Doubletake - kopior

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån dom testat kopiorna på Doubletake speglarna? Tex dessa https://www.amazon.se/dp/B0D6VP2XKR...d=1VV3TUPWQN5EU&psc=1&ref_=list_c_wl_ys_dp_it

Är ju en jäkla prisskillnad mot Doubletake originalet men frågan är ju om dom funkar. Nu har jag en Acerbis enduro spegel på KLR:en men den är rent ut sagt dålig då den vibrerar fruktansvärt, original speglarna är ju ingen höjdare vid körning där det är snårigt och trångt.

Jag brukar väl lite väl ofta vara på en hel del ställen som direkt är olämpliga för en KLR650.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För 363 spänn hade jag testat.

Ja det känns nästan värt ett test och dom kan knappast vara sämre än spegeln jag har nu, för i den spegeln ser man typ bara att "nånting" är i spegeln. Dom är ju till och med E-märkta troligtvis en ren bluff av en kines men dom bör ju slinka igenom besiktningen på den inte helfordonsgodkända KLR:en.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja det känns nästan värt ett test och dom kan knappast vara sämre än spegeln jag har nu, för i den spegeln ser man typ bara att "nånting" är i spegeln. Dom är ju till och med E-märkta troligtvis en ren bluff av en kines men dom bör ju slinka igenom besiktningen på den inte helfordonsgodkända KLR:en.
Speglar ska nog mycket till om du ska få nedslag på -finns en är dom nöjda 😀
Besiktat hojar med katt utan katt o luftburk så prova å recensera så får vi andra veta vad du tycker

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Annars får vi väl bidra till backspegelfonden för experimentella tester. Swisha på...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Förra året köpte jag dom här till min Honda Shadow:

Spegelhuset är av plast, originalet är av metall, men i övrigt har dom fungerat alldeles utmärkt, och är bättre än originalet på att hantera vibrationer (kanske för att dom är lättare?).
Och under 300kr, när original hade kostat ca 2500kr.
Så....köööp!

Skärmbild 2025-01-18 171221.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När original backspegel vänster sida GSX1300R -08 inte fanns längre för ca 1500 kr från Holland så blev det två st från Aliexpress (såldes i par) till GSX1300R för tror jag minns 338kr inklusive frakt. Funkar lika bra som original, är de original ?

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Förra året köpte jag dom här till min Honda Shadow:

Spegelhuset är av plast, originalet är av metall, men i övrigt har dom fungerat alldeles utmärkt, och är bättre än originalet på att hantera vibrationer (kanske för att dom är lättare?).
Och under 300kr, när original hade kostat ca 2500kr.
Så....köööp!

View attachment 509311

Alltså har du en Honda Shadow? Inte för att vara sån men hur kommer det sig det är ju en sån där H-D kopia?

Blir nog en beställning, för dom där speglarna kan ju knappast vara sämre än spegeln jag har nu.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Många kör med ledade backspeglar på offroad-hojar. Fördelen är att man kan vika in speglarna så de inte är i vägen mellan träden eller när man vill vurpa lite.
Hur dom vibrerar vet jag inte. Skulle tro att de är ok. Finns runda om man känner sig lite konservativ.
Exempel på denna bild. Vet inget om företaget. Grymma sökord! 😎

IMG_1268.jpeg

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vicma köpte jag. Dom duger. Är väl kopia på KTM. Lite kortare än min original KTM och känns plastigare men har inte gått sönder ännu.IMG_20241115_064751005_HDR.jpg

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Alltså har du en Honda Shadow? Inte för att vara sån men hur kommer det sig det är ju en sån där H-D kopia?

Blir nog en beställning, för dom där speglarna kan ju knappast vara sämre än spegeln jag har nu.
Ja, det var kubiktalet som avgjorde att jag skaffade min....49cc :)
Hade den som ett renoveringsprojekt för några vintrar sedan, men min dotter blev kär i den, så den har blivit kvar, och ett bevis på att det går att toura med custom.

IMG_8474_resize.JPEG

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Hade den som ett renoveringsprojekt för några vintrar sedan, men min dotter blev kär i den, så den har blivit kvar, och ett bevis på att det går att toura med custom.

View attachment 509342

Se där, så det finns också en liten Shadow med lågt kubiktal. Hoppas bara inte det är inkörsporten till en storkubiks Shadow 😉

Nu har jag beställt Doubletake kopiorna, det jag kan tänka mig är den stora skillnaden mot originalet är nog att kulorna säkert är gjorda av hårdplast på kopian vilket gör att dom nog inte låser lika bra som originalet som säkert har samma material som RAM-mount har i sina kulor. Dock tror jag knappast att dom är sämre än spegeln jag har nu.

Vi får väl se hur dom verkar vara då dom kommer, verkar finnas två olika modeller av Doubletake kopior med lite olika utseende men med en morsa från Småland tog jag givetvis det billigaste. Dessa speglar verkar kosta runt 500-600 kr men just på Amazon fanns den ena modellen billigare än på andra ställen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

View attachment 509342
Visst var det en sådan den nakne kocken körde o kring på i London när han skulle ut och handla mat?

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Vicma köpte jag. Dom duger. Är väl kopia på KTM. Lite kortare än min original KTM och känns plastigare men har inte gått sönder ännu.View attachment 509338
Oohhhh! Funkar dessa bra?
Jag har en LC4 -01 utan speglar. Det funkar inte jättebra att vrida på huvudet så mycket som krävs vid alla filbyten jag håller på med när jag kör den hojen.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Oohhhh! Funkar dessa bra?
Jag har en LC4 -01 utan speglar. Det funkar inte jättebra att vrida på huvudet så mycket som krävs vid alla filbyten jag håller på med när jag kör den hojen.
Jag är lite för bred om axlarna för att vara 100% nöjd men dom passar ju hojen bra och vibrerar inte nämnvärt. Antagligen pga LC4ans mjuka fina gång... 💩

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Förra ägaren förlängde originalspeglarna TDMen. Funkar asbra. Det kanske går att göra på de ledade också. De är väl skruvade i leden?

IMG_1275.jpeg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Förra ägaren förlängde originalspeglarna TDMen. Funkar asbra. Det kanske går att göra på de ledade också. De är väl skruvade i leden?

View attachment 509368

Jag hittade via Google någon som monterat RAM-kulor i såna där billiga speglar, sen RAM-kulor på hojen och RAM-armar men då kan man log lika gärna köpa Doubletake med tanke på vad RAM grejerna kostar. RAM grejerna är ju bra men dom är ju inte precis gratis.

Finns ju förlängare i sidled på eBay
tex dessa https://www.ebay.com/itm/1456606220...sqhqZqr0MTnOB4hX6ZswgcLKZg==|tkp:BFBMlqn_849l har funderat på såna till min spegel då den hamnar lågt och pångt in men med nya speglar är problemet förhoppningsvis löst.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO