Så de ~50 000 per person vi i bandet lagt på demoinspelningar, resor, replokalskostnader och så vidare är inte ok att räkna in i kronor jag har förlorat?
Jag har också ungefär 10 000 låtar på datorn, jag har inte råd att köpa den musiken och jag gör precis som du. Med den skillnaden att det jag tycker är bra betalar jag för.
Gäller för alla som pysslar med musik/film/spel. Gör man skit får man inte betalt för det, så enkelt är det.
Så de kan sluta klaga om att folk laddar hem en massa när 95% av allt man laddar hem är värdelöst iaf.
Jag har också ungefär 10 000 låtar på datorn, jag har inte råd att köpa den musiken och jag gör precis som du. Med den skillnaden att det jag tycker är bra betalar jag för.
Fast min poäng var att det inte är inkomstbortfall för de artister. Man kan inte kolla på antalet nedladdningar och sen tro att det motsvarar förlust i pengar.
Sen skulle jag vilja veta varför vissas fildelning är bättre än andras.
"Alltså jag betalar ju faktiskt för vissa grejer, men ni andra är tjuvar". Ni har alltså inte nånting på datorn som ni lyssnat/tittat på mer än en enda gång utan att ha betalat för det?
Funkar samma argument när Pontén svingar sig in genom fönstret i en dimma av tårgas?
- Jag ser här att du har laddat ner 10 st Magnus Uggla-skivor.
- Jaaa, men alltså.. Jag köpte ju en massa Led Zeppelin igår.. Magnus Uggla är ju dålig.
Själv tycker jag det är för jävligt när folk plankar in på fotbollsmatcher. Visst gör jag det också ibland, men jag betalar ju när mitt lag vinner.
Förstår inte riktigt till vem ditt inlägg är riktat till, man jag kan ju iaf försöka att svara.
Ja, jag har typ 60GB musik på datorn. Många av låtarna har jag inte lyssnat på en enda gång.
Att lyssna dom 10 första sekunderna räcker oftast för att avgöra om det är bra eller anus. Dom som är anus ( det mesta ) åker i papperskorgen direkt.
En del av det som är bra köper man sedan, eller på annat sätt stödjer artisten/erna. Det kan vara konserter, tröjor, mm. vissa betalar man inte för.
Men jag har heller aldrig påstått att jag köper/betalar för allt som är bra.
Ang.. ditt fotbollslag, betalar du på vägen ut ? eller gör du det i pausen ?
Eller är det så att "ditt" lag aldrig vinner ?
Angående fotbollslaget så hittade jag på alltihop. Jag hatar fotboll.
Mitt inlägg var inte riktat till dig. Det var riktat till dom som klagar på fildelning trots att dom laddar ner själva. Jag tycker att det är dubbelmoral.
Angående fotbollslaget så hittade jag på alltihop. Jag hatar fotboll.
Det var riktat till dom som klagar på fildelning trots att dom laddar ner själva. Jag tycker att det är dubbelmoral..
Jag klagar inte på fildelning... Och vad gäller böter och Pontén så är det väl som med fortkörning... Åker man dit så får man väl bita ihop och slanta upp...
Jag är som sagt mest fundersam hur man resonerar när man är beredd att betala piraterna för att slippa betala de som faktiskt ligger bakom det man tankar ner...
Och att jag betalar vissa av de skivor jag laddar ner beror ju på att jag vill stötta just de artisterna. Det är knappast något jag tror skyddar mig mot Pontén.
Film är ju i princip samma sak. Fast många filmer laddas ner pga att någon puckad chef på ex: universal bestämt att dom i USA skall få se filmen ½år innan vi i europa får se den. Många TV-serier sänds inte här överhuvudtaget, vilket gör det extra svårt att se/köpa dom lagligt.
Jag förstår att man vill kunna vara anonym på nätet. Men jag förstpr inte varför man betalar för det. Finns gratis programvaror som tex Tor att välja istället. Och vad jag läst mig till på diverse dataforum ska Tor vara sbolut bäst i genren, tillsammans med tilläggsprogrammet Privoxy och Xerobrower ska det funka fint. Gratis...
Jag förstår att man vill kunna vara anonym på nätet. Men jag förstpr inte varför man betalar för det. Finns gratis programvaror som tex Tor att välja istället. Och vad jag läst mig till på diverse dataforum ska Tor vara sbolut bäst i genren, tillsammans med tilläggsprogrammet Privoxy och Xerobrower ska det funka fint. Gratis...
Att man vill betala är väl för att få bättre bandbredd. TOR är fortfarande ganska långsamt om man skall göra annat än att bara surfa. Kompisen har Relakks och han tankade i 2MByte/sek och skickade i 1MByte/sek över deras VPN-tjänst. Men TOR har absolut potential, ju fler som sätter upp en TOR-nod desto snabbare kommer det gå.
En stor nackdel är att man inte har riktigt koll på noderna i TOR. Det påvisades av en säkerhetstjomme för ett tag som satte upp en TOR-server och sen lyckades sno åt sig massa inloggningsuppgifter för E-post då trafiken dekrypteras vid utgångspunkterna i TOR-nätet.
Att man vill betala är väl för att få bättre bandbredd. TOR är fortfarande ganska långsamt om man skall göra annat än att bara surfa. Kompisen har Relakks och han tankade i 2MByte/sek och skickade i 1MByte/sek över deras VPN-tjänst. Men TOR har absolut potential, ju fler som sätter upp en TOR-nod desto snabbare kommer det gå.
En stor nackdel är att man inte har riktigt koll på noderna i TOR. Det påvisades av en säkerhetstjomme för ett tag som satte upp en TOR-server och sen lyckades sno åt sig massa inloggningsuppgifter för E-post då trafiken dekrypteras vid utgångspunkterna i TOR-nätet.
Riktade angrepp är väl svårt i TOR, men däremot kan väl alla noder lyssna av sin trafik?
Det är väl tors stora svaghet.
Relakks och dylikt (dold.se etc) är väl meningslöst då de ändå lämnar ut information om åklagarmyndighet beslutar om det?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|