Dra in 60milj om året på stöld

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Ja, och vem fan lyssnar på radio nuförtiden egentligen?

http://www.youtube.com/watch?v=Iwuy4hHO3YQ

Jag.
Fast jag lyssnar på SR. Inte p åreklamfinansierad skit.
Mätte en gång tiden på RixFM och kom fram till att på 1 timme så var det 24 minuter reklam !!!!
3st låtar spelades under 1 timme.

Alltså, inser inte dårarna när det är nog ?
Reklam i all ära, men det kan ju fan inte vara mer reklam än radioprogram

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Jag tycker att det är ett fruktansvärt intrång i min integritet att skattemyndigheten får veta vad jag tjänat, vad jag har på banken mm.

Nä, förbjud det, så kan man väl betala den skatt man vill.

Varför ska jag behöva betala när jag går på fotboll/konserter/film/teater mm? Jag stjäl väl inget om jag bara tittar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finns ju faktiskt många artister och grupper som tvärtemot den traditonella marknanden faktiskt lyckats slå igenom tack vare myspace, fildelning etc. A

Visst är det så, det är ingen som säger emot dig där. Frågan är bara hur andelen artister som kan leva på sin musik förändrats när du inte kan sälja skivor.... BLir du så stor att du kan turnera och sälja prylar så är det en sak men alla de som har en begränsad publik som framförallt är spridd kommer ju inte få in några pengar....

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Filmbolagen fårväl göra kvalitetsfilm igen.
Om jag inte är helt fel ute så var 2008 SF's bästa år nånsin. Detta trots/tack vare den illegala fildelningen.
Dom har ju helt tappat fattningen och försöker överglänsa varandra med dåligt gjorda effekter hela tiden.
Ex. Timbuktu verka ganska nöjd med att ge bort sina alster på thepiratebay.
Fler och fler artister väljer ju den vägen, att ge bort musiken på nätet. Gillar man den så betalar man ( en del gör det iaf )
Är det ingen som gillar musiken, ja då får man väl byta yrke.
Varför skall sk kulturfolk ha förmånen att få betalt trots att ingen vill ha eländet ? Samma sak med konstnärer, mm.

Precis. Det är också något jag kliat mitt huvud åt många gånger.
Var de inte Liza Marklund eller någon annan författare som gnällde över fildelning och att hennes verk låg på Piratebay och hon skyllde dålig försäljning på det.
När de sen nån journalist (Tror jag det var) undersökte det lite närmare visade de sig att det bara vara en handfull nedladdningar av just det verket.

Här försökte hon bara skylla dålig försäljning på fildelning istället för att förstå att ingen ville ha (köpa) ljudboken.

Samma argument HELA tiden; Dålig försäljning = fildelningens fel

Lite kuriosa ang TPB-rättegången. TPB hade massa med folk som stöttade dom. Men var var alla dessa artister som borde ha stött åklagarsidan under rättegången? Wadstedt gick ju tom ut på Facebook och bad dom komma till rättegången men fortfarande kom inte en enda.

Sen var de ju historien om den danske producenten till en film som APB hade med i sin sakframställan utan att han ens visste om det.
Behöver man nämna att han inte ville medverka i de åtalet.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är det där fakta eller din personliga åsikt/uppfattning? Att stora mängder småartiser inte kan livnära sig på sin musik för att fildelning skulle ta all deras inkomst.

Finns ju faktiskt många artister och grupper som tvärtemot den traditonella marknanden faktiskt lyckats slå igenom tack vare myspace, fildelning etc. Att de helt enkelt lagt ut sina låtar på nätet för fri nedladdning och på så vis blivit upptäckta.
De är möjligt att de finns en del artister som hamnar i kläm för dom inte lyckas utveckla sig och anpassa sig till ny marknad och teknik vilket är tråkigt men sådan är verkligheten.

Det är fakta för de som är små aktörer i branchen även om piratpartiet med anhängare har det som grundargument, att fler får upptäckas genom fildelning. Jag personligen har väl inte förlorat några jättesummor men med tanke på att folk har laddat ner ungefär dubbelt så många skivor som faktiskt såldes så kan man ändå räkna med visst inkomstbortfall. Höga betyg och lovord verkar tyvärr inte sälja skivor och det som är tråkigt är att ju längre det går desto färre kommer kunna leva på det och färre kommer att producera kvalitetsmusik. Verkligheten är sådan att om folk inte börjar betala för sig så kommer de själva bli lidande när bara de som har råd kommer att göra musik - inte de som har talang, det går sällan hand i hand.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Visst är det så, det är ingen som säger emot dig där. Frågan är bara hur andelen artister som kan leva på sin musik förändrats när du inte kan sälja skivor.... BLir du så stor att du kan turnera och sälja prylar så är det en sak men alla de som har en begränsad publik som framförallt är spridd kommer ju inte få in några pengar....

Arbetsmarknade för min egen del är ganska begränsad, men inte kan man lagstifta att någon måste anställa mig(jag har jobb nu ) för att jag skall få in lite lön. Det är en marknad jag själv valt, och får därför rätta mig efter dom "regler" som gäller. Ingen som gillar min musik, ja då får jag göra nåt annat.
Samma sak för artisten. Är artisten ifråga så liten så lär han/hon bara bli hjälpt av piratkopieringen.
Utan den hade ju ingen vetat vem han är/var. Han får väl jobba sig upp som alla andra. Inte många som blir VD efter sin första anställningsintervjuv.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj

Producerar man saker som folk vill höra så kommer dom få publik. Är man inte bra så kanske man får acceptera att man faktiskt får jobba och ha musiken som hobby.

Ang IPRED-lagen nu så såg jag en siffra nånstans (tror det var på IDG) att trafiken via de svenska knutpunkterna minskat med 50%. Skall bli intressant och se om omsättningen går upp med 50% då. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Producerar man saker som folk vill höra så kommer dom få publik.

Visst ka det vara så men det kommer ju isåfall att det blir två läger. "Proffsmusiker" alltså de stora kommersiella stjärnorna och därefter en stor hög "hobbymusiker" som inte kommer ha råd att leva på musiken eller heller producera musik i ordentliga studios o.s.v.....

Så det blir högkvalitativ och proffsproducerad skitmusik och en massa garage-ljudande "bra" musik....

....för att hårdra det en aning.....

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ex. Timbuktu verka ganska nöjd med att ge bort sina alster på thepiratebay.
Fler och fler artister väljer ju den vägen, att ge bort musiken på nätet. Gillar man den så betalar man ( en del gör det iaf )

Ska vi se vad Timbuktu själv säger i ämnet:

"Jag har till exempel lagt ut flera av mina låtar på nätet för gratis nedladdning. Detta gjorde jag för att omfamna nuet och nå ut till så många som möjligt. Tillsammans med vänner driver jag också skivbolag och det är inte tu tal om saken: vi förlorar en massa pengar på gratis nedladdning. Jag kan räkna upp flera fantastiska musiker som på grund av detta inte kan försörja sig som artister."

http://newsmill.se/artikel/2008/11/13/vi-artister-tjanar-inte-pa-att-hetsa-mot-fildelarna

Men ärligt talat, vi som faktiskt är små aktörer på marknaden tjänar inget på IPRED heller för vi har inte resurser att sitta och jaga folk. Problemet är att folk lever i en kultur där det är OK att inte betala för sig. Jag ser inte hur man kan försvara det, nån lägger ner själ, hjärta och en del pengar för att du ska lyssna på bra musik eller se en bra film och du väljer att inte ge nånting tillbaka till den eller de personerna. Är det nån här inne som kan rättfärdiga det?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Jag personligen har väl inte förlorat några jättesummor men med tanke på att folk har laddat ner ungefär dubbelt så många skivor som faktiskt såldes så kan man ändå räkna med visst inkomstbortfall.
Jag vågar påstå att du inte har "förlorat" en enda krona pga fildelning.
Du har möjligtvis tjänat mindre än förväntat.

Höga betyg och lovord verkar tyvärr inte sälja skivor och det som är tråkigt är att ju längre det går desto färre kommer kunna leva på det och färre kommer att producera kvalitetsmusik. Verkligheten är sådan att om folk inte börjar betala för sig så kommer de själva bli lidande när bara de som har råd kommer att göra musik - inte de som har talang, det går sällan hand i hand.

Nu har jag inte hört/sett dina alster så dom vet jag inget om, men om ni ( artister ) gjorde kavlitet från början så hade folk betalat för sig.
Men när det kommer ungefär en "greatest hits" / år som dessutom är 20 år gamla, och bolagen försöker kränga dessa till överpriser då har det gått för långt.

Och precis som cykelstyre skrev.
Det har för många blivit en ren principsak att ladda ner/upp.
Orsak ? ja, bl.a:
http://piratjanne.se/2009/04/07/warner-missbrukar-upphovsratten/
http://www.techdirt.com/articles/20090310/0118044050.shtml

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Det är fakta för de som är små aktörer i branchen även om piratpartiet med anhängare har det som grundargument, att fler får upptäckas genom fildelning. Jag personligen har väl inte förlorat några jättesummor men med tanke på att folk har laddat ner ungefär dubbelt så många skivor som faktiskt såldes så kan man ändå räkna med visst inkomstbortfall. Höga betyg och lovord verkar tyvärr inte sälja skivor och det som är tråkigt är att ju längre det går desto färre kommer kunna leva på det och färre kommer att producera kvalitetsmusik. Verkligheten är sådan att om folk inte börjar betala för sig så kommer de själva bli lidande när bara de som har råd kommer att göra musik - inte de som har talang, det går sällan hand i hand.

Var finns denna fakta?

Kolla statistiken under http://www.ifpi.se/?page_id=7
Under 2007:
Albumförsäljningen minskade under 2007 med 12,5 procent jämfört med samma period 2006. Under det första halvåret 2007 ökade den digitala försäljningen med 21,4 procent jämfört med år 2006

Hur förklarar du att den digitalt distribuerade musiken ökat mer än vad albumförsäljningen minskat med om illegal fildelning nu är så himla hemsk?

Jag har för tillfället ca 10´000 låtar på datorn. Tror du jag skulle haft råd att köpa all den musik? Att gå efter antalet nedladdningar och tro sig kunna uppskatta inkomstbortfallet är bara löjligt.

Jag brukar sitta på musiksiter som Ginza och leta nya band som jag sen tankar hela album av. Sen lyssnar jag på ett par låtar för att höra om det är något jag gillar. Något jag tycker är helt fantastiskt då jag hittar nya artister som jag ALDRIG hade hittat på det gamla sättet.

Ren uppskattning nu men ca 90% av det jag tankar lyssnar jag aldrig mer på. Resterande köper jag om jag hittar de helt utan något skydd på. Efter fadäsen med Maiden som jag skrev om i tidigare inlägg så vägrar jag köpa sådana skivor längre.

Känns som en del mindre artister tar till de här argumentet med fildelning är så hemsk istället för att inse att de inte producerar sånt som marknaden faktiskt vill ha.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tror inte TPB gör så enorm vinst på Ipredator. Bandbredd är väl dyrt som själva satan och dom som betalar 50-lappen lär ju inte sitta och surfa blocket precis. Dessutom är deras vpn-tjänst den överlägset billigaste och eftersom syftet är fildelning blir det väl förhoppningsvis den snabbaste också. Ska dom hålla hastigheten så hög så att alla kunder är nöjda lär det ju kosta dom en hel del. Hastigheten brukar väl sjunka rätt rejält via andra vpn-tjänster. Har inte provat Ipredator, så jag vet inte hur bra den funkar.

Jag tycker för övrigt att Ipred är en skitlag. Ipred2 och ACTA verkar vara ännu värre. ACTA vet man väl egentligen inte så mycket om eftersom allt hålls hemligt. Det är bra att nån jobbar på en lösning så vi kommer runt det här.

Piratebay har riskerat jävligt mycket och skaparna har väl redan dragit på sig enorma skulder (och kanske 100 miljoner till nästa fredag) bara för att vi vanligt tjuvar ska kunna fortsätta med våra olagligheter. Att dom får nånting tillbaka från oss som drar nytta av det dom har gjort, ser jag inget fel med.

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Var finns denna fakta?

Under 2007:
Albumförsäljningen minskade under 2007 med 12,5 procent jämfört med samma period 2006. Under det första halvåret 2007 ökade den digitala försäljningen med 21,4 procent jämfört med år 2006

Hur förklarar du att den digitalt distribuerade musiken ökat mer än vad albumförsäljningen minskat med om illegal fildelning nu är så himla hemsk?

Tja, om du jämför 12,5 % med 21,4% rätt av, har du rätt.
Men, som alla lärde sig i grundskolan, så är % en del av något, dvs 12,5% kan vara av 100.000.000, medans 21,4% kan vara av 70 :3freak

Så, sluta jämföra äpplen och päron

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag vågar påstå att du inte har "förlorat" en enda krona pga fildelning.
Du har möjligtvis tjänat mindre än förväntat.

Så de ~50 000 per person vi i bandet lagt på demoinspelningar, resor, replokalskostnader och så vidare är inte ok att räkna in i kronor jag har förlorat?

Nu har jag inte hört/sett dina alster så dom vet jag inget om, men om ni ( artister ) gjorde kavlitet från början så hade folk betalat för sig.
Men när det kommer ungefär en "greatest hits" / år som dessutom är 20 år gamla, och bolagen försöker kränga dessa till överpriser då har det gått för långt.

Och precis som cykelstyre skrev.
Det har för många blivit en ren principsak att ladda ner/upp.
Orsak ? ja, bl.a:
http://piratjanne.se/2009/04/07/warner-missbrukar-upphovsratten/
http://www.techdirt.com/articles/20090310/0118044050.shtml

Du är välkommen att lyssna på http://www.yggdrasil-sweden.com, där finns ett par låtar som är gratis att lyssna på och ett par som är gratis att ladda hem. :)

Problemet är att folk drar ALLA över en kam, jag själv bojkottar ett flertal bolag av principskäl men jag skulle aldrig låta bli att köpa en skiva av ett band jag gillar bara för att nån på nåt annat bolag är dum i huvudet. Som sagt, jag kan inte se hur man kan rättfärdiga att inte betala för sig.

Var finns denna fakta?

Under 2007:

Fakta, tyvärr kan jag inte presentera nån fakta på pränt utan jag kan bara ge dig inside information, jag känner väldigt få signade musiker med som anser att illegal nedladdning är positivt. Den digitala nedladdningen har givetvis ökat i takt med SMS-tjänster och liknande men vem tror du tjänar på det? Vilka artister laddas ner digitalt lagligt? Melodifestivalen, Per Gessle, Ulf Lundell - de som har råd att lägga ut sin musik så.

Jag har för tillfället ca 10´000 låtar på datorn. Tror du jag skulle haft råd att köpa all den musik?
Jag brukar sitta på musiksiter som Ginza och leta nya band som jag sen tankar hela album av. Sen lyssnar jag på ett par låtar för att höra om det är något jag gillar.
Ren uppskattning nu men ca 90% av det jag tankar lyssnar jag aldrig mer på. Resterande köper jag om jag hittar de helt utan något skydd på. Efter fadäsen med Maiden som jag skrev om i tidigare inlägg så vägrar jag köpa sådana skivor längre.

Jag har också ungefär 10 000 låtar på datorn, jag har inte råd att köpa den musiken och jag gör precis som du. Med den skillnaden att det jag tycker är bra betalar jag för.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Hur vet du att du har förlorat på det? Gjorde du musik innan fildelning blev populärt? Om du inte har nånting att jämföra med så kan du ju inte säga att du har förlorat på det.

För övrigt tror jag inte på att utbudet kommer bli mindre. Branschen tjänar ju redan pengar trots att alla som vill kan ladda ner helt gratis. Fildelning är redan så stort som det kan bli.

Dessutom blir det bara billigare och billigare att spela in tack vare billigare och bättre elektronik och dylikt, så fler och fler kan spela in sin musik med bra kvalitet. Att nå ut med musiken är också enkelt tack vare internet.

Så de ~50 000 per person vi i bandet lagt på demoinspelningar, resor, replokalskostnader och så vidare är inte ok att räkna in i kronor jag har förlorat?

Nej, för det finns väl inga garantier för att du skulle ha fått tillbaka dom pengarna även om det inte fildelades alls. Det kan lika gärna vara så att du hade fått sälja mindre skivor om det inte vore för fildelning.

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Nä, precis. Jag tyccker inte ni förlorat.
Du har väl inte förlorat pengarna du betalade för din MC ? Du fick något annat istället. Era ~50000:- har ni ju bytt mot något som ni förhoppningsvis tycker är kul, en hobby. Vill ni leva på det ni tycker är kul, ja då får ni ta smällen att det blir tufft. Det gör jag.
Ungefär som kurser & certifikat jag själv betalar. Jag kan ju inte kräva att nån skall anställa mig för att jag lagt ut pengar på det.

Anser du själv att ni "förlorat" dom pengarna så kanske du skall se dig om efter en annan typ av försörjning. Ingen som tvingar er att göra detta.

Jag drar inte alla öven en kam, jag betalar för det jag gillar. Dock så måste jag hålla med om att en del artister kan bli lidande. Och det är dom som har avtal med dom giriga skivbolagen som DAMP-piraterna bojkottar.

Skulle du själv gå in i en skivbutik och köpa en skiva för ~175:- utan att veta om den är bra ? En grupp/artist du aldrig hört talats om innan.
Fildelning har ju öppnat för en helt otrolig marknadsföring av mindre och okända grupper/artister som annars inte skulle haft en chans på marknaden.
Själv har jag hittat massor av nya artister/grupper jag inte visste fanns pga bl.a tpb.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Självklart kan du räkna in det i pengar du förlorat, men inte PGA fildelning.
Lyssnade lite på hemsidan och du har inte förlorat några pengar pga mig iallafall :D

Antar att ni är cirkus 5st i bandet x 50.000kr = 250.000kr, säg 25.000kr i replokalskostnad på ett år så har ni 225.000kr kvar. Vad kostar en studiotimme i lösvikt? 2000kr?
Då har ni alltså behövt 100timmar för att spela in en skiva (EP?) och hade ändå råd att åka tillochfrån lokalen med limo för 25.000kr? :tummenupp

Eftersom ni bevisligen inte gör livespelningar då det inte fanns som inkomst så räknar vi lite på försäljning av skivor.

200kr/st direkt till "fansen" = 1250 st sålda skivor för att gå +/- 0kr

genom bolag = 5-10kr per såld skiva minus marknadsföring =
25-50.000 sålda skivor för att gå +/- 0kr.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati