Doolars BMW R1200RS mysmeck

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Sådär då var detta klart, det blev en paus iom tjänsteresa. Färdigmålat - det blev inte det minsta snyggt, men det skiter jag i: :)

IMG_3697.jpeg

Rengjort och redo för smörja:

IMG_3698.jpeg

Jag plockade även av främre damask för att kika på axeln där, ytrosten på bilden är bara för att hojen stått i några dagar, jag fick avbryta mitt i:

IMG_3699.jpeg

Rengjort, och med knepet att slå ett buntband genom korset - det underlättar så mycket när axeln ska tillbaka:

IMG_3700.jpeg

Pillimojsigt som ini är det - men det går bra med tålamod. Det är mer utrymme på GS än på min RS, men det går. Det jävligaste är nog att inte få smörja överallt, samma knep här med stripes för att hjälpa till att träffa hålet:

IMG_3701.jpeg

Färdigt och på plats. Det ska tilläggas att det inte var illa alls på detta kors och splines, det såg helt 100 ut faktiskt. Det har garanterat inte gjorts på min hoj med drygt 8000 mil på. Tidsåtgång är runt 45 minuter med allt pill:

IMG_3702.jpeg

I övrigt var det ju bara att montera ihop resten vid klumpen, tog inga bilder på det, finns ju redan i tråden. :)

Nöjd är jag iaf, nu är detta jobbet gjort för i år!
 

Bifogat

  • IMG_3703.jpeg
    IMG_3703.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 70

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Inte så himla mycket att visa, men idag och igår pysslade jag med att byta bromsskivor, belägg och gjorde min årliga bromsokstvätt.

Nya däcken åkte på också, Road 5 ska testas. Blev dock omedelbart missnöjd att Michelin inte har prickar som visar lättast/tyngst del av däcket. Har aldrig fått lägga på så mycket balanseringsvikter på ett hojhjul. På BMW:n med TPMS-sensorer som väger 60 gram så är det en fördel med däck som har obalans, då kan mn ju använda tyngsta delen på andra sidan, och därmed slippa remsor med balansvikter.

Men men, det gör ju inget egentligen. Fint grepp direkt i småregn, och det är ju alltid lika najs med nya ostar!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inte så himla mycket att visa, men idag och igår pysslade jag med att byta bromsskivor, belägg och gjorde min årliga bromsokstvätt.

Nya däcken åkte på också, Road 5 ska testas. Blev dock omedelbart missnöjd att Michelin inte har prickar som visar lättast/tyngst del av däcket. Har aldrig fått lägga på så mycket balanseringsvikter på ett hojhjul. På BMW:n med TPMS-sensorer som väger 60 gram så är det en fördel med däck som har obalans, då kan mn ju använda tyngsta delen på andra sidan, och därmed slippa remsor med balansvikter.

Men men, det gör ju inget egentligen. Fint grepp direkt i småregn, och det är ju alltid lika najs med nya ostar!
Jag har kört med road 5 på flera hojar. Sjukt tryggt i regn med några få plusgrader. Funkar bra att lägga ner rejält sommartid också. Dessutom håller de riktigt bra.

Mönstret ser ju riktigt skumt ut men gör uppenbarligen jobbet bra.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Inte så himla mycket att visa, men idag och igår pysslade jag med att byta bromsskivor, belägg och gjorde min årliga bromsokstvätt.

Nya däcken åkte på också, Road 5 ska testas. Blev dock omedelbart missnöjd att Michelin inte har prickar som visar lättast/tyngst del av däcket. Har aldrig fått lägga på så mycket balanseringsvikter på ett hojhjul. På BMW:n med TPMS-sensorer som väger 60 gram så är det en fördel med däck som har obalans, då kan mn ju använda tyngsta delen på andra sidan, och därmed slippa remsor med balansvikter.

Men men, det gör ju inget egentligen. Fint grepp direkt i småregn, och det är ju alltid lika najs med nya ostar!
Jag har balanserat mina fälgar utan däck på, så dom är "nollade" från början. När jag la på Road 5 bakdäcket så behövde jag inte lägga på ett gram extra för däcket. Jag kollar balansen innan däcket blåses upp, så att jag har möjlighet att rotera däcket på fälgen ifall någon finjustering skulle behövas.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har balanserat mina fälgar utan däck på, så dom är "nollade" från början. När jag la på Road 5 bakdäcket så behövde jag inte lägga på ett gram extra för däcket. Jag kollar balansen innan däcket blåses upp, så att jag har möjlighet att rotera däcket på fälgen ifall någon finjustering skulle behövas.
Jo jag har gjort så tidigare, men med så mycket obalans i fälgen från början är det till nytta att använda obalansen för att slippa börja med 60 - 80 gram.

Jag provade att balansera fälgarna som jag brukar göra, men det blev 60 gram direkt på bakfälgen. Tanken är ju att då kunna använda den tyngsta delen av däcket tvärs över sensorn.

Det jag tar med mig till nästa gång är att rotera däcket som du beskriver det - det har jag faktiskt inte ens tänkt på... :) Så tack för tipset!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har kört med road 5 på flera hojar. Sjukt tryggt i regn med några få plusgrader. Funkar bra att lägga ner rejält sommartid också. Dessutom håller de riktigt bra.

Mönstret ser ju riktigt skumt ut men gör uppenbarligen jobbet bra.
Ja jag har inte kört Pilot Road/Road sen 4:an, det framdäcket var skitäckligt tyckte jag, och jag verkade inte vara ensam i det då flera recensenter av 5:an sa att just det var fixat.

Ska se hur det funkar i sommar, 10-12 SMC-dagar på storbana inbokade, plus pendligen och en och annan mc-semester kommer ju att gå av stapeln. Får se hur länge de håller!

De Metzeler Z8 jag plockade av höll drygt 1000 mil och cirka 10 dagar med SMC på storbana. Klart godkänt på ett däck som är några generationer gamla.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fått tag i Sport-sadeln till min hoj från Tyskland, den är högre, smalare och fastare än den jag har. Dessutom har den bara suttits i 1000 mil istället för knappt 9000 mil. Har bara torrbrutit på jobbet än, men den känns omedelbart bättre.

Gamla:
IMG_3749.jpeg

Nya:
IMG_3748.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nya däcken åkte på också, Road 5 ska testas. Blev dock omedelbart missnöjd att Michelin inte har prickar som visar lättast/tyngst del av däcket. Har aldrig fått lägga på så mycket balanseringsvikter på ett hojhjul. På BMW:n med TPMS-sensorer som väger 60 gram så är det en fördel med däck som har obalans, då kan mn ju använda tyngsta delen på andra sidan, och därmed slippa remsor med balansvikter.
Vad jag hört från kompisen som jobbar på Pirelli så har många tillverkare idag så säker tillverkningsprocess att de skippat märkning. Bytte själv från Michelin Anakee 3 till Continental Trail Attack 3 (mest för att Anakee förde oväsen)
Rensade fälgen från alla vikter (kanske 60-80 gram) - monterade däcket som saknade märkning och fick sedan limma tillbaka lika många vikter igen på samma ställe. Nu är det dags igen så nu får vikterna sitta kvar.
Andra noteringar från bytet- hade monterat en Ilmberger kolfiberhugger - funkade utmärkt med Anakee men Trail Attacken tog i, däcken har samma dimension, men T. A. verkar ha lite större diameter i sidorna på däcket.
T.A. är tyst och är väldigt behagliga att lägga ner på asfalt - känns väldigt säkra.
Nu är inte 1200GS någon sporthoj, men jag kör den eftersom knäna inte klarar att vika ihop sig någon längre stund. man får anpassa sig
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vad jag hört från kompisen som jobbar på Pirelli så har många tillverkare idag så säker tillverkningsprocess att de skippat märkning. Bytte själv från Michelin Anakee 3 till Continental Trail Attack 3 (mest för att Anakee förde oväsen)
Rensade fälgen från alla vikter (kanske 60-80 gram) - monterade däcket som saknade märkning och fick sedan limma tillbaka lika många vikter igen på samma ställe. Nu är det dags igen så nu får vikterna sitta kvar.
Andra noteringar från bytet- hade monterat en Ilmberger kolfiberhugger - funkade utmärkt med Anakee men Trail Attacken tog i, däcken har samma dimension, men T. A. verkar ha lite större diameter i sidorna på däcket.
T.A. är tyst och är väldigt behagliga att lägga ner på asfalt - känns väldigt säkra.
Nu är inte 1200GS någon sporthoj, men jag kör den eftersom knäna inte klarar att vika ihop sig någon längre stund. man får anpassa sig
Alla som varit på en SMC-dag på storbana vet att det går att åka fort på en GS - och på de flesta andra hojar också. :)

Ang. däck så är det ju det jag konstaterat också - jag hade faktiskt haft nytta av obalansen för att ha mindre vikter på fälgen. Allt har ju med TPMS-sensorerna på BMW att göra, de väger 60-70 gram. Kommer antagligen inte att behöva balansera om nästa gång, åtminstone inte med BMW. Men jag kollar/balanserar ju ändå, det tar inte många minuter.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det ingår inte. Jag bad dem göra det på 2000 mila och det var snustorrt och rostigt på en 1 år gammal hoj. Tror de tar runt 700 kr för jobbet, men jag hade gjort det för säkerhets skull. Har pratat med ganska många som har samma erfarenhet på nästan nya hojar. Riktigt dåligt av BMW för en gångs skull.
Samma här - blev rekommenderad av verkstan att kolla vid 2000mila - valde det. Blev kontaktad dan efter - kardan bomfast, gick inte att få loss.
BMW tog det som "goodwill" (tacka f-n för det - en vackert vädershoj som inte gått i skogen).

BMW ska vara pålitliga, men jag studsade lite när jag läste Consumer report om motorcyklars kvalitet - BMW på 10:e (sista) plats - framförallt pga elproblem. Honda på första tror jag.
Nu får man ta detta med en rejäl nypa salt - amerikanska kunder är generellt otekniska och allmänt gnälliga, och när de inte förstår något - ex. vilken knapp man skall trycka på - så är det "fel" på produkten. Men som alla andra tillverkare tar man genvägar för att minska kostnader - japanerna har ett annat sätt att tänka - BMW bör nog tänka extra noga innan de rationaliserar bort beprövade lösningar
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fixat med ett till DIN-uttag på min hoj, jag förstår inte alls varför BMW valt att sätta det här på min hoj:

4EB7FA5E-1C28-4CEE-9869-E968F3ECA614_1_105_c.jpeg
Hittar ni det? :)

Satte in ett uppe vid kåpan, hade en krets kvar på min Cansmart och ett kablage, så snygg kabeldragning i originalskena blev det. Med Cansmarten säkrar man upp digitalt, så jag gav det uttaget 15A för att lösa problemet med att kunna köra en Airman. Max totalt på Cansmarten samtidigt är 25A, och jag har 23A om allt är maxat, vilket det aldrig är, så det blev nog alldeles perfekt. Originaluttaget under sadeln är säkrat till 5A och en Airman vill ha 10A. Nu slipper jag fippla med klämmor eller extrasladd till batteriet. Smutt! Så här blev det:

5D3A3A71-C8A3-447C-A944-F0828AB4099B_1_105_c.jpeg

En adapterplugg för USB passar perfekt och är inte i vägen för styret. Funderade först på att sätta USB C direkt, men de uttagen är känsligare, både för väta och smuts men också pga av att de måste omvandla 12v till 5v. Bättre att omvandligen sitter i adaptern - bara att köpa ny om de blir ledsna. Plus att jag inte hade kunnat koppla min pump så klart. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Centralstödet såg sorgligt ut redan när jag köpte hojen, och det blev inte bättre av sig själv tyvärr. Så på årets lista av underhåll låg just att renovera det, så sagt och gjort.

Avplockat (fifan i helvetttttt vad de fjädrarna sitter dumt till fastän att de inte är så biffiga):

2F558E7E-7B8C-4A5E-8348-8DF7C367064C_1_105_c.jpeg 78E2F34E-DBD2-4103-89E4-DDDB92A24415_1_105_c.jpeg 34358580-F6E4-4E84-A5C2-3CAD149863EB_1_105_c.jpeg C1D9DD4A-D7FA-45D5-972B-FE4A33533FD2_1_105_c.jpeg

Blästrat:

1FC5C389-A20D-4882-8D37-14AD70A95E6E_1_105_c.jpeg 752EBDD7-7983-477D-B1D7-D513DD09AE95_1_105_c.jpeg

Spraylackat, blev inte så illa alls trots att jag inte är någon stjärna på att måla:

BC3752B5-0B6E-4549-8285-CCBFAA739E9C_1_105_c.jpeg A53B250D-2C22-4497-A728-4A2ECD3931E2_1_105_c.jpeg 11713E86-58FB-4CD9-B4F1-6288726AB882_1_105_c.jpeg

Färdigt på hojen:

D1AB5567-BCB0-4176-A89E-40CBFD9573CB.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Använder man fortfarande "Hagmans" färg till sådant?
Jag kör en lackspray från Würth, återstår att se om den är tuff nog, jag är verkligen ingen expert på ämnet. Håller det inte så får jag göra om det - det får jag nog ändå med tanke på den utsatta positionen och att jag kör året runt och inte räds grus. :)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Finns ett skydd för centralstödet som sitter på GSA:n. Jag beställde ett sånt till min GS för ca.450 kr för 3 år sedan. Centralstödet är ju lite längre på GSA:n, men det passade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör en lackspray från Würth, återstår att se om den är tuff nog, jag är verkligen ingen expert på ämnet. Håller det inte så får jag göra om det - det får jag nog ändå med tanke på den utsatta positionen och att jag kör året runt och inte räds grus. :)

913bf6a20d2f4da8369f2510eda235c8.jpg


Denna är köpt för snart 40 år sedan. På Micro i Birsta.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nybesiktigad utan anmärkning idag, skönt! Två år går fort...

Nu är det dags för att byta olja i framgaffeln. Byter inte packboxar då de inte läcker, utan bara gaffelolja. För att göra det behövs ett par specialverktyg som jag tillverkat:

IMG_5334.jpeg

Från och med nu tänker jag serva hojen själv också. Hojen har gått 10000 mil, så behovet av en stämpel i boken är ganska lågt.

Det blir Motoscan, OBD-dongel och en gammal Android-mobil för att nolla serviceindikator, kolla felkoder och motionera ABS-pumpen om så behövs för att byta bromsvätska.

För den intresserade kommer jag att lägga upp lite om oljebytet i gaffeln här då det är ett jobb många duckar, både hos verkstaden och att göra själv.

Så här är servicepunkterna i år:

Byte av olja och filter motor
Byte av olja slutväxel
Smörjning av splines kardan
Byte av bromsvätska
Byte av gaffelolja

Plus de vanliga smörjpunkterna som tex stöd etc.
Passar också på att rengöra och motionera bromsoken som jag brukar.

Planerad service är om 170 mil - så strax innan tredagars i slutet på maj på Gelleråsen får det väl bli dags. :)

Fortsättning följer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur ofta byter du olja?
Jag tänker att de två problemen man kan få på en teleleverhoj är fukt i oljan och läckage. Det ena bör inte vara ett problem om hojen bor i varmgarage och det andra ser man ju.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur ofta byter du olja?
Jag tänker att de två problemen man kan få på en teleleverhoj är fukt i oljan och läckage. Det ena bör inte vara ett problem om hojen bor i varmgarage och det andra ser man ju.
Min hoj har konventionell USD-gaffel, inte telelever. Däremot har den elektronisk gaffel (ESA).

Oljan blir väl rätt trött efter alla värmecykler, brukar vara rätt svart när jag byter. Lätt att glömma hur varmt det blir därinne. Känn på ett gaffelben efter en inspirerad tur... varmt.

Jag har själv inte bytt på denna hoj, och jag kan faktiskt inte hitta i dokumentationen att oljan är bytt, på 10000 mil... Den ska bytas på 3000 mil enligt serviceschema. Jag har som många andra bara ignorerat gaffeloljan, men nu ändrar jag på det.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top