finns en filmsekvens där två förare ligger sida vid sida och pressar på en lång raka, farten är ca 300 km/h. Avståndet i sidled mellan dessa förare är ca en meter. Bakom de två förarna ligger herr Schwantz i suget och slipstreamar, och klämmer sig in MELLAN de två andra!!
Det är nog det hårigaste klipp jag någonsin har sett....