Doubletake - kopior

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Vi hade stora med vibrationer i kompressoraggregat. Rören vibrerade av. Aggregaten var logiskt uppbyggda med den tyngsta prylen i botten (köldmedietanken) på 100 till 200 liter och de lättare kompressorerna bredvid. Bredd på aggregatet ca 1200 mm. Ju högre effekt dessto längre kompressoraggregat. I praktiken längd från ca 1,5 till 5 meter.
Så skulle ett aggregat in genom en dörr 800 x 2000 mm.
Det blev nödvändigt göra om konstruktionen för ett kompressoraggregat på 780 x 1980 mm.
Kompressorerna nertill och tanken med köldmedievätska överst. Vibrationerna minskade. Jag gissade på grund av dämpningen från tanken. I tanken gick det att se små vågor några mm höga. Jag gissar att det var vätskan som tog upp vibrationer.
Det är därför jag tror på typ blyhagel i ett halvfullt rör.
Hagel och vätskor saknar egenfrekvens i det aktuella varvtalet för motorer.
Har svårt att omsätta detta till en backspegel.
Allting är stumt från styret till spegelhuset, kort sträcka och starkt material, samt oerhört varierande varvtal.
Men...återkom gärna vid fortsatt försöksverksamhet.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tycker ju sånt här är väldigt intressant, jag tror nog att I första läget man ska försöka dämpa styret. Vibrerar styret mindre blir det ju en som en win win med mindre vibrationer i händerna och speglarna.

Då det gäller vibrationer i spegelarna så accepterar jag betydligt mer vibrationer på KLR:en som framförs enligt min ungefäliga statistik 70% grusvägar med lite trafik. Har ju även tidigare prutat bort en spegel och inte märkbart störts av detta men varit lite irriterade de få gångerna man hamnat i samhällen. Blir som sagt spännande att se hur mycket dessa speglar vibrerar.

Thruxtonen är väl egentligen den hoj jag skulle velat få bort mer av vibrationerna på då dessa ligger i ett dåligt hastighetsområde, man skulle kanske se om man kan få in hagel i styret men i sånt fall får man nog fylla genom skruvhålen till speglarna.

Några tips på var man kan man köpa hagel, det råder kanske inte brist på hagel hos mig med allt hagel jag har är försett med krutladdningar och det känns lite så där att offra hagelpatroner.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker ju sånt här är väldigt intressant, jag tror nog att I första läget man ska försöka dämpa styret. Vibrerar styret mindre blir det ju en som en win win med mindre vibrationer i händerna och speglarna.

Då det gäller vibrationer i spegelarna så accepterar jag betydligt mer vibrationer på KLR:en som framförs enligt min ungefäliga statistik 70% grusvägar med lite trafik. Har ju även tidigare prutat bort en spegel och inte märkbart störts av detta men varit lite irriterade de få gångerna man hamnat i samhällen. Blir som sagt spännande att se hur mycket dessa speglar vibrerar.

Thruxtonen är väl egentligen den hoj jag skulle velat få bort mer av vibrationerna på då dessa ligger i ett dåligt hastighetsområde, man skulle kanske se om man kan få in hagel i styret men i sånt fall får man nog fylla genom skruvhålen till speglarna.

Några tips på var man kan man köpa hagel, det råder kanske inte brist på hagel hos mig med allt hagel jag har är försett med krutladdningar och det känns lite så där att offra hagelpatroner.
Vad sägs om prova med muttrar istället för hagel / stålkulor ?
39 gram M3 (100st) 24kr + moms
69 gram M4 (100st) 30kr + moms
Tänk på att det ska inte vara proppfullt, då blir muttrarna bara extra vikt som sänker resonansfrekvensen. Genom halvfullt kan muttrarna röra sig och ta upp vibrationer bättre.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har svårt att omsätta detta till en backspegel.
Allting är stumt från styret till spegelhuset, kort sträcka och starkt material, samt oerhört varierande varvtal.
Men...återkom gärna vid fortsatt försöksverksamhet.
Då kommer spegelhuset vibrera lika mycket som styret. En förutsättning för slippa styrets vibrationer är att spegeln kan röra lite. Det inte är stumt från styret till spegelhuset.
Eller på annat sätt, det gäller få bort vibrationerna i styret. Som redan skrivits i tråden.
Spegelhuset måste ha en upphängning med en egenresonansfrekvens som är lägre än hojens vibrationer. Gummiupphängning typ.
På Hayabusa 2008 är styrena fästade i en gjuten aluminiumdetalj som täcker övre gaffelkronan.
Aluminiumdetaljen är fastskruvad i "gummibussningar" i gaffelkronan.
Gaffelkronan på GSX1300R -08 är gjord i princip som på HDn nedan.
1737932066922.png

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är dessa speglar testade och i alla fall detta första testet får man se dom som otroligt prisvärda. Funkar kanon bra på KLR:en och väldigt lite vibrationer i speglarna och flyttade sig inte i 100 km/h men har inte testat nåt snabbare än så men har svårt att tro att dom ska börja flytta sig av luftmotståndet.

Är som sagt nöjd med speglarna det lilla jag nu testat, det enda är väl att man inte längre är så sugen på att handa från Amazon.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre