Dr650 Se -96

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Fredde Meck skrev:
2073066 Kranen är vaccum-styrd = det kommer ingen soppa i "OM" resp. "RES" lägena om inte motorn är igång.

Alltså, det är bara att ta av tanken med soppa i även fast kranen står på "ON"
Öhm. det här törs jag inte lite på.. När jag tar bort min tank så rinner det som niagarafallet mest hela tiden.

Tolle: Heheh. .det där är inte stor chans för att det skulle inträffa. Det måste vara ödet att vi skulle träffas just i denna tråd. Men då måste de vara sålda på samma ställe med eller? Hur länge har du haft hojjen?
Tack för tipset om dämpar fästet, måste kolla det nästa gång. Har dock hört att hojjen wobblar lättare och blir mindre stabil när man höjjer den. Vågar inte höjja mkt mer därför.

Skulle va kul och se din konstruktion på den där regg hållaren. Kanske skulle göra nått liknande själv. Ser jävligt illa ut med en stor bögläpp hängades och skakar. Åsse gick min halvt sönder vid min wheelie krash :näsblod

Hej hopp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fredde Meck skrev:
2073066 Kranen är vaccum-styrd = det kommer ingen soppa i "OM" resp. "RES" lägena om inte motorn är igång.

Alltså, det är bara att ta av tanken med soppa i även fast kranen står på "ON"
Eeh... Varför sjutton fick då jag en massa soppa över mig, hojen, verktygen och garagegolvet när jag råkade skära av slanget?
(det var mycket mera än det lilla som ligger i slangen i normalfall)
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Ny fråga då!

Hur ofta ska man serva hojen, och vad ska man göra på den?
Finns det någon som har en manual till en dr650se på datan, skulle vilja ha en?

/Whitesnake
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
whitesnake skrev:
2076165 Ny fråga då!

Hur ofta ska man serva hojen, och vad ska man göra på den?
Finns det någon som har en manual till en dr650se på datan, skulle vilja ha en?

/Whitesnake
Har du kollat tråden i teknik/mek forumet med handböcker? (sticky)

Det är var 600ade mil den ska servas. Alltså vid 600, 1200, 1800, 2400, 3000 etc...
 

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600F -05
Snorre: Hehe, rätt coolt iaf. Jag har haft hojen sen början av 2005, vet tyvärr inte vart den e sålt från början, men första ägaren verkar ha haft den i typ 6år :tummenupp . Ska ta bild på konstruktionen till reghållaren sen när den är klar.

Whitesnake: Kan ta och scanna in sidan med servicar i min manual om du vill och om jag hittar scannern :tungan .

//JH
 

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600F -05
jannewall skrev:
2076834 Vet någon om det är samma motor/fugge i DR650rse som på se?
Det verkar som motorn förändrades en del till dr650SE 1996 enligt denna sida http://www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html (du får klicka fram till dr-serien). Inga jätteomfattande förändringar men troligtvis tillräkligt för att inte munstyckerna dokumentet tipsar om ska pass. (dock ej säker)

//John
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
snorre2000 skrev:
2074636 Öhm. det här törs jag inte lite på.. När jag tar bort min tank så rinner det som niagarafallet mest hela tiden.
Då är din kran inte i topskick, man vara smuts eller dåliga packningar

Esquire skrev:
2075512 Eeh... Varför sjutton fick då jag en massa soppa över mig, hojen, verktygen och garagegolvet när jag råkade skära av slanget?
(det var mycket mera än det lilla som ligger i slangen i normalfall)
se ovan.......

edit:

Hur lyckas man med det? Vad skulle du göra med kniven mellan kranen och förgasaren?
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
whitesnake skrev:
2076165 Ny fråga då!

Hur ofta ska man serva hojen, och vad ska man göra på den?
Finns det någon som har en manual till en dr650se på datan, skulle vilja ha en?

/Whitesnake

Det jag har gjort med min hoj i vinter är väl så nära hel service man kan komma.
Jag bytta motorolja, oljefilter, tändstift(behövs väl itne bytas vi varje service men skruva bort och kolla om de är vid god vigör), ställa ventilerna, det viktigaste i servicen, se föregående inlägg om detta., åsså kan man ju rengöra luftfilter, kolla lufttryck och lite annat smått och gott. Du klarar nog det mesta, men ventilerna är det lite pill med.!

Fredde: Har du källa på det. leta upp en sprängskiss på kranen och peka på vart vacuum ventilen sitter.

Jannewall.: Det är rätt det tolle sa om motorn, det skedde endel förändring till 96an , det finns fler trådar om dettta, och några på soe.se
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
snorre2000 skrev:
2077170

Fredde: Har du källa på det. leta upp en sprängskiss på kranen och peka på vart vacuum ventilen sitter.
Du har två slangar eller hur? En grov och en tunn, den tunna är vacuum slangen.

Jag ska slänga upp lite bilder senare.....


Källa? på baksidan av kranen sitter fem kryss-skruvar, lossa dom så får du ur vacuum ventilen. Sprängskiss får du leta upp själv, kolla Bikebandit

Tyvärr så syns inte alla delar av kranen eftersom det inte verkar gå att köpa lösa delar annat än packningen mot tanken.
 
Last edited:

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
hmm. jag vet att det går går en mindre slang från vaccum huset på förg. till bensinkranen men kunde aldrig tro att det var till att suga bensin. Måste vara en väldigt känslig packning eller ventil där eftersom den inte verkar funka varken på mig (lite pedant) eller Esquires.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
snorre2000 skrev:
2077325 hmm. jag vet att det går går en mindre slang från vaccum huset på förg. till bensinkranen men kunde aldrig tro att det var till att suga bensin. Måste vara en väldigt känslig packning eller ventil där eftersom den inte verkar funka varken på mig (lite pedant) eller Esquires.
Nej den ska inte suga bensin utan den öppnar en liten ventil i kranen så att bensinen kan rinna ur den grövre slangen, i "PRI" -läget så leds bensinen förbi ventilen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fredde Meck skrev:
2076944Hur lyckas man med det? Vad skulle du göra med kniven mellan kranen och förgasaren?
Ja, "råkade" kanske var lite fel ord. Jag blev förbannad eftersom slangen inte ville släppa från förgasaren. Då försvann vettet ut genom öronen och morakniven kom fram istället...

Det var dock inte lätt att hitta soppaslang med rätt innerdiameter sent en kväll här i stan. Den enda jag fick tag i var grön Trelleborg (HYDRO'ECO 8x14 WP 10bar). Kanske lite overkill på en stånka. :hihi


Edit: och anledningen till att jag skulle ha bort soppaslangen var för att tömma tanken. Jag skulle byta koppling och hade full tank.
 
Last edited:

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
tolle skrev:
2076609 Snorre: Hehe, rätt coolt iaf. Jag har haft hojen sen början av 2005, vet tyvärr inte vart den e sålt från början, men första ägaren verkar ha haft den i typ 6år :tummenupp . Ska ta bild på konstruktionen till reghållaren sen när den är klar.

Whitesnake: Kan ta och scanna in sidan med servicar i min manual om du vill och om jag hittar scannern :tungan .

//JH


Det vore jätte bra om du skulle vilja det :Bugar

/whitesnake
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Tyckde det var dags för ett trådlyft :D

Jag var ute och körde en ruda idag på ca. 5 mil, jäkligt kul med denna hojen asså :tungan Och så gasreser den i 1:an :yoparty gjör det inte mindre roligt direkt.


Och Tolle hur går det med scannern, hittade du den?


/Whitesnake
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
whitesnake skrev:
2138397 Tyckde det var dags för ett trådlyft :D

Jag var ute och körde en ruda idag på ca. 5 mil, jäkligt kul med denna hojen asså :tungan Och så gasreser den i 1:an :yoparty gjör det inte mindre roligt direkt.


Och Tolle hur går det med scannern, hittade du den?


/Whitesnake

KUL!!! Att någon bumpade min gamle tråd! Härligt att få ut den gamla trotjänare ännu en säsong! Själv har jag varit ute och brummat runt 70 mil hittils.. Kommer väl ca 15 mil på en tank(ej reserv) så det blir till att låna "kortet" ibland :hihi
Gasresa på 1an vet jag inte om det låter så kaxigt, åkte med en ktm häromdagen som gasresde i 90 knyck.. Där har vi skillnaden :D Annars är jag ganska nöjd med hojjen. Vill gärna att den skulle vara lite piggare på 2an och trean så att man iallf. kan koppla upp den där! :(

Hur går det med era DRs och har ni gjort några moddar inför säsongen !?
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Rumpel skrev:
2140538 KUL!!! Att någon bumpade min gamle tråd! Härligt att få ut den gamla trotjänare ännu en säsong! Själv har jag varit ute och brummat runt 70 mil hittils.. Kommer väl ca 15 mil på en tank(ej reserv) så det blir till att låna "kortet" ibland :hihi
Gasresa på 1an vet jag inte om det låter så kaxigt, åkte med en ktm häromdagen som gasresde i 90 knyck.. Där har vi skillnaden :D Annars är jag ganska nöjd med hojjen. Vill gärna att den skulle vara lite piggare på 2an och trean så att man iallf. kan koppla upp den där! :(

Hur går det med era DRs och har ni gjort några moddar inför säsongen !?


Det är lite skillnad på en ktm som som har runt 65hk och en dr på 40hk! Det ända som är gjort med min är GPR slipon, K&N filter och borrad luftburk, så den låter gött :yoparty Förstås så är den 25Kw reggad också från denna sesången :hihi
Hur långt jag kommer på en tank är inte kollat än, tog kortet i torsdags, så har inte kört från full tank till tom än. Men det kommer...
Men det måste ju gå att koppla upp den i 2:an, har ju inte hunnt med att prova så mycket än :tungan
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
whitesnake skrev:
2141306 Det är lite skillnad på en ktm som som har runt 65hk och en dr på 40hk! Det ända som är gjort med min är GPR slipon, K&N filter och borrad luftburk, så den låter gött :yoparty Förstås så är den 25Kw reggad också från denna sesången :hihi
Hur långt jag kommer på en tank är inte kollat än, tog kortet i torsdags, så har inte kört från full tank till tom än. Men det kommer...
Men det måste ju gå att koppla upp den i 2:an, har ju inte hunnt med att prova så mycket än :tungan

Grattis till kortet isf. hoppas det smakar :)
Men om du har slipon och borrati luftburken, så varför har du då inte bytt munstyckerna? Det gör endel på effekten också. Du fick väl det där dokumentet om Tuning tidigare i tråden?! Själv ska jag inte prata om effekten, min är helt orginal, ljuddämpare och luftburk, och går fortfarande som 25 kw. Här riskerar inga polisböter för olovlig körning inte :tomten Men den reser fortfarande på 1ans växel. :banana

Men du måste väl kunna få ut mer än 40 hk om du har slipon och borrat luftburken eller. Är inte 40 hk orginal effekten?
Och ja... Det går inte jämföra en DR och en ktm... det går bara inte... (Vill ha, vill ha, vill haaaa en ktm :4skrika
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Rumpel skrev:
2141554 Grattis till kortet isf. hoppas det smakar :)
Men om du har slipon och borrati luftburken, så varför har du då inte bytt munstyckerna? Det gör endel på effekten också. Du fick väl det där dokumentet om Tuning tidigare i tråden?! Själv ska jag inte prata om effekten, min är helt orginal, ljuddämpare och luftburk, och går fortfarande som 25 kw. Här riskerar inga polisböter för olovlig körning inte :tomten Men den reser fortfarande på 1ans växel. :banana

Men du måste väl kunna få ut mer än 40 hk om du har slipon och borrat luftburken eller. Är inte 40 hk orginal effekten?
Och ja... Det går inte jämföra en DR och en ktm... det går bara inte... (Vill ha, vill ha, vill haaaa en ktm :4skrika


JO precis, en ktm skulle va fint. Men min är bänkad till 39Hk på bakhjulet. Och det bytade munstycket och höjde nålen på bänkningen. Om det finns intresse så kan jag skanna in bänkpapprena. Orginal så ska den ha 42Hk i motorn, hade ca 36 på bakshjulet, så en ökning på 3Hk är väll rätt ok + ljudet då. :tungan
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Se där! En Dr650SE-tråd. Själv har jag en vit/lila -96:a. Köpte den för en månad sen. Sitter en hel del godbitar monterade såsom: Mikuni flatslide-förgasare, vassare kammar, Högkompskolv och hemtillverkat rykrör (tillverkat av en simon-ljuddämpare för bil). Även lufburken är öppnad som sig bör.

Den pinnar på riktigt bra. Har dock inte jämfört med en orginal-DR. Är nu på jakt efter motardhjul, men det visar sig vara lättare sagt än gjort. Har även tänkt montera stålomspunna bromsslangar och är till råga på allt sugen på lite hårdare fjädrar till gaffeln. Får nog priotitera lite dock. Har inte hur mycket stålar som helst.

Någon av er som har motardhjul till sin DR?

Kika förresten in på Hessler Motorsport som har mycket kul till DR650. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top