Dra in 60milj om året på stöld

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Så de ~50 000 per person vi i bandet lagt på demoinspelningar, resor, replokalskostnader och så vidare är inte ok att räkna in i kronor jag har förlorat?

Skaffa dig ett riktigt jobb o har du tid över kan du lägga ner lite tid på din hobby sen. Är du tillräckligt framgångsrik så kanske folk vill betala dig för din hobby.

Gäller för alla som pysslar med musik/film/spel. Gör man skit får man inte betalt för det, så enkelt är det.
Så de kan sluta klaga om att folk laddar hem en massa när 95% av allt man laddar hem är värdelöst iaf.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag har också ungefär 10 000 låtar på datorn, jag har inte råd att köpa den musiken och jag gör precis som du. Med den skillnaden att det jag tycker är bra betalar jag för.

Fast min poäng var att det inte är inkomstbortfall för de artister. Man kan inte kolla på antalet nedladdningar och sen tro att det motsvarar förlust i pengar.

Jag tror att många med mig drar massa med låtar och album just för att man kan och för att det är så enkelt. För man att vill hitta ny musik.
Och jag kanske är naiv nu men jag tror faktiskt att de flesta faktiskt vill göra rätt för sig. Även om man kanske inte köper just albumet.

Skall jag fortsätta och köpa skivor som jag inte kan spela i vilken spelare som helst alltså? Är det är ditt råd?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Gäller för alla som pysslar med musik/film/spel. Gör man skit får man inte betalt för det, så enkelt är det.
Så de kan sluta klaga om att folk laddar hem en massa när 95% av allt man laddar hem är värdelöst iaf.

95%!? Du måste vara den sämsta piraten. Någonsin. :arsele

Problemet är när man t.ex. har 10k låtar på datorn som är goda nog att användas men inte att betala för.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Jag har också ungefär 10 000 låtar på datorn, jag har inte råd att köpa den musiken och jag gör precis som du. Med den skillnaden att det jag tycker är bra betalar jag för.

Hur tänkte du nu ?
Efter att ha gnällt på att folk inte vill betala för sig, att ni förlorar pengar så kommer detta.!!

Menar du att du köpt 10000 låtar ??, när du i samma mening säger att du inte har råd.
Eller har du olovligen laddat ner dessa utan att betala ?

Du skriver också att du betalar för DU tycker är bra, men resten då ?
Tycker du helt plötsligt att det är OK att "stjäla" ? Göra så dina kollegor "förlorar" massor av pengar ?
Eller är det kanske så att du tycker att alla 10000 låtarna är bra, så du faktiskt betalt för dom trots att du inte har råd ?

Och så det sista: "...skillnaden att det jag tycker är bra betalar jag för..."
Vem har sagt att inte cykelstyre betalar det han tycker om ?
Snacka om att generalisera/dra alla över en kam..

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Sen skulle jag vilja veta varför vissas fildelning är bättre än andras.

"Alltså jag betalar ju faktiskt för vissa grejer, men ni andra är tjuvar". Ni har alltså inte nånting på datorn som ni lyssnat/tittat på mer än en enda gång utan att ha betalat för det?

Funkar samma argument när Pontén svingar sig in genom fönstret i en dimma av tårgas?

- Jag ser här att du har laddat ner 10 st Magnus Uggla-skivor.
- Jaaa, men alltså.. Jag köpte ju en massa Led Zeppelin igår.. Magnus Uggla är ju dålig.

Själv tycker jag det är för jävligt när folk plankar in på fotbollsmatcher. Visst gör jag det också ibland, men jag betalar ju när mitt lag vinner.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Fast min poäng var att det inte är inkomstbortfall för de artister. Man kan inte kolla på antalet nedladdningar och sen tro att det motsvarar förlust i pengar.

Det handlar egentligen inte bara om pengarna. Jag har hört att upphovsmännen känner liksom ett nålstick i huden varje gång nån laddar ner deras verk.

Har du t ex lagt märke till att Lars Ulrich ibland ser ut att ha problem med att sitta stilla under intervjuer? Det beror på att en massa människor sitter och laddar ner hans musik just då. Det handlar om tusentals nålstick i sekunden för ett band på Metallicas nivå. Han gör det bra som ändå lyckas hålla masken.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Sen skulle jag vilja veta varför vissas fildelning är bättre än andras.

"Alltså jag betalar ju faktiskt för vissa grejer, men ni andra är tjuvar". Ni har alltså inte nånting på datorn som ni lyssnat/tittat på mer än en enda gång utan att ha betalat för det?

Funkar samma argument när Pontén svingar sig in genom fönstret i en dimma av tårgas?

- Jag ser här att du har laddat ner 10 st Magnus Uggla-skivor.
- Jaaa, men alltså.. Jag köpte ju en massa Led Zeppelin igår.. Magnus Uggla är ju dålig.

Själv tycker jag det är för jävligt när folk plankar in på fotbollsmatcher. Visst gör jag det också ibland, men jag betalar ju när mitt lag vinner.

Förstår inte riktigt till vem ditt inlägg är riktat till, man jag kan ju iaf försöka att svara.
Ja, jag har typ 60GB musik på datorn. Många av låtarna har jag inte lyssnat på en enda gång.
Att lyssna dom 10 första sekunderna räcker oftast för att avgöra om det är bra eller anus. Dom som är anus ( det mesta ) åker i papperskorgen direkt.
En del av det som är bra köper man sedan, eller på annat sätt stödjer artisten/erna. Det kan vara konserter, tröjor, mm. vissa betalar man inte för.
Men jag har heller aldrig påstått att jag köper/betalar för allt som är bra.

Ang.. ditt fotbollslag, betalar du på vägen ut ? eller gör du det i pausen ?
Eller är det så att "ditt" lag aldrig vinner ?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Förstår inte riktigt till vem ditt inlägg är riktat till, man jag kan ju iaf försöka att svara.
Ja, jag har typ 60GB musik på datorn. Många av låtarna har jag inte lyssnat på en enda gång.
Att lyssna dom 10 första sekunderna räcker oftast för att avgöra om det är bra eller anus. Dom som är anus ( det mesta ) åker i papperskorgen direkt.
En del av det som är bra köper man sedan, eller på annat sätt stödjer artisten/erna. Det kan vara konserter, tröjor, mm. vissa betalar man inte för.
Men jag har heller aldrig påstått att jag köper/betalar för allt som är bra.

Ang.. ditt fotbollslag, betalar du på vägen ut ? eller gör du det i pausen ?
Eller är det så att "ditt" lag aldrig vinner ?

Mitt inlägg var inte riktat till dig. Det var riktat till dom som klagar på fildelning trots att dom laddar ner själva. Jag tycker att det är dubbelmoral.

Angående fotbollslaget så hittade jag på alltihop. Jag hatar fotboll.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det var riktat till dom som klagar på fildelning trots att dom laddar ner själva. Jag tycker att det är dubbelmoral..

Jag klagar inte på fildelning... Och vad gäller böter och Pontén så är det väl som med fortkörning... Åker man dit så får man väl bita ihop och slanta upp...

Jag är som sagt mest fundersam hur man resonerar när man är beredd att betala piraterna för att slippa betala de som faktiskt ligger bakom det man tankar ner...

Och att jag betalar vissa av de skivor jag laddar ner beror ju på att jag vill stötta just de artisterna. Det är knappast något jag tror skyddar mig mot Pontén.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Jag klagar inte på fildelning... Och vad gäller böter och Pontén så är det väl som med fortkörning... Åker man dit så får man väl bita ihop och slanta upp...

Jag är som sagt mest fundersam hur man resonerar när man är beredd att betala piraterna för att slippa betala de som faktiskt ligger bakom det man tankar ner...

Och att jag betalar vissa av de skivor jag laddar ner beror ju på att jag vill stötta just de artisterna. Det är knappast något jag tror skyddar mig mot Pontén.

Man är beredd att betala för det man gillar ja. Tyvärr finns ingen ( eller väldigt få ) möjlighet att göra det. Ta ett album ex: 16st låtar varav 1 eller max 2 är bra nog att betala för. hur gör man ?
Du lär ju knappas kunna gå till banken och hysta in 30:- på artistens konto.
Låtarna sälj inte heller som singlar.
Återstår att ladda ner låtarna från internet.
Film är ju i princip samma sak. Fast många filmer laddas ner pga att någon puckad chef på ex: universal bestämt att dom i USA skall få se filmen ½år innan vi i europa får se den. Många TV-serier sänds inte här överhuvudtaget, vilket gör det extra svårt att se/köpa dom lagligt.

Dessutom vad gäller VPN-tjänster så vet ja inte om folk betalar för att kunna fortsätta ladda ner, eller om det är för att bevara lite av sin intigritet. Kan ju bara svara för mig själv. Och i mitt fall är det alternativ #2.
Det har iaf för min egna del blivit en ren principsak att ladda ner musik/film.
Det blir i regel 1 - 3 filmer/dygn samt minst 2 - 4 musikalbum. Oftast så slängs det utan att jag ens funderar på att titta/lyssna på det. Bara ett sätt att demonstrera mot dom giriga bolagsdirektörerna. Man kan ju hoppas att dom nån gång, förr eller senare lär sig att man kan inte hota, skrämma och stämma sina kunder. Dom måste anpassa sig till den tid vi lever i.

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Film är ju i princip samma sak. Fast många filmer laddas ner pga att någon puckad chef på ex: universal bestämt att dom i USA skall få se filmen ½år innan vi i europa får se den. Många TV-serier sänds inte här överhuvudtaget, vilket gör det extra svårt att se/köpa dom lagligt.

Ja, det här med regionsindelning är ren skandal det med. Skall de feta jävla filmbolagsdirektörerna sitta och bestämma att jag inte skall få se något som redan visats i t.ex USA eller Japan när de finns så klockrena distributionsmöjligheter iom Internet.

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Jag förstår att man vill kunna vara anonym på nätet. Men jag förstpr inte varför man betalar för det. Finns gratis programvaror som tex Tor att välja istället. Och vad jag läst mig till på diverse dataforum ska Tor vara sbolut bäst i genren, tillsammans med tilläggsprogrammet Privoxy och Xerobrower ska det funka fint. Gratis...

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Jag förstår att man vill kunna vara anonym på nätet. Men jag förstpr inte varför man betalar för det. Finns gratis programvaror som tex Tor att välja istället. Och vad jag läst mig till på diverse dataforum ska Tor vara sbolut bäst i genren, tillsammans med tilläggsprogrammet Privoxy och Xerobrower ska det funka fint. Gratis...

Att man vill betala är väl för att få bättre bandbredd. TOR är fortfarande ganska långsamt om man skall göra annat än att bara surfa. Kompisen har Relakks och han tankade i 2MByte/sek och skickade i 1MByte/sek över deras VPN-tjänst. Men TOR har absolut potential, ju fler som sätter upp en TOR-nod desto snabbare kommer det gå. :)

En stor nackdel är att man inte har riktigt koll på noderna i TOR. Det påvisades av en säkerhetstjomme för ett tag som satte upp en TOR-server och sen lyckades sno åt sig massa inloggningsuppgifter för E-post då trafiken dekrypteras vid utgångspunkterna i TOR-nätet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Inga av gratisprogrammen är fullt tillräckligt utvecklade i dagsläget för att folk vågar lita på dem, men ge dem någon/några månader till så kommer alla ha TOR installerat.
Ska man stjäla musik så ska man stjäla på riktigt, inte betala 50:- för att stjäla. Det är ju ungefär som att betala inträde på Kiviks marknad för att fickplundra alla pensionärer, det vill man ju inte gärna göra. Betala alltså.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att man vill betala är väl för att få bättre bandbredd. TOR är fortfarande ganska långsamt om man skall göra annat än att bara surfa. Kompisen har Relakks och han tankade i 2MByte/sek och skickade i 1MByte/sek över deras VPN-tjänst. Men TOR har absolut potential, ju fler som sätter upp en TOR-nod desto snabbare kommer det gå. :)

En stor nackdel är att man inte har riktigt koll på noderna i TOR. Det påvisades av en säkerhetstjomme för ett tag som satte upp en TOR-server och sen lyckades sno åt sig massa inloggningsuppgifter för E-post då trafiken dekrypteras vid utgångspunkterna i TOR-nätet.

Riktade angrepp är väl svårt i TOR, men däremot kan väl alla noder lyssna av sin trafik?:va

Det är väl tors stora svaghet.

Relakks och dylikt (dold.se etc) är väl meningslöst då de ändå lämnar ut information om åklagarmyndighet beslutar om det?

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...

Förvisso blir browsern lå ngsammare med Tor. Men det är det säkraste för att vara anonym åtminstone. Men det finns en tjänst via Xerobrowser som är till just för att snabba upp Tor. Har dock inte testat det, men om jag gör det så tänker jag verkligen inte betala för tjänsten iaf. Har Relakks på min stationära. Men samma sak där, jag skulle aldrig betala för programmet. Men så länge man inte är någon stordelare eller stortankare tror jag man klarar sig hyfsat helskinnad även utan dessa program. Själv använder jag mest Tor när jag behöver googla på saker som kan vara lite känsliga. Exempelvis fick jag ett konto hos ett företag för sakra kortbetalningar hackat, och då googlade jag massor på sådant, hacking och bedrägerier osv. Kan ju tolkas på fel sätt om man fastnar i något FRA-nät i någon sökning, tex.
Stämmer att man ger andra tillgång till ens info om man kör tor som relay. Men man kan ju köra Tor som enbart klient också. Har dock inte satt mig in i skillnaden vad gäller anonymiteten. Vet dock att kombinationen Tor + Xerobrowser skall vara det absolut bästa för att hålla sig anonym.
Relakks är inte lika säkert på den fronten vad jag vet. Men visst är det snabbare. Men i de fall där jag behöver full anonymitet går det före snabbheten.

Sedan finns det en ny tjänst, Mullvad, som ska vara jäkligt bra. Dock har jag inte testat tjänsten själv men har hört väldigt positivt om den, inga loggar etc sparas.

Riktade angrepp är väl svårt i TOR, men däremot kan väl alla noder lyssna av sin trafik?:va

Det är väl tors stora svaghet.

Relakks och dylikt (dold.se etc) är väl meningslöst då de ändå lämnar ut information om åklagarmyndighet beslutar om det?

Precis! Relakks är ju ett svenskt företag och regleras därmed också av svenska lagar, som man kan ana att något skitnödigt låtsashelgon konstruerat innan VHS, CD och FM band kom till.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...