Hej Doolar,
Tänkte bara höra lite om bytet från Street Triple RS till Bimmern. Två väldigt olika hojar så lite nyfiken på vad som låg bakom bytet, hur du upplever nya hojen och dina reflektioner om hur den här att köra så här långt.
Tjena,
Jag kan inte ge någon direkt recension av nya hojen än, då jag bara provkört den i en halvtimme, för att sedan bestämma mig och köra ett par mil hem. Sen kom vintern ju... Men jag tänker dela med mig av mina intryck så fort jag har möjlighet.
Vad låg bakom bytet? Ja många faktorer, till att börja med vill jag egentligen ha (minst) två hojar, en för ren nöjeskörning, och en för allt annat. Just nu håller jag och frun på att spara pengar till husköp, så två hojar måste jag vänta med tills det är avklarat.
Jag använder min motorcykel året runt och som mitt primära transportmedel, och jag får villigt erkänna att jag nog överanvänt min Street Triple en aning. Visst det går att åka långt, utan problem dessutom och jag klagar inte. Likaså fungerar Triplen utmärkt att pendla med.
Men jag har insett att jag förmodligen skulle ha det bättre på totalen med en hojtyp som mer tilltalar fler områden än bara som ren nöjesmaskin, vilket jag ändå får säga att Streeten är i grund och botten. Den vill varvas, högt upp finns kraften numera på Street Triple. Dessutom har jag blivit äldre, med en halvtaskig rygg, även om det nog är det minst avgörande skälet, för så ont har jag inte. När jag körde till Arvika i somras (drygt 50 mil) så insåg jag att jag tyvärr satt ganska dåligt för längre turer, jag som alltid trivts kanon på Street Triple (detta är min andra Street i rad) vilket bara kan förklaras med att min kropp är sämre. För övrigt är Streeten svårare att packa på ett bra sätt, även om jag kommit runt det ganska ok. På nya hojen är det en baggis, packväskor och stor fin passagerarplats med pakethållare och stora handtag att surra fast grejer vid. Det var väl tråk-perspektiven.
Till de roligare perspektiven då, jag har provat R1200RS förut och gillat den från början. Den är inte så gubbig och tråkig som man lätt kan få för sig. Ja, den är mycket tyngre (236 kg våt kontra Street ca 190 kg våt) och med ungefär samma effekt (runt 125 hk). Men vad BMWn har, det är vridmoment, 125 Nm, och det gör den riktigt rapp. Vridet finns tillgängligt överallt också känns det som. Men en motor som bara går till runt 9000 rpm, det är ovant, vid 8000 rpm kickade Triumphen igång liksom, så jag måste lära om att växla tidigt och köra på vridet istället. Jag sitter väldigt bra, vindskyddet är utmärkt även om jag nog behöver en högre ruta. Det går att åka riktigt fort med BMWn också, den är väldigt fin i svängarna, även om den kräver en mer bestämd hand än Streeten som är snudd på telepatisk. Påminner lite om min gamla ZZR1100, den fick jag brotta ned i svängarna. Det är dessutom den enda BMWn med boxer som jag tycker är riktigt snygg!
Så jag har inte bara bytt av tråkiga praktiska skäl, utan också för att BMWn verkligen är rolig att köra. Men det kommer att bli en hoj till snart, och då är det inte alls omöjligt att jag köper en begagnad Street Triple RS, det är verkligen en fantastisk hoj. Och jag kommer att sakna den på Knutstorp i sommar, helt garanterat.
Jag återkommer som sagt när jag fått möjlighet att köra nya hojen ordentligt!