Doubletake - kopior

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu klarnar det varför speglarna känns solida, då jag kollat lite mer upptäckte jag att det är aluminium armar till speglarna. Den enda tveksamheter som jag har är om kulorna på styret är för mjuka, testade att flytta ena spegeln till en av RAM-kulorna som jag har på styret från telefon och äldre GPS-fästet och med spegeln på den kulan sitter den som berget.

Som jag ser det ku kan man i värsta fall få byta ut kulorna på styret till äkta RAM-kulor, men som sagt jag vet inte om de mjukare kulorna är bättre för att dämpa vibrationer eller om dom tar upp vibrationer. Skulle så vara fallet lär man ändå komma undan med halva priset mot äkta Doubletake.

Har lästa att vissa klagat på att även Doubletake har mjuka kulor som blivit deformerade i värme.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Borra hål i plasten på undersidan och häll i en näve torkade ärtor och plugga hålet ?
En näve, ja ärtorna ska kunna hoppa runt.
Ja, det känns som att det måste vara något med vikten iaf. Har faktiskt aldrig dumt nog jämfört vikten.

Men finns det inget mer "tech" än ärtor i så fall? 😁👍

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, det känns som att det måste vara något med vikten iaf. Har faktiskt aldrig dumt nog jämfört vikten.

Jag tror säkert att nån ingenjör kan räkna på det hela, men det hela går väl ut på att dämpa bort svängningarna och då är troligtvis nåt löst inne i spegeln bra. Förmodligen spelar många faktorer som väl vikt, storlek, utstick, tjocken på skaftet mm roll för vilken resonasfrekvens som backspegeln får ochdem tänker jag inte bör sammagalla med nån frekvens som motorn eller körningen i övrigt ger.

Kan mycket väl tänka mig att att tillverkare av motorcyklar mycket väl kan ha räknat eller provat fram vilken på backspegel som är bäst och ger minst vibrationer.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tror säkert att nån ingenjör kan räkna på det hela, men det hela går väl ut på att dämpa bort svängningarna och då är troligtvis nåt löst inne i spegeln bra. Förmodligen spelar många faktorer som väl vikt, storlek, utstick, tjocken på skaftet mm roll för vilken resonasfrekvens som backspegeln får ochdem tänker jag inte bör sammagalla med nån frekvens som motorn eller körningen i övrigt ger.

Kan mycket väl tänka mig att att tillverkare av motorcyklar mycket väl kan ha räknat eller provat fram vilken på backspegel som är bäst och ger minst vibrationer.
Ena dotterns polare backade på en av hojarna med sin moppebil (WTF!!) nyligen och backspegeln från en typ Yamaha MT 10 nånting gick sönder. Det var otippat mycket grejer där i, dämpmaterial i själva huset, konor, motvikter och fjädrar. En japansk originalspegel är nog utsatt för en hel del tester och utveckling

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ena dotterns polare backade på en av hojarna med sin moppebil (WTF!!) nyligen och backspegeln från en typ Yamaha MT 10 nånting gick sönder. Det var otippat mycket grejer där i, dämpmaterial i själva huset, konor, motvikter och fjädrar. En japansk originalspegel är nog utsatt för en hel del tester och utveckling
Det hade kineserna som kopierade min förmodligen ingen susning om. De tänkte bara: en glasbit, aluminium och lite plast.

Helt ur förpackningen slogs jag av hur i helsike den skulle palla för 300 blås med den sladdriga nitningen för den var också mycket lättare att fälla in än originalspegeln. Däremot var finishen inget fel på.

Men de har nog lärt sig. Bättre grejer nu kan man hoppas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jag tänkte att det inte ska vara nåt som skaver hål på plasten (och så föll bly/järnhagel bort).
Risken finns ju ändå att ärtorna ger sig på spegelns baksida ......
Mer tech är ju en fjäder med en vikt som har samma resonansfrekvens som spegeln ....
eller ska frekvensen vara lägre eller högre ????
Eller, det var här jag köpte dom 2 st i paketet för mindre än 400 kr inklusive frakt och moms.
1737669199096.png
Men det finns mycket att välja på

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag tänkte att det inte ska vara nåt som skaver hål på plasten (och så föll bly/järnhagel bort).
Mer tech är ju en fjäder med en vikt som har samma resonansfrekvens som spegeln ....
Eller, det var här jag köpte dom 2 st i paketet för mindre än 400 kr inklusive frakt och moms.
View attachment 509531
Är det bra Ali alltså?
Aldrig handlat där av någon anledning. Jag vet inte men det är väl namnet som kanske inte tilltalar...

Men kanske ska göra ett försök nästa gång.
Du verkar ju ha fyndat en del.

Nu kapar jag Bosses tråd av ren uttråkning, är på jobbet 😁

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
View attachment 509531

Som musiker då tänker jag att man inte vill ha samma resonansfrekvens på spegeln som vibrationerna från hojen för då bör spegeln vibrera mer, en gitarr vill man ha så resonat som möjligt.

Den stora frågan är väl hur nan räknar ut resonansfrekvensen på en backspegel? På hojen kan jag tänka mig att det möjligen kan vara något lättare att ränka då frekvensen då man bör kunna utgå från motorvarvet men sen kan väl en massa andra faktorer som hjulens hastighet och balans, turbulens från fartvinden, styret, styrändsvikter, mm spela roll men jag tror det är ganska komplicerat att räkna på. Är nog betydligt lättare med trial error tester.

Som jag skrev tidigare så blir det intressant att se om gummikulan som håller spegeln är för mjuk så spegeln börjat vibrera. Eller om den är mjuk och tar bort vibrationer, jag kan ju testa med att flytta spegeln till en av kulorna som direkt på styret och se om det vibrerar mer eller mindre. På samtliga mina hojar vibrerar speglarn mer eller mindre, minst vibrationer genom hela registret har kompressor Hondan mest har nog KLR:en men jag kan tänka mig att en 650 cc stånka är värre att vibrera än en 250 cc twin.

Är det bra Ali alltså?
Aldrig handlat där av någon anledning. Jag vet inte men det är väl namnet som kanske inte tilltalar...

Kapa på just nu skriver jag då en stor räv bara passerade åteln för en timme sen och inte ville stanna eller komma tillbaka.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det bra Ali alltså?

Det har alltid fungerat bra för mig. Momsen betald. Prylarna kommer fortare än utlovat (nackdel om man är bortrest innan prylen ska komma enligt Aliexpress).
Tveksam produkt endast multimeter ET826, beskrivningen stämmer inte, kapacitansmätning ger hoppande resultat ofta 0,000 mF.
Voltmätning och Frekvensmätning 50Hz upp till 20000Hz fungerar utan anmärkning.
Är det bra Ali alltså?

Började med backspeglarna efter Highsidat med Busan. Dom fanns ju inte original från Holland. Köpte främre kåpstaget från Holland för ca 5000 kr men såg alternativet för ca 800 kr från ALI så jag köpte det med bara för se vad de kunde. Passade utmärkt, gjort i aluminium, original svetsade stålrör, monterade original från Holland. Sedan blev det solpaneler, de ger upp till 24 Volt så det behövs spänningsregulator och en diod efter spänningsregulatorn så batteriet inte töms på natten. Spänningsregulator för ca 14,5 Volt ut, ca 13,8 Volt efter diod till batteriet finns hos Kjell.
Osv Bättre Manometer 4 bar till Luftpåfyllaren från Biltema med 12 bar original, fick montera strypning i luftpåfyllaren för lätt köra över 4 bar .....osv
1737716864907.png

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping