Dra in 60milj om året på stöld

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Det är INTE stöld att kopiera. Du förlorar ingenting på att jag kopierar dina alster. Du har dom fortfarande kvar.
slår hårt skriver du . Du menar att alla som laddar ner olagligt skulle ha gått och köpt samma sak om det inte funnits möjlighet att ladda ner ?
Tror du på fullaste allvar att Studenten Olle 19 år skulle lägga 1 års studiebidrag på Photoshop ? Eller varför inte pantsätta farsans hus för att ha råd att fylla mp3-spelaren.
Bolagen "förlorar" inte en krona på att jag laddar ner. Dom kanske inte tjänar så mycket dom hade hoppats på, men förlorar gör dom inte. Med ditt tankesätt skulle jag genom att ladda ner ex: britney Spears x antal gånger få henne att gå i konkurs ( vilket iofs kunde vart kul ), och så funkar det ju inte. Hon har precis lika mycket kvar på kontot oavsett om jag laddar ner hennes skivor eller ej. Jag skulle ALDRIG betala för eländet iaf.

Mycket text men du besvarade inte frågorna...

Suck, nej jag har heller inte sagt att de förlorar pengar från kontot. De går däremot miste om pengar.

Är det bättre att stjäla än att låta bli det?

Det är nog snarare jag som är med min tid och du som är kvar på stenåldern i det här fallet!

Med ditt tänk går ju hela tjänstesamhället åt helv... Så hur tänkte du nu?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Suck, nej jag har heller inte sagt att de förlorar pengar från kontot. De går däremot miste om pengar.

Det är inte heller säkert, jag kanske kopierar något jag inte skulle ha köpt annars?

Är det bättre att stjäla än att låta bli det?

Det är ingen som stjäl någonting, är du dum i hela huvudet, det handlar om KOPIERING inte stöld

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är INTE stöld att kopiera

....alltså borde det inte vara straffbart att "planka" på tunnelbanan... Tåget går ju ändå...

Dessutom borde kan det inte vara olagligt att ha piratkort till kabel/satelit-TV o.s.v.
Deras utsändningar kommer ju inte påverkas oavsett om jag lyssnar på dem eller inte.

Som programerare så måste jag inse att jag aldrig ska få betalt för mina programvaror. Att kopiera ett program är ju inte stöld så alltså skall jag ge upp förhoppningen att någonsin få betalt..

Självklart måste man kunna ta betalt för sådan som inte kräver att en fysisk entitet byter ägare.

Dit resonemang är bara barnsligt.

Däremot håller jag med om resonemanget att det är svårt att motivera att köpa dyra CD-skivor till överpris i butik när jag med en knapptryckning får dem direkt in i iPoden sittandes hemma i fotöljen.

Det är en självklarhet att rättighetsinnehavare skall kunna få betalt. Frågan är bara hur man skall få alla bortskämda snorungar att gå från att kunna hämta vad de vill helt gratis till att plötsligt behöva betala.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
....alltså borde det inte vara straffbart att "planka" på tunnelbanan... Tåget går ju ändå...

Begår man en, i lagen sett, brottslig handlig om man åker med utan att betala? Isf vilken brottsbalk är de man bryter mot?

Däremot håller jag med om resonemanget att det är svårt att motivera att köpa dyra CD-skivor till överpris i butik när jag med en knapptryckning får dem direkt in i iPoden sittandes hemma i fotöljen.

Det är en självklarhet att rättighetsinnehavare skall kunna få betalt. Frågan är bara hur man skall få alla bortskämda snorungar att gå från att kunna hämta vad de vill helt gratis till att plötsligt behöva betala.

Det håller jag med om också.
Dock slåss ju skivbolagen med näbbar och klor för att berättiga sin egna existens iom dom idag egentligen är överflödiga. Artister kan nu spela in sin musik och nå många via Internet. Den gamla affärsmodellen som skivbolagen har haft är död. Vilket dom flesta har insett förutom de själva.

Dessutom, deras sätt att försöka motverka utveckling gör mig spyfärdig.
Jag köpte -03 Maidens nya album (Dance of Death). När jag skulle spela den i min bilstereo gick inte det pga kopieringskyddet på den. Tankade sen hem skivan, brände ut den och fungerade fint i bilen. Sen dess har jag knappt köpt en skiva.
Dom enda som straffas för deras idiotiska försök att motverka utveckling är de som faktiskt köper kopieringsskyddade skiten de säljer.

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Det är inte heller säkert, jag kanske kopierar något jag inte skulle ha köpt annars?

Det är ingen som stjäl någonting, är du dum i hela huvudet, det handlar om KOPIERING inte stöld

Nej, jag har aldrig sagt att det är ett 1:1 förhållande mellan utebliven illegal dl och köp. Vart fick du det ifrån?

Återigen.. du tar en rättighet som inte är din.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Precis, jag är villig att betala ett självkostnadspris eftersom jag sköter distrubition och framställning av ett fysiskt media själv.

50:- i månaden är jag uppenbarligen villig att betala, frågan är bara till vem?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Begår man en, i lagen sett, brottslig handlig om man åker med utan att betala? Isf vilken brottsbalk är de man bryter mot?

Nej, det är väl, vid närmare eftertanke, inte olagligt att planka. Däremot har de rätt att ta ut en straffavgift om de kommer på en. Jag antar att de därefter kan skicka kravet till fogden på samma sätt som parkeringsbolag gör med obetalda parkeringsböter...
Inget brottsligt men likafullt något som kan ge en betalningsanmärkning.

....det är inte olagligt / brottsligt att skita i sina räkningar heller....

Att planka är alltså inte lindrigare eller grövre än att skita i sina andra räkningar. Påföljden kommer framförallt via betalningsanmärkningar och krav från fogden.

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Dessutom borde kan det inte vara olagligt att ha piratkort till kabel/satelit-TV o.s.v.
Deras utsändningar kommer ju inte påverkas oavsett om jag lyssnar på dem eller inte.

Som programerare så måste jag inse att jag aldrig ska få betalt för mina programvaror. Att kopiera ett program är ju inte stöld så alltså skall jag ge upp förhoppningen att någonsin få betalt..

Självklart måste man kunna ta betalt för sådan som inte kräver att en fysisk entitet byter ägare.

Dit resonemang är bara barnsligt.

Jag sa aldrig att det inte var olagligt att kopiera. Jag sa att det är INTE stöld.
Jag ville bara klargöra det.
Jag tycker också att upphovsmänn/kvinnor skall få betalt, det gör säkert dom flesta. Självklart finns det folk som tycker att allt skall vara gratis, men det faller ju ganska omgående på sin egen orimlighet.

Frågan är hur man skall få alla bortskämda skivbolagsdirektörer, filmmakare m.fl att gå från att tjäna 1 miljard /vecka till att endast tjäna kanske 100 miljoner/vecka.
Det funkar inte att stämma sina kunder iaf, det är ju ganska uppenbart.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Frågan är hur man skall få alla bortskämda skivbolagsdirektörer, filmmakare m.fl att gå från att tjäna 1 miljard /vecka till att endast tjäna kanske 100 miljoner/vecka..

Där har vi pudelns kärna. Hur får vi giriga bolagsbossar att inse att glansdagarna är över och intäkterna sinar i.o.m den nya tekniken samtidigt som man får de bortskämda snorisarna som tror att allt ska vara gratis att betala....

Hade det funnits något sätt att sprida pengarna till "rätt" artister hade jag röstat för en "bredbandsskatt" eller ett månadsabonemang som gav "fri" nedladdning....

Problemet är ju samtidigt att man inte vill ha någon STIM-situation där Per gessle och storbolagen får alla pengar trots att jag själv mest lyssnar på mindra band....

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Självklart finns det folk som tycker att allt skall vara gratis, men det faller ju ganska omgående på sin egen orimlighet.

Det är inte så självklart att bara för att mp3-filer är gratis att dom inte får betalt iaf.
Dom får hitta på andra saker som ger mervärde för sina fans och kunder. Som att ge sig ut på turné och därigenom får betalt. -08 var väl de mest konserttäta året någonsin. Reserverar mig för att jag kan ha fel här, läste det i nån tidning.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det är inte så självklart att bara för att mp3-filer är gratis att dom inte får betalt iaf.
Dom får hitta på andra saker som ger mervärde för sina fans och kunder. Som att ge sig ut på turné och därigenom får betalt. -08 var väl de mest konserttäta året någonsin. Reserverar mig för att jag kan ha fel här, läste det i nån tidning.

Helt rätt! Men hur ska filmbolagen göra? Eller de som gör talböcker? osv

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Problemet är ju att det uteslutande är de stora bolagen och stora artisterna som kan göra bra pengar på konserter och liknande. Dessa artister och bolag kommer ju överleva ändå och det är ju dessutom dessa som får in skadeståndspengar från alla upphovsrättsprocesser i domstolarna..

Problemet är ju för den stora mängden små artister som tidigare hade kunnat ha en normal svennebanan-lön för sitt musicerande numera inte kan tjäna något alls eftersom alla laddar ner istället för att köpa hans skivor. De kommer plötsligt bara finnas två kategorier: Superstjärnor som tjänar miljoner åt sig själva och storbolag och hobbymusiker som enbart kan ha musik som ett sidointresse bredvid ett ordinarie arbete....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det säljs enorma mängder vatten på flaska, trots att folk kan slanga hem vatten gratis.

Dom får väl helt enkelt hitta en affärside som fungerar, erbjuda film på större skärm, bättre ljud, sälja popcorn eller vad fan som helst.

Film ÄR bäst på bio.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det säljs enorma mängder vatten på flaska, trots att folk kan slanga hem vatten gratis.

Dom får väl helt enkelt hitta en affärside som fungerar, erbjuda film på större skärm, bättre ljud, sälja popcorn eller vad fan som helst.

Film ÄR bäst på bio.

Vatten-på-flaska industrin är ganska märklig, speciellt i länder där dricksvattnet i kranen är minst lika bra som det man säljer på flaska!

Men hur finansierar man film om man inte får sålt nåt? Eller talböcker? Eller annat copyrightskyddat? Drar man det till absurdum finns det till slut ingen idé att investera pengar i nåt som inte går att sälja...och då blir det svårt att kopiera också för den delen...

Sen som korvgubbe redan skrivit, de små artisterna/bolagen som inte kan lägga pengar på turnéer osv, hur ska de göra?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Vatten-på-flaska industrin är ganska märklig, speciellt i länder där dricksvattnet i kranen är minst lika bra som det man säljer på flaska!

Men hur finansierar man film om man inte får sålt nåt? Eller talböcker? Eller annat copyrightskyddat? Drar man det till absurdum finns det till slut ingen idé att investera pengar i nåt som inte går att sälja...och då blir det svårt att kopiera också för den delen...

Sen som korvgubbe redan skrivit, de små artisterna/bolagen som inte kan lägga pengar på turnéer osv, hur ska de göra?

Filmbolagen fårväl göra kvalitetsfilm igen.
Om jag inte är helt fel ute så var 2008 SF's bästa år nånsin. Detta trots/tack vare den illegala fildelningen.
Dom har ju helt tappat fattningen och försöker överglänsa varandra med dåligt gjorda effekter hela tiden.
Ex. Timbuktu verka ganska nöjd med att ge bort sina alster på thepiratebay.
Fler och fler artister väljer ju den vägen, att ge bort musiken på nätet. Gillar man den så betalar man ( en del gör det iaf )
Är det ingen som gillar musiken, ja då får man väl byta yrke.
Varför skall sk kulturfolk ha förmånen att få betalt trots att ingen vill ha eländet ? Samma sak med konstnärer, mm.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj

Ja, filmer och talböcker går självklart inte att göra på samma sätt. Nu nämnde jag dock specifikt mp3 och musikindustrin.

Men något jag personligen skulle kunna tänka mig betala för är en tjänst liknande Spotify fast med filmer och tv-serier istället.
Tänk så smidigt att bara gå in i programmet, söka den film eller tv-serie man vill se på och sen börja stream. Slippa allt med och leta runt på olika torrentsiter, DC-hubbar efter rls:en, oroa sig för att åka dit, tiden det tar att ladda ned (och så kanske det inte ens är rätt rls, virus i rls:en) etcetc..

Enbart fantasin som sätter gränsen men sådan utveckling vägrar ju hollywood och skivbolagen att gå med på.

Problemet är ju att det uteslutande är de stora bolagen och stora artisterna som kan göra bra pengar på konserter och liknande. Dessa artister och bolag kommer ju överleva ändå och det är ju dessutom dessa som får in skadeståndspengar från alla upphovsrättsprocesser i domstolarna..

Problemet är ju för den stora mängden små artister som tidigare hade kunnat ha en normal svennebanan-lön för sitt musicerande numera inte kan tjäna något alls eftersom alla laddar ner istället för att köpa hans skivor. De kommer plötsligt bara finnas två kategorier: Superstjärnor som tjänar miljoner åt sig själva och storbolag och hobbymusiker som enbart kan ha musik som ett sidointresse bredvid ett ordinarie arbete....

Är det där fakta eller din personliga åsikt/uppfattning? Att stora mängder småartiser inte kan livnära sig på sin musik för att fildelning skulle ta all deras inkomst.

Finns ju faktiskt många artister och grupper som tvärtemot den traditonella marknanden faktiskt lyckats slå igenom tack vare myspace, fildelning etc. Att de helt enkelt lagt ut sina låtar på nätet för fri nedladdning och på så vis blivit upptäckta.
De är möjligt att de finns en del artister som hamnar i kläm för dom inte lyckas utveckla sig och anpassa sig till ny marknad och teknik vilket är tråkigt men sådan är verkligheten.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati