Dra in 60milj om året på stöld

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nej det är väl en eller två av dom som åkt dit för att de varit påverkade av droger om det är det du menar? Jag anser dock att man inte är sämre människa eller att man har något på "samvetet" bara för att man använder/har använt droger.

Har för mig att de gjort lite annat med, röka lite brajja kan de gärna få göra för min del!:D

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och hur ska de ta sig runt datalagringslagen för den kräver väl att alla som hanterar trafik skall logga trafiken?!

Nej!

Den kräver att alla som loggar trafik, sparar dessa loggar i en viss tid.
Den som inte loggar från början behöver inte heller spara något som inte finns.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej!

Den kräver att alla som loggar trafik, sparar dessa loggar i en viss tid.
Den som inte loggar från början behöver inte heller spara något som inte finns.

Ah, tack för klargörandet! :tummenupp
Då hade jag massuppfittat det hela.

FInns det något likvärdigt "loggfritt" alternativ till Ipredator?

Det skall helst drivas av någon i klass med denna kille:
sture_peder.jpg

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Och hur ska de ta sig runt datalagringslagen för den kräver väl att alla som hanterar trafik skall logga trafiken?!

Den gäller bara ISP, INTE VPN-tjänster.

Ska jag betala en femtilapp i månaden skall det vara till någon som inte hycklar och låtsas vara Robin Hood, utan villigt erkänner att han är glad ju mer pengar han håvar in så han kan täcka gåslever och champagne-notan för de närmaste åren...

Du skulle alltså INTE betala för en musik-CD eller DVD då ?
För det är ju precis det som dom giriga bolagen gör, hyckleri alltså.

Och varför skall TPB betala för att du/vi skall använda deras VPN-tjänst ?
Det kostar att driva en sån, och det skulle ju verka märkligt om dom ( TPB ) skulle stå för kostnaden själva. Priset för deras tjänst är inte heller spikat, det står att det skallkosta ~50:-/månad, men det återstår att se vad det blir.

Enligt ditt resonemang så skulle folket bakom TPB ALDRIG kunna driva en affärsrörelse ?
Är det vad du tycker ? prq tjänar/de pengar på sina kunder, är det också fel tycker du ?
Du måste ju skilja på dom olika tjänsterna tpb & ipredator.

Vad gäller Wanja så tycker jag hon förtjänar all skit hon kan få. Man kan inte sitta på 25stolar samtidigt och tro att man har koll på läget.
Naturligtvis skall fler huven rull i den affären, framförallt han som skrev & utnyttjade avtalen. Men det är trots allt Wanja's ansvar att se till att sånt här inte inträffar. Man kan inte blunda och skriva på vad som helst och tro att man kan komma undan med det. Skylla på att man blev förd bakom ljuset !! My ass.
Läs igenom vad man skiver under så slipper vi sånt.

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Summan dom tänker ta ut av dig för en eventuell fildelning bestämmer dom själva utifrån hur stor "skada" du har åsamkat industrin, godtyckligt.

Jag är lite nyfiken på hur dom bedömer detta. Speciellt om man tar det till rättegång för dom kan ju inte på något sätt bevisa att några andra laddat ifrån mig. Bara att jag tillgängliggjort det.
I Piratebay-rättegången gick dom ju på antalet nedladdningar som stod på sidan men den siffran finns ju inte i det enskilda fallet.

Ang 60miljoner på stöld.
Konstigt att ingen reflekterat över att pirater (och andra för den delen) tydligen är beredda att betala för att kunna fildela eller surfa utan risk för att någon (polis eller privat organisation) skall kunna spåra dom.

Att dom som köper den här typen av tjänster för att kunna fildela utan risk att åka fast faktiskt är beredda att betala för det är i mina ögon en rejäl känga mot skivbolagens argument om att pirater enbart är snåla jävlar som vill ha allt gratis. Återigen, skivbolagen har verkligen inte fattat någonting.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är lite nyfiken på hur dom bedömer detta. Speciellt om man tar det till rättegång för dom kan ju inte på något sätt bevisa att några andra laddat ifrån mig. Bara att jag tillgängliggjort det.
I Piratebay-rättegången gick dom ju på antalet nedladdningar som stod på sidan men den siffran finns ju inte i det enskilda fallet.

Återigen, skivbolagen har verkligen inte fattat någonting.

Visst är det ett bekymmer, i Danmark försökte dom väl få det till att varje IP som anslutit till dig hade laddat ner hela verket från dig, något dom sedan fick backa på då det visade sig att samma IP hade anslutit och laddat ner av samma verk flera hundra gånger på en timme, då insåg dom helt plötsligt att man inte kan räkna varje anslutning som ett helt nerladdat verk.

Vad dom har tänkt använda för beräkningsgrund har såvitt jag vet dom inte behövt redovisa, ÅAS så ska ju domstolarna tydligen svälja deras hittepåsiffror oemotsagda.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag skulle gladeligen betala 500-1000:-/mån för LAGLIG fri tillgång till filmer och favoritserier (utan att behöva vänta mer än 1-2 dagar efter att dom visats i tv första gången någonstans i världen) i 720P/1080P, för att kunna se dom när jag vill helt utan reklam osv.

I väntan på att någon erbjuder den tjänsten lagligt är det mycket frestande att betala 50:- eller 100:- i månaden för att ta del av materialet på annat sätt. Vanlig tv klarar jag inte av att titta på, mår illa efter 2-3 reklamavbrott.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Visst är det ett bekymmer, i Danmark försökte dom väl få det till att varje IP som anslutit till dig hade laddat ner hela verket från dig, något dom sedan fick backa på då det visade sig att samma IP hade anslutit och laddat ner av samma verk flera hundra gånger på en timme, då insåg dom helt plötsligt att man inte kan räkna varje anslutning som ett helt nerladdat verk.

Vad dom har tänkt använda för beräkningsgrund har såvitt jag vet dom inte behövt redovisa, ÅAS så ska ju domstolarna tydligen svälja deras hittepåsiffror oemotsagda.

Kommer det några sådana här fall så tror jag för eller senare att tom domstolen kommer komma insikt att det är luftsiffror bolagen kommer med.

Operatör tar strid;
http://www.idg.se/2.1085/1.223091/operator-tar-strid-mot-ipred

Jag skulle gladeligen betala 500-1000:-/mån för LAGLIG fri tillgång till filmer och favoritserier (utan att behöva vänta mer än 1-2 dagar efter att dom visats i tv första gången någonstans i världen) i 720P/1080P, för att kunna se dom när jag vill helt utan reklam osv.

I väntan på att någon erbjuder den tjänsten lagligt är det mycket frestande att betala 50:- eller 100:- i månaden för att ta del av materialet på annat sätt. Vanlig tv klarar jag inte av att titta på, mår illa efter 2-3 reklamavbrott.

Jag skulle gladligen också betala för en sån prenumeration.
Att med dagens teknik behöva vänta ett halvår/år på avsnitt eller film som sänds i USA bara för bolagen tycker så är bara för kasst.
Återigen ett bevis på att dom inte förstår dagens marknad för fem öre.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den Internetoperatör som själva startar en VPN tjänst mot en egen server i något land som inte omfattas av IPRED som en tillvalstjänst får mitt abbonemang.

Tänka dig att kunna välja Bredbandsbolaget 199:- månaden +25:- VPN tillägg för att få en dold IP, så enkelt, så praktiskt, så min idé!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
:va

:fakta

...eller var det priset som var "din" idé? :hihi :tungan

Fan, var jag två på den också...

Fast prisiden var min, jag misstänker att en redan befintlig operatör skulle ha mindre overheadkostnader än en nystartad tjänst.

Dessutom så skulle dom ju själva kunna sortera trafiken så att bara "viss del" av trafiken går via VPN tunneln (lämpligen då den del som består av fildelning :hihi )

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Trist att folk fortfarande tror de slåss mot "stora giriga bolag". Skalan finns där och tyvärr slår illegal dl hårt mot de små bolagen. De stora överlever i regel ändå. Piraterna gör antagligen dem en tjänst och hjälper de stora att antingen gallra ut de små eller köpa upp dem.

Varför kan man inte respektera andras villkor för deras verk? Varför tar man något man inte får lov att ta?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Varför kan man inte respektera andras villkor för deras verk? Varför tar man något man inte får lov att ta?

Kan hålla med, men musikindustrin borde för längesen insett att deras priser gör att folk hittar andra vägar. Hade man kunnat ladda hem en laglig kopia som man sen kunde göra vad man ville med (spela i dator, i mp3 spelare, bränna en CD osv) för ett rimligt pris skulle nog inte problemet funnits i samma utsträckning.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Trist att folk fortfarande tror de slåss mot "stora giriga bolag". Skalan finns där och tyvärr slår illegal dl hårt mot de små bolagen. De stora överlever i regel ändå. Piraterna gör antagligen dem en tjänst och hjälper de stora att antingen gallra ut de små eller köpa upp dem.

Det är INTE stöld att kopiera. Du förlorar ingenting på att jag kopierar dina alster. Du har dom fortfarande kvar.
slår hårt skriver du . Du menar att alla som laddar ner olagligt skulle ha gått och köpt samma sak om det inte funnits möjlighet att ladda ner ?
Tror du på fullaste allvar att Studenten Olle 19 år skulle lägga 1 års studiebidrag på Photoshop ? Eller varför inte pantsätta farsans hus för att ha råd att fylla mp3-spelaren.
Bolagen "förlorar" inte en krona på att jag laddar ner. Dom kanske inte tjänar så mycket dom hade hoppats på, men förlorar gör dom inte. Med ditt tankesätt skulle jag genom att ladda ner ex: britney Spears x antal gånger få henne att gå i konkurs ( vilket iofs kunde vart kul ), och så funkar det ju inte. Hon har precis lika mycket kvar på kontot oavsett om jag laddar ner hennes skivor eller ej. Jag skulle ALDRIG betala för eländet iaf.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Anonymisering är ju inget som behövs om man bara fildelar "lagligt" material.

Merparten av alla gör ju oftast inte så mycket olagligt över huvudtaget, så fritt fram med automatisk telefonavlyssning, sms loggar, kameraövervakning, gps tracking(mobil/fordon)? Bra att ha sen när någon väl har brutit mot lagen, och gemene man som inte bryter mot lagen påverkas ju inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jodå, du tar dig en rättighet du inte har. Rättighetsstöld.

Du har inte riktigt kommit in i nutiden va? :stenålder

Det är nog snarare jag som är med min tid och du som är kvar på stenåldern i det här fallet!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati