Dr650 Se -96

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
whitesnake skrev:
2076165 Ny fråga då!

Hur ofta ska man serva hojen, och vad ska man göra på den?
Finns det någon som har en manual till en dr650se på datan, skulle vilja ha en?

/Whitesnake


Pm:a om det fortfarande är intressant.
 

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600F -05
whitesnake skrev:
2138397
Och Tolle hur går det med scannern, hittade du den?


/Whitesnake
Jag hittade scannern och även drivrutiner (vilket visade sig vara svårare) men bilderna blir så usla att det tyvärr inte är nån ide att scanna manualen :( . Men är du något du funderar över kan jag kolla upp det i den även om den inte är så omfattande..

Har fö bytt h-munstycke i förgasarn till 148 och justerat luftburken därefter och nu går den riktigt bra faktiskt! Skulle behöva låfartsmunstycket också men verkar svårt att få tag i?
Whitesnake, vet du vad du har för munstycken i din? Scanna gärna in bänkdiagrammet om du har en fungerande scanner :tungan . Grattis till kortet btw!!

Rumpel: Har gjort en enkel skylthållare, kan slänga upp bilder efter helgen om du fortfarande är intresserad.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
tolle skrev:
2172383 Jag hittade scannern och även drivrutiner (vilket visade sig vara svårare) men bilderna blir så usla att det tyvärr inte är nån ide att scanna manualen :( . Men är du något du funderar över kan jag kolla upp det i den även om den inte är så omfattande..

Har fö bytt h-munstycke i förgasarn till 148 och justerat luftburken därefter och nu går den riktigt bra faktiskt! Skulle behöva låfartsmunstycket också men verkar svårt att få tag i?
Whitesnake, vet du vad du har för munstycken i din? Scanna gärna in bänkdiagrammet om du har en fungerande scanner :tungan . Grattis till kortet btw!!

Rumpel: Har gjort en enkel skylthållare, kan slänga upp bilder efter helgen om du fortfarande är intresserad.

Hej gott folk.
Idag tog jag tag i mitt liv och skruvade lite på förgasaren till hojjen. Målet var att hitta det hål som begränsar hojjen till 25 kw. Efter att ha kollat runt lite på forumet och hittat lite andra bilder på liknande fögasare som var begränsade antog jag att hålet satt på vacuum trotteln(eller vad den heter. se bild) Eureka, jag tror jag har hittat hålet, det stora på det runda, På bilden syns ett till litet hål precis vid nålen, men det tror jag är orginal.
För att nu få tillbaka ursprungseffekten skall det stora hålet nu täppas igen på något sätt. Och det är nu jag behöver er hjälp. Mojjängen är ju gjord av något plast liknande och ska gå i i det spår som visas på bild 2. Bra förslag är MKT välkommna!

Sen kollade jag efter bricka i insuget som flera av er sagt med tror mej ej hittat något (se bild 3.)

Tolle, Jag tittar gärna på din lösning till skylhållare, Bögläppen hänger nog inte med länge till.

Tack på förhand!
Calle
 

Bifogat

  • IMGP1541x.jpg
    IMGP1541x.jpg
    91.2 KB · Visningar: 82
  • IMGP1545x.jpg
    IMGP1545x.jpg
    112.4 KB · Visningar: 67
  • IMGP1548x.jpg
    IMGP1548x.jpg
    114.9 KB · Visningar: 70

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
*Harrrrkel.
Tolle, jovisst är jag intresserad av din lösning till skylthållare!
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Fredde Meck skrev:
2192009 Jag gjorde så här....

yupp.. så där gjorde jag också på min 125a. Snyggt blir de, men jag vill inte borra hål i plasten så nån metall konstruktion vore fint å få se,
Het dämpare du hade annars, gjort den själv ? :yoparty
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Rumpel skrev:
2192239 yupp.. så där gjorde jag också på min 125a. Snyggt blir de, men jag vill inte borra hål i plasten så nån metall konstruktion vore fint å få se,
Het dämpare du hade annars, gjort den själv ? :yoparty
mekonomen, den kräver dock att man bestyckar med 175-180 munstycke, det blir ett jä-la drag!
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Fredde Meck skrev:
2192467 mekonomen, den kräver dock att man bestyckar med 175-180 munstycke, det blir ett jä-la drag!

What!!?? Kan man köpa slipon på mekonomen? Hur mkt kostade det? Kanske är lösningen jag lefter efter, om det nu är billigt och bra!
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Rumpel skrev:
2192496 What!!?? Kan man köpa slipon på mekonomen? Hur mkt kostade det? Kanske är lösningen jag lefter efter, om det nu är billigt och bra!
Det är en vanlig universal-dämpare för ca 250-300:-, tyvärr så blåser man ur orginalstoppningen på ett par mil, löste det med att öppna den och stoppa i ny ull från lelles.
Mellanrör måste fixas också, hade ett gammalt liggande, luftburken bör öppnas så mycket det går (jag sågade bort hela toppen på den)

Lite pyssel blir det men det blir ett riktigt muller och en stor effektökning med rätt bestyckning!

(gick att gasa upp på 2:an utan problem, med lite ryck gick det på 3:an)
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Här kommer bänkpapprena. Enligt dem så har jag 160 huvudmunstycke, nålen på steg 5 och luftskruven 2,5varv utskruvad.

De jag skulle vilja veta om servicen är hur stort ventilspelet ska va? Och hur mycket olja och vilken olja man ska ha i? Är det 600 mils servic intevall?

Just nu kommer jag inte på nått mer men tackar för svar...

Mvh whitesnake
 

Bifogat

  • Scan10002.JPG
    Scan10002.JPG
    50.3 KB · Visningar: 130
  • Scan10004.JPG
    Scan10004.JPG
    46.8 KB · Visningar: 127
  • Scan10003.JPG
    Scan10003.JPG
    53.4 KB · Visningar: 133

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600F -05
whitsnake:
Det blev ju en hel del skillnad efter bänkningen, måste vara skönt och veta att det är riktigt gjort :tungan .
Du skriver att du har 160 munstycke, vart kan man köpa sådant? De listor jag sett har bara upp till 150.. (min går visserligen bra nu med 148 munstycke men luftburken är inte helt öppnad, dvs kan ha större munstycke..)

Oljebyte vart 600mil stämmer enl min bok iaf, dock behöver oljefiltret bara bytas varannan gång enligt den, men det är ju inte så dyrt så lika bra att byta endå.
Jag kör med delsyntet olja. vanlig 10W40. Senaste gången av märket Spectro vilket ska vara helt ok.
Mängden olja vid byte är 2.4liter eller 2.3liter om inte filtret byts.

Spelet på insuget ska vara 0,08-0,13 och på avgas 0,17-0,22. Sen var i intervallet har jag ingen aning om, har aldrig justerat ventilerna själv!

Rumpel:
Ursäkta att jag är så seg med bilderna. Internet fungerar mycket dåligt för mig och har dessutom börjat nytt jobb nyligen (bra bortförklaringar :D)

Bilderna talar ju sitt tydliga språk, fungerar, men kanske inte så bra om man vill ha skylltbelysning och reflex.. :rolleyes:
Som du ser på andra bilden gjorde jag "vinklarna" för korta, så fick förlänga lite så att skyllten inte tar i plasten.. Men tycker resultatet ser helt ok ut.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    68.3 KB · Visningar: 74
  • 2.jpg
    2.jpg
    71.7 KB · Visningar: 78
  • 3.jpg
    3.jpg
    105.3 KB · Visningar: 103
Last edited:

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Så där ja! Då har man köpt och monterat motardkit på DR:n. Nu är det bara cykeldatorn som ska monteras. :)
 

tolle

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600F -05
Ortefon skrev:
2218711 Så där ja! Då har man köpt och monterat motardkit på DR:n. Nu är det bara cykeldatorn som ska monteras. :)
Najs! bilder??

Passar på och frågar om någon vet var man kan få tag i färg till ramen (lila)??
Har frågat hos suzukihandlare men tydligen har suzuki aldrig sålt färgstift till den!
Fick en färgkod, Z16, har kollat i flera butiker som säljer sprayfärg och dyrligt men ingen har sådan färg!?
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Ortefon skrev:
2220111 Här kommer bilder.

Riktigt nice de där... Hur många häst har du i kistan?
Tar du upp han på 3an?

Frän dämpare förresten.. VArt har du fått tag på den, ser lite ullared ut :yoparty
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Rumpel skrev:
2221126 Riktigt nice de där... Hur många häst har du i kistan?
Tar du upp han på 3an?

Frän dämpare förresten.. VArt har du fått tag på den, ser lite ullared ut :yoparty


Vet inte hur många hästar den ligger på. Men några extra borde jag fått ut. Om den går upp på 3:an vet jag inte än. Har inte kommit så långt. Tar en växel i taget. :tungan

Dämparen är en simons bildämpare. Slipon a la budget. Men den ser ganska fräck ut tycker jag. :yoparty
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Hej

Jag har haft en DR 650SE -98 för länge sedan typ 99-00 någonting, är det någon som provat en DR-Z 400S motard eller offroad, hur står de sig i motorn, verkar ju vara samma HK ungefär men 400 varvar mera va? Går det att få samma "fart" i en 400 som en 650 ?

Tänkte bara för att pendla till jobbet med typ :)
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Tillfälle för DR650SE-ägare!

Jag har som ni ser ovan skaffat ett motardkit till min DR650SE. Att få tag på detta var inte det lättaste. Väldigt få firmor säljer kompletta motardhjul till DR650.

Jag bestämde mig då för att försöka hitta ett par begagnade originalnav för att ekra upp dom på 17"-fälgbanor. Efter mycket letande hittade jag nav fram och bak till min hoj. Precis när jag hade beställt dom och betalat dök det upp ett komplett begagnat motardkit som jag köpte omedelbart.

Så nu sitter jag på ett par nav som jag inte har någon användning för. Alltså guldläge för er som är sugna på motardkit till era DR650. :tummenupp

Framnavet är från en DR650RE (SP45B). Själva navet ska vara identiskt med det som sitter på SE-modellen dock har den tidigare 15 mm hjulaxel så man får byta hjullager för ett par hundringar innan det passar SE-modellen.

Baknavet sitter redan på fälg och kommer från en XF650 Freewind. Detta nav ska vara identiskt med DR650SE modellens baknav och har även exakt samma hjullager (tror även det är möjligt att använda fälgen som den är men den är ju inte så bred som en motardfälg ska vara).

Att köpa nya originalnav från en suzukihandlare går på upp emot 5-6000 kronor.

Om man skickar naven till Enduroshop.de Så ekrar de upp dom på 17"-fälgbanor för 640 euro. För en merkostnad kan man även få fälgarna i olika färger och för 40 euro/nav kan man få naven pulverlackerade så att de ser som nya ut. De kan även byta hjullagren fram för en mindre summa. Sedan har man ett par riktigt tjusiga motardfälgar där man använder orginal bromsskivor och bakdrev. Fördelen med dessa motardhjul är att man snabbt och enkelt byter mellan offroad- och motardfälgar och slipper meckla med distanser och bromsoksadapter.

Hör av er via PM så kan vi diskutera priset. Bilder på naven lägger jag upp senare.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
*snyfft snyfft
Sitter här å knåpar ihop en släj annons till min dr nu. Känns lite i hjärtat faktiskt, tänkte köpa nått annat 25 kw aktigt med lite mer klös i. Vad tror ni gör jag rätt i det jag gör eller begår jag en synd :död
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top