Drömjobbet för mig

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har sedan ett antal år tillbaka önskat att följande dröm går i uppfyllelse.
Ni vet hur Discovery ibland visar olika Garage-shows från USA mestadels, t.ex nyligen var det en show from Jay Leno's garage. De hade som projekt att bygga om och restaurera en gammal bil till nyskick. Andra program som Orange County Choppers och en annan där flera är i tävling mot varandra att bygga den ballaste hojen. Jag sitter hela tiden och önskar att jag vore anställd i ett sådant företag där jag får förverkliga de vildaste idéerna jag har, eller ta del i projekt där man bygger om och modifierar saker. Hade en polare i Cali när jag bodde där som jobbade med bilstyling mestadels men även bitvis mc-styling och därifrån är det nog som jag fick idéen att själv önska pyssla med sådant.

Men, låt säga nu att jag ska vara först ut och seriöst gå ut med något sånt här? Skulle det möjligen finnas en marknad för det? Att någon person lämnar in sin båge till verkstaden med önskemål och jag / eller anställda bygger utefter det.

För jag tror inte det finns något ställe i Sverige som sysslar med något sådant, eller har jag fel? Det är ett jobb jag med glädje skulle kunna utföra.

Nå, är jag helt ute och cyklar? Finns det några sådana möjligheter i Sverige?

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Skall du kunna tjäna så du kan leva på det

får du nog sadla om till customhojar o Hd

det e vad jag tror i alla fall

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Swedie skrev:
Ni vet hur Discovery ibland visar olika Garage-shows från USA mestadels, t.ex nyligen var det en show from Jay Leno's garage. De hade som projekt att bygga om och restaurera en gammal bil till nyskick. Andra program som Orange County Choppers och en annan där flera är i tävling mot varandra att bygga den ballaste hojen. Jag sitter hela tiden och önskar att jag vore anställd i ett sådant företag där jag får förverkliga de vildaste idéerna jag har, eller ta del i projekt där man bygger om och modifierar saker. Hade en polare i Cali när jag bodde där som jobbade med bilstyling mestadels men även bitvis mc-styling och därifrån är det nog som jag fick idéen att själv önska pyssla med sådant.

Men, låt säga nu att jag ska vara först ut och seriöst gå ut med något sånt här? Skulle det möjligen finnas en marknad för det? Att någon person lämnar in sin båge till verkstaden med önskemål och jag / eller anställda bygger utefter det.

För jag tror inte det finns något ställe i Sverige som sysslar med något sådant, eller har jag fel? Det är ett jobb jag med glädje skulle kunna utföra.

Bra idé! Go for it, ibland kan man bli förvånad över hur mycket pengar folk sitter på så nog skulle de funka! Sätt igång och skapa dig ett gott rykte och beställningarna flödar in :) En grundsten är ju att ha en känsla för design..

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
Är man bara tillräckligt duktig på det man gör så, varför inte! Finns folk med alldeles för mycket pengar som gladeligen betalar andra för att göra jobbet åt dom! Trimfirmor finns det ju gott om, men firmor som stylar och bygger om har jag nog aldrig sett!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vafan, sno nu inte min idé :hihi Det har jag spånat på ett bra tag, men jag vetefan om det finns någon större marknad för det i Sverige. Jag tänkte mest på att bygga sporthojar då såklart, absolut inte glidare. De flesta här lägger nog inte lika mycket pengar på sina hojar som folket i staterna, så här stannar det väl vid någon undertray, miniblinkers och snyggare slipon eller nåt... Kanske andra fälgar om de slår på stort. Ger knappast mycket jobb eller några pengar. Men det hade varit kul om det hade funkat! :tummenupp Testa!

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Ett bra sätt att börja är ju som du gör nu, en marknadsundersökning! tillgång och efterfrågan

Zephro va bara tvungen ..

Bifogat

• Performence1.jpg
    Performence1.jpg
    34.4 KB · Visningar: 3,421

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Zephro skrev:
Är man bara tillräckligt duktig på det man gör så, varför inte! Finns folk med alldeles för mycket pengar som gladeligen betalar andra för att göra jobbet åt dom! Trimfirmor finns det ju gott om, men firmor som stylar och bygger om har jag nog aldrig sett!
finns det verkligen marknad för det i sverige??
Kanske på bilar, väldigt liten sannorlikhet att det skulle finnas för cyklar, isf. glidare som någon sa.
så fortsätt att drömma swedie. :tummenupp
jag tror även att man verkligen måste brinna för det man gör, föra att göra det riktigt bra. Jag tror inte OCC bara en dag bestämde sig för att öppna en firma som iriktade sig på kändisstyling av hojar. Dom började säkert med att bygga till sig själva, sen kompisars hojar, kompisars kompisar etc, sen öppnade firma osv...

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
Absinthe skrev:
Ett bra sätt att börja är ju som du gör nu, en marknadsundersökning! tillgång och efterfrågan

Zephro va bara tvungen ..

NÄÄÄÄÄÄEEEEEEJ......du har ju förstört den..... :(

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Jodå, det finns firmor som bygger hela hojar åt kunder. Men förmodligen mest choppers och glidare. Och billigt är det ju inte.

UCC har inte tummen mitt i hand:
http://www.uccycles.com/

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
man har ju ibland sett förfrågningar från folk som vill ha sin hoj ommbyggd tex som fighter o likn..

skulle nån be mig så skulle jag göra det utan tvekan...när jag får tid aså :rolleyes:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Swedie skrev:

Som någon sade innan, gör en marknadsundersökning. Vilka kan tänka sig att betala och isf hur mycket.
Kanske kan du vända dig till hela norden direkt.
Börja med firman på kvällar och helger, efterhand märker du om du kan expandera till heltid.
Gå med i en affärsidétävling typ venture cup så får du feedback och lär dig massor.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
I kombination med att sälja tillbehör och reparatiner av Mc skulle det kanske gå...
Men om du inriktar dig på just sporthojar så är ju kunden oftast rätt ung.
Har lagt stor del av pengen på hojen i inköp.
En stor del försäkring.
Och så personlig utrustning.

Gissar att han inte har stålar över att lämna bort hojen för bling fix uppe på det.
Känner i allfall inte att man riktigt får den känslan när man läser trådarna här.

Men hoppas ju om du försöker att det går. :tummenupp
Jag skulle gärna jobba med sånt om det fanns pengar i det så man kunde leva på det! :)

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Det finns några riktigt duktiga custom byggare i landet som väl kan mäta sig med många av jänkarna men även dom har visst väldigt svårt att få lönsamhet i sina verksamheter. Dom säger att Yuppi vågen är över och med den kunderna som hadde mer pengar en smak. Jag tror Svergie är för litet om du inte kan hitta en helt egen nish typ som Marklund har gjort.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Skilnaden är väl att usa har väl 260 miljoner invånare.....O sverige 9 miljoner...
Det är ju så mycket större marknad "over there"

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Swedie skrev:

Pimp my bike dude :yoparty

JB

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skulle jag bara haft ett eget hus + garage just nu så. Men för det krävs ett bra jobb, vilket jag försökt att "fixa" på sistone här, men det är ack så svårt att hitta något. Och att flytta till Stockholm är nästan ett måste, för det är endast där jag fått erbjudanden. Men att ta allt man har och flytta till annan ort är inte lätt. Att sedan bo och leva i Stockholm är inte billigt direkt.

Anser ju lite att det här är en sorts marknadsundersökning. Jag tror inte idéen går att leva på, utan det kan fungera som en hobby-verksamhet.

Men som sagt, behöver hitta ett garage / verkstad här i Eskilstuna för att kunna förverkliga idéen.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Service och reparationer verkar många vara villiga att betala för. Jag har en tillbehörsbutik, som jag ska lägga ner pga flytt till Tyskland, och det är förvånande många för en hemmapulare som en annan som vill lämna in cyklarna för rep- och service. Jag har försökt säga nej eftersom jag har ett vanligt arbete också men det har ändå varit några som lämnat in sina hojar till mig.

Mitt tips är att börja i den änden och har du tid så du kan jobba relativt heltid med det då finns det nog utrymme för att sedan skapa sig ett rykte som bra ombyggare också. Ska du vara ombyggare ska du nog sikta på att hitta kunder över hela Europa. Då kan du säkert hitta gubbarna med stålars :hihi :hihi Jag blir förhoppningsvis en sån men jag ska ha race, race och bara race!!! :yoparty

Som jag gissar har du redan firma reggad men det jag har märkt är att det jobbigaste när det börjar bli lite pappersarbete är bokföringen. Hade jag vetat bättre hade jag lejt bort det till nåt proffs på en gång. Nu sitter jag och hässjar med det själv och det är såååå jobbigt.

Om du är beredd att satsa allt, jobba hårt och mycket och ha ändå mindre pengar än när du satsar på racingen då önskar jag dig all lycka. Hur det än är så är det jäkligt roligt försöka fullfölja en idé man har. Kör hårt!! :tummenupp

Så har man lyckats få till ett sånt här långt inlägg igen :mad:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag ska undersöka möjligheterna. Har KANSKE ett garage på G här i Eskilstuna, men vet inte om det går att utföra en verksamhet därifrån. Var mer som ett ställe att förvara det jag har och jobba där med det.

Nån som kanske ÄR från Eskilstuna och vet av något ställe, eller kan hjälpa till på nått sätt får gärna höra av sig :)

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457