Jag glömde en (tråk)punkt till på varför jag bytte hoj - kostnaderna. Försäkring för Triumphen 8-10000 kr per år, för BMWn 3900 kr per år. Jag hade dessutom den stora servicen på Triumphen att se fram emot i maj, räknade med mellan 7-10000 kr för den, plus att jag behövt köpa nytt framdäck snart, 1500 kr (byter själv). BMWn är ju inte gratis att serva, men servad innan leverans, största servicen, plus helt nya däck, så den ska bara ha lilla servicen i oktober.
Jag vet - det är ett korttidsperspektiv, men det spelar roll för oss då vi är några tiotusenlappar från att ha kontantinsatsen till hus, och jag kan meddela att min fru blev väldigt nöjd när jag berättade att vi inte behöver ut med dryga 10k för service/däck OCH sparar närmare 6000 på ett år i försäkring. Sen har jag visserligen köpt till lite saker (avgassystemet ovan tex), men det blir fortfarande bättre kostnadsmässigt just år 2021.
Servicen är billig och enkel på BMW boxer. Dels så brukar ventilerna hålla sig bra på de efter 2010 och dels är allt enkelt åtkomligt. Luft- och oljefilter, olja i motor och slutväxel (gärna 500 mils mellanrum på det sista). Tändstift enkelt. Har du en kompis med GS-911 (kolla med någon i BMW MC-klubben) så fixar de koder och ev justeringar i systemet åt dig.
Lägger man mil på hojen är BMW faktiskt en ganska billig hoj, trots inköpspriset på en ny.